لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شامپو یا نرم کننده، اول از چی استفاده کنم؟

شامپو یا نرم کننده، اول از چی استفاده کنم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شامپو یا نرم کننده، اول از کدام استفاده کنم؟ این سوال از این لحاظ اهمیت دارد که شستشو صحیح و مناسب موها، یک بخش ضروری از روال مراقبت از موها است. اکثر خانم ها برنامه شستشوی منظم مو را در طول هفته رعایت می کنند تا از این طریق از چرب شدن موها و همچنین ایجاد موخوره پیشگیری کنند. اما با این حال یکی از متداول ترین سوالاتی که در مورد شستشو مو مطرح می شود بهترین زمان برای استفاده از نرم کننده ها است. برخی افراد قبل از شامپو کردن موهای خود و برخی دیگر هم بعد از شامپو کردن موها از نرم کننده استفاده می کنند. در واقع برای این سوال پاسخ های متفاوتی وجود دارد. این مقاله از پزشکت به شما کمک می کند تا بتوانید نگاه عمیق تری به این موضوع داشته باشید.

استفاده از نرم کننده بعد از شامپو

به استفاده از نرم کننده بعد از شامپو پروتکل شستشوی معکوس مو گفته می شود. اگر می خواهید به توصیه متخصصان پوست و مو پایبند باشید بهتر است از این روش استفاده کنید. رایج ترین دیدگاه در بین متخصصان پوست این است که موهای خود را بعد از شستشو با شامپو، حالت دهید.

شامپوها چربی و کثیفی را از پوست سر پاک می کنند. با این حال، مصرف شامپو بیش از حد یا استفاده از شامپوهای غیر استاندارد می تواند روغن طبیعی مو را از بین ببرد و آن را خشک یا وز وز کند. اینجاست که نرم کننده ها برای حفظ شادابی و نرمی موها به کار می آیند.

نرم کننده های مو با استفاده از یک لایه آبرسان موها را می پوشانند. این لایه علاوه بر حفظ رطوبت، به موها درخشندگی و نرمی می بخشد. نرم کننده ها همچنین به محافظت از مو در برابر آسیب های ناشی از قرارگیری در معرض شرایط سخت محیطی کمک می کنند.

اگر موهایی نازک، کدر و آسیب دیده دارید و به دنبال بیشتر شدن حجم موها هستید، همانطور که برخی متخصصان پیشنهاد می دهند باید از روش شستشوی معکوس استفاده کنید.

شستشوی معکوس مو روش جدیدی برای مراقبت از موها است. این روش که کاربرد زیادی دارد در بین متخصصان پوست و مو توجه زیادی را به خود جلب کرده است. شستشوی معکوس به حالت دادن موها شما قبل از استفاده از شامپو معروف است.

به گفته برخی پزشکان، نرم کننده ها یک لایه محافظ در اطراف تارهای مو ایجاد می کنند که باعث حفظ رطوبت می شود و از خشکی ناشی از شامپو کردن پیشگیری می کند. همچنین نرم کننده ها در درخشندگی و حجم دادن به موهای کدر تاثیر بسیار زیادی دارند. روش شستشوی معکوس برای افرادی که دارای موهای نازک و چرب هستند، عالی است.

استفاده از نرم کننده قبل از شامپو

شامپو یا نرم کننده، اول از چی استفاده کنم؟ || پزشکت

حالت دادن به موهایتان قبل از شامپو کردن فواید زیر را دارد:

حفظ نشاط و زیبایی موها. استفاده از نرم کننده پس از شامپو به طور کلی لایه ای چربی و رطوبت روی موها باقی می گذارد. بنابراین این روش ممکن است موهای شما را نازک نشان دهد، به خصوص اگر موهای ظریفی دارید. شامپو موها بعد از نرم کننده در رفع این مشکل به شما کمک می کند.

تغذیه کننده مو. بسیاری از نرم کننده ها به افزایش پروتئین کراتین در مو کمک می کنند و به آن نرمی و لطافت می بخشند. حالت دادن به موهایتان قبل از شامپو زدن به شما کمک می کند تا از این ویژگی حداکثر بهره را ببرید.

حفظ تمیزی پوست سر. مصرف شامپو بعد از نرم کننده، پوست سر را تمیز می کند و به تمیز ماندن پوست سر برای مدت طولانی تر کمک می کند.

درخشندگی موها. اکثر نرم کننده های مو حاوی موادی هستند که به موها زیبایی و درخشندگی می بخشند. شامپو زدن به موها پس از استفاده از اینگونه نرم کننده ها، بدون اینکه موها را سنگین کند، باعث درخشندگی موها می شود.

کاهش چربی پوست سر. استفاده از نرم کننده قبل از شامپو، برای افرادی که پوست سر یا موهای چرب دارند مفید است زیرا موها را بدون ایجاد چربی اضافی نرم می کند.

روش صحیح استفاده از نرم کننده قبل از شامپو

در ادامه یک راهنمای گام به گام آسان در مورد نحوه شستشوی معکوس مو آورده شده است:

  • موهای خود را در آب گرم خیس کنید زیرا باعث مرطوب شدن موها می شود و منافذ پوست را باز می کند.
  • نرم کننده را به آرامی روی پوست سر و موهای خود بریزید و سپس پوست سر را با ملایمت ماساژ دهید. اجازه بدهید نرم کننده حداقل 3 دقیقه بر روی سر شما باقی بماند.
  • مقداری از شامپو را بر روی موهای خود بریزید. موهای را به آرامی بشویید تا چربی و آلودگی های سطح پوست پاک شوند. در آخر می توانید موهای خود را با آب ولرم آبکشی کنید.

هنگام استفاده از روش شستشوی معکوس برای به دست آوردن حداکثر فایده، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • اجازه دهید نرم کننده حداقل 3 تا 5 دقیقه قبل از شستشو در بین موهای شما باقی مانده و خیس بخورد.
  • قبل از استفاده از شامپو زدن، نرم کننده را نشویید. نرم کننده یک لایه سبوم مانند محافظ روی تارهای مو ایجاد می کند و این ویژگی باعث پیشگیری از خشکی مو شما می شود.

چه کسانی نباید قبل از شامپو از نرم کننده استفاده کنند؟

شامپو یا نرم کننده، اول از چی استفاده کنم؟ || پزشکت

اگرچه شستشوی موی معکوس ایده خوبی به نظر می رسد، اما ممکن است برای همه افراد موثر نباشد. کسانی که موهای ضخیم یا مجعد دارند ممکن است استفاده از نرم کننده قبل از شامپو برایشان مفید نباشد.

نرم کننده برای موهای پرپشت

موهای ضخیم به مقادیر بیشتری نرم کننده نیاز دارند تا در طول روز شفاف و صاف بمانند. بنابراین، استفاده از نرم کننده قبل از شامپو ممکن است برای افرادی با این نوع مو ایده آل نباشد.

یک راه خوب برای این افراد، استفاده از نرم کننده بعد از شامپو است. نرم کننده وقتی پس از آخرین مرحله آبکشی استفاده شود می تواند برای مدت بیشتری به نرم ماندن موهای فر و مجعد کمک کند.

از نظر علمی، کدام یک را اول استفاده کنیم، شامپو یا نرم کننده؟

به طور کلی پذیرفته شده ترین روش شستشو موها این است که ابتدا پوست سر و موها را با شامپو کاملا شستشو دهید و پس از آخرین مرحله آبکشی از نرم کننده استفاده کنید. این روش از نظر اکثر محققان و پزشکان متخصص پوست و مو پذیرفته شده است. از سوی دیگر، استفاده از نرم کننده قبل از شامپو باعث نرمی و حالت پبدا کردن موها می شود. اگرچه این موضوع از نظر علمی مورد تایید نیست ولی بسیاری از افراد این تاثیرات مفید را تجربه کرده اند.

شامپوها برای رفع آلودگی ها و چربی اضافی از پوست سر شما کاربرد دارند. با این حال، استفاده بی رویه از شامپو روغن‌های طبیعی موها را نیز از بین می‌برد و باعث وزی موها می شود. در حالیکه استفاده از نرم‌کننده قبل از شامپو، اثری مانند سبوم روی تارهای مو باقی می‌گذارد و آن‌ها را از اثرات شدید شامپو محافظت می‌کند.

ترکیبات شامپو و نرم کننده

شامپوها و نرم کننده ها تاثیرات خاص خود را دارند و هر یک از این محصولات از ترکیبات مختلفی تهیه می شوند.

شامپوها از یک یا چند ماده پاک کننده شیمیایی تشکیل می شوند که سبوم، گرد و غبار، شوره سر و رسوبات کثیف را از پوست سر پاک می کنند. اثر پاک کنندگی به فولیکول های مو کمک می کند تا به راحتی نفس بکشند و یک محیط سالم را در پوست سر برای رشد موها ایجاد می کند.

اکثر نرم کننده های تجاری حاوی ترکیبات آبرسان هستند که رطوبت را در تارهای مو حفظ می کنند. نرم کننده ها همچنین حاوی یک سورفکتانت با بار مثبت هستند که جذب رشته های مو با بار منفی می شود و بنابراین به مولکول های نرم کننده کمک می کند تا روی آنها بچسبند. به این ترتیب نرم کننده ها یک لایه مرطوب محافظ روی موها ایجاد می کنند.

استفاده از نرم کننده بدون شامپو

استفاده از نرم کننده مناسب برای انواع مو ضروری است و به حفظ سلامت مو کمک می کند. شستشو موها با شامپو باعث تمیزی پوست سر از آلودگی ها می شود و محیطی سالم برای رشد موهای جدید ایجاد می کند. با این حال، عدم استفاده از نرم کننده، لایه سبوم طبیعی مو را از بین می‌برد و آن‌ها را وز، کدر یا خشک می‌کند. این وضعیت در درازمدت، می تواند باعث موخوره و سایر آسیب های مو شود.

شامپوهای 2 در 1

شامپو یا نرم کننده، اول از چی استفاده کنم؟ || پزشکت

اخیرا تعداد شامپوهای 2 در 1 در بازار افزایش چشمگیری پیدا کرده است. این محصولات همزمان دارای دو قابلیت مختلف هستند یعنی به عنوان شامپو و حالت دهنده تولید می شوند. شامپوهای 2 در 1 به دلیل ترکیبات نرم کننده ساقه موها را خشک نمی کنند.

شامپوهای 2 در 1 معمولاً مانند اکثر شامپوها حاوی مواد پاک کننده یا سورفکتانت هستند، اما ترکیبات حالت دهنده مانند قطرات روغن سیلیکون نیز دارند. سورفکتانت باعث تمیزی پوست سر می شود، در حالیکه قطرات سیلیکون به عنوان یک نرم کننده با بار مثبت عمل می کنند. به عبارت دقیق تر این ترکیبات به مو می چسبند و باعث نرم و براق شدن موها می شوند.

شامپو و نرم کننده برای پوست حساس

استفاده مناسب از محصولات مراقبت از مو به افزایش پایبندی بیماران به درمان های آلوپسی و پیشگیری از مشکلات سلامتی کمک می کند.

افرادی که پوست سر آنها حساس است اغلب خیلی سریع به محصولات مراقبت از مو واکنش نشان می دهند. بنابراین، اگر پوست سر حساسی دارید، بهتر است از مصرف شامپوها و نرم کننده هایی که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند خودداری کنید. محصولات مراقبت از موی ملایم یا مبتنی بر مواد طبیعی را انتخاب کنید. ترکیبات طبیعی مانند سدر، حنا و یا روغن زیتون برای پوست های حساس بسیار مناسب هستند و باعث خارش یا سوزش پوست سر نمی شوند.

عوارض شامپو و نرم کننده ها

می توان گفت که شامپوها و نرم کننده ها هیچ گونه اثرات نامطلوبی ندارند. در واقع شامپوها و نرم کننده ها از ملزومات روزمره زندگی هستند که در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. داشتن واکنش نامطلوب نسبت به این محصولات بهداشتی بسیار نادر است.

با این حال، اگر برای مدتی طولانی از شامپوهایی با ترکیبات غیر استاندارد استفاده کنید، ممکن است در دراز مدت باعث آسیب موهای شما شوند. ساختار موی هر فرد با موی دیگران متفاوت است، بنابراین پیشنهاد می شود محصولاتی را پیدا کنید که حداکثر فایده را برای موهای شما داشته باشد.

در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به محصولات مراقبت از مو را تجربه کنند. برای پیشگیری از بروز هر گونه حساسیت پیش از خرید همیشه لیست مواد تشکیل دهنده شامپو را بخوانید. همچنین قبل از اینکه شامپو یا نرم کننده را روی پوست سر خود استفاده کنید، ابتدا یک تست پچ انجام دهید. در صورت بروز واکنش آلرژیک فوراً با پزشک تماس بگیرید.

به طور کلی استفاده از نرم کننده در حالت دادن به موها و همچنین حفظ رطوبت و زیبایی موها تاثیر بسیار زیادی دارد. با توجه به نوع موی خود می توانید قبل از شامپو یا پس از آن، موهای خود را با استفاده از نرم کننده حالت دهید.

استفاده از نرم کننده قبل از شامپو زدن به موها مخصوصاً برای افرادی که موهای شکننده یا نازکی دارند مفید است زیرا به موها زیبایی و درخشندگی می بخشد. با این حال، اگر موهای ضخیم، درشت یا مجعد دارید، بهتر است به روش سنتی پایبند باشید و نرم کننده مو را در مرحله آخر و پس از شستشو و آبکشی استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز