لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خشکی مو از علت تا درمان

خشکی مو از علت تا درمان | پزشکت

فهرست مطالب

خشکی مو از علت تا درمان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خشکی مو یک مسئله رایج است و در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. خشکی مو، در صورت عدم درمان، احتمال دارد منجر به حالت های ناخوشایند مو و شکنندگی آنها شوند نگران نباشید، می توانید خشکی موها را به راحتی رفع کنید. برای کشف علل، نشانه های قابل ذکر، و درمان های در خانه برای پیشگیری از خشکی و وز شدن مو، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

علائم خشکی مو ها چیست؟

تشخیص موهای خشک آسان است. برخی علائم که نشان دهنده، خشکی موها هستند، عبارتند از:

  • موهای شما در انتها دارای شکاف قابل مشاهده هستند.
  • موهای شما فاقد درخشش هستند و بافت درشتی دارند.
  • احتمال دارد قهوه ای مایل به قرمز (رنگ روشن) به نظر برسد. این شرایط می تواند آسیب بیشتر را نشان دهد.

همچنین احتمال دارد متوجه بروز شرایط زیر در بین موهای خود شوید:

  • شوره سر
  • خارش پوست سر
  • پوسته پوسته شدن
  • گره و در هم ریختگی

وقتی پوست سر روغن کافی برای مرطوب سازی رشته ها تولید نمی کند، موها خشک می شوند. این روغن، معروف به سبوم، رشته های مو را می پوشاند تا از آنها محافظت کرده و از افت رطوبت پیشگیری کند. هرگونه اختلال در این روند باعث می شود موها خشک، وز و مات به نظر برسند.

چه عواملی باعث خشکی مو می شود؟

خشکی مو از علت تا درمان | پزشکت

پوست سر، روغن هایی تولید می کند که این روغن باعث مرطوب شدن پوست و موی سر می شود. وقتی روغن های طبیعی به اندازه کافی تولید نمشود، باعث موهای خشک، و خارش پوست سر می شود.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن

رنگ موها، نرم کننده های شیمیایی و سایر روش هایی که به طور شیمیایی ظاهر و احساس موها را تغییر می دهند، می توانند در طولانی مدت اثرات نامطلوبی بر روی موها بگذارند. بسیاری از محصولات مراقبت از مو، حاوی مواد شیمیایی خشن مانند سولفات ها می تواند روغن های طبیعی را از بین ببرد و باعث خشکی، وز شدن و آسیب پوستی شود.

قرار گرفتن در معرض شرایط شدید

آب و هوای شدید و شرایط محیطی، مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی، هوای سرد، باد مکرر و آب شور (یا کلر) می تواند موها را خشک کند. علاوه بر آن، آلودگی محیط می تواند باعث آسیب اکسیداتیو و خشک شدن مو شود. به غیر از این موارد، اقدامات غلط مراقبت از مو نیز می تواند موها را خراب کرده و باعث خشکی آن شود، از جمله:

  • شستشوی مکرر مو
  • استفاده از شامپوی نامناسب
  • استفاده بیش از حد از ابزارهای طراحی شده گرما
  • حالت دادن موها با حرارت زیاد و خشک کردن بیش از حد آنها
  • حتی رژیم غذایی نیز در حفظ سلامت مو نقش دارد. عدم تعادل غذایی می تواند مو را خشک، آسیب دیده و همچنین باعث ریزش مو شود.

جدا از علل ذکر شده در بالا، سبک زندگی، موقعیت و سابقه ژنتیکی می تواند باعث خشکی و شکنندگی مو شود. برای مقابله با خشکی مو و کمک به بازگرداندن و درخشش آن، برخی از روش های درمانی ذکر شده در بخش زیر را امتحان کنید.

در بعضی موارد، خشکی مو نتیجه یک مشکل اساسی سلامتی است که بر توانایی حفظ رطوبت مو تأثیر می گذارد، از جمله:

بی اشتهایی عصبی: بی اشتهایی عصبی می تواند منجر به سوء تغذیه شود. سوءتغذیه می تواند باعث خشکی و شکنندگی موها، همراه با عوارض جدی تری شود.

هیپوپاراتیروئیدیسم: اگر به کم کاری پاراتیروئید مبتلا هستید، غده پاراتیروئید در گردن شما مقدار کمی هورمون پاراتیروئید تولید می کند که باعث کاهش سطح کلسیم در خون می شود. کلسیم یک ماده مغذی اصلی برای سلامت مو، و همچنین استخوان ها، دندان ها و سایر بافت ها است.

کم کاری تیروئید: در کم کاری تیروئید، غده ها هورمون تیروئید را به اندازه کافی تولید نمی کند. خشکی و شکنندگی مو یکی از علائم اولیه این بیماری است.

سندرم منكس: سندرم منكس یك بیماری نادر ژنتیكی است که در آن سلول های بدن مس را به میزان كافی جذب نمی كنند. جذب کم مس بر سلامت موهای شما تأثیر می گذارد و باعث خشکی آن می شود.

خشکی مو ها را چگونه درمان کنیم؟

خشکی مو از علت تا درمان | پزشکت

موهای خشک، فاقد رطوبت هستند. از این رو، بهترین راه برای درمان خشکی مو، مرطوب سازی مو است. برای مرطوب سازی موهای خود می توانید امتحان کنید:

ماسک مو

استفاده از ماسک مو برای تهویه عمیق و درمان خشکی مو مناسب است. بدنبال موادی مانند کره گیاهی و روغن های مغذی باشید. این محصولات، مواد مغذی ضروری برای مو را فراهم می کند و به حفظ رطوبت مو کمک کرده تا کوتیکول های مو را صاف و خشکی را کاهش دهد.

روغن های گرم

درمان های روغن گرم، معمولاً در سالن ها انجام می شود. آنها شامل ماساژ پوست سر و موها با روغن های مو مانند آرگان، زیتون و نارگیل و به دنبال آن قرار دادن سر زیر بخار، برای جذب بهتر است. همچنین می توانید این کار را در خانه امتحان کنید. روغن مو را گرم کرده و روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. یک حوله گرم را به مدت 10-15 دقیقه دور سر خود بپیچید یا یک کلاه دوش بگذارید.

استفاده از شامپوی ملایم و مغذی

از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که فاقد هرگونه مواد شیمیایی سخت و مواد خشک کننده مانند الکل و SLS باشد. این شامپوها به صاف نگه داشتن کوتیکول ها و به دام انداختن رطوبت رشته های مو کمک می کند. همچنین، پس از شستن با شامپو، از یک نرم کننده استفاده کنید.

اصلاح منظم مو

انتهای تقسیم شده موها علامت شایع آسیب و خشکی مو است. اصلاح مرتب باعث از بین رفتن شکاف و پیشگیری از وز شدن موها می شود.

روغن های گیاهی

خشکی مو از علت تا درمان | پزشکت

استفاده از برخی روغن های گیاهی به محافظت از رشته ها و مرطوب سازی موهای خشک و وز کمک می کند. برای تغذیه مو می توانید از روغن های آرگان، زیتون، نارگیل، آجیل برزیلی و آووکادو استفاده کنید. بگذارید روغن یک ساعت روی موهای شما بماند و سپس آن را بشویید. همچنین می توانید روغن های مختلف را مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید.

 برای این منظور می توانید 1 قاشق غذاخوری روغن آرگان و 1 قاشق غذاخوری روغن بادام، نارگیل یا آووکادو را مخلوط کرده و مخلوط را در دمای ولرم گرم کنید. پوست سر و موها را با ترکیب روغن ماساژ دهید. یک حوله به دور سر خود بپیچید یا یک کلاه دوش بگذارید. مخلوط روغن مغذی را به مدت یک ساعت بگذارید بماند و بعد با شامپو بشویید وهر روز این کار را تکرار کنید.

ماسک روغن نارگیل و ماست

از ماست در ماسک های مو سر بسیار استفاده می شود. زیرا ماست به مرطوب سازی مو کمک می کند. روغن نارگیل به مو نفوذ می کند تا از درون آن را مرطوب کرده و از آسیب دیدن مو پیشگیری کند. برای ساخت ماسک روغن نارگیل و ماست می توانید

1 فنجان ماست را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. آن را به پوست سر و موها بمالید و کلاه دوش را بگذارید. 20 دقیقه بماند و بعد با آب ولرم بشویید.

ماسک عسل و موز

عسل یک ماده نرم کننده و مرطوب کننده است. موز همچنین می تواند مو را مرطوب کرده و درخشندگی و کنترل آن را بهبود بخشد. این دو ماده برای درمان خشکی مو و پوست سر یک درمان خانگی موثر ایجاد می کنند.

1 موز رسیده را له کرده و با 1 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک مخلوط کنید. ماسک را به پوست سر و موهای خود بزنید. بعد از 20 دقیقه شامپو بزنید و با یک نرم کننده شستشو دهید.

سرکه سیب

شاید متوجه شوید که پوست سر، چرب است اما موهای شما خشک است. در این حالت، می توانید آن را با سرکه سیب (ACV) بشویید. سرکه سیب، یک درمان خانگی محبوب است و می تواند درخشندگی و نرمی مو را بهبود بخشد. 1 قاشق غذاخوری ACV و یک فنجان آب را مخلوط کرده و در بطری بریزید. آن را خوب تکان دهید و از آن برای آبکشی بعد از شامپو استفاده کنید. بگذارید 3 دقیقه روی آن بماند و دوباره آبکشی کنید.

چگونه از خشک شدن موها پیشگیری کنیم؟

خشکی مو از علت تا درمان | پزشکت

برای پیشگیری از خشک شدن موهای سر خود بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • مرتباً شامپو نزنید زیرا این کار باعث از بین رفتن روغنهای طبیعی می شود.
  • از یک بالش ابریشمی استفاده کنید تا اصطکاک و شکستگی مو به حداقل برسد.
  • از رطوبت مناسب موهای سر خود و پوست آن مطمئن شوید. این باعث سلامت پوست و مو می شود.
  • هنگام بیرون رفتن، برای پیشگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش و آسیب دیدن مو، کلاه بپوشید.
  • برای شستن موهای خود هرگز از آب گرم استفاده نکنید. همیشه یا از آب در دمای اتاق یا از آب ولرم استفاده کنید.
  • هنگام خیس بودن، موهای خود را شانه نکنید. این کار باعث اصطکاک بیشتر می شود و می تواند به رشته ها آسیب برساند.
  • اگر به ساحل یا شنا می روید، کمی روغن یا نرم کننده، به موهای خود بمالید. از کلاه محافظ استفاده کنید تا از ورود کلر یا آب شور به موها پیشگیری شود.
  • اگر در منطقه ای با هوای خشک زندگی می کنید، برای تنظیم رطوبت داخل خانه خود از یک مرطوب کننده هوا استفاده کنید. این می تواند از خشکی پوست سر و مو پیشگیری کند.
  • برای حالت دهی، از گرمای بیش از حد خودداری کنید. برای به حداقل رساندن خشکی از محافظ های حرارتی و همچنین، ابزارهای حالت دهی گرما در تنظیم کم استفاده کنید. از محصولاتی استفاده کنید که حاوی مواد مرطوب کننده هستند.
سخن آخر

به دلایل زیادی احتمال دارد موها خشک شود. در صورت عدم درمان، ممکن است موهای شما آسیب بیشتری ببیند و شکننده شود. این اقدامات ساده و چند تغییر در سبک زندگی می تواند، در درمان خشکی موهای شما موثر باشند. اگر موهای خشک، به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شده است، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/dry-hair/

https://www.healthline.com/health/dry-hair#bottom-line

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز