لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شایع ترین علت آبریزش بینی چیست؟

شایع ترین علت آبریزش بینی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از شایع ترین علت آبریزش بینی می توان به آلرژی، سینوزیت و سرماخوردگی اشاره کرد. اما به طور کلی آبریزش بینی علامت بسیاری از بیماری ها است. مشخصه آن تخلیه یا چکیدن مخاط از سوراخ بینی است. مخاط یک ماده محافظتی است که توسط غشای مخاطی ، نوعی بافت پوشاننده حفره بینی تولید می شود. مخاط ،هوا را که تنفس می کنید مرطوب  و به عنوان مانعی برای پیشگیری از گرد و غبار، گرده و باکتری ها در ریه ها عمل می کند.

بینی هر روز مخاط تولید می کند، اما احتمالاً متوجه آن نمی شوید زیرا با بزاق مخلوط شده و در پشت گلو جمع می شود. گاهی اوقات، تحریک یا التهاب در مجرای بینی می تواند منجر به افزایش تولید مخاط شود. مخاط اضافی شاید از بینی تخلیه شود. ما در این مقاله سعی کرده ایم 15 علل شایع آبریزش بینی را بررسی کنیم تا با بررسی علل احتمالی آنها بتوانید وضعیت خود را بررسی کنید.

 آلرژی، جزء شایع ترین علت آبریزش بینی

آلرژی های داخلی و خارجی می توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند. آلرژن ها عبارتند از:

  • گرده
  • گرد و خاک
  • چوب خاکستر
  • شوره حیوان خانگی

آلرژن ها علائمی مانند عطسه، سردرد یا گلو درد را ایجاد می کنند. این ذرات استنشاق شده نیز می توانند مجرای بینی را تحریک کرده و در نتیجه مخاط اضافی و آبریزش بینی ایجاد شود.

برای مقابله با آلرژی و کاهش تخلیه بینی، قرار گرفتن در معرض موادی که باعث واکنش می شوند را محدود کنید. بسیاری از آنتی هیستامین های بدون نسخه (OTC) می توانند هیستامین را مسدود کرده و واکنش آلرژیک را متوقف کنند. اگر این داروها جواب نداد، از پزشک خود در مورد تجویز آنتی هیستامین ها سوال کنید.

سرماخوردگی، جزء شایع ترین علل آبریزش بینی

سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، باعث التهاب در پوشش غشاء مخاطی بینی، و در نتیجه مخاط بیش از حد می شود. علاوه بر آبریزش بینی، گاهی اوقات سرماخوردگی می تواند باعث احتقان بینی شود.

علائم دیگر شامل سرفه، گلودرد و خستگی است. هیچ درمانی برای سرماخوردگی معمولی وجود ندارد، اما داروهای سرماخوردگی بدون نسخه می توانند به تسکین علائم کمک کنند. استراحت زیاد، مصرف ویتامین C و نوشیدن مایعات داغ شاید به شما کمک کند زودتر احساس بهتری داشته باشید.

بسیاری از مردم این تصور اشتباه را دارند که آنتی بیوتیک برای درمان علائم سرماخوردگی ضروری است. اینطور نیست آنتی بیوتیک ها فقط باید برای درمان عفونت های باکتریایی مانند عفونت سینوسی استفاده شوند. آنها در درمان عفونت های ویروسی موثر نیستند.

سینوزیت

شایع ترین علت آبریزش بینی چیست؟ | پزشکت

سینوزیت (عفونت سینوس) یکی از عوارض سرماخوردگی است. سینوزیت زمانی رخ می دهد که حفره های اطراف بینی ملتهب، و این التهاب همچنین باعث افزایش تولید مخاط در بینی می شود. سایر علائم سینوزیت شامل سردرد، احتقان بینی و درد صورت است. درمان می تواند شامل داروهای ضد درد، استفاده از کورتیکواستروئید بینی برای پیشگیری از التهاب یا آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت باکتریایی باشد.

انحراف تیغه بینی

‌در این وضعیت، دیواره بین گذرگاه بینی از یک طرف جابجا یا کج می شود. برخی از افراد با انحراف تیغه بینی متولد می شوند، اما همچنین می تواند ناشی از آسیب بینی باشد.

انحراف تیغه بینی می تواند منجر به عفونت های سینوسی مکرر و التهاب در اطراف مجرای بینی و در نتیجه باعث آبریزش بینی شود. شاید پزشک برای مدیریت این علامت، آنتی هیستامین یا اسپری استروئید بینی را توصیه کند. اگر این روش جواب نداد، جراحی می تواند انحراف تیغه بینی را اصلاح کند.

 آنفولانزا

ویروس آنفولانزا همچنین باعث التهاب در غشای مخاطی بینی می شود. آنفولانزا بسیار مسری است و علائم دیگر آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • لرز
  • سردرد
  • خستگی
  • تراکم، شلوغی
  • دردهای عضلانی

داروهای سرماخوردگی یا آنفولانزا می توانند به تسکین علائم و کاهش درد کمک کنند. مواد تشکیل دهنده این داروها معمولاً شامل ضد احتقان، کاهش دهنده تب و مسکن است. علائم آنفولانزا می تواند در عرض یک تا دو هفته بهبود یابد.

دارو و آبریزش بینی

حتی اگر داروهایی برای از بین بردن تولید اضافی مخاط در دسترس باشد، برخی از آنها احتمال دارد باعث آبریزش بینی در برخی افراد شوند.

داروهای احتمالی عبارتند از:

  • آرام بخش
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای فشار خون بالا
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن

برچسب روی داروها را برای لیست عوارض جانبی شایع بخوانید. هنگامی که یک دارو باعث آبریزش بینی می شود، این به دلیل رینیت غیر آلرژیک است.

رینیت غیر آلرژیک

رینیت غیر آلرژیک (رینیت وازوموتور ) نیز با التهاب در مجرای بینی مشخص می شود و تب یونجه (آبریزش بینی و عطسه) را تقلید می کند. با این حال، این علائم به علت نامعلومی است و توسط هیستامین یا آلرژن ایجاد نمی شود.

علاوه بر رینیت غیر آلرژیک ناشی از دارو، عوامل دیگری که می توانند باعث ایجاد این نوع رینیت شوند عبارتند از:

  •  تغییر دما
  •  نور شدید خورشید
  • یک مشکل بهداشتی زمینه ای

آنتی هیستامین های خوراکی برای رینیت غیر آلرژیک بی اثر هستند، اما شاید با استفاده از آنتی هیستامین بینی یا اسپری نمکی بینی تسکین پیدا کنید.

تغییرات هورمونی

شایع ترین علت آبریزش بینی چیست؟ | پزشکت

عدم تعادل هورمونی همچنین می تواند باعث التهاب و بزرگ شدن رگ های خونی بینی که منجر به رینیت غیر آلرژیک می شود. این می تواند در دوران بلوغ و در صورت مصرف قرص های ضد بارداری یا درمان جایگزینی هورمون رخ دهد.

یک آنتی هیستامین بینی یا اسپری نمکی می تواند علائم را تسکین دهد.

خشکی هوا

هوای خشک نه تنها پوست  بلکه می تواند مجرای بینی را نیز خشک کند. این امر تعادل مایعات داخل بینی را مختل می کند و باعث واکنش التهابی و آبریزش بینی می شود.

این می تواند در هوای سرد یا زمانی که هوای خشک در داخل خانه به دلیل گرما وجود دارد رخ دهد. برای کمک به مدیریت هوای خشک داخل خانه، از مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت را به هوا اضافه کنید. همچنین در فصل زمستان هنگام بیرون رفتن از خانه باید روسری برای پوشاندن دهان و بینی خود بپوشید.

پولیپ بینی

این پولیپ های خوش خیم در پوشش داخلی بینی به دلیل التهاب غشای مخاطی است. هنگامی که غشای مخاط ملتهب می شود، تولید بیش از حد مخاط باعث ایجاد آبریزش و قطره قطره از بینی می شود.

علائم دیگر پولیپ بینی عبارتند از:

  • سردرد
  • خرو پف
  • فشار سینوس
  • از دست دادن بویایی

پزشک می تواند اسپری کورتیکواستروئید بینی را برای کوچک شدن پولیپ تجویز کند. آنها همچنین احتمال دارد برای درمان عفونت سینوسی همراه، آنتی بیوتیک تجویز کنند.

بسته به شدت پولیپ، جراحی سینوس می تواند رشد را از بین ببرد.

استفاده بیش از حد از اسپری بینی

اگرچه اسپری بینی می تواند التهاب بینی را کاهش دهد، استفاده بیش از حد از آن شاید اثر برگشتی داشته و علائم را بدتر کند.

به طور معمول، نباید بیش از پنج روز متوالی از اسپری بینی OTC استفاده کنید. استفاده از اسپری بینی در دراز مدت می تواند منجر به عفونت های مزمن سینوسی و  آبریزش بینی شود. هنگامی که استفاده از اسپری بینی را متوقف می کنید، علائم بینی احتمال دارد ظرف چند روز یا چند هفته بهبود یابد.

ویروس سینسیتیال تنفسی

شایع ترین علت آبریزش بینی چیست؟ | پزشکت

این یک ویروس است که باعث علائم و عفونت های شبیه سرماخوردگی در ریه ها و دستگاه تنفسی می شود. این ویروس می تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. عفونت در دستگاه تنفسی می تواند منجر به التهاب در مجرای و آبریزش بینی شود.

سایر علائم رایج عبارتند از:

  • سردرد
  • گلو درد
  • سرفه خشک
  • تراکم، شلوغی
  • تب درجه پایین

درمان شامل موارد زیر است:

  • کاهنده تب
  • مایعات فراوان
  • قطره های نمکی بینی
  • در صورت وجود عفونت باکتریایی، آنتی بیوتیک

عفونت های شدید شاید نیاز به بستری شدن داشته باشند.

مصرف غذاهای تند

غذاهای تند همچنین می توانند به دلیل نوعی رینیت غیر آلرژیک معروف به رینیت چشایی باعث آبریزش بینی شوند. این ناشی از هیستامین یا حساسیت زا نیست، بلکه باعث تحریک بیش از حد اعصاب سینوس ها هنگام خوردن یا استنشاق چیزی تند می شود.

غشای مخاطی، ادویه را به عنوان عامل تحریک کننده اشتباه می گیرد و وارد حالت محافظتی شده و باعث می شود که مجرای بینی مخاط اضافی برای از بین بردن محرک ایجاد کند. این یک واکنش موقتی است و آبریزش بینی مدت کوتاهی پس از غذا متوقف می شود. خوردن غذاهایی با ادویه کمتر می تواند به توقف این واکنش کمک کند.

دود

دود محرکی است که می تواند غشای مخاطی را برای تولید مخاط اضافی تحریک کند. اگر در اطراف افراد سیگاری یا در یک اتاق پر از دود هستید شاید دچار آبریزش بینی شوید.

بارداری

شایع ترین علت آبریزش بینی چیست؟ | پزشکت

تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز می تواند منجر به ترشح مخاط و ایجاد آبریزش بینی شود. تخمین زده می شود که رینیت غیر آلرژیک حدود 20 درصد از زنان باردار را درگیر می کند. در واقع، این یک مشکل رایج در بین زنان در دوران بارداری است.

آبریزش بینی می تواند در هر مرحله از بارداری ایجاد شود، اما علائم معمولاً پس از زایمان از بین می روند. بالا بردن سر تخت در حدود 30 درجه و انجام ورزش های سبک تا متوسط می تواند به بهبود علائم بینی کمک کند.

از پزشک یا داروساز خود در مورد آنتی هیستامین هایی که برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند بپرسید.

توصیه آخر:

معمولاً از علائم سرماخوردگی و آلرژی می توان به آبریزش بینی اشاره کرد، اما می تواند با سایر مشکلات زمینه ای نیز رخ دهد. آبریزش بینی اغلب با مراقبت از خود رفع می شود با این حال، برای ترشح بینی زرد یا سبز یا همراه با درد به پزشک مراجعه کنید. آبریزش بینی می تواند علل شایع زیادی داشته باشد اما تشخیص علت اصلی آن مهم است. حتی بسیار اهمیت دارد که شما بدانید برای درمان وضعیت خود به کدام متخصصین پزشکی مراجعه کنید. برهمین اساس بهتر است در درجه اول از یک پزشک عمومی مشورت بگیرید تا شما را به پزشک مربوطه ارجاع دهد.

براساس علائم اصلی شما ممکن است نیاز به مشاوره با یک متخصص آلرژی، متخصص گوش و حلق و بینی و یا حتی متخصص بیماری های عفونی نیاز داشته باشید. در هر شرایط بهترین متخصص های پزشکی در پزشکت آماده ارائه خدمات و مشاوره آنلاین و فوری هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز