لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

غذاهای سمی سگ و گربه

غذاهای سمی سگ و گربه|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی از غذاهایی که برای انسان مفید هستند، می‌توانند برای حیوانات خانگی خطرناک و حتی سمی باشند و منجر به بروز انواع بیماری در این موجودات شوند. به همین علت، باید از سگ یا گربه خود محافظت کنید و به آنها اجازه ندهید پنجه‌های خود را به نشانه درخواست روی این غذاهای خطرناک قرار دهند.

غذاهای ممنوع برای سگ و گربه

به شما پیشنهاد می‌کنیم لیستی از غذاهای سمی برای سگ‌ها و گربه‌های خانگی تهیه کنید و بر روی دیوار آشپزخانه بچسبانید. از جمله غذاهای سمی برای سگ‌ها و گربه‌ها، عبارت‌اند از:

پیاز و سیر و پیازچه

پیاز و سیر به علت وجود ماده‌ای به نام تیوسولفات می‌توانند برای حیوان خانگی‌تان کشنده باشند. زیرا می‌تواند به گلبول‌های قرمز حیوان خانگی شما آسیب برساند و باعث بروز کم خونی شود. تیوسولفات در پیاز، موسیر، پیازچه و پودر پیاز یافت می‌شود. مقدار این ماده به خصوص در سیر بسیار زیاد است.

این سبزی‌ها و گیاهان خوراکی می‌توانند باعث تحریک دستگاه گوارش شده و منجر به وارد شدن آسیب به گلبول‌های قرمز و بروز کم خونی شوند. اگرچه گربه‌ها بیشتر مستعد ابتلا به این وضعیت هستند، سگ‌ها نیز در صورت مصرف مقدار کافی در معرض خطر خواهند بود.

مطالعه بیشتر: مسمومیت در سگ 

غذاهای چرب

سگ‌ها برای خوردن انواع غذاهای سرخ کردنی و چرب، ممکن است تلاش زیادی کنند. با این حال به عنوان صاحب حیوان خانگی، شما باید در برابر درخواست آنها ایستادگی کنید. در حالی که این نوع از غذاها سمی نیستند، مصرف آنها می‌تواند منجر به استفراغ، اسهال، گاز، پانکراتیت و مشکلات گوارشی شود.

شکلات ممنوع|| پزشکت

شکلات و قهوه

دامپزشکی

وقتی از کسی می‌پرسید چه غذاهایی برای سگ‌ها سمی هستند، شکلات اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد. سمیت ناشی از شکلات می‌تواند باعث بروز استفراغ، اسهال، آریتمی قلبی و تشنج شود و حتی می‌تواند کشنده باشد. شکلات حاوی ماده ای به نام تئوبرومین است که می‌تواند برای حیوانات خانگی سمی باشد. هر چه شکلات تیره‌تر و سگ کوچکتر باشد، خطر بیشتر خواهد بود.

همه این محصولات حاوی موادی به نام متیل گزانتین هستند که در دانه‌های کاکائو، میوه گیاهی که برای تهیه قهوه استفاده می‌شود، و در عصاره مورد استفاده در برخی نوشابه‌ها یافت می‌شود. زمانی که متیل گزانتین توسط حیوانات خانگی خورده شود، می‌تواند باعث بروز استفراغ و اسهال، نفس نفس زدن، تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار، بیش فعالی، ریتم غیر طبیعی قلب، لرزش، تشنج و حتی مرگ شود.

توجه داشته باشید که شکلات‌های تیره‌تر از شکلات شیری خطرناک‌تر هستند. شکلات سفید دارای کمترین میزان متیل گزانتین است، در حالی که شکلات تیره حاوی بالاترین میزان است.

مطالعه بیشتر: علت استفراغ گربه

تکه‌های چربی و استخوان

دیگر به حیوان خانگی خود چربی بریده شده از استیک، مرغ یا گوشت پاداش ندهید. با مصرف این خوراکی، حیوان در معرض خطر ابتلا به مشکلات لوزالمعده و کبد خواهد بود. مراقب استخوان‌های باقی مانده نیز باشید. استخوان‌های پخته شده بیشتر احتمال دارد که خرد شوند و تکه‌های تیز استخوان می‌توانند اندام‌های گوارشی را پاره کنند و باعث خونریزی داخلی شوند.

آجیل

در صورتی که سگ خانگی شما دچار تشنج، بی‌حالی، استفراغ یا از دست دادن کنترل عضلانی می‌شود، ممکن است مسمومیت با آجیل علت بروز این وضعیت باشد. آجیل ماکادمیا غذایی بسیار سمی برای سگ‌ها و گربه‌ها است. بسیاری از آجیل‌ها سرشار از چربی و نمک نیز هستند که این مسئله می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی در سلامتی آنها شود.

به طور کلی، انواع آجیل از جمله بادام و گردو حاوی مقادیر زیادی روغن و چربی هستند. چربی‌ها می‌توانند باعث بروز استفراغ و اسهال و به طور بالقوه پانکراتیت در حیوانات خانگی شوند.

تخم مرغ خام

تخم مرغ پخته شده می‌تواند یک مکمل مناسب در رژیم غذایی سگ یا گربه باشد. البته اگر در حد اعتدال مصرف شود، می‌تواند اینگونه باشد. با این حال، مصرف بیش از حد تخم مرغ خام می‌تواند منجر به بروز کمبود بیوتین شود که برای پوست و خز سگ مضر است.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

ماهی خام|| پزشکت

ماهی خام

ماهی خام اگرچه ذاتاً برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی نیست، اما ممکن است حاوی باکتری‌های مضر باشد که می‌توانند منجر به بروز مسمومیت غذایی در حیوان خانگی شما شوند. علاوه بر این، حیوان خانگی شما ممکن است به علت آلوده شدن به انگلی که معمولا در ماهی آزاد، قزل آلا، ماهیان خاویاری و دیگر ماهی‌های شناگر بالادست یافت می‌شود، در معرض خطر ابتلا به “بیماری ماهی” باشد. در طول سفرهای ماهیگیری یا در ساحل حتما حیوان خانگی خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید.

نمک

چوب شور یا چیپس سیب زمینی، بدون وجود نمک بیش از حد، بی‌ضرر است. اما مصرف مقادیر زیاد نمک می‌تواند منجر به بروز مسمومیت با نمک شود که علائم عصبی شدیدی از جمله تشنج و تورم مغز به همراه دارد. حتما سگ خانگی خود را در ساحل زیر نظر داشته باشید، زیرا نوشیدن آب شور اقیانوس یکی از علل شایع مسمومیت با نمک است.

قارچ

در صورتی که به سگ یا گربه خانگی خود اجازه می‌دهید تا در حیات خانه‌تان پرسه بزند، قارچ‌های موجود در فضای سبز را حذف کنید. برخلاف قارچ‌های موجود در فروشگاه‌های مواد غذایی، نوع وحشی قارچ به طور معمول بیشترین آسیب را ایجاد می‌کند. حتی چند تکه کوچک قارچ وحشی، می‌تواند باعث بروز تشنج و استفراغ شود.

آووکادو

دانه‌های درشت موجود در آووکادو می‌توانند در معده، مری یا مجرای روده حیوان خانگی شما انسداد ایجاد کنند. اگر در نزدیکی درختان آووکادو زندگی می‌کنید، حتما حیوان خانگی خود را تحت نظر داشته باشید تا از خفگی آن پیشگیری شود.

به طور کلی، آووکادو در درجه اول یک مشکل برای پرندگان، خرگوش‌ها، الاغ‌ها، اسب‌ها و نشخوارکنندگان از جمله گوسفند و بز است. این میوه بزرگترین نگرانی در مورد آسیب‌های قلبی عروقی و مرگ در پرندگان و خرگوش‌ها است. اسب‌ها، الاغ‌ها و نشخوارکنندگان اغلب دچار تورم و ادم سر و گردن می‌شوند.

مطالعه بیشتر: زخم معده در سگ خانگی

انگور و کشمش

اینها باعث بروز مشکلات کلیوی در سگ و گربه می شوند. حتی مقادیر کم این مواد می‌تواند منجر به بروز بی‌حالی، لرز و کاهش اشتها شود. موارد شدیدتر مسمومیت با انگور می‌تواند باعث بروز نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

اگرچه ماده سمی موجود در انگور و کشمش ناشناخته است، اما این میوه‌ها می‌توانند باعث بروز نارسایی کلیه شوند. تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد این ماده سمی شناخته نشده است، بهتر است از دادن انگور و کشمش به سگ‌ها خودداری کنید.

مرکبات

ساقه‌ها، برگ‌ها، پوست، میوه‌ها و دانه‌های گیاهان مرکبات حاوی مقادیر متفاوتی اسید سیتریک و اسانس‌هایی هستند که در صورت مصرف در مقادیر قابل توجه می‌توانند باعث تحریک و احتمالاً افسردگی سیستم عصبی مرکزی شوند. دوزهای کم، مانند خوردن مقادیر کمی میوه، احتمالاً بروز مشکلاتی فراتر از ناراحتی‌های جزئی معده را ایجاد نخواهد کرد.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

گیلاس و حیوان خانگی|| پزشکت

گیلاس

این میوه‌ برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است و باعث گشاد شدن مردمک چشم، مشکلات تنفسی و در موارد شدید، شوک یا حتی مرگ می‌شود. مراقب درختان و درختچه‌های گیلاس نیز باشید. به استثنای پالپ رسیده اطراف دانه‌ها، این گیاهان برای حیوانات خانگی سمی هستند. زیرا قسمت‌های غیر پالپی، حاوی سیانید هستند.

میوه با هسته

مراقب میوه‌های دارای هسته باشید. زیرا آنها می‌توانند باعث بروز خفگی یا انسداد روده حیوان خانگی شما شوند، به خصوص هسته آلو و هلو، که حاوی سیانید سمی نیز هستند، می‌توانند بسیار مضر باشند.

مطالعه بیشتر: بیماری التهابی روده در گربه

نارگیل و روغن نارگیل

هنگامی که این مواد خوراکی در مقادیر کم مصرف می‌شوند، به احتمال زیاد آسیب جدی به سلامتی حیوان خانگی شما وارد نخواهد شد. در واقع، گوشت و شیر نارگیل تازه حاوی روغن‌هایی است که ممکن است باعث بروز ناراحتی معده، شل شدن مدفوع یا دفع اسهال شود.

به همین علت، ما به شما توصیه می‌کنیم هنگام ارائه این غذاها به حیوانات خانگی خود احتیاط کنید. آب نارگیل سرشار از پتاسیم است و نباید به حیوان خانگی داده شود.

نوشیدنی‌های خطرناک برای گربه‌ها و سگ‌ها

برخی از نوشیدنی‌ها نیز می‌توانند برای گربه‌ها و سگ‌ها خطرناک باشند. از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

  • الکل

الکل حتی در مقادیر کم، می‌تواند منجر به بروز مسمومیت شود. فقط کوکتل الکلی نیست که باید حیوان خانگی خود را از آن دور کنید. دهانشویه و غذاهای تخمیر شده نیز می‌توانند برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی باشند. علائم مسمومیت با الکل، می‌تواند شامل از دست دادن هماهنگی، خواب آلودگی و استفراغ، تشنج، نارسایی تنفسی و حتی مرگ باشد.

استفاده از نوشیدنی‌های الکلی و محصولات غذایی حاوی الکل می‌تواند باعث بروز استفراغ، اسهال، کاهش هماهنگی، افسردگی سیستم عصبی مرکزی، مشکل در تنفس، لرزش، اسیدیته غیر طبیعی خون، کما و حتی مرگ شود. تحت هیچ شرایطی به حیوان خانگی خود الکل ندهید.

  • نوشیدنی‌های حاوی کافئین

کافئین محرکی است که می‌تواند به سیستم عصبی، قلب و سایر اندام‌های حیوان خانگی شما آسیب برساند. علاوه بر قهوه و چای، نوشابه، بستنی و داروها نیز باید دور از دسترس حیوان خانگی‌تان باشند.

شیر و گربه|| پزشکت

  • شیر و لبنیات

شیر لزوماً برای گربه‌ها سمی محسوب نمی‌شود، اما قطعاً آن خوراکی ارزشمندی نیست که اکثر مردم فکر می‌کنند. در واقع، توانایی اکثر گربه‌ها و سگ‌ها در هضم شیر با رشد کاهش می‌یابد و در بزرگسالی، به عدم تحمل لاکتوز مبتلا می‌شوند. مصرف شیر، پنیر یا ماست می‌تواند منجر به بروز اسهال و سایر مشکلات برای گربه‌ها و سگ‌ها شود.

مواد تشکیل دهنده برخی از محصولات خوراکی نیز می‌توانند باعث بروز بیماری شوند.

از آنجایی که حیوانات خانگی دارای مقادیر قابل توجهی لاکتاز (آنزیمی که لاکتوز شیر را تجزیه می‌کند) نیستند، شیر و سایر محصولات لبنی باعث بروز اسهال یا سایر ناراحتی‌های گوارشی در آنها می‌شود.

  • مخمر

مخمر، یک ماده پرکاربرد در خمیر نان است که برای سگ‌ها خطرناک است. زیرا می‌تواند در معده آنها منبسط و باعث بروز پارگی یا پیچ خوردگی اندام‌ها شود. علائم مصرف مخمر شامل استفراغ، اسهال و نفخ معده است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید.

برخی از خمیرهای مخمر نیز تخمیر می‌شوند که می‌تواند منجر به بروز سمیت الکلی شود.

  • ریواس

ریواس می‌تواند برای کلیه‌ها و اندام‌های گوارشی حیوانات خانگی مضر باشد، بنابراین مراقب باشید که حیوان خانگی شما از چه مربا و ژله‌هایی استفاده می‌کند.

  • جوز هندی

جوز هندی، ادویه‌ای که اغلب در دسرها یافت می‌شود، می‌تواند باعث بروز لرزش و تشنج در حیوان خانگی شما شود.

  • ماکادمیا

آجیل ماکادمیا می‌تواند باعث بروز ضعف، افسردگی، استفراغ، لرزش و هیپرترمی در سگ‌ها شود. علائم ناشی از استفاده از این ماده، معمولاً در عرض 12 ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شوند و می.توانند تقریباً 24 تا 48 ساعت طول بکشند.

  • زایلیتول

شیرین کننده زایلیتول (جایگزین قند) می‌تواند باعث افزایش انسولین بدن حیوان خانگی شما شود. بنابراین آدامس‌های بدون قند، آب نبات، داروها، ویتامین‌ها، چاشنی‌ها، کره بادام زمینی و حتی دهانشویه‌ها را دور از حیوان خانگی‌تان نگهدارید. علاوه براین، می‌توانید با نگهداری غذای حیوانات خانگی در ظرف دربسته در مکانی خشک و خنک به پیشگیری از رشد کپک‌های سمی کمک کنید.

سخن آخر

در صورتی که سگ یا گربه خانگی شما هر یک از این غذاهای بالقوه خطرناک را مصرف کرد، بلافاصله با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید. تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند سلامتی حیوان خانگی‌تان را به خوبی بهبود ببخشد.

در صورتی که درباره غذاهای سمی برای گربه‌ها و سگ‌ها سوالی دارید، با دامپزشک حیوان خانگی خود تماس بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز