لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پوست و مو و زیبایی

نازک شدن مو، علل و نکات پیشگیری

نازک شدن مو، علل و نکات پیشگیری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نازک شدن موها نشانه ریزش مو است و در خانمها شیوع بیشتری دارد. از بیماری های زمینه ای و مسائل هورمونی گرفته تا شیوه زندگی و کمبودهای تغذیه ای – عوامل متعددی می توانند باعث نازک شدن موها شوند. در این مقاله، دلایل نازک شدن موها و گزینه های درمانی جلوگیری از آن را مورد بحث قرار داده ایم.

علل نازک شدن مو

ژنتیک، شیوه زندگی و عادت های آرایش مو سه مورد از رایج ترین عواملی هستند که باعث نازک شدن موها می شوند. اگر سابقه خانوادگی ریزش مو و آلوپسی آرئاتا دارید، بیشتر مستعد نازک شدن مو خواهید بود. برخی دیگر از عع نازک شدن مو، عبارتند از:

  • زایمان
  • تغییرات هورمونی
  • نقص سیستم ایمنی
  • کاهش ناگهانی وزن
  • اختلال پوستی یا عفونت
  • کمبود مواد مغذی مانند آهن و اسید فولیک
  • شرایط پزشکی مانند بیماری های خود ایمنی مانند آلوپسی آره آتا
  • استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده مانند ژل و اسپری مو می تواند به موهای شما آسیب برساند و باعث نازک شدن آنها شود.
  • مدل موهای تنگ نیز ممکن است باعث ریزش مو شوند. سفتی و فشار روی ریشه موها ممکن است باعث شکستن و نازک شدن موها در طول زمان شود. اگر برای انجام تمرینات ورزشی موهای خود را بلند کرده اید و یا موهای خود را در حالت دم اسبی بالا می کشید، این می تواند موهای شما را کشیده و از فولیکول ها بشکند و به مرور زمان باعث ایجاد نقاط نازک شود.
  • استرس با ریزش مو ارتباط دارد. استرس بیش از حد با افزایش هورمون هایی مانند کورتیزول مرتبط است. هورمون های استرس ممکن است موهای جدیدی را که در حال رشد از فولیکول های مو هستند، از بین ببرد. استرس فیزیولوژیکی مانند جراحی، بارداری، ضربه و استرس روانی ناشی از هرگونه بحران شخصی ممکن است باعث ریزش مو شود.

روش های درمان نازک شدن مو

نازک شدن مو، علل و نکات پیشگیری | پزشکت

در صورت مشاهده ریزش غیر معمول مو، فوراً با پزشک مشورت کرده و روش درمانی تجویز شده را دنبال کنید. اما برخی از راهکارهای درمانی دیگر برای آن وجود دارند، از جمله:

ماساژ پوست سر

شاید ارزان ترین روش برای پرپشت شدن موها ماساژ پوست سر است. هیچ هزینه ای و عوارض جانبی ندارد. هنگام شستن موهای خود، به آرامی با نوک انگشتان خود به اطراف سر خود فشار وارد کنید تا جریان خون افزایش یابد. برای مزایای بیشتر، می توانید یک ماساژور دستی سر برای از بین بردن سلول های مرده پوست تهیه کنید. ماساژ پوست سر باعث تحریک جریان خون، نرم شدن پوست سر و احساس آرامش فوق العاده می شود. یک مطالعه نشان داد که ماساژ پوست سر برای تثبیت ریزش مو و ترویج رشد مجدد در افرادی که مشکلات ریزش مو دارند مفید است.

رایحه درمانی

رایحه درمانی ارتباط مستقیمی با رشد و ریزش مو ندارد. با این حال، رایحه درمانی و روغنهای اساسی می توانند ذهن شما را آرام کنند و استرس را کاهش دهند. رایحه درمانی به نوبه خود ریزش مو را به حداقل می رساند.

شامپوهای ضد نازک شدن

شامپوهای تجویزی و OTC برای ریزش مو را از داروخانه ها دریافت خواهید کرد. شامپوهای تجویزی حاوی مواد ضد آندروژنتیک هستند که ممکن است از ریزش مو ناشی از DHT (نوعی آندروژن) جلوگیری کند. از سوی دیگر، شامپوهای ضد ریزش OTC حاوی اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها هستند که فولیکول ها را تغذیه می کنند تا نازک شدن و التهاب را کاهش دهند. شامپو ضد نازک شدن به دو صورت عمل می کند. اول، چنین محصولاتی حجم موهای شما را افزایش می دهد، بنابراین ضخیم تر به نظر می رسد. همچنین می تواند برای افرادی که موهای نازک یا طبیعی دارند، مفید باشد.

مصرف مولتی ویتامین

نازک شدن مو، علل و نکات پیشگیری | پزشکت

سوء تغذیه ناشی از اختلالات خوردن می تواند باعث کمبودهای تغذیه ای و ریزش و نازک شدن موها شود. کمبود مواد مغذی مانند آهن، اسید فولیک، اسیدهای آمینه، ویتامین B12 و D و روی ممکن است باعث ریزش مو شود. با یک متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه مشورت کنید و آزمایش خون را برای تعیین هرگونه کمبود تغذیه ای انجام دهید. موهای شما از پروتئین (کراتین) تشکیل شده است و به همین دلیل است که پیروی از رژیم غذایی غنی از پروتئین می تواند رشد موهای ضخیم تر را تشویق کند. غذاهایی مانند ماهی، محصولات طیور، لبنیات و گوشت مصرف کنید.

نگهداری از پوست سر

داشتن پوست سر سالم برای موهای سالم بسیار مهم است. برای حفظ سلامت پوست سر، روشهای خوب مراقبت از مو را دنبال کنید. مرتباً روغن بزنید تا پوست سر و موهای شما مرطوب بماند. از استفاده زیاد از وسایل حالت دهنده گرما و روشهای شیمیایی مانند سفید کننده و رنگ آمیزی خودداری کنید. هر چند وقت یکبار از شامپوها و نرم کننده های ملایم و شامپوهای شفاف کننده برای از بین بردن تجمع چربی ها استفاده کنید.

پرهیز از مدل موهای تنگ

مدل مویی مانند دم اسبی تنگ، بافت تنگ ریشه مو را در معرض فشار مداوم قرار می دهد. مدل موهای تنگ ممکن است باعث ریزش مو یا آلوپسی کششی شود. استفاده از وسایل حالت دهنده حرارتی و محصولات حالت دهنده اضافی می تواند آسیب را بیشتر کند. شما می توانید این حالت را با امتحان کردن مدل موهای آرام تر مانند بافتن و نان های گشاد معکوس کنید.

هرگز نرم کننده را فراموش نکنید.

موها از وسط تا انتها از پوست سر دور و فاقد چربی طبیعی هستند. برای حفظ سلامت مو و جلوگیری از خشکی و شکستگی، از یک نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید که حاوی موادی مانند پانتنول و گلیسیرین است.

مصرف کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها درمان های تجویزی هستند که برای شرایط مرتبط با التهاب زمینه ای استفاده می شوند. گاهی اوقات، شرایط التهابی می تواند علائم مختلفی از جمله ریزش مو را ایجاد کند.

استفاده از فیناستراید

نازک شدن مو، علل و نکات پیشگیری | پزشکت

فیناستراید (Propecia) یک داروی تجویز کننده ریزش مو برای مردان است. برخلاف درمان های موضعی مانند ماینوکسیدیل، Propecia  به عنوان یک قرص روزانه که مردان برای ریزش مو مصرف می کنند، ارائه می شود. زنان باید از مصرف این داروها به دلیل عوارض جانبی جدی خودداری کنند – به خصوص اگر باردار یا شیرده باشند.

مکمل های اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به تولید سلول های جدید کمک می کند. اسید فولیک به فولیکول های مو برای رشد موهای جدید کمک می کند. برای مبارزه با کمبود اسید فولیک، غذاهای غنی از مواد مغذی مانند جوانه بروکسل، اسفناج و کلم بروکلی مصرف کنید. همچنین می توانید مکمل های اسید فولیک مصرف کنید.

ماینوکسیدیل مصرف کنید.

ماینوکسیدیل یک درمان ریزش مو است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده است و بدون نسخه قابل فروش است. هنگامی که دو بار در روز مستقیماً روی پوست سر مالیده می شود، ممکن است به تدریج موهای ضخیم تری را در نقاط طاسی مشاهده کنید. بسته به سلیقه شما، این محصول به صورت مایع یا فوم موجود است.

ماینوکسیدیل 16 هفته طول می کشد تا اثر کامل خود را نشان دهد. مهم است که از محصول به طور مداوم استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است نتیجه ای را مشاهده نکنید. تحریک پوست سر و رویش موهای ناخواسته در صورت و گردن از جمله عوارض جانبی احتمالی است که باید به آن توجه کنید.

با این حال، قبل از استفاده از ماینوکسیدیل با پزشک مشورت کنید زیرا استفاده بی رویه از دارو ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) برای افرادی تجویز می شود که موهای نازک مربوط به تولید آندروژن دارند. آلداکتون از نظر فنی یک “قرص آب” است، اما ضد آندروژن نیز هست. در زنان، این دارو ممکن است به درمان موهای نازک و ریزش موهای بعدی ناشی از نوسانات هورمونی کمک کند. برای تعیین این تصمیم از قبل آزمایش خون لازم است.

بیوتین

بیوتین یا ویتامین B-7 یک ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل، عدس و جگر یافت می شود. اگر از رژیم غذایی متعادل استفاده می کنید، بعید است که میزان بیوتین کمی داشته باشید. با این حال، اشکال مکمل بیوتین به دلیل انرژی بیشتری و رشد بهتر موها در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.  در حالی که بیوتین به تجزیه آنزیم های بدن شما کمک می کند، شواهد کمی وجود دارد که می تواند به نازک شدن موها کمک کند. اگر مکمل های ویتامین B-5 مصرف می کنید، نباید بیوتین مصرف کنید-وقتی با هم مصرف شوند، می توانند اثر یکدیگر را کاهش دهند.

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

فواید اسیدهای چرب امگا 3 چیست؟ | پزشکت

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 اسیدهای چرب ضروری نامیده می شوند. این به این دلیل است که آنها توسط بدن انسان ساخته نمی شوند. امگا 3 به بدن شما کمک می کند تا با التهاب مبارزه کند. ریزش زودرس مو نیز ممکن است با التهاب مرتبط باشد. از سوی دیگر، امگا 6 برای سلامت کلی پوست مهم است که می تواند برای پوست سر مفید باشد. روغنهای گیاهی منابع اصلی امگا 6 هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی یافت می شود. اگر به طور معمول چنین غذاهایی را مصرف نمی کنید، در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید.

روغن ها

اسانس ها مایعاتی هستند که از گیاهان خاصی گرفته می شوند و در درجه اول در آروماتراپی و سایر انواع طب جایگزین استفاده می شوند. روغن اسطوخودوس با موفقیت در برخی از افراد مبتلا به طاسی مورد استفاده قرار گرفته است. این روغن اغلب با انواع دیگر مانند روغن رزماری و آویشن ترکیب می شود. با این حال، شواهد کافی وجود ندارد که روغن های اساسی می توانند طاسی یا نازکی موها را درمان کنند. اگر تصمیم گرفتید این درمان را شروع کنید، مقدار کمی از روغن را روی بازوی خود آزمایش کرده و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی ایجاد می شود یا خیر. قرمزی، کهیر یا دانه می تواند نشان دهنده واکنش آلرژیک باشد.

لیزر درمانی در خانه

لیزر درمانی سطح پایین فولیکول های ضعیف مو را تحریک می کند و باعث رشد مو می شود. معمولاً لیزر درمانی تحت نظر پزشک انجام می شود. با این حال، شما همچنین می توانید دستگاه های لیزر خانگی برای مبارزه با ریزش مو تهیه کنید. این دستگاه ها فولیکول های مو را با لیزر با طول موج مشخص هدف قرار می دهند تا رشد مو را تقویت کنند.

در مقایسه با لیزرهای درجه پزشکی که توسط پزشک استفاده می شود، دستگاه های خانگی موثرتر نیستند و زمان بیشتری طول می کشد تا نتایج را نشان دهند. بزرگترین عیب لیزر درمانی در خانه هزینه آن است. برخی از دستگاه ها صدها دلار فروخته می شوند و ممکن است کار نکنند. قبل از انجام چنین سرمایه گذاری بزرگی با ارائه دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنید.

این شیوه های مراقبت از مو و شیوه زندگی سالم به شما کمک می کند تا سلامت پوست سر و مو را حفظ کرده و ریزش مو را به حداقل برسانید. اما اگر ریزش مو غیرقابل کنترل است، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

نازک شدن مو، علل و نکات پیشگیری | پزشکت

علیرغم رعایت شیوه های مناسب مراقبت از مو و حفظ شیوه زندگی متعادل و رژیم غذایی، اگر متوجه ریزش بیش از حد مو شدید، فوراً با پزشک مشورت کنید. ریزش موهای شما ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد و نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.

سخن آخر

نازک شدن موها می تواند استرس زا باشد. اگر روزانه بیش از 50-100 تار از دست می دهید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید و درمان تجویز شده را شروع کنید. اگر یک بیماری زمینه ای باعث ریزش مو شما شده است، درمان آن ممکن است به حداقل رساندن ریزش مو کمک کند. در حالی که روند نازک شدن موها در ابتدا نگران کننده است، به احتمال زیاد قابل درمان است. درمان می تواند شش تا نه ماه طول بکشد.

پزشک می تواند به شما در تشخیص هرگونه بیماری زمینه ای پزشکی و همچنین ارائه داروهای مرتبط کمک کند. کاشت مو ممکن است گزینه دیگری برای آلوپسی پیشرفته باشد. در حین درمان، از موهای خود مراقبت کنید و برای حفظ سلامت موهای خود از یک شیوه زندگی متعادل پیروی کنید.

مشاوره آنلاین فوری و تلفنی با متخصص پوست و مو در پزشکت برای شما امکان پذیر است. همچنین اگر فکر می کنید مشکل ریزش مو شما به مواردی مانند استرس و اضطراب مربوط می شود می توانید با روان شناس و روانپزشک با تجربه پزشکت در ارتباط باشید.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/thinning-hair-loss/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز