لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جوش بین ابرو و درمان آن

جوش بین ابرو|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 بدون شک ظاهر ابرو ها و مرتب بودن آنها تاثیر بسیار زیادی بر روی چهره شما می گذارند. اما ایجاد جوش بین ابروهای می توانند ظاهر آنها و حتی زیبایی ظاهر شما را خراب کنند.

ابروهای شما در فضایی مملو از غدد چربی و فولیکول های مو قرار دارند که ممکن است با باکتری ها و کثیفی ها مسدود شوند. از طرفی هم، جوش های روی ابروها می توانند در هر زمانی به دلیل مسدود شدن منافذ، باکتری ها، تولید بیش از حد سبوم یا بروز بیماری های زمینه ای ظاهر شوند. در این شرایط اگر داروهای تجویزی، لوسیون‌های بدون نسخه و درمان‌های خانگی روی این جوش‌ها اثر نکردند، با متخصص پوست مشورت کنید. ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت همه چیزهایی را که باید در مورد آکنه ابرو بدانید، از جمله عوامل ایجاد جوش بین ابروها، نحوه درمان، پیشگیری از آن، زمان مراجعه به متخصص پوست و هر چیز دیگری را به شما آموزش دهیم.

آکنه ابرو|| پزشکتچه چیزی باعث ایجاد جوش بین ابرو می شود؟

اگر می‌پرسید چه چیزی باعث ایجاد جوش بین ابروها می‌شود، باید بدانید که این آکنه ها علل مختلفی دارند. طبق آکادمی پوست آمریکا، آکنه در صورت مسدود شدن رخ می دهند. آنها می توانند در هر جایی که غدد چربی وجود دارند، از جمله روی پوست سر و صورت شما، ایجاد شوند. بنابراین، اگر بین ابروهایتان آکنه ایجاد شد، تعجب نکنید. شایع ترین علل بروز این وضعیت، عبارتند از:

تولید بیش از حد سبوم

سبوم، یک ماده مومی شکل که توسط غدد چربی تولید می شود، سلامت پوست را افزایش می دهد. از پوست در برابر از دست دادن رطوبت محافظت می کند و همچنین پتانسیل تنظیم پاسخ های ایمنی را دارد. از طرف دیگر، تولید بیش از حد سبوم می تواند منافذ را مسدود کند و باکتری های مولد آکنه را تحریک کند. نتیجه این وضعیت بروز و ایجاد آکنه است، به خصوص آکنه ای که با التهاب همراه است. بنابراین، اگر آکنه کیستیک در بین ابروهای خود دارید، فعالیت بیش از حد غدد چربی می تواند یکی از علل اصلی آن باشد.

موهای زائد

چیدن، تراشیدن یا اپیلاسیون منظم ابروها می تواند منجر به رشد موهای زائد شود که در نهایت می تواند مواد زائد را در داخل فولیکول های مو به دام بیندازد. این موی به دام افتاده می تواند باعث تحریک و عفونت و متعاقباً باعث ایجاد آکنه کیستیک بین ابروها شود.

استفاده از لوازم آرایشی

بر اساس تحقیقات، ارتباط محکمی بین استفاده از لوازم آرایشی و شدت آکنه در دختران جوان وجود دارد. استفاده مکرر از محصولات مراقبت از پوست می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد آکنه شود. حتی مواد شیمیایی خشن موجود در محصولات آرایشی نیز می تواند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد جوش شود. علاوه بر این، ابزارهای آرایشی مانند برس، محل رشد باکتری ها هستند. آرایش کردن با ابزارهای آلوده می تواند باعث شیوع مداوم آکنه شود. حتی استفاده از مداد ابروی کهنه یا کثیف می تواند باعث آکنه ابرو شود.

تغییرات هورمونی

عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به ایجاد جوش در ابروها شود. این عدم تعادل قبل یا در طول بلوغ، قاعدگی، در دوران بارداری و قبل و در طول یائسگی رایج است. همچنین، نوسان هورمون ها نیز می تواند ناشی از قرص های ضد بارداری باشد.

اختلال در عملکرد کبد

برخی ها ادعا می کنند کبد آسیب دیده می تواند منجر به آکنه بین ابروها شود. از آنجایی که کبد مسئول سم زدایی بدن است، هر نوع سم ناشی از عادات غذایی نامناسب، مصرف الکل و استرس می تواند بر این ناحیه صورت تأثیر منفی بگذارد. اختلالات التهابی کبد و سمیت در بدن نیز می تواند نقش مهمی در شکل گیری آکنه داشته باشد. با این حال، شواهد علمی کافی برای اثبات همین این وجود ندارد.

روش های حذف موهای زائد دستی

روش های حذف موهای زائد ابرو به صورت دستی مانند کشیدن نخ، اپیلاسیون یا اپیلاسیون می تواند ناحیه ابرو را مستعد ابتلا به آکنه کند. برای جلوگیری از تشدید آکنه، ابروهای خود را تمیز و لایه برداری کنید و سایر روش های رفع موهای زائد مانند لیزر درمانی را امتحان کنید.

دلایل دیگر برای بروز جوش در بین ابرو ها

  • ژنتیک: آکادمی پوست آمریکا می گوید ژنتیک می تواند احتمال بروز آکنه را افزایش دهد.
  • رژیم غذایی: در حالی که هیچ مدرکی برای تأیید اینکه غذای خاص می تواند باعث آکنه شود وجود ندارد ، یک مطالعه ادعا می کند که برخی از غذاها می توانند آکنه را بدتر کنند.
  • پوست چرب: پوست چرب ممکن است دارای منافذ بسته باشد که بروز آکنه را تشدید می کند. همچنین، اگر صورت خود را به طور منظم یا به درستی نشویید، می تواند منجر به جوش صورت شود.
  • موهای چرب: چربی پوست سر می تواند به صورت شما منتقل شود و منافذ پوست را مسدود کند و در نهایت راه را برای ایجاد جوش هموار کند.
  • استرس: استرس می تواند هورمون های استرس را تحریک کند که می تواند غده چربی را تحریک کند و متعاقباً باعث آکنه شود.

درمان جوش || پزشکتچگونه جوش بین ابرو ها را از بین ببریم؟

آیا می خواهید بدانید چگونه از شر آکنه بین ابرو خلاص شوید؟ چه آکنه کیستیک در بین ابروها داشته باشید و چه آکنه های غیر التهابی، برخی نکات مراقبت از پوست و درمان های موضعی می توانند به شما در مبارزه با آنها کمک کنند، ازجمله:

ابروهای خود را مرتباً تمیز کنید.

پیروی از روال پاکسازی صحیح می تواند از بروز این جوش های سرسخت جلوگیری کند. از یک پاک کننده ملایم برای تمیز کردن ابروهای خود دو بار در روز استفاده کنید. این کار باعث دفع سموم شود. همچنین در آخر هفته ها با یک اسکراب ملایم ابروها را لایه برداری کنید.

درمان های نقطه ای

درمان لکه بینی با محصولات بدون نسخه و پمادهای موضعی می تواند به کاهش آکنه کمک کند. داروهای بدون نسخه مانند بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک می توانند باکتری ها را بکشند و منافذ مسدود شده را پاک کنند. این درمان‌ها برای آکنه‌های خفیف مانند جوش‌های سرسیاه یا سرسفید بهترین عملکرد را دارند.

اگر نمی دانید چگونه از شر آکنه بین ابروهایی که با التهاب همراه هستند خلاص شوید، بهتر است بدانید یک پماد ضد قارچ یا استروئید می تواند در این زمینه به شما کمک کند. اما بهتر است قبل از انتخاب چنین درمان هایی با یک متخصص پوست مشورت کنید.

دارو ها

داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک ها و سایر داروها می توانند از تشدید آکنه جلوگیری کنند. آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین، اریترومایسین و ماکرولید با باکتری های ایجاد کننده آکنه و التهاب مبارزه می کنند.

لیزر

برای جلوگیری از بروز آکنه در وهله اول، از اصلاح، اپیلاسیون یا کندن ابرو خودداری کنید. همچنین می توانید لیزر درمانی را برای کاهش مو در نظر بگیرید.

لایه برداری شیمیایی معمولا شامل AHA ها، اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک است. این درمان آکنه های خفیف را بهبود می بخشد و جای آکنه بین دو ابرو را التیام می بخشد. از طرفی هم لیزر درمانی به درمان آکنه ملتهب کمک می کند. برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به چندین جلسه است.

تغییر سبک زندگی

کنار گذاشتن شیوه های زندگی بد و پیروی از یک سبک زندگی سالم می تواند به شما در مدیریت شرایط کمک کند. از یک رژیم غذایی مغذی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات که محتوای آب بالایی دارند استفاده کنید. مصرف قند خود را محدود کنید. از خوردن لبنیات، غذاهای فرآوری شده و غذاهای سرخ شده خودداری کنید. و با ورزش منظم از بدن خود مراقبت کنید. فراموش نکنید که سطح استرس خود را کنترل کنید.

درمان های خانگی برای جوش بین ابرو ها

درمان های خانگی در برخی موارد می تواند در درمان آکنه موثر باشد. در اینجا مجموعه ای از داروهای خانگی وجود دارد که می توانید برای مبارزه با آکنه دنبال کنید:

  • کمپرس گرم: یک دستمال گرم بردارید و آن را به مدت 3 تا 4 دقیقه روی جوش های خود نگه دارید تا ورم ناشی از آکنه کاهش یابد.
  • روغن درخت چای: چند قطره روغن درخت چای را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید و از آن به عنوان درمان لکه‌های پوستی استفاده کنید.
  • آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا تازه را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و پس از مدتی آن را بشویید. ژل ممکن است پوست را آرام کند.
  • فندق جادوگر: پوست فندق را در آب بجوشانید و مایع را صاف کنید. این مایع را با پنبه روی آکنه بمالید و بعد از 10 دقیقه آن را بشویید.
  • سرکه سیب: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 3 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. این محلول را روی جوش ها بمالید و بعد از 30 ثانیه بشویید.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

اگرچه بیشتر موارد آکنه را می توان با کمک محصولات و داروهای بدون نسخه کنترل کرد، اما گاهی اوقات باید برای تشخیص علت اصلی آن به پزشک مراجعه کنید. اگر آکنه ملتهب دارید یا مستعد آکنه هستید، کمک گرفتن از پزشک توصیه می شود. متخصص پوست یا زیبایی وضعیت شما را بررسی کرده و سپس درمان های موثرتری را پیشنهاد می کند.

بنابراین، اگر آکنه کیستیک و سایر ضایعات از این قبیل دارید، یا آکنه با درمان های خانگی برطرف نشد، با یک متخصص پوست تماس بگیرید.

سخن آخر

شستن صورت برای جلوگیری از آکنه سرسختی که بین ابروهای شما ایجاد می شود کافی نیست. شما باید به طور مرتب ابروهای خود را تمیز کرده و حداقل یک بار در هفته آنها را لایه برداری کنید تا آکنه بین ابروهایتان کاهش یابد.

آکنه بین ابروها می تواند به دلایل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، تولید بیش از حد سبوم، مسدود شدن منافذ و رشد باکتری ها رخ دهد. شما می توانید این عارضه را از طریق درمان های خانگی، کرم های بدون نسخه و داروها درمان کنید. همچنین روش های پزشکی مانند لیزر درمانی یا تزریق استروئیدی وجود دارد که به درمان آکنه بین ابروها کمک می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز