لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

علت خلط در مدفوع چیست؟

خلط در مدفوع || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


وجود خلط در مدفوع طبیعی است، اما معمولاً با چشم غیرمسلح مشاهده نمی شود. در صورت وجود خلط در مدفوع، ممکن است متوجه مایعات شفاف، سفید یا زرد شوید. در برخی شرایط می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

علل احتمالی خلط در مدفوع شامل سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و سایر اختلالات گوارشی است. عفونت های باکتریایی، انسداد روده و پارگی مقعد (شقاق) نیز از عواملی هستند که می توانند منجر به بروز خلط در مدفوع شوند.

این مقاله از پزشکت برخی از دلایل اصلی ظاهر شدن خلط در مدفوع را بررسی می کند. همچنین توضیح می دهد که چه زمانی باید به دنبال درمان پزشکی باشید و چگونه پزشک می تواند علت این وضعیت را تشخیص دهد و درمان کند.

مطالعه بیشتر: علت خون در مدفوع کودک

علل وجود خلط در مدفوع چیست؟ 

عوامل متعددی می توانند منجر به خلط قابل مشاهده در مدفوع شوند، از جمله:

  • استومی
  • انسداد روده
  • کولیت زخمی
  • بیماری کرون
  • عفونت باکتریایی
  • فیبروز سیستیک
  • آبسه مقعدی یا فیستول
  • سندرم روده تحریک‌پذیر

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص آنلاین همین الان کلیک کنید.

کولیت زخمی از علل خلط در مدفوع -پزشکت

استومی

برخی از افرادی که جراحی استومی انجام داده اند (یا ایلئوستومییا کولوستومی) ممکن است متوجه دفع خلط از طریق رکتوم شوند. با استومی، اگرچه مدفوع از طریق استوما نه از راست روده و مقعد از بدن خارج می شود. اما رکتوم همچنان مایع ایجاد می کند. در صورت ایجاد مخاط، این وضعیت می تواند باعث ناراحتی و فشار شود.

انسداد روده

اگر چیزی روده را مسدود کند، ممکن است متوجه خلط اضافی در مدفوع خود شوید. انسداد روده همچنین می تواند باعث بروز علائم زیر  شود:

انسداد روده می تواند ناشی از بیمار های مختلفی باشد، از جمله:

  • تومور
  • مدفوع ضربه ای
  • سنگ کیسه صفرا
  • چسبندگی (بافت زخم)
  • بلعیدن جسمی که غذا نیست.
  • فتق (بافتی که از طریق عضله ضعیف یا پاره شده، برآمده می شود).

انسدادها معمولاً در بیمارستان درمان می شوند. گاهی اوقات انسداد باید با جراحی برطرف شود.

کولیت زخمی

در  کولیت اولسراتیو، غشای مخاطی روده بزرگ ملتهب و باعث ایجاد زخم های کوچکی می شود. این زخم ها می توانند خونریزی کرده و چرک تولید کنند. آنها همچنین ممکن است خلط کافی برای مشاهده در مدفوع ایجاد کنند.

مطالعه بیشتر: مدفوع خونی

بیماری کرون

دفع خلط در مدفوع در افراد مبتلا به بیماری کرون کمتر دیده می شود. با این حال، بیماری کرون می تواند در برخی افراد با ایجاد اسهال، بر مدفوع تأثیر بگذارد. ایلئوکولیت شایع ترین شکل بیماری کرون است، که باعث التهاب ایلئوم انتهایی (نقطه انتهایی روده کوچک) و همچنین کولون (روده بزرگ) می شود.

در صورت لزوم همین الان با متخصص آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

سندرم روده تحریک پذیر از علل خلط در مدفوع -پزشکتسندرم روده تحریک‌پذیر

IBS اغلب باعث ترشح بیش از حد خلط سفید رنگ در دستگاه گوارش می شود. اغلب با  IBS غالب اسهال (IBS-D) نسبت به IBS غالب با یبوست یا نوع متناوب IBS (IBS-A) همراه است. اضطراب و استرس ممکن است باعث ایجاد خلط در مدفوع در صورت همزیستی با IBS-D شود. این در مورد افسردگی نیز صادق است، به گونه ای که مدت هاست با علائم و تشخیص IBS مرتبط بوده است.

IBS باعث ایجاد خلط در مدفوع می شود. مردان بیشتر از زنان به IBS در مدفوع موکوس مرتبط با IBS مبتلا هستند. محققان مطمئن نیستند که چرا این وضعیت باعث ایجاد خلط اضافی می شود. اما نشان دهنده بدتر شدن بیماری نیست.

عفونت های باکتریایی

برخی از عفونت های باکتریایی می توانند باعث ایجاد خلط در مدفوع شوند. این عفونت ها، عبارتند از:

  • شیگلا
  • یرسینیا
  • سالمونلا
  • کمپیلوباکتر

عفونت های باکتریایی نیز ممکن است باعث اسهال، تب و گرفتگی شکم شوند. برخی از عفونت های باکتریایی بدون درمان به خودی خود بهبود می یابند. اما برخی دیگر ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. اگر فکر می کنید ممکن است عفونت باکتریایی داشته باشید، با پزشک خود تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: علت کف آلودی مدفوع چیست؟

آبسه مقعدی یا فیستول

آبسه عفونتی است که باعث ایجاد کیسه های چرک در داخل بدن می شود. این وضعیت بیشتر در افراد مبتلا به بیماری کرون، به ویژه در ناحیه پری مقعدی رخ می دهد. در حدود 50 درصد موارد، آبسه به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که تونلی بین دو عضو یا بین پوست و یک عضو ایجاد کند. در این صورت به آن فیستول می گویند. آبسه یا فیستول ممکن است منجر به دفع خلط در مدفوع شود. آبسه و فیستول نیاز به درمان دارند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک یا سایر داروها را برای درمان تجویز کند. در برخی موارد، آبسه باید با جراحی تخلیه شود.

فیبروز سیستیک

فیبروز سیستیکیک بیماری ژنتیکی است که باعث تشکیل خلط بیش از حد می شود. اگر چه خلط اغلب بر ریه ها تأثیر می گذارد، اما می تواند بر دستگاه گوارش نیز تأثیر بگذارد. این بیماری مادام العمر معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می شود. فیبروز کیستیک همچنین می تواند باعث یبوست و درد شکم شود.

سایر علل خلط در مدفوع

خلط در مدفوع می تواند با یبوست همراه باشد و با درمان یبوست به طور خود به خود برطرف شود. کم آبی بدن همچنین می تواند منجر به ایجاد خلط اضافی در مدفوع شود که به احتمال زیاد خود به خود از بین می رود مگر اینکه کم آبی مزمن باشد.

به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص کودکان در پزشکت صحبت کن.

خلط در مدفوع نوزادان-پزشکت

خلط در مدفوع نوزاد نشانه چیست؟

خلط در مدفوع نوزاد می تواند نشانه عفونتی باشد که نیاز به درمان فوری دارد. مهم است که بفهمید آیا واقعاً مخاطی وجود دارد یا خیر، زیرا مدفوع طبیعی نوزاد ممکن است رنگ و قوام مختلفی داشته باشد. خلط در مدفوع کودک حتی می تواند رشته ای یا لزج باشد و سبز رنگ به نظر برسد. بنابراین لازم است برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید.

علائم خلط در مدفوع

حضور خلط در مدفوع ممکن است به علائم زیر همراه باشد:

  1. ترشح خلطی: حضور خلط در مدفوع معمولاً به صورت یک لایه روی سطح مدفوع قابل مشاهده است. خلط می‌تواند شفاف یا کمی رنگی باشد و در برخی موارد ممکن است دارای رنگ سفید، زرد، سبز یا قهوه‌ای باشد.
  2. تغییر در مدفوع: حضور خلط ممکن است مدفوع را چسبنده‌تر یا لزج‌تر نشان دهد.
  3. بوی نامطبوع: خلط ممکن است به مدفوع بوی نامطبوعی بدهد. بوی نامطبوع می‌تواند تند، فاسد یا نفاذ باشد.
  4. رنگ تیره مدفوع: در برخی موارد، حضور خلط در مدفوع می‌تواند باعث تیرگی رنگ مدفوع شود. این می‌تواند به دلیل وجود خون در خلط یا التهاب واکنش بدن به آن باشد.
  5. سایر علائم: ممکن است حضور خلط در مدفوع با علائم دیگری همراه باشد، مانند درد شکم، تغییرات در الگوی مدفوع (اسهال یا یبوست)، تب، لاغری، تهوع و استفراغ.

مطالعه بیشتر: علت بوی بد مدفوع

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با متخصص داخلی آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

چگونه می توان وجود خلط در مدفوع را تشخیص داد؟

اگر برای اولین بار متوجه خلط در مدفوع شدید، به پزشک مراجعه کنید. تشخیص علت با یک تاریخچه پزشکی کامل شروع می شود. آنها از شما خواهند پرسید که وضعیت اجابت مزاج شما در گذشته چگونه بوده و آیا تغییر کرده است یا نه؟

پزشک نیز ممکن است آزمایش‌هایی را برای کمک به تعیین دقیق علت بیماری تجویز کند. کشت مدفوع، آزمایش خون، و مطالعات تصویربرداری مانند سی تی اسکن، ام آر آی یا اشعه ایکس اغلب به عنوان ابزار تشخیصی استفاده می شود.

در برخی موارد، تشخیص می تواند نیاز به آزمایش های دیگری مانند آندوسکوپی داشته باشد تا مشخص شود که چرا خلط در مدفوع وجود دارد. آندوسکوپی آزمایشی است که در آن از یک دوربین کوچک بر روی یک لوله قابل انعطاف برای دیدن داخل کولون و رکتوم استفاده می شود. با این حال، در بسیاری از موارد، تشخیص نیازی به آزمایشات تهاجمی و آسیب زننده ندارد.

خلط در روده چگونه درمان می شود؟

خلط در مدفوع به خودی خود مضر نیست، اما ممکن است علت آن نیاز به درمان داشته باشد. برای مثال، اگر مشکل التهاب باشد، پزشک کاهش التهاب قبل از ایجاد علائم دیگر تمرکز می‌کند. هنگامی که موکوس توسط IBS یا IBD ایجاد می شود ، کنترل آن شرایط به کاهش تولید خلط در روده بزرگ کمک می کند. خلط بیش از حد ممکن است به این معنی باشد که درمان فعلی دیگر موثر نبوده و باید تغییری ایجاد شود.

مصرف مایعات برای درمان خلط در مدفوع -پزشکت

درمان خانگی کاهش ترشح خلط در مدفوع

برای کاهش ترشح خلط در مدفوع، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. رژیم غذایی مناسب: تغییر در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش ترشح خلطی کمک کند. ممکن است برخی از غذاها و مواد تحریک‌کننده برای سیستم گوارشی شما باشند. در نظر داشته باشید که هر فرد ممکن است به طرز متفاوتی به غذاها واکنش نشان دهد، بنابراین باید غذاهایی که برای شما مشکل ساز هستند را شناسایی کنید و از مصرف آن‌ها خودداری کنید. همچنین مصرف مواد غذایی مانند برگ‌های نعناع، زنجبیل و چای دم کرده می‌تواند کمک کننده باشد.
  2. مدیریت استرس: استرس می‌تواند ترشح خلطی را تشدید کند. بنابراین، تمرین‌های روانشناختی مثل مدیتیشن، تمرکز روی تنفس و یوگا می‌توانند به کاهش استرس و بهبود وضعیت گوارشی کمک کنند.
  3. مصرف مایعات: مصرف آب زیاد و مایعات به مدت طولانی می‌تواند ترشح خلطی را کاهش دهد.
  4. پرهیز از مواد تحریک‌کننده: از مصرف مواد مانند الکل، قهوه، نیکوتین و محصولات نیکوتینی دیگر خودداری کنید، زیرا این مواد ممکن است تحریک‌کننده برای سیستم گوارشی باشند.
  5. مصرف داروها: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که به کنترل ترشح خلطی کمک کنند. این داروها ممکن است شامل ضدالتهاب‌ها، آنتی‌اسیدها و ضداسهال‌ها باشند.

 قبل از مصرف هر دارو، بهتر است با پزشک داروساز و متخصص آنلاین مشورت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بیماری که باعث ایجاد خلط بیش از حد در مدفوع می شود، قابل تشخیص نیست، لازم است با پزشک در خصوص علائمی که تجربه می کنید، مشورت کنید. برخی از علائمی که نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارند، عبارتند از:

  • اسهال
  • یبوست
  • استفراغ
  • درد شکم
  • خون در مدفوع یا مخاط

اگر بیماری دارید که روده بزرگ و مدفوع را تحت تاثیر قرار می دهد، لازم است تغییرات مدفوع خود را پیگیری کرده و هر گونه تغییر را با پزشک خود در میان بگذارید.

خلط تولید شده توسط روده بزرگ، محیطی سالم را برای باکتری های خوب روده ایجاد و عبور مدفوع را آسان می کند. اگر لایه مخاطی بیش از حد ریزش کند، می تواند روده بزرگ را در برابر باکتری های مضر آسیب پذیرتر کند.

سوالات متداول

خلط سفید در مدفوع نشان دهنده چیست؟ خلط سفید در مدفوع یکی از علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. این وضعیت ممکن است با درد شکم (اغلب مربوط به حرکت روده)، اسهال یا یبوست و نفخ همراه باشد.

خلط خونی در مدفوع به چه علت است؟ خلط خونی در مدفوع می تواند به دلیل بواسیر، شقاق مقعد، پولیپ، گاستروانتریت، آنژیودیسپلازی (ناشی از ضعیف شدن عروق خونی در روده) یا در موارد کمتر سرطان باشد. بنابراین لازم است در صورت مشاهده  علائم فورا به پزشک مراجعه کنید.

چه غذاهایی باعث ایجاد خلط در روده می شوند؟ غذاهای حاوی قند بالا یا آنهایی که با آلرژی غذایی مانند گلوتن مرتبط هستند، می توانند باعث ایجاد خلط بیشتر در مدفوع شوند. محققان گمان می کنند غذاهای پرچرب و کم فیبر به علت کمک به کاهش التهاب روده ممکن است تولید خلط را تغییر دهند.

آیا گاستریت باعث ایجاد خلط در روده می شود؟ گاستریت بیشتر با خون در مدفوع همراه است. اما ممکن است ناشی از عفونت باکتریایی باشد. عوامل دیگری از جمله استرس، رژیم غذایی، سیگار و بیماری های خاص می تواند با خلط در مدفوع مرتبط باشد.

سخن آخر

خلط در روده تولید می شود، جایی که به تقویت سیستم گوارشی سالم کمک می کند. خلط در مدفوع لزوماً جدی نیست. اما خلط بیش از حد می تواند به این معنی باشد که اتفاق جدیدی در دستگاه گوارش در حال رخ دادن است. تعدادی از بیماری های زمینه ای، از جمله IBS یا عفونت باکتریایی، شقاق مقعدی و انسداد روده می توانند تولید خلط بدن را افزایش دهند. خلط ممکن است در مدفوع نوزاد نیز ظاهر شود.

اگر خلط همراه با درد شکم، خون در مدفوع، استفراغ، و اسهال یا یبوست رخ دهد، باید برای درمان فورا به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای تشخیص صحیح و شروع درمان موثر به آزمایشاتی از جمله کشت مدفوع، آزمایش خون، مطالعات تصویربرداری یا آندوسکوپی نیاز باشد.

در صورت راهنمایی بیشتر در زمینه مدفوع خلط دار، با متخصصان آنلاین در پزشکت مشورت نمایید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.2 / 5. تعداد رای ها: 14

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام من تقریبا یک سال هست بصورت کم و بیش خلط مدفوع دارم و یبوست دارم و اعتیاد هم دارم .بعضی وقتا خلط نیست بعضی وقتا و روزاهست (روزایی که بعد دو روز دستشویی ۲میروم)خلط سینه هم دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز