لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

پرپشت کردن ریش ها

پرپشت کردن ریش ها | پزشکت

فهرست مطالب

پرپشت کردن ریش ها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پرپشت کردن ریش ها، یکی از موضوعات مربوط به زیبایی و ظاهر است که برخی از مردان به دنبال راهکارهایی برای پرپشت کردن موهای خودشان هستند. موهای صورت، مانند موهای سر، به صورت مرحله ای رشد می کنند. رشد یک ریش کامل ممکن است 2 تا 4 ماه طول بکشد، زیرا موهای صورت می توانند بین 0.3 تا 0.5 میلی متر هر 24 ساعت رشد کنند. رشد آنها بین یک سوم تا نیم اینچ در ماه رخ می دهد.

عوامل زیادی می توانند در پرپشت کردن ریش ها، یکی از موضوعات مربوط به زیبایی و ظاهر است که برخی از مردان به دنبال راهکارهایی برای پرپشت کردن ریش های خودشان می باشند. تأثیر بگذارند، اما برخی از راهکار های سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای تقویت رشد ریش خود انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه چیزی در رشد ریش تأثیر می گذارد و یا می تواند آن را تحت تأثیر قرار دهد، ادامه مطلب را بخوانید. درک نحوه رشد ریش ها ممکن است به شما کمک کند تا توانایی رشد ریش خود را به حداکثر برسانید.

عوامل موثر پرپشت کردن ریش ها

پرپشت کردن ریش ها | پزشکت

میزان رشد ریش ها می تواند در افراد مختلف بسیار متفاوت باشد. سرعت رشد ریش شما تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود. هیچ مطالعه ای در مورد میزان متوسط رشد ریش انجام نشده است. با این حال، بسیاری از افراد گزارش می دهند که ریش آنها هر ماه حدود ½ اینچ رشد می کند. رشد ریش کوتاه، احتمالاً حداقل یک ماه طول می کشد.

هیچ قرص معجزه آسایی برای افزایش ضخامت موهای صورت شما وجود ندارد، اما باور های غلطی در مورد چگونگی تحریک فولیکول های موی صورت کم نیستند.

بسیاری از افراد به اشتباه معتقدند که تراشیدن مو باعث ضخیم شدن موهای صورت می شود. در حقیقت، اصلاح هیچ تأثیری بر ریشه مو در زیر پوست شما ندارد و هیچ تاثیری بر نحوه رشد مو نخواهد داشت.

اما قومیت، سن، ژنتیک و هورمون ها همه می توانند بر روی سرعت رشد ریش تأثیر بگذارند. اگر فکر می کنید رشد ریش های شما مدت زمان زیادی طول می کشد، ممکن است یکی از عوامل زیر در آن نقش داشته باشد:

سن

به طور کلی، رشد کامل ریش از حدود 18 سالگی امکان پذیر است، اما در بسیاری از مردان، ممکن است این زمان به 30 سالگی هم برسد.

قومیت

به طور کلی، مردان چینی موهای صورت کمتری نسبت به مردان سفید پوست دارند و مردان دارای نژاد مدیترانه ای ریش های ضخیم تری دارند.

هورمون ها

کاهش مقدار تستوسترون می تواند بر رشد ریش ها تاثیر منفی داشته باشد و مدت زمان رشد آنها را طولانی تر کند. با پزشک خود در مورد مصرف مکمل ها یا آزمایش تستوسترون درمانی برای کمک به مبارزه با کاهش تستوسترون مشورت کنید.

ژنتیک

ضخامت ریش در درجه اول توسط ژنتیک تعیین می شود. اگر پدر و مادربزرگ و مادربزرگ شما ریش ضخیمی دارند، احتمال دارد که شما هم ریش ضخیمی داشته باشید.

آندروژن ها گروهی از هورمون هایی هستند که بر ویژگی های مردانه مانند صدای عمیق و توانایی رشد موهای صورت تاثیر دارند. آنزیمی به نام 5-آلفا ردوکتاز در بدن هورمون آندروژن تستوسترون را به هورمون دیگری به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می کند.

وقتی DHT به گیرنده های موجود در فولیکول های مو متصل شود، رشد موهای صورت را تحریک می کند. با این حال، قدرت تأثیر آن نیز توسط حساسیت فولیکول های مو به DHT تعیین می شود. این حساسیت تا حد زیادی توسط ژنتیک شما تعیین می شود.

راهکارهایی برای رشد سریع تر ریش ها

پرپشت کردن ریش ها | پزشکت

اگر کاهش رشد ریش های صورت به بیماری های زمینه ای ربط نداشته باشد، تنها راه برای ضخیم شدن آن، تغییر سبک زندگی است.

برخی راهکار ها برای رشد سریع تر ریش ها وجود دارد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که همه این راهکارها ممکن است برای شما مفید و موثر نباشند. سلامت کلی شما روی همه چیز از جمله ریش تأثیر می گذارد. شما نمی توانید ژنتیک خود را تغییر دهید، اما عادات سبک زندگی وجود دارد که ممکن است باعث سلامتی تان شود و به رشد ریش های صورت کمک کند. تغییرات سبک زندگی زیر می تواند پتانسیل ژنتیکی شما برای رشد موهای صورت را به حداکثر برساند. 

رژیم غذایی

پرپشت کردن ریش ها، یکی از موضوعات مربوط به زیبایی و ظاهر است که برخی از مردان به دنبال راهکارهایی برای پرپشت کردن ریش های خودشان می باشند.

به همه افراد توصیه می شود برای سلامتی عمومی، رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که شامل میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین های بدون چربی باشد، در حالی که از غذای فرآوری شده و قندهای اضافه پرهیز شود. علاوه بر آن، مهم است که شاخص توده بدن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید، زیرا چاقی می تواند باعث کاهش تستوسترون شود.

برای رشد سالم مو، برخی از مواد مغذی اصلی باید در رژیم غذایی شما جای داشته باشند. برخی از مواد مغذی مانند روی نیز ممکن است برای سطح تستوسترون مفید باشد. یک رژیم غذایی سالم ممکن است به رشد موهای سالم و درخشان شما کمک کند. این رژیم شامل موارد زیر است:

  • آهن، مانند جگر
  • پروتئین بدون چربی، مانند مرغ و ماهی آزاد
  • غلات کامل و سایر کربوهیدرات های سالم
  • غذاهای سرشار از روی، مانند آجیل و نخود
  • چربی های سالم، مانند چربی های موجود در آووکادو
  • میوه ها و سبزیجات، مانند آنهایی که سرشار از انواع ویتامین ها مانند گروه B و ویتامین های A، C، D و E هستند. این ویتامین ها ممکن است به رشد مو کمک کنند
مدیریت استرس

استرس زیاد و خواب کم می تواند منجر به بروز بیماری های بی شماری شود، علاوه بر آن، آنها می توانند در رشد ریش تأثیر داشته باشند. پس بهتر است، هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابید و راهکارهایی مانند مدیتیشن یا روش های تنفس عمیق را برای کمک به استرس زدایی امتحان کنید.

ورزش

ورزش جریان خون را بهبود می بخشد، که به تحریک رشد فولیکول مو کمک می کند. ورزش هایی مانند وزنه برداری و تمرینات قدرتی نیز ممکن است باعث افزایش موقتی تستوسترون شوند. تمریناتی را که انجام می دهید. سطح تستوسترون به طور طبیعی در مردان جوان در طول روز نوسان می کند.

خواب کافی

پرپشت کردن ریش ها | پزشکت

خواب برای سلامت کلی بدن، نیاز است. حتی می تواند برای رشد ریش نیز مفید باشد. تستوسترون موجود در بدن در وهله اول در هنگام خواب ترشح می شود. عدم استراحت کافی، آپنه خواب و خواب پراکنده می تواند بر این روند تأثیر منفی بگذارد. بررسی ها نشان می دهد کمبود خواب باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان جوان سالم می شود.

شستشو و مرطوب کنندگی

تمیز و مرطوب نگه داشتن پوست و ریش می تواند تأثیر مثبتی در ظاهر ریش داشته باشد. با لایه برداری از صورت، منافذ پوست خود را باز نگه دارید. لایه برداری به حذف سلولهای مرده و باقی مانده از اطراف هر فولیکول مو کمک می کند.

نرم کننده های مرطوب که به طور خاص برای ریش تجویز شده اند می توانند به تغذیه مو کمک کرده و موها را نرم و مرطوب نگه دارند. با این کار شوره ریش از بین می رود و ریش پرتر به نظر می رسد. می توانید با استفاده از کرم ها، روغن ها و لوسیون ها، بهترین نوع متناسب با پوست خود را شناسایی کنید.

تمیز و مرطوب نگه داشتن ریش کمک می کند تا ضخیم تر به نظر برسد. با این حال هیچ راهکارهای خاصی که از نظر علمی ثابت شده باشد برای ضخیم شدن موهای ریش مناسب هستند وجود ندارد. برخی معتقدند استفاده از روغن زیتون و روغن آووکادو به عنوان ضخیم کننده های احتمالی ریش می توانند موثر باشند. با این حال، ممکن است که آنها مانند نرم کننده های دیگر با تغذیه موهای ریش، باعث شاداب و ضخیم تر شدن می شوند.

ماینوکسیدیل (روگاین) محصولی است که برای تحریک رشد مو در پوست سر طراحی شده است. اگرچه ممکن است روی صورت نیز تا حدودی موثر باشد، اما بیشتر برای موهای سر کاربرد دارد و تجویز می شود. همچنین ممکن است استفاده از این روش عملی نباشد، زیرا باید هر بار حدود چهار ساعت روی پوست بماند.

باور های غلط در مورد رشد ریش ها

پرپشت کردن ریش ها | پزشکت

باور های غلط زیادی در مورد رشد موهای صورت در اینترنت وجود دارد. بسیاری از این اطلاعات غلط ناشی از افرادی است که قصد دارند محصولاتی را برای ضخیم تر شدن رشد ریش ها به شما بفروشند. برخی از باورهای غلطی که ممکن است در این زمینه بشنویید، عبارتند از:

تراشیدن ریش، آنها را ضخیم تر می کند.

شاید شنیده باشید که تراشیدن موهای صورت باعث ضخیم شدن دوباره موهای صورت می شود. با این حال تراشیدن ریش تاثیری در رشد ریش ندارد. مو از ریشه در زیر پوست شما رشد می کند و بریدن انتهای موها بر رشد آنها تأثیری ندارد.

افزایش تستوسترون منجر به ریش ضخیم تر می شود.

تستوسترون هورمون اصلی “مردانه” است. سطح بسیار پایین تستوسترون ممکن است رشد ریش را مهار کند. با این حال، تا زمانی که سطح تستوسترون شما از نظر بالینی پایین نباشد، احتمالاً تاثیری در رشد ریش شما ندارند. حساسیت فولیکول های مو به DHT به احتمال زیاد روی رشد موهای صورت شما تأثیر می گذارد.

روغن های ریش می تواند ریش را ضخیم تر کند.

بسیاری افراد به اشتباه معتقدند که روغن ریش می تواند ریش آنها را ضخیم تر کند. روغن های ریش رشد موهای شما را تغییر نمی دهد. روغن های ریش برای مرطوب سازی مو و پوست زیر ریش شما طراحی شده اند تا  از خشکی آنها جلوگیری شود. با این حال، یک پوشش براق روی ریش می تواند منجر شود که ریش ها ضخیم تر به نظر برسند.

مکمل ها رشد ریش را افزایش می دهند.

بسیاری از شرکت های مکمل، محصولات خود را به طور خاص برای رشد ریش به بازار عرضه می کنند. این احتمال وجود دارد که کمبود ویتامین یا مواد معدنی بتواند رشد موهای شما را مهار کند. با این حال، هیچ چیز خاصی در مورد مکمل های رشد ریش وجود ندارد.

برای رشد ریش، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

رشد مو، چه روی پوست سر باشد و چه روی صورت، می تواند منجر به بیماری شود و یا نشان دهنده بیماری باشند. برخی بیماری های زمینه ای مانند آلوپسی باربا یا آلوپسی آره آتا می تواند باعث ریزش مو در قسمت های ریش شود یا رشد ریش را در برخی قسمت ها کندتر کرده و یا به صورت تکه تکه شود.

آلوپسی آره آتا شایع ترین بیماری است و زمانی اتفاق میفتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های سالم مو حمله کند. ریزش آلوپسی آرئاتا در مردان میانسال می تواند منجر به ریزش مو معمولاً در امتداد خط فک شود.

شرایط غیرمعمول مانند پرولاکتینوما تومور غیر سرطانی غده هیپوفیز همچنین می تواند باعث نازک یا از بین رفتن موهای صورت شود.

منبع:

https://www.healthline.com/health/how-to-grow-a-beard

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

6

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

6 دیدگاه

  1. سلام من ریشهای نسبتا کم پشتی دادم و همچنین در ناحیه زیر لب اطراف چانه حتی پرز هم وجود نداره و ریشهاش درنیومده باید چکار کنم ممنون

    1. سلام اگر با اجرای راه کارهای این مقاله مشکلتان رفع نشد به متخصص پوست مراجعه نمایید

  2. سلام من 38سال سنمه ریش صورتم در ناحیه فک صورتم کم پشت است و تازگی پرپشت سرم دقیقا پشت گوشم به اندازه یه سکه کچل شده قبلاً با زدن سیر تازه به پوست سرم دوباره شروع به رشد کرد الان دوباره داره پشت سرم کچلی میگیرد راهکار آن چیست

    1. سلام این اختلال نشانه استرس می باشد بهتر است به روانپزشک مراجعه نمایید.

  3. سلام خسته نباشید ریشم خیلی تونیکه ۳۰سالمه راهکار چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز