لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درد ناخن و راهکار درمان آن

درد ناخن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ناخن فرو رفته در پوست می تواند درد زیادی را ایجاد کند. حتی در برخی شرایط این ناخن ها نیاز به درمان پزشکی و جراحی دارند. مهمترین راهکار برای رهایی از درد این است که ناخن در حال رشد را بدون تاخیر درمان کنید. برای همین ما در این مقاله از پزشکت، برخی از علل درد ناخن در حال رشد را بررسی می‌کنیم و چند درمان خانگی را که می‌توانید برای کاهش درد امتحان کنید، را به شما پیشنهاد می دهیم.

ناخن فرورفته چیست؟

هنگامی که گوشه های ناخن پای شما به سمت پوست درست در کنار آن رشد می کند، منجر به رشد ناخن پا در پوست می شود که به آن ناخن فرورفته می گویند. ناخن های فرورفته در بین مردان و زنان به طور یکسان رایج است. با این حال، کسانی که پاهای آنها زیاد عرق می کنند بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. شایع ترین علل رشد ناخن های پا در پوست و فرورفتگی آنها، عبارتند از:

  • ناخن های نامنظم
  • آسیب های ناخن پا
  • بهداشت ضعیف پا
  • عوامل ژنتیکی
  • کوتاه کردن نادرست ناخن های پا
  • پوشیدن کفشی که فشار زیادی به ناخن های پا وارد می کند.

ناخن فرورفته || پزشکتعلائم رشد ناخن پا

ناخن فرورفته دارای علائم متفاوت است و بسته به مرحله آنها می تواند خفیف تا شدید باشد. علائم اولیه آن، عبارتند از:

  • نرم شدن پوست در اطراف ناخن در حال رشد نرم
  • درد هنگام فشار دادن ناخن
  • تجمع مایع در اطراف ناخن

حتی ناخن‌های فرورفته نیز ممکن است عفونی شده و علائم زیر را نشان دهند:

  • خون ریزی
  • ترشح چرک از پوست اطراف ناخن در حال رشد
  • رشد بیش از حد پوست در اطراف انگشت پا

درمان های خانگی برای تسکین درد ناخن زیر پا

ناخن های فرورفته در پا می توانند با گذشت زمان بدتر شوند و از این رو باید به سرعت درمان شوند . برخی از درمان های طبیعی برای درد ناخن های فرو رفته، عبارتند از:

اسانس درخت چای

چند قطره روغن درخت چای را روی نوک انگشتان خود بریزید و آن را مستقیماً روی ناخن در حال رشد بمالید. همچنین اگر پوست حساسی دارید، می توانید چند قطره روغن درخت چای را با روغن حامل مخلوط کنید .این کار را دو بار در روز انجام دهید.

روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده قوی است و می تواند به جلوگیری از عفونت بیشتر ناخن در حال رشد کمک کند. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می‌تواند رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را روی ناخن‌های پای آلوده مهار کند.

روغن نعناع فلفلی برای خلاص شدن از درد ناخن

پوست اطراف ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید یا پاهای خود را برای مدتی در آب خیس کرده و سپس آن را خشک کنید و چند قطره روغن نعناع فلفلی را روی ناخن مورد نظر و پوست اطراف آن بمالید. می توانید این کار را دو بار در روز انجام دهید. منتول موجود در روغن نعناع به تسکین درد کمک می کند و خواص ضد میکروبی قوی آن از ناخن پا در برابر عفونت بیشتر محافظت می کند.

جوش شیرین برای رفع درد ناخن

1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را روی ناخن تمیز پا و پوست اطراف آن بمالید. سپس آن را با یک گاز یا باند بهداشتی بپوشانید. می توانید این کار را 1 تا 2 بار در روز انجام دهید.

جوش شیرین دارای خواص ضدعفونی کننده طبیعی است که ناخن پای شما را عاری از عفونت نگه می دارد. همچنین دارای خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی است که می تواند از رشد باکتری ها و قارچ ها بر روی ناخن پای آلوده جلوگیری کند.

نمک اپسوم برای درد ناخن فرو رفته

یک یا دو قاشق غذاخوری نمک اپسوم را به یک سطل پر از آب اضافه کنید. پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن قرار دهید. این کار را باید ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. نمک اپسوم دارای محتوای منیزیم بالایی است که به مبارزه با التهاب کمک می کند و درد و تورم را در ناحیه آسیب دیده تسکین می دهد.

روغن نارگیل || پزشکتروغن نارگیل

مقدار زیادی روغن نارگیل بکر را بردارید و آن را روی ناخن فرو رفته و پوست اطراف آن بمالید. روغن نارگیل به دلیل وجود برخی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​مانند اسید لوریک و کاپریلیک، دارای طیف وسیعی از فواید دارویی است. این اسیدهای چرب خواص ضد قارچی، ضد درد و ضد التهابی به روغن نارگیل می‌دهند که می‌تواند به خلاص شدن از شر درد ناخن پا کمک کند.

سرکه سیب

یک تکه پنبه بردارید و آن را به مقداری سرکه سیب آغشته کنید. پنبه آغشته شده را مستقیماً روی ناخن پای آلوده خود بمالید. شما باید این روش را دو بار در روز انجام دهید.

سرکه سیب می تواند بهترین گزینه برای خلاص شدن از شر ناخن های زیر پا باشد. خواص ضد التهابی قوی آن می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند، و خواص ضد میکروبی آن از ناخن در حال رشد در برابر عفونت های باکتریایی یا قارچی محافظت می کند.

سیر

حبه های سیر را له کنید و آن را روی ناخن پا و اطراف آن بمالید. روی آن را با بانداژ یا گاز بهداشتی بپوشانید و بگذارید یک شب بماند.

این کار را باید یک بار در روز قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید. سیر حاوی عنصری به نام آلیسین است که دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند از ناخن در حال رشد در برابر عفونت و آسیب بیشتر محافظت کند. سیر همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به روند تسریع بهبودی کمک کند.

پراکسید هیدروژن

نصف فنجان پراکسید هیدروژن 3 درصد را در یک سطل پهن پر از آب گرم بریزید. پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن قرار دهید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

پراکسید هیدروژن یک ضدعفونی کننده طبیعی است که معمولاً برای تمیز کردن زخم ها برای جلوگیری از عفونت استفاده می شود. سیر ماهیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد. با توجه به این فعالیت‌ها، پراکسید هیدروژن ممکن است یک گزینه عالی برای درمان ناخن‌های در حال رشد باشد.

زردچوبه

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را بردارید و به اندازه کافی به آن آب اضافه کنید تا خمیری نرم به دست آید. این خمیر را روی ناخن پای آسیب دیده بمالید. می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. زردچوبه حاوی کورکومین است که خواص ضد التهابی و ضد میکروبی از خود نشان می دهد. این خواص درمانی و تسکین دهنده می تواند برای خلاص شدن از ناخن فرو رفته و درد مفید باشد.

آب لیمو برای بهبود درد ناخن زیر پوست

آب لیموی تازه را روی ناخن پا بمالید. روی آن را با استفاده از گاز یا باند بهداشتی بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. این کار را باید یک بار در روز، ترجیحا قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

ماهیت اسیدی لیمو می‌تواند در مبارزه با رشد باکتری‌ها بر روی ناخن پای در حال رشد بسیار مؤثر باشد. لیمو همچنین دارای خواص ضد قارچی ملایمی است که می تواند از عفونت های قارچی نیز محافظت کند.

پیاز

یک تکه پیاز را خرد کنید و آن را مستقیماً روی ناخن پا بمالید. روی آن را با بانداژ یا گاز بهداشتی بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. این کار را باید یک بار در روز قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

پیاز یکی از بهترین درمان ها برای بهبود ناخن زیر پا است. آنها حاوی ترکیباتی مانند آلیسپین هستند که دارای فعالیت های ضد قارچی است و بنابراین می توان از آنها برای مهار رشد قارچ روی ناخن پای آلوده استفاده کرد. پیاز همچنین دارای فعالیت های ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی است که می تواند برای جلوگیری از عفونت بیشتر در ناحیه مورد استفاده قرار گیرد و باعث تسکین فوری درد و التهاب شود.

کوتاهی ناخن|| پزشکتراهکارهای پیشگیری از درد ناخن فرو رفته در پوست

علاوه بر امتحان درمان های ذکر شده در بالا، می توانید نکات زیر را برای جلوگیری از رشد ناخن های پا درنظربگیرید:

  • همیشه ناخن های خود را صاف و بدون انحنای لبه ها کوتاه کنید.
  • از کوتاه کردن بیش از حد ناخن ها خودداری کنید.
  • کفش راحتی بپوشید که مناسب پای شما باشد.
  • در صورت لزوم از محافظ انگشت پا استفاده کنید.

در صورت انحنای غیرطبیعی یا ضخیم شدن ناخن‌های پا، می‌توانید برای جلوگیری از رشد ناخن‌ها، جراحی را انتخاب کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز علائم زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • در انگشت پا احساس ناراحتی می کنید یا چرک از اطراف پوست ناخن در حال رشد پا بیرون می زند.
  • شما دیابت یا هر بیماری زمینه ای دیگری دارید که منجر به جریان خون ضعیف در پاهای شما می شود.

سوالات متداول

دوره نقاهت برای جراحی ناخن فرورفته چقدر طول می کشد؟ دوره نقاهت می تواند از 6 تا 8 هفته طول بکشد.

چه نوع نمکی می تواند ناخن رشد کرده را درمان کند؟ نمک‌هایی مانند نمک اپسوم، نمک خوراکی و جوش شیرین می‌توانند در درمان ناخن فرورفته پا بسیار موثر باشند زیرا دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هستند.

بهترین پماد برای ناخن در حال رشد چیست؟ پزشک ممکن است پمادهایی مانند باسیتراسین یا نئوسپورین را تجویز کند. با این حال، اگر به دنبال جایگزین های طبیعی برای حل مشکل خود هستید، می توانید از هر یک از داروهای ذکر شده در این مقاله مانند روغن درخت چای، آب لیمو یا روغن نارگیل استفاده کنید.

سخن آخر

ناخن‌های فرورفته می‌توانند یک بیماری بسیار دردناک باشند. علل شایع این عارضه شامل کوتاه کردن نامناسب ناخن، نامنظمی ناخن، آسیب ناخن پا، و بهداشت نامناسب پا باشد. در صورت رشد بیش از حد ناخن‌های پا، ممکن است پوست حساس، ترشح چرک، تجمع مایعات، درد و رشد بیش از حد پوست را تجربه کنید.

این وضعیت هر چه دیرتر درمان شود، علائم آن شدیدتر می‌شوند. روغن‌های ضروری، جوش شیرین، پیاز، سیر و روغن نارگیل برخی از درمان‌های خانگی هستند که ممکن است به شما کمک کنند از شر ناخن‌های زیر پا خلاص شوید. با این حال، اگر شک دارید که ناخن پا شما عفونی شده یا درد خیلی شدید است، به پزشک مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز