لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سوختگی با تیغ

سوختگی با تیغ و راه های درمان آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سوختگی با تیغ به تحریک، قرمزی یا بثورات پوستی اشاره دارد که به دلیل اصلاح نامناسب ایجاد می شود. علائم سوختگی با تیغ ممکن است پس از چند دقیقه اصلاح ظاهر شود زیرا تیغه روی مو و پوست اصطکاک ایجاد می کند. سوختگی با تیغ می تواند هر دو جنس را تحت تاثیر قرار دهد و در هر قسمت تراشیده شده بدن از جمله پاها و دست ها ایجاد شود. با این حال، در نواحی حساس مانند زیربغل، ناحیه تناسلی و صورت یا به طور کلی در افرادی که پوست حساسی دارند، شایع تر است. ناراحتی ناشی از سوختگی با تیغ می تواند از چند ساعت تا چند روز، بسته به شدت، ادامه داشته باشد تا زمانی که پوست به طور کامل بهبود یابد.

چرا پوست بعد از اصلاح با تیغ، دچار سوختگی می شود؟

بعد از استفاده از تیغ اصلاح ممکن است به دلایل مختلفی دچار سوختگی با تیغ شوید، از جمله:

  • داشتن پوست حساس
  • صلاح در جهت اشتباه
  • عدم استفاده از کرم موبر یا ژل
  • اصلاح خیلی سریع یا با فشار
  • استفاده از تیغ های استفاده شده
  • اصلاح پوست خشک و مرطوب نشده
  • استفاده از یک تیغ قدیمی با تیغه های کدر

علائم سوختگی پوست بعد از اصلاح با تیغ چیست؟

سوختگی تیغ می تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود و یک یا چند مورد از علائم زیر را نشان دهد:

  • تورم
  • خارش
  • راش
  • سرخی
  • لطافت
  • احساس سوزش

علاوه بر این، اصطکاک بین تیغ‌ها و پوست شما می‌تواند باعث خشکی پوست و ترک‌های جزئی روی پوست شود و احتمال عفونت را افزایش دهد.

راه های طبیعی برای درمان سوختگی تیغ

سوختگی با تیغ و راه های درمان آن || پزشکت

سوختگی با تیغ می تواند بسیار ناراحت کننده و تحریک کننده باشد. خوشبختانه، چندین روش خانگی می تواند به تسکین علائم مرتبط با سوختگی با تیغ کمک کند.

از روغن های طبیعی استفاده کنید.

استفاده موضعی از روغن های طبیعی مانند روغن بادام، روغن نارگیل و روغن آووکادو می تواند به بهبود احساس سوزش، خارش، حساسیت و قرمزی ناشی از سوختگی با تیغ کمک کند. این روغن ها همچنین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، آبرسانی عمیقی به پوست می دهند و التیام پوست را تقویت می کنند. به سادگی ناحیه آسیب دیده را با هر یک از روغن های طبیعی ذکر شده به مدت چند دقیقه دو بار در روز ماساژ دهید تا علائم فروکش کنند.

مقداری مایع قابض را آغشته کنید.

استفاده از مایعات قابض یک درمان رایج و محبوب برای سوختگی با تیغ است. این مایعات نه تنها به کاهش التهاب ناشی از اصلاح کمک می کند، بلکه علائم دیگری مانند تحریک و قرمزی را نیز بهبود می بخشد. رایج ترین مایعات قابض مورد استفاده برای سوختگی با تیغ شامل روغن درخت چای، سرکه سیب، چای دم کرده سیاه و فندق جادوگر است. یک پد پنبه ای را خیس کنید یا دست های تمیز خود را با قابض دلخواه خیس کنید. آن را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید پوست شما مایع را کاملاً جذب کند. محل را با آب معمولی بشویید.

از کمپرس سرد استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد روی سوختگی تیغ می تواند تورم، خارش و ناراحتی را کاهش دهد و پوست شما را تسکین دهد. استفاده از کیسه یخ بلافاصله پس از اصلاح نیز به جلوگیری از ایجاد برآمدگی و سوختگی کمک می کند.

یک کیسه یخ یا چند تکه یخ پیچیده شده در یک پارچه تمیز روی پوست خود قرار دهید. به آرامی آن را روی ناحیه آسیب دیده بکشید. این درمان را چند بار در روز تکرار کنید.

احتیاط: از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست یا ترک کیسه یخ برای مدت طولانی خودداری کنید زیرا ممکن است منجر به سرمازدگی شود.

از بلغور جو دوسر کلوئیدی استفاده کنید.

سوختگی با تیغ و راه های درمان آن || پزشکت

بلغور جو دوسر کلوئیدی یک عامل مرطوب کننده و مرطوب کننده عالی است که به پوست شما کمک می کند برای مدت طولانی تری مرطوب بماند،  بنابراین سوختگی با تیغ را بهبود می بخشد. استفاده از بلغور جو دوسر کلوئیدی به تسکین و صاف کردن پوست شما برای از بین بردن ناراحتی کمک می کند.

با اضافه کردن پودر بلغور جو دوسر به آب حمام و خیس کردن بدن در آن برای چند دقیقه، یک حمام بلغور جو دوسر کلوئیدی بگیرید.

برای صورت شما، کرم‌ها و ماسک‌های موضعی حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی به‌طور گسترده در دسترس هستند. آنها را طبق دستورالعمل روی برچسب استفاده کنید.

با آلوئه ورا پاک کنید.

آلوئه ورا به دلیل خواص شفابخش و تسکین دهنده پوست محبوب است. همچنین حاوی ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنزیم‌های مفیدی است که التهاب پوست را کنترل می‌کند و اثرات آنتی‌اکسیدانی برای تسکین سوختگی با تیغ ایجاد می‌کند. ژل آلوئه ورا تازه را مستقیماً روی پوست آسیب دیده بمالید. یک پاک کننده بر پایه آلوئه ورا برای پاکسازی و تسکین پوست صورت شما به شدت توصیه می شود.

یک بسته خیار و شیر بمالید.

نشان داده شده است که استفاده موضعی از خیار یک اثر خنک کننده به پوست می دهد و به تسکین سوختگی با تیغ کمک می کند. علاوه بر این، خیار حاوی ویتامین C است که به ترمیم پوست کمک می کند.

شیر به دلیل داشتن چربی و پروتئین به خاصیت تسکین دهنده پوست این بسته پوستی کمک می کند. همچنین پوست را مرطوب می کند. بنابراین، ترکیب شیر و خیار می تواند به آبرسانی و تسکین پوست شما کمک کند و به درمان سوختگی با تیغ کمک کند.

خیار را پوست بگیرید و با ¼ فنجان شیر مخلوط کنید تا پوره یکدستی به دست آید. پوره را حدود 10 دقیقه در یخچال خنک کنید و آن را روی ناحیه مورد نظر بمالید. بعد از 10 دقیقه محل را بشویید و خشک کنید.

از کرم های هیدروکورتیزون OTC استفاده کنید.

همچنین می توانید از کرم های هیدروکورتیزون بدون نسخه (OTC) استفاده کنید که تورم، قرمزی و احساس سوزش ناشی از سوختگی با تیغ را بهبود می بخشد. همانطور که در دستورالعمل برچسب نشان داده شده است، کرم را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. با این حال، اگر کرم ظرف چند روز نتیجه ای نشان نداد، حتماً برای درمان مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

از آسپرین استفاده کنید.

آسپرین یکی دیگر از داروهای OTC است که می تواند برای درمان سوختگی با تیغ استفاده شود. با ایجاد اثرات ضد التهابی، کمک به کنترل درد، قرمزی و تورم مرتبط با سوختگی تیغ عمل می کند. چند قرص آسپرین را آسیاب کرده و با آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. اگر پوست خشکی دارید می توانید به جای آب از روغن زیتون استفاده کنید.

خمیر را روی ناحیه مورد نظر بمالید و پس از خشک شدن آن را بشویید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید تا زمانی که بهبودی را مشاهده کنید.

چگونه از سوختگی تیغ جلوگیری کنیم؟

سوختگی با تیغ و راه های درمان آن || پزشکت

سوختگی تیغ می تواند تا زمان بهبودی، ناراحتی زیادی ایجاد کند. در حالی که درمان هایی برای سوختگی با تیغ وجود دارد، ممکن است چند روز طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. بنابراین بهتر است در وهله اول اقدامات لازم برای جلوگیری از سوختگی با تیغ انجام شود. نکات زیر ممکن است برای جلوگیری از سوختگی با تیغ مفید باشد:

قبل از اصلاح، پوست را تمیز، لایه برداری و آبرسانی کنید.

لایه برداری پوست، سلول های مرده و کثیفی های پوست را از سطح پوست پاک می کند و به موهای زیر پوستی اجازه می دهد تا به سطح بروند. انجام این کار، اصلاح تمیزتر و نرم‌تری را تضمین می‌کند و از گرفتگی تیغ‌ها جلوگیری می‌کند و به جلوگیری از سوختگی تیغ کمک می‌کند.

به سادگی پوست خود را با استفاده از یک لایه بردار ملایم هنگام دوش تمیز کنید تا پوست شما برای اصلاح آماده شود. از آنجایی که اصلاح پوست خشک می تواند احتمال سوختگی با تیغ را افزایش دهد، توصیه می شود قبل از اصلاح، پوست را به مدت 3 تا 5 دقیقه در آب گرم خیس کنید. می توانید این کار را هنگام دوش گرفتن یا حمام انجام دهید.

از تیغ مخصوص پوست های حساس استفاده کنید.

کیفیت و نوع تیغ شما تا حد زیادی بر تجربه اصلاح شما تأثیر می گذارد. استفاده از تیغ با سه تیغ یا بیشتر توصیه می‌شود، زیرا می‌تواند با ضربات کمتر، دقیق‌ تر قسمت مورد نظر را اصلاح کنند و احتمال تحریک پوست را کاهش دهد.

علاوه بر این، تیغ های تیغ باید تمیز و تیز باشند تا از سوختگی تیغ جلوگیری شود. تیغ های برقی به صورت دایره ای عمل می کنند و باعث می شوند موها بایستند و با یک حرکت موهای بیشتری را از بین می برند. این کار نیاز به پاس های متعدد را از بین می برد و احتمال سوختگی تیغ را تا حد زیادی کاهش می دهد.

از ژل اصلاح غنی از روان کننده استفاده کنید.

استفاده از کرم های موبر، ژل ها یا نرم کننده های مرطوب کننده هنگام اصلاح پوست برای جلوگیری از سوختگی با تیغ بسیار ضروری است. این محصولات یک لایه محافظ روی پوست تشکیل می دهند که به حفظ رطوبت در پوست کمک می کند و از التهاب جلوگیری می کند. علاوه بر این، آبرسانی به مو می تواند به نرم شدن و متورم شدن موها کمک کند، اصطکاک و تحریک را کاهش داده و به تیغ اجازه می دهد تا به راحتی روی پوست شما سر بخورد.

از روش صحیح اصلاح پیروی کنید.

اصلاح در جهات مختلف می تواند خطر تحریک پوست، موهای زیر پوستی و سوختگی تیغ را افزایش دهد. برای جلوگیری از این مشکلات، اصلاح را در یک جهت، یعنی در جهت مخالف رشد مو انجام دهید. به آرامی اصلاح کنید یا از تیغ چرخان انعطاف پذیر استفاده کنید. اعمال فشار بیش از حد هنگام اصلاح می تواند باعث اصطکاک و سوختگی تیغ شود. بنابراین در حرکات صاف با فشار کم اصلاح کنید. همچنین، به جای یک حرکت طولانی، اصلاح را با ضربات کوتاه و ملایم انجام دهید.

تیغ را به طور مکرر بشویید.

سوختگی با تیغ و راه های درمان آن || پزشکت

ریش تراش های کثیف می تواند خطر سوختگی تیغ را افزایش دهد. بنابراین، توصیه می شود بعد از هر 2 تا 3 ضربه تیغ خود را بشویید تا هرگونه زباله بین تیغه ها از بین برود. از مالش یا ضربه به تیغه ها روی سطح سخت خودداری کنید زیرا می تواند به تیغه ها و پوشش پلیمری روی آنها آسیب برساند.

از مرطوب کننده پس از اصلاح استفاده کنید.

مانند آبرسانی به پوست قبل از اصلاح، مرطوب کردن پوست بعد از اصلاح نیز ضروری است تا پوست شما صاف و نرم بماند و در نتیجه احتمال ایجاد سوختگی با تیغ کاهش یابد.

مطمئن شوید که از مرطوب کننده های سبک استفاده کنید که پوست شما را بدون مسدود کردن منافذ پوست آبرسانی می کند. از مرطوب کننده های حاوی عطر مصنوعی یا مواد شیمیایی خودداری کنید. همچنین می توانید از یک محصول پس از اصلاح برای کمک به بهبود و محافظت از پوست خود پس از اصلاح استفاده کنید.

تیغ های قدیمی را دور بریزید.

با استفاده های متعدد، معمول است که تیغ ها کُند می شوند، آسیب می بینند یا حتی زنگ می زنند. استفاده از یک تیغ قدیمی نه تنها خطر سوختگی با تیغ را افزایش می دهد، بلکه پوست شما را مستعد بریدگی و در نتیجه عفونت های باکتریایی می کند. بنابراین، در صورت مشاهده زنگ زدگی یا تیرگی، مهم است که تیغ های خود را تعویض کنید. شما همچنین می توانید تیغ های خود را با توجه به زمان مناسب برای استفاده صحیح بر روی بسته تیغ های خود تغییر دهید.

فرق بین سوختگی تیغ با برجستگی های تیغ چیست؟

سوختگی تیغ با ایجاد بثورات روی سطح پوست مشخص می شود که اغلب با خارش، قرمزی و حساسیت همراه است. از طرف دیگر، برجستگی های تیغ به موهای زیر روییده اشاره می کنند که به دلیل حلقه شدن موهای بریده شده به داخل پوست ایجاد می شوند. این باعث می شود که مو در زیر سطح پوست رشد کند و به صورت برآمدگی های جوش مانند ظاهر شود. از آنجایی که سوختگی با تیغ و برآمدگی تیغ متفاوت است، درمان آنها نیز متفاوت است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سوختگی تیغ به طور کلی می تواند در خانه درمان شود و حتی ممکن است با گذشت زمان خود به خود بهبود یابد. با این حال، اگر این عارضه با وجود درمان ادامه پیدا کرد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این، د شرایط بروز موارد زیر بهتر است با پزشک مراجعه کنید:

  • بثورات برای هفته ها باقی می ماند.
  • شما متوجه علائم عفونت مانند تاول یا چرک می شوید.
  • ناراحتی ناشی از سوختگی تیغ باعث اختلال در خواب یا سایر فعالیت های روزانه شما می شود.
سخن آخر

سوختگی با تیغ یک مشکل رایج است که باعث ایجاد بثورات قرمز و تحریک کننده روی پوست می شود. آنها معمولاً به دلیل عدم مراقبت از پوست قبل و بعد از اصلاح، استفاده از تیغه های کدر یا تکنیک اصلاح نامناسب ایجاد می شوند.

برای جلوگیری از سوختگی با تیغ اصلاح روتین اصلاح خود حیاتی است. به طور کلی، مطمئن شوید که از یک تیغ تمیز و تیز استفاده کنید، پوست خود را لایه برداری کنید و هر بار که اصلاح می کنید از ژل یا کرم اصلاح استفاده کنید.

شما می توانید سوختگی با تیغ خود را به راحتی با چند درمان خانگی که پوست شما را تسکین می دهد درمان کنید. قبل از اصلاح مجدد، اجازه دهید پوستتان خوب شود. اگر علائم پس از یک هفته درمان از بین نرفت، با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز