لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رشد دوباره ناخن پا

رشد دوباره ناخن پا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ناخن های شما از بافت نرم زیرشان محافظت می کند و نوک انگشتان پا را ایمن نگه می دارد. آنها از کراتین، همان پروتئینی که پوست و موی شما را می سازد، ساخته شده اند. گاهی اوقات، به دلیل ضربه، عفونت، یا محرک دیگر، ممکن است ناخن پا (یا ناخن دست) شما بیفتند. خبر خوب این است که ناخن ها دوباره رشد می کنند. رشد دوباره ناخن پا تا 18 ماه و رشد دوباره ناخن های دست تا 6 ماه طول می کشد. در این مقاله از پزشکت نگاهی به مراحل رشد دوباره ناخن ، از جمله مراحل بعدی در صورت از دست دادن ناخن را مورد بررسی قرار داده ایم.

چقدر طول می کشد تا ناخن پا دوباره رشد کند؟

هم ناخن های پا و هم ناخن های دست به کندی رشد می کنند و رشد دوباره ناخن های پا طولانی تر می شود. به طور متوسط، رشد دوباره کامل ناخن پا تا 18 ماه و برای رشد دوباره ناخن حدود 4 تا 6 ماه طول می کشد.

دلیل رشد سریعتر ناخن ها به طور کامل شناخته نشده است. اما طبق یک نظریه، انگشتان به دلیل استفاده بیشتر از آن‌ها، جریان خون بیشتری دریافت می‌کنند، که احتمالاً به رشد سریع‌تر ناخن کمک می‌کند.

اگرچه ممکن است ماه ها طول بکشد تا ناخن ها دوباره رشد کنند، اما سرعت رشد دوباره می تواند بسته به عوامل مختلف سریعتر یا کندتر باشد.

علت جدول زمانی رشد دوباره (برای ناخن های دست و پا)
بعد از تروما 6 ماه تا 2 سال
بعد از قارچ 12 تا 18 ماهگی
پس از برداشتن پزشکی تا 18 ماه
بعد از پسوریازیس 6 ماه یا بیشتر

بعد از تروما

ضربه زدن به انگشت پا یا انداختن یک وسیله روی پا می تواند به ناخن پا آسیب برساند. بسته به شدت آسیب، ناخن پای شما ممکن است سیاه شود و بیفتد. رشد دوباره ناخن پا بعد از آسیب یا ضربه آهسته تر است و بین 6 ماه تا 2 سال طول می کشد.

بعد از قارچ

ناخن های پا مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند زیرا قارچ در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند. کفش ها و جوراب ها شرایط مناسبی را برای رشد قارچ فراهم می کنند. قارچ ناخن پا نیز مسری است، بنابراین پس از مراجعه به سالن ناخن یا اگر پابرهنه در رختکن راه می روید، می تواند به ناخن شما منتقل شود.

از علائم قارچ ناخن پا می توان به تغییر رنگ زرد یا تیره، شکنندگی و ضخیم شدن ناخن ها اشاره کرد. محصولات بدون نسخه (OTC) و نسخه ای می توانند قارچ ناخن را درمان کنند، اما ممکن است 12 تا 18 ماه طول بکشد تا قارچ رشد کند.

پس از حذف پزشکی

برداشتن ناخن با جراحی ممکن است برای قارچ های شدید، ناخن های فرورفته مکرر پا، یا زمانی که بخش بزرگی از ناخن بیمار یا آسیب دیده است، ضروری باشد. پس از برداشتن پزشکی، رشد دوباره کامل ناخن ممکن است تا 18 ماه طول بکشد.

بعد از پسوریازیس

پسوریازیس وضعیتی است که باعث ایجاد لکه های خارش دار و پوسته پوسته روی پوست شما می شود. همچنین می تواند ناخن های شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. علائم پسوریازیس ناخن، عبارتند از:

  • سوراخ شدن ناخن
  • تغییر رنگ
  • جدا شدن ناخن

داروهای مورد استفاده برای درمان پسوریازیس (کورتیکواستروئیدها و داروهای بیولوژیک) و استروئیدهای موضعی ممکن است ظاهر ناخن را بهبود بخشند. رشد ناخن شما ممکن است 6 ماه یا بیشتر طول بکشد.

عوامل دیگری که بر رشد دوباره تأثیر می گذارد؟

رشد دوباره ناخن پا || پزشکت

عوامل دیگری بر سرعت رشد دوباره تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ناخن ها در افراد مسن تر و در آب و هوای سردتر رشد کندتری دارند. ناخن ها در تابستان سریعتر رشد می کنند. علاوه بر این، ناخن روی دست غالب سریعتر از ناخن روی دست غیر غالب رشد می کند. ضربه یا آسیب، سرعت رشد دوباره را افزایش می دهد، به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده.

سلامت کلی نیز بر رشد و مدت زمان رشد ناخن تأثیر دارد. در صورت بیماری یا سوءتغذیه، رشد ناخن ها می تواند کند شود. و از آنجایی که هورمون‌ها بر رشد دوباره تأثیر می‌گذارند، ناخن‌های پا و دست‌ها ممکن است در دوران بارداری سریع‌تر رشد کنند.

مراحل رشد دوباره ناخن چیست؟

ناخن ها از زیر پوست شما در ماتریکس رشد می کنند که ریشه ناخن شما است. سلول های جدید در ماتریکس تشکیل می شوند. و همانطور که این سلول‌های جدید رشد می‌کنند، سلول‌های قدیمی‌تر به سمت بالا حرکت می‌کنند و از پوست شما عبور می‌کنند. سلول های روی سطح می میرند و سفت می شوند و به ناخن تبدیل می شوند.

بهترین راه برای مراقبت از ناخنی که افتاده چیست؟

در اینجا نکاتی برای مراقبت از ناخن آسیب دیده و سرعت بخشیدن به روند بهبودی وجود دارد:

  • برای کاهش تورم و التهاب، تا 20 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید. قبل از اینکه روی پوست خود بمالید، یک پارچه را روی کیسه یخ بپیچید.
  • ناخن خود را بالا نگه دارید. این جریان خون به آسیب را کاهش می دهد که می تواند تورم و کبودی را کاهش دهد.
  • مکمل های بیوتین مصرف کنید. این مکمل‌ها رشد سلولی را تقویت می‌کنند و به بدن شما کمک می‌کنند تا اسیدهای آمینه سازنده پروتئین را متابولیزه کند، بنابراین به رشد سریع‌تر ناخن کمک می‌کند.
  • زخم را خشک کنید. پوست زیر ناخن پای شما حساس است. بستر ناخن خود را هر روز تمیز و خشک کنید و روی آن را با باند بپوشانید. روزی یک بار بانداژ را عوض کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت، روی ناخن آسیب دیده پماد آنتی بیوتیک بزنید. سعی کنید ناخن را تا زمانی که آماده افتادن شود در جای خود نگه دارید. این امر محافظت بیشتری از بستر ناخن در زیر آن ایجاد می کند.

چه زمانی به دنبال کمک پزشکی باشیم؟

ضربه به ناخن همیشه نیاز به مراقبت پزشکی ندارد. داروهای ضد التهابی OTC می توانند درد خفیف را تسکین دهند و ناخن در نهایت دوباره رشد می کند.

برای درمان قارچ ناخن، پسوریازیس ناخن و سایر علائم عفونت، باید با پزشک تماس بگیرید. علائم عفونت عبارتند از:

  • درد
  • تغییر رنگ
  • ضخیم شدن ناخن شما
  • چرک
  • تغییر شکل

ناخن های پا سالم چگونه به نظر می رسند؟

رشد دوباره ناخن پا || پزشکت

ناخن های سالم سطحی صاف و بدون برآمدگی دارند. آنها به رنگ صورتی یا برهنه بدون برجستگی یا تغییر رنگ به نظر می رسند. مراقب این علائم هشدار دهنده باشید که ناخن های پای شما به مراقبت پزشکی نیاز دارند.

زرد شدن ناخن ها. این نشانه اولیه آنیکومیکوز یا ناخن قارچی است.

ناخن های ضخیم و شکننده

اگر به نظر می‌رسد که ناخن‌های پا ضخیم‌تر شده‌اند و هنگام بریدن یا سوهان کردن ناخن‌های پا «متلاقی» می‌شوند، احتمالاً یک مورد پیشرفته از قارچ ناخن دارید. اکثر درمان‌های خانگی و درمان‌های بدون نسخه برای قارچ ناخن مؤثر نیستند. فقط یک متخصص پا می تواند درمان های صحیح را برای پاکسازی قارچ و التیام ناخن های شما تجویز کند. هنگام درمان قارچ ناخن، متخصص پا گاهی اوقات ناخن آسیب دیده را تا یک لایه نازک سوهان می دهد و یک درمان موضعی را تجویز می کند. در برخی موارد، باید کل ناخن پا را بردارید تا ناخن تازه رشد کند.

ناخن های پا سیاه شده

یک ناخن تیره و تغییر رنگ پا می تواند یک هماتوم زیر ناخنی باشد که یک کبودی روی بستر ناخن زیر انگشت پا است. معمولاً نتیجه ضربه به پای شما است.

در برخی موارد، ناخن پا می افتد و ناخن جدیدی رشد می کند. همچنان باید به پزشک مراقبت از پا مراجعه کنید زیرا هماتوم زیر ناخنی اغلب به معنی آسیب به بستر ناخن است. ناخن های سیاه پا همچنین می تواند نشان دهنده قارچ ناخن یا ملانوم زمینه ای باشد.

ناخن فرو رفته

این وضعیت دردناک زمانی اتفاق می‌افتد که ناخن به سمت بیرون رشد می‌کند و در پوست انگشت بعدی فرو می‌رود. می توانید تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید، از انگشتان پا با پد یا بانداژ محافظت کنید. یک متخصص پا می تواند ناخن را کوتاه کند و آن را آتل کند تا رشد دوباره مستقیم را تشویق کند.

درمان های خانگی برای رشد ناخن

رشد دوباره ناخن پا || پزشکت

هیچ روش علمی ثابت شده ای برای رشد سریعتر ناخن ها وجود ندارد. اما مراقبت خوب از بدن از طریق تغذیه مناسب و استفاده از نکات زیر برای تقویت ناخن ها می تواند به رشد و استحکام ناخن ها در طول زمان کمک کند.

بیوتین مصرف کنید.

بیوتین نوع مهمی از ویتامین B است که به بدن اجازه می دهد غذا را به انرژی تبدیل کند. همچنین به عنوان یک مکمل برای کمک به تقویت استحکام مو و ناخن بسیار توصیه می شود. چندین مطالعه انسانی نشان می دهد که مصرف روزانه مکمل بیوتین می تواند به تقویت ناخن ها کمک کند.برخی از دانشمندان دوز 2.5 میلی گرم بیوتین در روز می تواند استحکام ناخن را تنها در چند هفته بهبود بخشد.

از سفت کننده های ناخن (به مقدار کم) استفاده کنید.

نرمی ناخن باعث می شود ناخن ها بیشتر مستعد شکستن شوند و این امر نیاز به رشد دوباره ناخن را افزایش می دهد. برای جلوگیری از شکستن ناخن، متخصصان معمولا سفت کننده های ناخن را توصیه می کنند. اینها موادی هستند که مانند لاک روی ناخن ها رنگ می شوند و بعداً با لاک پاک کن پاک می شوند.  این برای تقویت ناخن و جلوگیری از شکستن در کوتاه مدت مفید است. با این حال،کارشناسان می گویند استفاده طولانی مدت از سفت کننده های ناخن گاهی اوقات می تواند باعث ضعیف شدن ناخن ها و بیشتر در معرض شکستگی شود.

از مصرف لاک های سمی خودداری کنید.

بررسی ها نشان می دهد که استفاده منظم از ناخن‌های مصنوعی با چسب می‌تواند ناخن‌های واقعی را ضعیف کرده و آن‌ها را مستعد شکستن کند. گزینه بهتر این است که ناخن های خود را با لاک هایی رنگ کنید که مواد شیمیایی سمی کمی دارند یا اصلاً وجود ندارند، مانند:

  • تولوئن
  • فرمالدئید
  • دی بوتیل فتالات (DBP)
  • به دنبال فرمولاسیون های مبتنی بر آب باشید که نشان می دهد آنها فاقد سم هستند.

نظافت ناخن را رعایت کنید.

نظافت منظم ناخن ها همچنین می تواند به تقویت استحکام ناخن ها، تشویق رشد و کاهش شکستگی کمک کند. برخی از راه‌های نگهداری از ناخن‌ها عبارتند از:

  • ناخن های خود را خشک و تمیز نگه دارید که از رشد باکتری ها در زیر آنها جلوگیری می کند
  • از قیچی یا قیچی تیز مانیکور برای کوتاه کردن ناخن های خود استفاده کنید و سپس با استفاده از آنها نوک ناخن های خود را به صورت منحنی نرم گرد کنید.
  • دست ها و ناخن های خود را با لوسیون مرطوب کنید، مطمئن شوید که آن را به ناخن های خود بمالید، به خصوص در پایه ای که کوتیکول ها قرار دارند.
  • از جویدن ناخن یا کوتاه کردن بیش از حد ناخن خودداری کنید.
سخن آخر

ناخن‌های پا و دست، از پوست شما محافظت می‌کنند، اما ممکن است به دلیل ضربه، قارچ یا دلایل دیگر ناخن را از دست بدهید. بیشتر ناخن ها دوباره رشد می کنند، اگرچه سرعت رشد دوباره می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ممکن است چندین ماه یا یک سال طول بکشد تا دوباره رشد کند. اگر اخیراً ناخن خود را از دست داده اید، آن را تمیز، خشک، محافظت شده نگه دارید و مهمتر از همه، صبور باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز