لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه از پوست سر و موهای چرب خلاص شویم؟

چگونه از پوست سر و موهای چرب خلاص شویم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه از پوست سر و موهای چرب خلاص شویم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 پوست و موهای چرب بسیار رایج است. چربی پوست سر یک روغن طبیعی (سبوم) است که از موهای شما محافظت و تغذیه می کند. اما، چربی بیش از حد می تواند یک مشکل باشد. حتی باعث می شود که موهای شما عرق کرده، چرب و کثیف باشند. گاهی اوقات، یک پوست سر بیش از حد چرب حتی می تواند منجر به خارش بیش از حد، قرمزی و درماتیت سبورئیک شود. با رعایت روش های ساده خانگی و نکات پیشگیرانه که در زیر آمده است می توانید چربی را کنترل کنید.

علت پوست و موهای چرب چیست؟

برخی از عواملی که می توانند منجر به پوست و موهای چرب شوند، عبارتند از:

  • شوره درمان نشده
  • عدم تعادل هورمونی
  • کمبود ویتامین های گروه B
  • استفاده بیش از حد از نرم کننده
  • استفاده از برخی سرم های مو همچنین می تواند پوست شما را چرب کند.
  • لمس بیش از حد مو می تواند روغن را از دست به مو منتقل کند و باعث چربی آن شود.
  • رطوبت: اگر آب و هوای اطراف شما مرطوب باشد، احتمال اینکه حتی پس از شستن با شامپو، به خصوص در تابستان ها، سر پر از موهای چرب برای شما باقی بماند زیاد است.
  • شامپو زدن بیش از حد ممکن است روغن طبیعی شما را از بین ببرد، بنابراین باعث می شود پوست سر شما حتی روغن بیشتری تولید کند.

درمان های خانگی پوست و موهای چرب چیست؟

روغن درخت چای

این درمان به ویژه برای کسانی که به دلیل شوره سر، پوست سرشان چرب است بسیار مفید خواهد بود. یک مطالعه تحقیقاتی نشان می دهد که استفاده از روغن درخت چای ضد میکروبی روی پوست سر شما می تواند چربی و خارش ناشی از شوره سر را کنترل کند. 5 قطره روغن درخت چای را به 30 میلی لیتر روغن حامل اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را به پوست سر خود بمالید و آن را به طور مساوی در طول موهای خود پخش کنید. اجازه دهید قبل از شستشو حداقل یک ساعت روی آن بماند. اگر به آن حساس نیستید می توانید روغن درخت چای را مستقیماً به پوست سر خود بمالید. هفته ای 2 تا 3 بار باید این کار را انجام دهید.

سرکه سیب

وجود اسید استیک در سرکه سیب ویژگی های متعادل کننده pH را به آن می دهد. اسیدیته آن می تواند سطح PH پوست سر شما را متعادل کند. از آنجا که موهای چرب دارای pH کم هستند، شستشو با سرکه سیل ممکن است تعادل pH آن را بازیابی کرده و ترشح چربی اضافی پوست سر شما را کنترل کند. دو تا سه قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. موهای خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید. پس از شستن با پاک کننده، موهای خود را با محلول سرکه سیب بشویید.

قبل از اینکه با آب سرد بشویید بگذارید چند دقیقه روی آن بماند.  هفته ای 3 تا 4 بار این کار را انجام دهید.

روغن نارگیل

چگونه از پوست سر و موهای چرب خلاص شویم؟ | پزشکت

استفاده از روغن نارگیل قبل از استفاده از شامپو راهی خوب برای حالت دادن به موهای شما بدون چربی است. روغن نارگیل بکر سبک و دارای وزن مولکولی کمتری در مقایسه با بسیاری از روغن های دیگر است که به درخشش مورد نیاز مو کمک می کند. بنابراین، ممکن است در پیشگیری از تولید بیش از حد سبوم نیز موثر باشد.

کمی روغن نارگیل بکر برداشته و آن را بین کف دست خود بمالید. روغن را به طور یکنواخت به پوست سر و موهای خود بمالید. قبل از شستن با شامپوی ملایم، اجازه دهید  به مدت یک ساعت بماند. یک بار در هفته این کار را انجام دهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل ترکیب غنی از مواد مغذی خاصیت قابض و مغذی قابل توجهی از خود نشان می دهد. بنابراین، ممکن است به کنترل ترشح سبوم کمک کرده و موهای شما را نرم کند. یک تا دو قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا را به یک قاشق غذاخوری آب لیمو اضافه کنید. یک فنجان آب به این مخلوط اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. ترجیحاً بعد از شستشو با شامپو از این روش برای شستشوی مو استفاده کنید. بگذارید چند دقیقه روی آن بماند و با آب سرد بشویید. برای کنترل چربی پوست سر می توانید هر چند وقت یک بار این کار را انجام دهید.

نمک اپسوم

نمک اپسوم منبع غنی از منیزیم است. منیزیم ممکن است به کاهش التهاب پوست سر و جذب سبوم اضافی ترشح شده توسط پوست سر شما کمک کند. کمی نمک Epsom به شامپوی خود اضافه کنید و موهای خود را با آن شامپو بشویید. قبل از شستن می توانید مخلوط شامپو نمک Epsom را برای چند دقیقه روی پوست سر و موهای خود بگذارید. دو بار در هفته این کار را انجام دهید.

جوش شیرین

چگونه از پوست سر و موهای چرب خلاص شویم؟ | پزشکت

جوش شیرین به عنوان یک شامپوی خشک و همچنین برای شستشوی موهای چرب بسیار عالی عمل می کند. شواهد حکایتی نشان می دهد که طبیعت قلیایی آن ممکن است به تعادل PH پوست سر و جذب چربی اضافی کمک کند. جوش شیرین را در سر و موهای سر خود بپاشید. شانه بزنید تا همه موهای شما را بپوشاند. در روش دیگر، می توانید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با سه تا چهار قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و آن را به موهای مرطوب بمالید. بعد از چند دقیقه می توانید آن را بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

چای سبز

چای سبز مملو از پلی فنول است. حتی باعث می شود که وقتی صحبت از سلامتی پوست سرتان می شود بسیار مفید باشد. نقش مهمی در کنترل ترشح سبوم دارد. نصف فنجان چای سبز را به یک فنجان آب اضافه کنید و در قابلمه را بجوشانید. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بجوشد و صاف کنید. بعد از اینکه کمی مخلوط چای سبز خنک شد، آن را به پوست سر و موهای خود بمالید. قبل از شستشو بگذارید 30-45 دقیقه بماند. یک بار در هفته این کار را انجام دهید.

روغن آرگان

ماساژ روغن آرگان در پوست سر و موهای شما می تواند توزیع مجدد سبوم در ساقه های مو و مرطوب نگه داشتن آنها باشد، بنابراین ترشح سبوم را تنظیم کرده و گردش خون را تحریک می کند. با این حال، اطلاعات محدودی در مورد سودمندی آن برای موهای چرب وجود دارد. مقداری روغن آرگان خالص بردارید و آن را به طور یکنواخت روی پوست سر و رشته های مو خود بمالید. سر خود را با حوله بپیچید. اجازه دهید روغن حدود 30 تا 60 دقیقه روی پوست سر شما کار کند. با استفاده از پاک کننده ملایم و آب ولرم شامپو بزنید. هفته ای  تا 2 بار باید این کار را انجام دهید.

پودر کاکائو

چگونه از پوست سر و موهای چرب خلاص شویم؟ | پزشکت

پودر کاکائو به عنوان یک شامپوی خشک بسیار عالی عمل می کند، به خصوص اگر موهای تیره دارید. گفته می شود که به جذب روغن اضافی پوست سر شما کمک می کند و برجستگی های نرم چوب بلوط را به موهای شما می بخشد. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات همان مورد وجود ندارد. مقداری پودر کاکائو روی موها و پوست سر خود بپاشید. موهای خود را شانه کنید تا پودر آن یکدست پخش شود. افرادی که موهای روشن تری دارند می توانند پودر arrowroot را انتخاب کنند.

زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ مملو از اسیدهای چرب و مواد مغذی است که به بازیابی سبوم طبیعی مو کمک می کند. این به نوبه خود از ترشح سبوم اضافی توسط فولیکول های مو جلوگیری می کند. یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید. این مخلوط را به طور یکنواخت روی موهای تازه شسته شده بمالید. بگذارید 30 تا 40 دقیقه روی آن بماند و سپس با آب سرد بشویید. یک بار در هفته باید این کار را انجام دهید.

آب لیمو

آب لیمو حاوی اسید سیتریک است. مطالعه انجام شده بر روی همستر نشان داده است که فلاونوئید مرکبات می تواند ترشح سبوم را مهار کند. بعد از استفاده از آب لیمو به موهای خود زیر آفتاب ننشینید زیرا در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث سفید شدن موهای شما می شود. دو فنجان آب مقطر به آب لیمو اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را در یخچال قرار دهید.

بعد از هر بار شستشوی مو، موهایتان را خشک کنید و مخلوط را به آن بزنید. قبل از شستشو آن را به مدت 10 دقیقه بگذارید تا بماند. هر وقت موهایتان خیلی چرب شد این کار را انجام دهید.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا کاملا شبیه سبوم طبیعی است که توسط پوست سر شما ترشح می شود. استفاده مداوم از آن می تواند پوست سر شما را به این باور برساند که به میزان کافی سبوم ترشح کرده است، بنابراین از ترشح روغن اضافی جلوگیری می کند. روغن جوجوبا را به طور یکنواخت روی تارهای پوست سر و مو خود بمالید. قبل از شستن با شامپوی ملایم بگذارید، به مدت 30 تا 60 دقیقه  روی آن بماند. یک بار در هفته باید این کار را انجام دهید.

بلغور جو دوسر

روغن بلغور جو دوسر مزایای متعددی برای موهای شما دارد قوام غلیظ آن  تا تمام چربی اضافی موهای شما را جذب کند. خواص ضد التهابی آن همچنین در تسکین پوست سر و نرم شدن مو موثر است. مقداری بلغور جو دوسر پخته شده برداشته و به طور یکنواخت روی پوست سر خود بمالید. بگذارید 5 تا 20 دقیقه خوب بماند. آن را با یک شامپوی ملایم بشویید. هفته ای 1  تا 2 بار باید این کار را انجام دهید.

ویتامین ها

چگونه از پوست سر و موهای چرب خلاص شویم؟ | پزشکت

ویتامین ها، به ویژه ویتامین های گروه B، در بحث مبارزه با موهای چرب بسیار کمک می کنند. گفته می شود کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و ویتامین B6 (پیریدوکسین) با علائم درماتیت سبورئیک (مانند چربی) همراه است. از این رو، گنجاندن آنها در رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند از شر موهای چرب و چسبناک خلاص شوید. غذاهای غنی از این ویتامین ها شامل تخم مرغ، لبنیات، صدف و مرغ است.

 ماسک موی ماست

ماسک موی ماست یکی از بهترین راه حل ها برای از بین بردن موهای چرب به طور طبیعی است. این ماده به تغذیه مو و بازیابی PH طبیعی پوست سر کمک می کند. نصف فنجان ماست ساده را با دو قاشق غذاخوری آب لیمو و یک قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط کنید. هم بزنید تا یک خمیر صاف بدست آورید. این ترکیب را روی موهای خود بمالید، روی پوست سرتان پخش کنید. موهای خود را با حوله بپوشانید و اجازه دهید مخلوط  حداقل برای 30 دقیقه روی سرتان باقی بماند. یک بار در هفته باید این کار را انجام دهید.

 حنا

حنا یکی دیگر از مواد طبیعی است که برای موهای شما مفید است. گفته می شود که می تواند به جذب روغن اضافی مو کمک کرده و ترشح سبوم از پوست سر شما را تنظیم کند، اگرچه شواهد علمی کافی برای اثبات همان مورد وجود ندارد.

نصف فنجان پودر حنا را با یک سفیده تخم مرغ مخلوط کنید. همچنین می توانید برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد، دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن اضافه کنید. قبل از اینکه موها را با آب بشویید، این ترکیب را به مدت 30 تا 60 دقیقه روی موهای خود بگذارید. این کار را می توانید هر دو هفته یکبار یا هر وقت موهایتان زیاد چرب شد انجام دهید.

حنا یکی دیگر از مواد طبیعی است که می تواند موهایی سالم و مغذی به شما بدهد. حتی می تواند به شما کمک کند از شر روغن ناخواسته خلاص شوید.

راه های پیشگیری از چرب شدن موها

چگونه از پوست سر و موهای چرب خلاص شویم؟ | پزشکت

  • از استرس بیش از حد خودداری کنید.
  • روکش بالش خود را هر هفته عوض کنید.
  • از استفاده از آب گرم برای شستن موها خودداری شود.
  • برای شستن موهای خود از آب گرم یا خنک استفاده کنید.
  • هر روز از وسایل گرمایشی روی موهای خود استفاده نکنید.
  • هر 2 تا 3 روز موهای خود را بشویید و از شستشوی زیاد اجتناب کنید.
  • در هنگام استفاده از نرم کننده، آن را خیلی نزدیک به پوست سر خود قرار ندهید.
  • از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که روغن های طبیعی موهای شما را از بین نبرد.
  • غذاهای غنی از ویتامین B مانند مرغ، ماهی و میوه های تازه و سبزیجات را مصرف کنید.
  • از مصرف شکر، غذاهای سرخ شده و گوشت خودداری کنید زیرا منجر می شوند تا غدد شما روغن بیشتری تولید کنند.

حقایقی در مورد موهای چرب

  • برای از بین بردن موهای چرب بهتر است شامپوهای ملایم را انتخاب کنید. همچنین می توانید از شامپوهای خشک طبیعی مانند جوش شیرین و پودر کاکائو برای درمان موهای چرب استفاده کنید.
  • برای درمان موهای چرب می توانید از روغن های سبک مانند روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن جوجوبا استفاده کنید.
  • موهای چرب نباید هر روز شسته شوند. می توانید آن را هر سه روز یک بار بشویید زیرا شستشوی زیاد باعث می شود غدد شما روغن بیشتری تولید کنند.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/oily-hair-care-home-remedies/

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز