لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انواع سرطان در سگ

انواع سرطان در سگ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درست مانند انسان ها، انواع سرطان در سگ ها ممکن است بروز پیدا کنند. سرطان، علت اصلی مرگ و میر در سگ بالای 10 سال است؛ اما به گفته متخصصان، نیمی از سرطان ها در صورت تشخیص زود هنگام، قابل درمان هستند. انواع سرطان ها به خصوص در سگ مسن بسیار شایع هستند.

علائم سرطان در سگ

علائم هشدار دهنده سرطان در سگ بسیار شبیه به انسان ها است. توده یا برجستگی، زخمی که بهبود نمی یابد، هر نوع التهاب، بزرگ شدن غدد لنفاوی، لنگی یا تورم استخوان، خونریزی غیرطبیعی همه علائم اصلی سرطان در سگ محسوب می شوند؛ اما در برخی موارد حداقل در اوایل بیماری، علائم کمی بروز می کند یا سرطان هیچ نشانه ای ندارد؛ بنابراین هر وقت حیوان احساس خوبی ندارد، یا چیزی غیرطبیعی در حیوان خانگی خود مشاهده کردید با یک دامپزشک حرفه ای مشورت کنید.

برخی از سرطان در سگ ممکن است جنبه ژنتیکی داشته باشد، زیرا برخی نژادها بیش از سایرین مستعد ابتلا به سرطان هستند. به طور مثال سرطان ها در سگ رتریورهای طلایی، بوکسورها، سگهای کوهستانی Bernese شیوع بیشتری دارند.

پیش آگهی سرطان در سگ

احتمالا اکثر سرطان ها در سگ با جراحی درمان می شوند. بسیاری از سرطان های پستان، بسیاری از تومورهای ماست سل، بسیاری از تومورهای پوستی، سارکوم های بافت نرم، بسیاری از این تومورها را می توان با جراحی برطرف کرد و بهبود می یابد. حتی در شرایطی که آنها به یک غدد لنفاوی پیشرفت کرده اند، گزینه هایی وجود دارد که می تواند عمر سگ شما را طولانی و حتی آنها را درمان کند. برای همین به نظر می رسد پیش آگهی سرطان در سگ خوب است.

مطالعه بیشتر: نگهداری سگ خانگی

درمان سرطان در سگ

اما به طور کلی، پیشگیری از بروز سرطان در سگ بسیار دشوار است زیرا علت بسیاری از سرطان در سگ مشخص نیست. برخی معتقدند به جای پیشگیری از سرطان، بهترین راهکار شناسایی سریع و اقدام فوری برای درمان آن است.

 تقریبا تمام درمان های سرطان در انسان ها، در سگ هم کاربرد دارند.

 در ژوئن 2009 سازمان غذا و دارو، اولین دارو برای درمان سرطان دندان سگ را تصویب کرد. واکسن جدیدی علیه ملانومای دهان، شایع ترین تومور دهانی در دسترس است.

در دو دهه گذشته دانش سرطان شناسی در دامپزشکی به طرز شگفت انگیزی پیشرفت کرده است. بیست سال پیش، اکثر مردم حتی نمی دانستند که سگ به سرطان مبتلا می شوند؛ اما در حال حاضر امکانات بسیار بیشتری برای درمان سرطان سگ وجود دارد. قبل از هرگونه درمان، باید نوع سرطان تشخیص داده شود.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی سگ 

دامپزشکی

انواع سرطان در سگ | پزشکت

شایع ترین سرطان در سگ

سرطان کبد

سرطان کبد می تواند یک قاتل خاموش در سگ باشد زیرا علائم واضح بالینی مشخصی ندارد. این نوع سرطان توسط چندین نوع مختلف از تومورهای بدخیم ایجاد می شود، با این حال، معمولاً شامل یک تومور بزرگ، بزرگ به نام کارسینوم سلول های کبدی است. این تومور در کبد موضعی است و معمولاً به سایر قسمت های بدن انتشار نمی یابد. سرطان کبد می تواند بر هر نژادی تأثیر بگذارد و معمولاً سگ مسن را درگیر می کند، اگرچه دیده شده است که در سگ جوان تر هم وجود دارد.

مطالعه بیشتر: بیماری های کبدی در سگ

سرطان ساک مقعدی

این شکل از سرطان، غده های رایحه ای که در امتداد هر طرف مقعد سگ قرار دارند را تحت تأثیر قرار می دهد. نقش اصلی این غدد علامت گذاری در قلمرو است. این غده ها در حین حرکات دفع مدفوع مقدار کمی ماده بد بوی ترشح می کنند.

سرطان کیسه مقعد معمولاً بدخیم است و تمایل زیادی به انتشار در سایر قسمت های بدن دارد. هر دو سگ ماده و نر با میانگین سنی حدود 10 سال ممکن است به سرطان کیسه مقعد مبتلا شوند. نژادهای شناخته شده در معرض خطر این نوع سرطان شامل نژادهای اسپانیا است. با این حال، این سرطان می تواند بر همه نوع نژاد از سگ تأثیر بگذارد.

سرطان مثانه در سگ

چند نوع تومور وجود دارد که می تواند باعث بروز سرطان مثانه در سگ شود. شایعترین آن کارسینوم سلول انتقالی (TCC) در لایه های عمیق و عضلات دیواره مثانه ایجاد می شود. تومور، ممکن است رشد کند به مجرای ادرار نفوذ کرده و جریان ادرار را مسدود کرده و باعث مشکل در ادرار یا انسداد کامل شود. حتی می تواند منجر به بروز علائم جدی در حیوانات خانگی شود که نیاز به درمان فوری دارد.

سرطان مثانه بیشتر در سگ ماده میانسال و مسن دیده می شود و در هر نژادی بروز می کند. با این حال، نژادهایی که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند عبارتند از:

  • Shetland
  • Beagle
  • Terrierاسکاتلندی
  • Fox Terrier
  • Terrier West Highland

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

همانژیوسارکوم

همانژیوسارکوم، سرطانی است که از رگ های خونی و تومورهایی به طور معمول در طحال، کبد، پوست یا قلب ایجاد می شوند. با این حال، این شکل از سرطان می تواند در هر نقطه از بدن رشد کند و معمولاً در بین سگ میانسال و پیر دیده می شود.

همانژیوسارکوم می تواند بر هر نژادی تأثیر بگذارد، با این حال، این بیماری معمولاً در چوپانان آلمانی و گیاهان طلایی و لابرادور یافت می شود. به نظر می رسد نرها نیز بیشتر به این نوع سرطان مبتلا می شوند.

سرطان معده

سرطان معده یکی از رایج ترین انواع سرطان در سگ نیست؛ اما می تواند یکی از مخرب ترین سرطان ها باشد. این نوع سرطان به طور کلی هیچ علائمی را بروز نمی دهد تا زمانی که به مراحل پیشرفته تر برسد. چندین نوع مختلف تومور با سرطان معده در سگ در ارتباط است که بیشتر آنها بدخیم هستند و می تواند به سایر قسمت های بدن انتشار یابد.

این نوع سرطان سگ معمولاً در سگ نر مسن دیده می شود. نژادهایی که به عنوان مستعد ابتلا به این نوع سرطان شناخته می شوند عبارتند از:

  • چو چو
  • کولی خشن
  • سگ چوپان بلژیکی
  • بول تریر استفوردشایر
مطالعه بیشتر: زخم معده در سگ خانگی

انواع سرطان در سگ | پزشکت

ملانوم

ملانوم که نوع رایج سرطان پوست در سگ است، تومورهایی را تشکیل می دهد که از ملانوسیت ها نشات می گیرند. سلول های پوستی مسئول تولید رنگدانه در ناخن ها، پوست و چشم ها هستند. اگرچه این تومورها بیشتر به صورت توده روی پوست مشاهده می شوند، تمایل زیادی به انتشار دارند و می توانند قسمت های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین با ادامه رشد تمایل به خونریزی دارند.

ملانوما می تواند سگ هر نژادی را تحت تأثیر قرار دهد اما بیشتر در چو چو، کوکر اسپانیل، پودل و شناوزر دیده می شود.

ملانوم دهان

این شکل از سرطان شامل تومورهایی است که بر حفره دهان تأثیر می گذارد و رایج ترین نوع تومور دهانی در سگ است. ملانوم می تواند در امتداد لثه ها، لب ها و سایر قسمت های دهان ایجاد شود. تومورها ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند و معمولاً به رشد خود ادامه داده و موجب ناراحتی و مشکل در خوردن غذا می شوند.

ملانومای دهانی معمولاً در سگ مسن با مناطق تیره رنگدانه در دهان اتفاق میفتد. نژادهایی که در معرض خطر بیشتری هستند شامل بوکسور، چاو چو، کوکر اسپانیل، چوپان آلمانی، اشاره گر کوتاه آلمانی، گلدن ریتریور، ستر گوردون، پودل مینیاتور و ویمارانر می باشد.

تومورهای سلول ماست سل

تومور ماست سل (MCT) نوعی سرطان است که از سلول های سالم تشکیل شده است که در یک گروه قرار گرفته و توده ای را تشکیل داده اند. این تومورها معمولاً روی پوست ایجاد می شوند. اما می توانند سایر قسمت های بدن را از جمله دستگاه تنفسی و گوارشی نیز تحت تأثیر قرار دهند. در سگ، MCT ممکن است نسبتاً خوش خیم و با جراحی به راحتی قابل درمان باشد. با این حال، آنها همچنین می توانند بسیار تهاجمی تر باشند و به سایر قسمت های بدن منتقل شوند.

اگرچه تومورهای سلول های ماست سل در هر سنی ممکن است ایجاد شوند، اما بیشتر در سگ پیر دیده می شود، بوکسورها، گاو تریرها، تروریست های بوستون و لابرادور نسبت به این سرطان حساس تر هستند.

جهت ویزیت تصویری و فوری با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.

انواع سرطان در سگ | پزشکت

 

سارکومای بافت نرم

سارکومای بافت نرم سرطانی است که در سگ یافت می شود. از انواع تومورهای بدخیم تشکیل شده است که بر بافت های پیوندی بدن مانند عضلات چربی و غضروف تأثیر می گذارد. سارکومای بافت نرم معمولاً به صورت توده هایی غیر دردناک ظاهر می شوند. حتی می توانند در هر نقطه از بدن بروز کنند، اما معمولاً در اندام ها، قفسه سینه یا دیواره شکم ایجاد می شوند.

سارکومای بافت نرم می تواند سگ را از هر سن و نژادی تحت تأثیر قرار دهد. اما بیشتر در سگ نژاد بزرگ، سن برناردز و پینچرهای Doberman که بیشتر در معرض خطر هستند، تشخیص داده می شود.

لنفوم

یکی از سرطان های شایع در سگها، لنفوم، سرطان غدد لنفاوی و سیستم لنفاوی است. در سگ، لنفوم می تواند اندام های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد، اما بیشتر در غدد لنفاوی محیطی مشاهده می شود که در اعماق بافت زیرپوستی (داخلی ترین لایه پوست) قرار دارند.

این شکل از سرطان، سگ را در هر سن و نژادی تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، این بیماری معمولاً در عروسک های طلایی و سگ بین 6 تا 9 سال دیده می شود.

سرطان پستان در سگ

درست مثل انسان، این نوع سرطان، تومورهای غدد پستانی را درگیر می کند. در سگ، 10 غده پستانی وجود دارد که از سینه تا دیواره شکم در دو ردیف قرار می گیرند تومورها می توانند در هر یک از این غدد رخ ده، با این حال، آنها بیشتر در دو مجموعه نزدیک به پاهای عقب دیده می شوند.

سگ ماده مسن به ویژه آنهایی که عقیم نیستند یا پس از 2 سالگی عقیم می شوند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تومورهای پستانی هستند. نژادهایی که در معرض خطر بیشتری برای ایجاد تومورهای پستانی هستند شامل پودل، تریر و اسپانیل انگلیسی است.

مطالعه بیشتر: تومورهای پستانی در سگ و گربه

انواع سرطان در سگ | پزشکت

سرطان بیضه

این شکل از سرطان سگ نر را تحت تأثیر داده و تومورهایی را روی بیضه ها ایجاد می کند. تومورهای بیضه معمولاً سگ بی پروار بالای 10 سال را تحت تأثیر قرار می دهند. با این حال، آنها می توانند سایر سگ را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهند. به ویژه آنهایی که دارای بیضه نزول نکرده اند، هستند.

نژادهای شناخته شده که مستعد ابتلا به این بیماری هستند شامل سگ شکاری افغان، بوکسور، کولی، چوپان آلمانی، مالتی، گوسفند شتلند و ویمارانر است.

مطالعه بیشتر: علت ورم بیضه سگ چیست؟

سرطان تیروئید

این نوع سرطان، شامل تومورهایی است که بر تیروئید تأثیر می گذارد. تیروئید، غده ای در گردن و مسئول ترشح هورمون های مهمی است که به متابولیسم و عملکردهای اصلی بدن کمک می کنند. تومورهای تیروئید تقریباً همیشه بدخیم هستند. اغلب آنها به ریه ها و غدد لنفاوی انتشار می یابند. آنها همچنین ممکن است به ساختارهای مجاور مانند لوله تنفسی، رگ های خونی و مری حمله کنند.

خوشبختانه، سرطان تیروئید در سگ نسبتاً غیر معمول است، با این حال، دیده شده است که بیگل، بوکسور و رتریورهای طلایی بین 9 تا 11 سال بیشتر در معرض خطر هستند.

پیشگیری از بروز سرطان در سگ

به نظر می رسد بهترین راهکار برای پیشگیری از سرطان در سگ، عقیم سازی سازی حیوان است. اگر حیوان قبل از اولین برانگیختگی جنسی، عقیم شود، ممکن است احتمال بروز سرطان پستان تا هشت برابر کاهش پیدا کند. این موضوع به تاثیر هورمون ها ارتباط دارد.

مراقبت خوب از دهان و دندان می تواند به کاهش سرطان های دهان حیوان خانگی کمک کند. قبل از خرید هر گونه سگ به عنوان حیوان خانگی بهتر است با یک دامپزشک در مورد اینکه کدام نژاد ممکن است بیشتر به سرطان مبتلا شوند مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز