لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان جوش دور لب

جوش لب || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

جوش هایی که در اطراف لب ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به خصوص دردناک باشند زیرا پوست اطراف لب شما دارای اعصاب زیادی بوده و بسیار حساس است.

جوش اغلب در ناحیه خاصی از بدن یا قسمت خاصی از صورت ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برخی از افراد ممکن است جوش های مکرر در دور لب را تجربه کنند. جوش یک بیماری پوستی است که معمولاً به جای تغییر سبک زندگی نیاز به درمان دارد. گاهی اوقات، هیچ دلیل واضحی برای جوش وجود ندارد. با این حال، اگر جوش ها به طور منظم در همان ناحیه بدن، مانند اطراف لب ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، بهتر است علت آنها تشخیص داده شود.

برخی از علل شایع جوش اطراف دهان شامل استفاده از لوازم آرایشی و لمس مکرر صورت است. اما اگر شما دائما در ناحیه دور لب خود مکررا دچار جوش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید بهتر است ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید تا علل و راهکارهای درمانی آن را بشناسید.

مطالعه بیشتر: جوش بین ابرو و درمان آن

علائم مرتبط با جوش های اطراف لب

در برخی شرایط جوش های اطراف لب ممکن است با بروز برخی علائم همراه باشند، از جمله:

  • جوش ها برآمدگی های ریز و صورتی مایل به قرمز در اطراف لب هستند که ممکن است سر سفید داشته باشند.
  • جوش ها ممکن است در بعضی مواقع مقدار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چرک ترشح کنند و حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث ایجاد زخم و التهاب شوند.
  • برخی جوش ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند دردناک باشند یا ممکن است باعث تحریک پوست شوند.

به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص پوست و مو صحبت کن.

روبالشی آلوده || پزشکت

علل بروز جوش دور لب چیست؟

تغییرات هورمونی یکی از دلایل احتمالی جوش اطراف دهان است. جوش شایع ترین بیماری پوستی است که بیش از 50 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد اما در دوران بلوغ شایع تر است. برخی از علل اصلی جوش دور لب، عبارتند از:

  • لمس کردن صورت
  • پوست چرب
  • عرق روی پوست
  • تغییرات هورمونی
  • تجمع باکتری روی روبالشی
  • نگه داشتن گوشی روی صورت
  • باقی ماندن غذا و نوشیدنی روی پوست
  • منافذ مسدود اغلب منجر به جوش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. عرق، خاک و آرایش همگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منافذ را مسدود کنند.
  • محصولات مو، لوازم آرایشی و محصولات اصلاح نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منافذ را مسدود کرده و منجر به ایجاد جوش شوند.
  • داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها، قرص های ضد بارداری، لیتیوم و باربیتورات ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث ایجاد جوش شوند.
  • استرس و اضطراب از عوامل تشدید کننده جوش ها هستند زیرا منجر به افزایش سطح کورتیزول در بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.
  • همچنین، باکتری‌ها می‌توانند از دست‌ها، تلفن، روبالشی و برس‌های آرایشی به پوست منتقل شوند. نواحی مختلف صورت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در برابر باکتری های منتقل شده از تلفن یا با لمس پوست آسیب پذیر باشند.
  • محصولات آرایشی حاوی مواد شیمیایی خشن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به ایجاد جوش در اطراف لب ها کمک کنند. اینها شامل بالم لب، براق کننده لب و لوازم آرایشی با محتوای روغن بالا است.
  • در صورت گرفتگی فولیکول های مو، برداشتن موهای زائد در ناحیه لب بالایی مانند اپیلاسیون، نخ زدن و تراشیدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به ایجاد جوش شود.

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که بروز جوش هیچ ارتباط ثابتی با استرس، رژیم غذایی یا بهداشت ندارد.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی پوست چرب

پیشگیری از بروز جوش اطراف لب و دهان

برخی راهکارها برای پیشگیری از بروز جوش اطراف لب و دهان وجود دارند، از جمله:

  • از برخی لوازم آرایشی اجتناب کنید.

برخی از لوازم آرایشی مانند کرم پودر و کانسیلر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منجر به مسدود شدن منافذ پوست شوند. به دنبال لوازم آرایشی با برچسب غیر کومدون زا باشید. این محصولات معمولاً حاوی روغن نیست و منافذ را مسدود نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. رژ لب و بالم لب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث ایجاد جوش در اطراف دهان شوند.

  • بعد از غذا، دور لب خود را پاک کنید.

ذرات کوچک غذا در اطراف دهان نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منافذ پوستی را مسدود کنند. بر همین اساس بهتر است بعد از صرف غذا، اطراف دهان خود را پاک کرده و سعی کنید از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید. روغن این غذاها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند احتمال ایجاد جوش را افزایش دهد.

  • پوست خود را درست اصلاح کنید.

اصلاح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست را تحریک کرده و منافذ آن را مسدود کند و به طور بالقوه منجر به بروز جوش های پوستی شود. مرتباً تیغ های خود را عوض کنید، زیرا تیغ های قدیمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باکتری ها را در خودشان جای دهند. بعد از هر اصلاح تیغ را بشویید و اجازه دهید تیغ بعد از استفاده خشک شود. تمیز کردن صورت قبل و بعد از اصلاح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند احتمال ورود باکتری ها به منافذ را کاهش دهد. اگر از جوش های لب رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید، از اپیلاسیون، تراشیدن یا کندن موهای لب بالایی خودداری کنید زیرا این کار فقط باعث التهاب بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

  • پوست خود را تمیز کنید.

صورت خود را دو بار در روز بشویید، به خصوص بعد از تعریق، و همیشه قبل از خواب آرایش را پاک کنید. یک پاک کننده ملایم انتخاب و بعد آن را مرطوب کنید. هر برس آرایشی را مرتباً تمیز کرده تا از انتقال باکتری به صورت جلوگیری کنید. شستن مرتب حوله ها و پارچه های صورت نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به تمیز نگه داشتن پوست کمک کند.

دست زدن به صورت یکی از راه های اصلی انتقال باکتری به صورت است. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث بروز جوش شود. برای کاهش این خطر از دست زدن به اطراف دهان خودداری کنید. تعویض منظم ملحفه و روبالشی نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از تماس باکتری ها با صورت جلوگیری کند.

مطالعه بیشتر: ۱۰ درمان خانگی برای لک صورت

 

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص پوست و مو آنلاین بپرس.

مرطوب کننده صورت || پزشکت

چگونه جوش دور لب را درمان کنیم؟

درمان جوش اطراف لب و دهان به شدت جوش ها و احتمال بازگشت و عود مجدد آنها بستگی دارد. اما برخی گزینه های درمانی برای آن وجود دارند، از جمله:

درمان های کوتاه مدت:

برای جوش های جزئی در اطراف دهان، صورت را با استفاده از محصولات مراقبت از پوست تمیز نگه دارید و از دست زدن به آن خودداری کنید. جوش ها را فشار ندهید یا از بین نبرید، زیرا این کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به پوست آسیب برساند و باکتری ها را وارد بدن کند. فشردن جوش ها همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر ایجاد اسکار جوش را افزایش دهد.

بعد از چند هفته بهبود را بررسی کنید. حفظ یک برنامه روزانه مراقبت از پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بهبود سلامت پوست در طولانی مدت کمک کند.

اگر این راهکارها موثر نبود استفاده از محصولات بدون نسخه حاوی گوگرد، بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در درمان جوش های جزیی موثر باشند. این محصولات با از بین بردن باکتری ها، شکستن جوش های سرسفید و سرسیاه یا کاهش میزان چربی تولید شده توسط پوست عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

درمان های موضعی:

برخی درمان های موضعی برای از بین بردن جوش های اطراف لب و دهان وجود دارند، از جمله:

  • داروهای ضد آکنه: برخی از کرم‌های دارویی سطح سبوم پوست را کاهش می‌دهند و حتی ممکن است حاوی خواص آنتی‌بیوتیکی باشند. بنزوئیل پراکسید یکی از این داروها است.
  • پاک کننده های حاوی اسید سالیسیلیک: اسید سالیسیلیک یک فرمول دارویی است که به پاکسازی سلول های مرده پوست و باکتری ها از منافذ شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. چندین محصول بدون نسخه حاوی اسید سالیسیلیک هستند.
  • ضد آفتاب: حداقل 20 دقیقه قبل از خروج از خانه به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کرده و از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید. نور خورشید اشعه های مضر فرابنفش ساطع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست شما را خشک کرده و باعث افزایش تولید سبوم شود که منجر به ایجاد جوش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • مرطوب کننده ها: مرطوب کردن منظم پوست برای جلوگیری از خشکی یا تحریک پوست ضروری است. مرطوب کننده ای انتخاب کنید که غیر کومدون زا باشد و چرب نباشد.
  • آنتی بیوتیک های موضعی تجویزی: مصرف آنتی بیوتیک موضعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برای کاهش باکتری ها در منافذ شما استفاده شوند. کلیندامایسین پرمصرف ترین آنتی بیوتیک موضعی برای جوش یا جوش است.

مطالعه بیشتر: مینوسیکلین برای جوش

درمان های طولانی مدت:

درمان جوش دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد نیاز به مشاوره با یک متخصص پوست دارد. اگر داروهای OTC و تغییرات سبک زندگی مؤثر واقع نشده باشند، داروهای تجویزی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به رفع جوش کمک کنند.

جهت ویزیت آنلاین با متخصص پوست و مو روی لینک کلیک کنید.

داروهای خوراکی:

اگر جوش های شما به درمان موضعی پاسخ ندهند، پزشک ممکن است داروهای خوراکی تجویز کند. برخی از این موارد عبارتند از:

رتینوئیدهای خوراکی:

رتینوئیدهای خوراکی معمولاً برای جوش های مداوم و شدید تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. اگر جوش هایی با کیست های دردناک ، چرک یا زخم دارید، پزشک ممکن است ایزوترتینوئین را تجویز کند. رتینوئیدهای خوراکی داروهای تجویزی هستند و فقط باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

آنتی بیوتیک ها:

گاهی اوقات آنتی بیوتیک های خوراکی برای خلاص شدن از شر عفونت های باکتریایی پوست شما تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اریترومایسین یک آنتی بیوتیک خوراکی رایج است که برای کاهش جوش و التهاب تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اگرچه نشان داده شده است که عوارض جانبی گوارشی دارد.

قرص های ضد بارداری:

گروهی از هورمون‌ها به نام آندروژن‌ها برای تحریک تولید چربی طبیعی پوست یا سبوم شناخته شده‌اند. بنابراین سطوح بالای آندروژن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تولید بیش از حد سبوم شود که در نهایت در منافذ پوست شما رسوب کرده و آنها را مسدود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

اگرچه آندروژن یک هورمون جنسی مردانه است، اما در بدن زنان ، فقط در مقادیر کم تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. زنانی که سطح آندروژن بالایی دارند به طور ناخواسته بیشتر مستعد ابتلا به جوش هستند که به عنوان جوش هورمونی شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در چنین حالتی، مصرف قرص های ضد بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به ایجاد تغییرات هورمونی در بدن کمک کند که برای کنترل جوش مطلوب است.

داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی هورمون های جنسی زنانه به نام استروژن و پروژسترون هستند که فعالیت آندروژن ها را خنثی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و در نتیجه ترشح سبوم را برای جلوگیری از جوش مهار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. با این حال، مطالعات بیشتری برای اثبات اثربخشی و ایمنی این روش درمانی برای کنترل جوش مورد نیاز است.

مطالعه بیشتر: راهکارهای رفع جای جوش

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز