لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا ابروهای من رشد نمی کنند؟

چرا ابروهای من رشد نمی کنند؟ شایع ترین علل || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در برخی افراد ممکن است رشد ابرو ها چندان زیاد نباشد و آنها به دنبال این باشند که چرا ابروهای من رشد نمی کند؟ بنابراین ما سعی کرده ایم در این مقاله تمام علل احتمالی برای کاهش رشد ابروهای شما و همه راه‌های تقویت ابرو ها را بررسی کنیم. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با مشکل کاهش رشد ابرو خود دست و پنجه نرم می کنید بهتر است ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید. اما شایع ترین علل اینکه چرا ابروهای شما رشد نمی کنند، عبارتند از:

استفاده از کرم های صورت و عدم رشد ابروها

کرم‌های صورت نه تنها فولیکول‌های مو را مسدود و از رشد موها جلوگیری می‌کنند، بسیاری از کرم‌های صورت فعال مانند کرم‌های حاوی AHA، AHB، رتینول یا هر کرم صورت بر پایه اسیدی که روی صورت شما معجزه می‌کند، به شدت به فولیکول مو آسیب می‌رساند و از رشد آنها جلوگیری می‌کند. بنابراین در آینده هنگام مرطوب کردن از ناحیه ابرو خودداری کنید.

اگر می‌خواهید رشد ابرو را تقویت کنید، از استفاده از هر محصولی در اطراف ناحیه ابرو خودداری کنید تا مطمئن شوید که فولیکول‌های شما این شانس را دارند که کار خود را انجام دهند!

مسدود کردن منافذ پوست با آرایش کاملا ایده آل نیست، اما برای کسانی که پوستی عالی و بدون چین و چروک ندارند، ضروری است. اما فولیکول های مو به فضای بیشتری برای تنفس نیاز دارند.

کمبود تیروئید (هورمونی) یا خون

هر دوی اینها دلایل طبیعی ریزش مو هستند. شما می توانید مشکلات تیروئید را عمدتاً با کاهش رشد دم ابروهای خود تشخیص دهید. اگر متوجه شده اید که ابروهایتان نازک یا حتی ناپدید شده اند، به ویژه لبه بیرونی ابروها، این نشانه آن است که یک آزمایش تیروئید بدهید.

اختلالاتی مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند به ریزش مو هم روی سر و هم در ابرو یا مژه منجر شود. اگر کمبود ویتامین های خاصی دارید، رشد موهای شما تحت تاثیر قرار می گیرد. اینها رایج ترین ویتامین هایی هستند که می توانند روی رشد مو، ابرو و مژه شما تأثیر بگذارند.

در موارد شدید، مانند اختلال در غذا خوردن و کم خونی، کمبود آهن ممکن است مقصر نازک شدن ابروها باشد. دکتر رجانی کاتا، متخصص پوست و استادیار بالینی پزشکی در کالج پزشکی بیلور، می‌گوید: «حتی اگر کم‌خونی نداشته باشید و میزان آهن ذخیره شده‌تان کم باشد، می‌تواند به ریزش مو منجر شود. اما مکمل آهن را بدون توصیه پزشکی شروع نکنید. دکتر کاتا می گوید آهن بیش از حد نیز می تواند اثرات منفی داشته باشد. سطوح پایین روی نیز می تواند باعث ریزش مو شود، اما احتمال آن زیاد نیست (اگرچه اگر گیاهخوار هستید احتمال بیشتری دارد).

علاوه بر نوسانات هورمونی، این نوع ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که کاهش شدید پروتئین در رژیم غذایی یا کاهش وزن ناگهانی وجود داشته باشد. اگر سطح پروتئین شما به شدت کاهش پیدا کند، فولیکول‌های مو به خواب زمستانی می‌روند و می‌توانید ریزش موی حاد ناگهانی را ببینید که سه تا شش ماه بعد ظاهر می‌شود.

استفاده طولانی مدت کندن یا اپیلاسیون

چرا ابروهای من رشد نمی کنند؟ شایع ترین علل || پزشکت

متأسفانه این تکنیک ها می توانند ریشه موها را زخمی کنند. با این حال، فولیکول مو در زیر پوست شما نهفته است  به ندرت می میرد. بنابراین با تحریک رشد مو با محصولی برای بهبود فولیکول و تقویت رشد مو، امکان رشد مجدد موها وجود دارد.

اما به نظر می رسد که اسانس رزماری برای رشد مجدد بسیار خوب عمل می کند. آرایش بیش از حد نیز می تواند همه این موارد را بدتر کند. ما همچنین شاهد نازک شدن ابروها، به خصوص در زنان، در نتیجه موچین یا اپیلاسیون بیش از حد در اوایل زندگی هستیم.

جودیت هلمن، متخصص پوست مستقر در نیویورک می گوید: اگر فولیکول های مو آسیب ببینند و از بین بروند، در نتیجه، نازک شدن دائمی ابروها ممکن است رخ دهد.

رژیم غذایی و استرس و عدم رشد ابروها

یک تار مو عمدتاً از پروتئین تشکیل شده است، به این معنی که موهای شما برای رشد به پروتئین نیاز دارند. اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، مو وارد «فاز استراحت» می شود. هنگامی که بدن تحت استرس است، از مواد مغذی بیشتری برای حمایت از سیستم شما استفاده می کند. از آنجایی که بدن مواد مغذی باقیمانده خود را به مو و ناخن شما می‌دهد، اگر همه آنها به دلیل رژیم غذایی نامناسب یا استرس مصرف شوند، هیچ چیزی برای فولیکول مو باقی نمی‌ماند و در نتیجه می‌میرد.

استرس با خارج کردن زودهنگام موها از مرحله رشد، این فرآیند را مختل می کند. به جای ترک فاز رشد با سرعت خود، موها با هم به دوره استراحت می روند و به تعداد قابل توجهی گاهی اوقات با سرعت 10 برابر معمولشان می ریزند.

مراقبه! ما می دانیم که ممکن است خیلی بعید به نظر برسد که مدیتیشن بتواند موهای شما را رشد دهد، اما این واقعیت دارد. مطالعات نشان می دهد که تمرین منظم مراقبه ذهن آگاهی می تواند سطح کورتیزول (هورمون استرس و علت ریزش مو) را تا 50 درصد کاهش دهد.

بارداری و عدم رشد ابروها

متأسفانه، ریزش مو پس از بارداری در واقع بسیار رایج است – معمولاً حدود سه ماه پس از بارداری شروع می شود.

هنگامی که باردار هستید، سطح هورمون شما به شدت افزایش می یابد و از ریزش مو جلوگیری می کند. سپس پس از بارداری، سطح هورمون شما کاهش می یابد و تمام موهایی که در دوران بارداری نمی توانند آزاد شوند، اکنون می ریزند.

خشکی پوست و آب و هوا

آیا تا به حال توجه کرده اید که ابروها (و موهای شما) در تابستان دیوانه وار رشد می کنند و حتی برای جوانه زدن در زمستان تلاش می کنند؟ این به دلیل کمبود رطوبت در هوا و دماهای خشن است. ابروها گرما و رطوبت را دوست دارند و در آن محیط رشد می کنند.

هنگامی که ما عرق می کنیم، سموم و مواد زائد از فولیکول مو خارج می شوند و فضایی را برای رشد موها فراهم می کنند. این برای استرس نیز عالی است. ورزش سطح سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد و به کاهش استرس کمک می‌کند و فولیکول‌های شما را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

شیمی درمانی

گویی سرطان به اندازه کافی سخت نیست، زنان نه تنها ریزش مو را در حین یا بعد از شیمی درمانی، بلکه ریزش قابل توجه مژه و ابرو را تجربه می کنند.

داروهای شیمی درمانی برای حمله به سلول های سرطانی با رشد سریع عمل می کنند. متأسفانه، این داروها به سایر سلول های در حال رشد بدن شما نیز حمله می کنند. این می تواند موهای سر شما و همچنین موهای سرتاسر بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سن و اینکه چرا ابروهای من رشد نمی کنند؟

چرا ابروهای من رشد نمی کنند؟ شایع ترین علل || پزشکت

متأسفانه، با افزایش سن، فولیکول‌های موی ما می‌توانند تولید موهای جدید را کند کرده یا کلاً متوقف کنند.

تغییرات هورمونی در تولید مثل نیز می تواند نقش داشته باشد و متخصصان پوست معتقدند همان عواملی که باعث ریزش مو از پوست سر می شود، مشکلی رایج برای زنان با افزایش سن، ممکن است در نازک شدن ابروها نقش داشته باشد.

نانت سانتورو، MD، OB/GYN و استاد غدد درون ریز تولید مثل در دانشگاه کلرادو در دنور، می‌گوید: «تغییرات ناگهانی هورمونی می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی (تلوژن افلوویوم) شود که طی حدود شش ماه بهبود می‌یابد. برای بسیاری از زنان پس از زایمان اتفاق می افتد و می تواند در یائسگی اتفاق بیفتد.

نازک شدن ابروها نیز یک عارضه جانبی شایع سایر بیماری ها مانند درماتیت آتوپیک یا اگزما است که به دلیل التهاب و خارش اطراف ناحیه ابرو است. یک متخصص پوست می تواند داروها و درمان های موضعی را برای کمک به شما توصیه کند.

افزایش سن و مشکلات هورمونی ممکن است باعث نازک شدن ابروهای شما شود.

آیا ابروها دوباره رشد می کنند؟

زمانی اعتقاد بر این بود که وقتی ابروها تراشیده می شوند یا از بین می روند، دیگر رشد نمی کنند. با این حال، مگر اینکه شما یک بیماری زمینه ای داشته باشید که باعث ریزش مو شده است، ابروهای شما باید دوباره رشد کنند.

یک مطالعه معتبر که در سال 1999 منتشر شد، این افسانه را با نشان دادن اینکه ابروهای تراشیده معمولاً دوباره رشد می کنند، رد کرد. در این مطالعه، یک ابروی پنج نفر تراشیده شد و ابروی دیگر برای مقایسه باقی ماند.

رشد مجدد طی شش ماه با استفاده از تصاویر در هر پیگیری ارزیابی شد. به استثنای یک شرکت‌کننده زن با ابروهای کم‌رنگ و روشن که شش ماه کامل را برای رشد مجدد کامل سپری کرد. همه ابروهای شرکت‌کننده دیگر در عرض چهار ماه به حالت عادی برگشتند.

رشد مو یک چرخه با سه مرحله را دنبال می کند. فازها با هم هماهنگ نیستند و برخی از موها در یک فاز بیشتر از بقیه می مانند.

اول از همه، از موچین فاصله بگیرید. ابروهایتان را مرتب کنید تا شکل مناسبی برای صورتتان پیدا کنید.

چرخه رشد متوسط ابروها بین 5 تا 7 هفته است. درست مانند مژه ها، چرخه رشد متوسط ابروها بین 5 تا 7 هفته است. در واقع، با توجه به سن، متابولیسم، نژاد، وزن و موارد دیگر، ممکن است کمی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از این باشد، اما ۶ تا ۸ هفته حقیقت ثابت است.

به نظر می رسد گوشه های داخلی و خارجی ابروهای شما کمی متفاوت است. گوشه های داخلی ابروهای شما سریع تر می چرخند (4-6 هفته)، در حالی که چرخش ابروهای بیرونی کمی کندتر (10-16 هفته).

چگونه ابروهای خود را سریع رشد دهیم؟

چرا ابروهای من رشد نمی کنند؟ شایع ترین علل || پزشکت

هیچ راه حل سریعی برای رشد ابروهای شما وجود ندارد. سن، ژنتیک و هورمون ها عواملی هستند که بر سرعت رشد ابروهای شما تأثیر می گذارند. بسته به علت ریزش مو، ممکن است لازم باشد با یک پزشک در مورد درمان هر بیماری زمینه ای که به ریزش ابرو کمک کرده است، صحبت کنید. کارهایی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید که ممکن است به رشد ابروهایتان کمک کند.

رژیم غذایی متعادل

خوردن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل ممکن است موثر باشد. مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده است و مطالعات حیوانی نشان داده است که عدم دریافت پروتئین کافی می تواند باعث ریزش مو شود.

ویتامین‌های خاص، از جمله ویتامین‌های B و ویتامین‌های A، B، C و D نیز با رشد مو مرتبط هستند. سبزیجات با برگ های تیره مانند اسفناج و کلم پیچ منابع عالی این ویتامین ها هستند. گوشت و لوبیا منابع پروتئینی عالی هستند.

آهن

کم خونی فقر آهن یکی از علل شایع ریزش مو است که می تواند بر روی ابروها نیز تاثیر بگذارد. دریافت آهن کافی در رژیم غذایی ممکن است به رشد سریعتر ابروهای شما کمک کند. شما می توانید با مصرف غذاهای سرشار از آهن مانند غلات غنی با آهن، لوبیا سفید و اسفناج، دریافت آهن خود را افزایش دهید.

بیوتین

بیوتین که به عنوان ویتامین H نیز شناخته می شود، بخشی از خانواده ویتامین B است. مکمل های بیوتین برای رشد مو بسیار محبوب هستند. تحقیقات در مورد بیوتین برای رشد مو محدود است، اما شواهد کمی وجود دارد که افزایش مصرف بیوتین ممکن است باعث رشد مو شود.

برای افزایش مصرف بیوتین، می توانید غذاهای غنی از بیوتین مانند گوشت اندام، آجیل و غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مکمل های بیوتین نیز به صورت تجاری در دسترس هستند.

از کندن، اپیلاسیون و نخ زدن خودداری کنید.

اگر می خواهید ابروهایتان دوباره رشد کنند، باید از موچین کردن، اپیلاسیون یا هر نوع دیگر از برداشتن موهای زائد خودداری کنید. این به موهای ابروی شما فرصت رشد کامل را می دهد. هنگام اپیلاسیون، کندن و نخ زدن مراقب باشید.

در تلاش برای حفظ صحیح ابروها، احتمالاً قرارهای منظم نگهداری را در تقویم خود نگه دارید. درعوض، ممکن است بخواهید از یک رویکرد طبیعی تر و بدون دست استفاده کنید. دکتر عمر توضیح می‌دهد: «آسیب وارد شده به فولیکول‌های مو در حین اپیلاسیون، موچین کردن، و نخ زدن می‌تواند منجر به آسیب دائمی فولیکولی شود. زنانی که در اوج دهه 90 رشد کرده اند، ابروهای نازک و کم مداد، بعد از سال ها این عادت، متوجه مشکل در رشد ابروهای پرپشت تر شده اند.

اگر در این دسته قرار می گیرید، سعی کنید تا جایی که ممکن است بین جلسات اپیلاسیون یا اصلاح فاصله داشته باشید یا این عادت را کاملاً ترک کنید.

روغن کرچک

روغن کرچک سال هاست که به عنوان یک درمان خانگی طبیعی برای ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد و در سال های اخیر برای ابروها و مژه ها معروف شده است.

مطالعات علمی زیادی برای اثبات رشد مجدد مو انجام نشده است، اما ترکیب اصلی روغن کرچک یا اسید ریسینولئیک با رشد مجدد مو مرتبط است. حداقل، می تواند ابروهای شما را مرطوب نگه دارد، که ممکن است به جلوگیری از شکستگی کمک کند.

سرم های ابرو

تعدادی سرم ابرو موجود است که گفته می شود به رشد سریعتر و پرپشت تر ابروها کمک می کند. در حالی که این ادعاها از نظر علمی ثابت نشده اند، اما ممکن است ارزش یک خرید سرم های رشد ابرو را داشته باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز