لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو

نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قبل از بررسی نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو، لازم است بدانیم که در زمینه سلامتی، ویتامین ها و مکمل های غذایی، ممکن است نام بیوتین را نشنیده باشید. این ویتامین به عنوان ویتامین B7 یا ویتامین H شناخته می شود، بیوتین به بدن کمک می کند پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات هایی را که مصرف می کنید به انرژی تبدیل کند. در سال های اخیر بیوتین محبوب شده است زیرا برخی از افراد ادعا می کنند که مصرف بیوتین اضافی می تواند به کاهش ریزش مو، تقویت موهای نازک یا حتی رشد مجدد موهای از دست رفته کمک کند. این ادعایی است که اگر درست باشد، بازار بزرگی را برای این قرص خاص تضمین می کند. اینک باید نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو را مشخص نمود.

نیمی از مردان در سن 50 سالگی ریزش موی قابل توجهی را تجربه می کنند – که از نظر علمی به عنوان آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی با الگوی مردانه شناخته می شود. حدود 70 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود دچار ریزش مو می شوند. زنان نیز از ریزش مو مصون نیستند. برخی تخمین ها حاکی از آن است که 50 درصد از زنان ریزش مو را تجربه خواهند کرد که علت اصلی آن نیز آلوپسی آندروژنتیک است (به نام ریزش موی الگوی زنانه در زنان). تخمین زده می شود که این بیماری تنها در ایالات متحده حدود 30 میلیون زن را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا بیوتین واقعا برای رشد مو موثر است؟

اگرچه یافتن وب‌سایت‌های متعددی که بیوتین را برای رشد مجدد مو تبلیغ می‌کنند (و همچنین راهی برای بهبود پوست و ناخن‌های شکننده) آسان است، اما کلمه رسمی دفتر مکمل‌های غذایی مؤسسه ملی سلامت این است که «شواهد علمی کمی برای حمایت از این موارد وجود دارد. ادعا می کند، و قبل از اینکه بتوان بیوتین را برای هر یک از این شرایط توصیه کرد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ساندرا مارکس جانسون، دکتر FAAD، متخصص پوست در دانشگاه جانسون درماتولوژی در فورت اسمیت، آرکانزاس، می‌گوید: «قبلاً فکر می‌کردیم که بیوتین برای رشد مو مؤثر است، اما علم اکنون متناقض‌تر است. “تحقیقات نشان می دهد که هیچ فایده محدودی وجود ندارد.”  دکتر Deirdre Hooper، یکی از بنیانگذاران پوست Audubon در نیواورلئان می‌افزاید: «اگرچه برخی از مطالعات بسیار کوچک، بهبودی در بیماری‌های مو یا ناخن با مکمل‌های بیوتین را نشان داده‌اند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که بیوتین با بسیاری از آزمایش‌های خون، از جمله عملکرد تیروئید و قلب تداخل دارد.

مقاله‌ای در سال 2019 ادعا کرد که متخصصان پوست بیوتین را به‌عنوان یک درمان ریزش مو برای سال‌ها بدون سر و صدا تجویز می‌کنند، حتی اگر این تحقیقات مزایای سلامتی آن را ثابت نکرده باشد. چرا؟ زیرا برخی معتقدند کار می کند و مضر بودن آن معلوم نیست.

چه مقدار بیوتین باید مصرف کرد؟

نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو || پزشکت

مقدار توصیه شده بیوتین مورد نیاز روزانه شما مورد بحث است و تصور می شود به سن شما بستگی دارد. نوزادان تازه متولد شده تنها به 5 میکروگرم در روز نیاز دارند، در حالی که بزرگسالان باید حداقل 30 میکروگرم دریافت کنند و زنان شیرده باید 35 میکروگرم یا بیشتر تزریق کنند. دکتر جانسون می‌گوید: از آنجایی که بیوتین در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، «برای هر کسی غیرعادی است که کمبود بیوتین داشته باشد».

دکتر هوپر می افزاید: «برای بزرگسالان، مصرف 30 میکروگرم بیوتین در روز به راحتی از طریق یک رژیم غذایی متعادل شامل غذاهای حاوی بیوتین مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی، آجیل، دانه ها و برخی سبزیجات مانند سیب زمینی شیرین، اسفناج و کلم بروکلی به دست می آید.» این نشان می دهد که فردی که یک رژیم غذایی کامل دارد نیازی به مکمل بیوتین ندارد.

بیوتین را چگونه مصرف کنیم؟

در صورت انتخاب مکمل، بیوتین را می توان به تنهایی یا همراه با سایر ویتامین های B کمپلکس به شکل مولتی ویتامین مصرف کرد. اکثر وب‌سایت‌هایی که بیوتین را برای رشد مو تبلیغ می‌کنند، مصرف ۲ تا ۵ میلی‌گرم (۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میکروگرم) بیوتین را در هر روز به شکل مکمل توصیه می‌کنند و بسیاری از مکمل‌ها با نام بیوتین ۵۰۰۰ فروخته می‌شوند که نشان‌دهنده اندازه ۵۰۰۰ میکروگرم  است. این بسیار بیشتر از آن چیزی است که پزشکان توصیه می کنند، اگرچه برای بیشتر افراد بیوتین اضافی نباید هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد کند. هیچ سمیت مصرف بیش از حد بیوتین شرح داده نشده است.

جانسون می‌گوید: «این یک ویتامین B است، بنابراین مصرف بیش از حد آن دشوار است – اکثر مردم آنچه را که نیاز ندارند ادرار می‌کنند. با این اوصاف، من پیشنهاد می کنم بیش از دوز توصیه شده روزانه 30 تا 100 میکروگرم در روز برای بزرگسالان مصرف نکنید.

کمبود بیوتین

در موارد نادر، ممکن است مردم کمبود بیوتین به خاطر یک خطای ژنتیکی متابولیسم، عدم تعادل باکتری در دستگاه گوارش، و یا استفاده از داروها باشد. معمولاً علائم کمبود بیوتین بدون توجه به علت، با مکمل 5000 میکروگرم درمان می شود.

بیوتین می تواند با برخی آزمایشات خون (از جمله تروپونین، دیگوکسین ، فریتین، تستوسترون، پپتید ناتریورتیک مغز و پروژسترون) تداخل ایجاد کند.

هیچ عارضه جانبی برای بیوتین در مقادیر تا 10 میلی گرم (10000 میکروگرم) در روز گزارش نشده است. با این حال، وب‌سایت‌های متعدد ادعا می‌کنند که بیوتین بیش از حد می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند. حتی سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار دهد. یا به سطوح بالای گلوکز خون کمک کند و باعث مشکلات گوارشی یا بثورات پوستی شود.

اگر بیوتین را به عنوان مکمل مصرف می کنید و متوجه هر یک از این علائم شدید، با پزشک تماس بگیرید. همچنین توصیه می‌شود ۷۲ ساعت قبل از انجام خون‌گیری مصرف مکمل بیوتین را قطع کنید تا نتایج دقیق‌تر باشد.

بهترین بیوتین برای رشد مو

نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو || پزشکت

اگر با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کرده اید و تصمیم به مصرف مکمل بیوتین به عنوان بخشی از رژیم مراقبت از مو دارید، ممکن است بدانید که بازار پر از مکمل های بیوتین است که همه ادعاهای مشابهی دارند. چگونه می توانید تشخیص دهید که کدام یک بهترین هستند؟ پاسخ بستگی به این دارد که شما به طور خاص به دنبال چه چیزی هستید؟ چه چیزی را مهم می دانید.

در بسیاری از موارد، بیوتین همراه با سایر مواد در یک مولتی ویتامین یا مکمل رشد مو بسته بندی می شود. اینها می توانند با هدف افزایش سطح ویتامین B در سراسر بدن یا ترویج مو، پوست و ناخن های سالم تر باشند.

درمان های خانگی برای رشد مو

چه در حال مصرف بیوتین باشید چه نباشید. چندین کار وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا به موهایی سالم کمک کنید. شاید بهترین مکان برای شروع تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی شما باشد. مصرف غذاهایی مانند سالمون، ماهی تن و گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند می تواند سلامت مو را بهبود بخشد. اجتناب از سیگار می تواند آسیب هایی را که سیگار به موهای شما وارد می کند از بین ببرد. اگر موهای خود را با سشوار خشک می کنید یا از ابزارهای حالت دهنده داغ استفاده می کنید. باید بدانید که گرما یکی از دلایل رایج خشکی و شکنندگی مو است.

دکتر جانسون توصیه می کند: «از ضربه به موهای خود اجتناب کنید. با شامپوهای ضد شوره و نرم کننده های غیر مومی پوست سر خود را شاد نگه دارید. کارهایی را انجام دهید که سلامت کلی را بهبود می بخشد: استرس را محدود کنید. خوب غذا بخورید. بدن خود را هیدراته کنید، ورزش کنید.

ماساژدرمانی

ماساژ دادن پوست سر باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شود حتی می تواند به رشد مو کمک کند. شما می توانید این کار را فقط با انگشتان خود انجام دهید. یا می توانید با کرم یا روغن ماساژ دهید. آلوئه ورا می تواند به رفع گرفتگی فولیکول های مو کمک کند. روغن نارگیل، روغن ماهی یا روغن کرچک می تواند موهای شما را درخشان تر کند. روغن‌های ضروری مانند روغن رزماری، روغن شمعدانی و روغن لیمو ممکن است به رشد مو کمک کنند. حتی آب پیاز می‌تواند رشد مجدد مو را تحریک کند. شرایطی مانند آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی تکه‌ای) را درمان کند – تا زمانی که بتوانید بوی آن را تحمل کنید.

ماسک مو

نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو || پزشکت

برای اینکه موهایتان را با چیز خاصی خوشبو کنید، ماسک موی ساختنی با زرده تخم مرغ و روغن زیتون (یا دارچین و روغن زیتون) را امتحان کنید. مواد را با هم مخلوط کرده و 30 تا 45 دقیقه قبل از حمام روی موهای خود بمالید. به طور روزانه، هنگام برس زدن یا حالت دادن به موهای خود با ملایمت رفتار کنید.

ماینوکسیدیل

برخی داروها از جمله داروهای فشار خون و کلسترول، داروهای ضد افسردگی خاص و داروهای مرتبط با هورمون مانند کنترل بارداری و تستوسترون به ریزش مو کمک می کنند. اگر هر یک از این داروها را مصرف می‌کنید، قبل از قطع مصرف با پزشک خود مشورت کنید و اگر اقدامات ساده‌تر مؤثر نبود، از پزشک خود در مورد داروهایی که ثابت شده به رشد مجدد مو کمک می‌کنند بپرسید.

هوپر می‌گوید: ماینوکسیدیل یک ابزار عالی با علم زیادی برای پشتیبانی از آن است. بسیاری از اشکال ریزش مو با ماینوکسیدیل بهبود می یابند. هوپر توصیه می‌کند از محلول قوی‌تر و موثرتر 5% به جای محلول 2% استفاده کنید، مگر اینکه محلول 5% پوست شما را تحریک کند یا “اگر متوجه رشد مو در جایی که نمی‌خواهید، مانند روی صورت خود هستید.”

چه زمانی برای ریزش مو به پزشک مراجعه کنیم؟

نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو || پزشکت

اگر متوجه ریزش مو شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. ریزش ناگهانی مو می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند بیماری تیروئید، کرم حلقوی، یائسگی یا بارداری باشد. ریزش مو همچنین می تواند نشانه ای از واکنش به دارویی باشد که برای درمان سرطان، فشار خون بالا، آرتریت، افسردگی یا مشکلات قلبی استفاده می شود.

اگر به تدریج موهای خود را از دست می دهید یا بیشتر از قبل متوجه پوست سرتان شده اید و نگرانی در مورد آن دارید، زودتر با یک متخصص پوست تماس بگیرید. ریزش مو می تواند دائمی باشد، بنابراین هرچه زودتر شروع به درمان کنید، احتمال اینکه نتایج بهتری داشته باشید بیشتر می شود.

دکتر هوپر می گوید: «یک متخصص پوست متخصص در تشخیص و درمان ریزش مو است. ریزش مو اغلب دلایل ترکیبی و زیادی دارد. متخصص پوست شما در مورد میزان موهایی که از دست داده‌اید با شما صحبت می‌کند، پوست سر، پوست و ناخن‌های شما را معاینه می‌کند. احتمالاً آزمایش خون یا بیوپسی را برای کمک به تشخیص مشکل شما و ایجاد یک برنامه درمانی انجام می‌دهد.

سخن آخر در خصوص نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو

قبل از بررسی نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو، لازم است بدانیم که در زمینه سلامتی ویتامین ها و مکمل های غذایی، ممکن است نام بیوتین را نشنیده باشید. این ویتامیی به عنوان ویتامین B7 یا ویتامین H شناخته می شود، بیوتین به بدن کمک می کند پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات هایی را که مصرف می کنید به انرژی تبدیل کند.

در سال های اخیر بیوتین محبوب شده است زیرا برخی از افراد ادعا می کنند که مصرف بیوتین اضافی می تواند به کاهش ریزش مو، تقویت موهای نازک یا حتی رشد مجدد موهای از دست رفته کمک کند. این ادعایی است که اگر درست باشد، بازار بزرگی را برای این قرص خاص تضمین می کند. اینک باید نحوه مصرف بیوتین برای رشد مو را مشخص نمود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز