لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین عوارض ماینوکسیدیل در زنان

شایع ترین عوارض ماینوکسیدیل در زنان | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین عوارض ماینوکسیدیل در زنان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین عوارض ماینوکسیدیل در زنان می توان به درماتیت تماسی و رشد موهای ناخواسته اشاره کرد. ماینوکسیدیل تنها ماده موضعی مورد تایید سازمان غذا و دارو FDA برای رشد مجدد مو است. Rogaine می تواند ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنتیک را که به عنوان ریزش موی مردانه یا مردانه FPHL نیز شناخته می شود، درمان کند.

محققان هنوز در حال بررسی توانایی آن در درمان سایر شرایط ریزش مو مانند ریزش مو مربوط به شیمی درمانی و آلوپسی آره آتا هستند. حدود 40 درصد زنان تا 50 سالگی با درجه ای از FPHL مقابله می کنند. این نوع ریزش مو معمولاً با کم پشت شدن تدریجی قسمت مو شروع و با گذشت زمان گسترده تر می شود.

FPHL تا حد زیادی توسط ژنتیک ایجاد می شود و به نظر می رسد که سطح استروژن در این امر نقش دارد زیرا FPHL بعد از یائسگی شیوع بیشتری پیدا می کند.

روگین به طور کلی یک درمان مطمئن در نظر گرفته می شود و عوارض آن معمولاً خفیف است. برای آگاهی از عوارض جانبی Rogaine برای زنان و همچنین گزینه های درمانی جایگزین، به خواندن مطالعه ادامه دهید.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی به عنوان شایع ترین عوارض ماینوکسیدیل در زنان روی پوست است. درماتیت تماسی معمولاً طی چند دقیقه تا چند ساعت پس از استفاده اتفاق میفتد و منجر به علائم زیر می شود:

  • خارش
  • سرخی
  • تحریک
  • سوزش
  • پوسته پوسته شدن پوست

اولین باری که از روگین استفاده می کنید، آن را روی قسمت کوچکی از پوست سر خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا علائم قبل از استفاده از آن روی کل سر شما ایجاد می شود یا خیر.

رشد ناخواسته مو 

شایع ترین عوارض ماینوکسیدیل در زنان | پزشکت

روگین می تواند منجر به رشد ناخواسته مو در صورت شود. رشد مو های ناخواسته بیشتر در مردان نسبت به خانم ها اتفاق میفتد، اگرچه دلیل آن روشن نیست. طبق بررسی های صورت گرفته رشد مو های ناخواسته در هر نقطه از 3 تا 51 درصد شرکت کنندگان زن دیده شده است. به طور کلی حدود 8 هفته طول می کشد تا مو ها قابل مشاهده باشند. 

[advisers limit=3 skill=”21″]
ریزش موقت مو

روگین می تواند نوعی ریزش موی موقتی ایجاد کند که به آن تلوژن افلوویوم ناشی از ماینوکسیدیل می گویند. به طور کلی، موهای شما چهار مرحله رشد را طی می کند:

  • آناژن، مرحله رشد
  • کاتاژن، مرحله گذار
  • تلوژن، مرحله استراحت
  • اگزوژن، مرحله ریزش

همزمان با تحریک مرحله رشد، Rogaine همچنین می تواند مرحله استراحت را کوتاه کند، که منجر به افزایش ریزش می شود. این ریزش معمولاً 2 تا 8 هفته پس از شروع درمان اتفاق میفتد.

سلامت بانوان

یک مطالعه قدیمی 2011 نشان داده که ریزش مو در 17.5 درصد از زنانی که دو بار در روز محلول 2 درصد ماینوکسیدیل و در 12.5 درصد از زنانی که 5 بار در روز یک بار ماینوکسیدیل مصرف می کردند، گزارش شده است.

افت فشار خون 

روگین معمولاً تأثیر ناچیزی بر فشار خون شما دارد، اما برخی از افراد ممکن است علائم شدیدتری را تجربه کنند. یک مطالعه موردی 2015 نشان داده که مصرف کننده موردی روگین پس از 12 هفته استفاده از کرم بسیار قوی ماینوکسیدیل دچار فشار خون پایین شد. فشار خون مرد پس از قطع استفاده از کرم به حد طبیعی بازگشت. البته لازم به ذکر است که میزان مورد استفاده در این مطالعه بیش از دو برابر غلظت ماینوکسیدیل نسبت میزان نسخه بوده است.

اختلال رشد جنین

FDA، روگاین را به عنوان داروی بارداری رده C معرفی می کند. بر روی مواد مخدر در این گروه آزمایش انسانی کافی انجام نشده است که نشان می دهد برای رشد جنین ایمن هستند و مطالعات حیوانی خطرات احتمالی را نشان می دهد. زنان در دوران شیردهی همچنین به دلیل امکان ورود به شیر مادر باید از استفاده روگاین خودداری کنند.

علائم آلرژی

شایع ترین عوارض ماینوکسیدیل در زنان

اگرچه واکنش آلرژیک به روگاین نسبتاً نادر بوده، اما ممکن است باز هم ایجاد شود. علائم آلرژی معمولاً به سرعت ظاهر می شوند و شامل موارد زیر هستند: 

  • کندوها
  • خارش
  • التهاب
  • راش

ممکن است به خود ماینوکسیدیل یا ماده دیگری که در روگاین به نام پروپیلن گلیکول وجود دارد حساسیت داشته باشید. اگر به پروپیلن گلیکول حساسیت دارید، می توانید از فرم کف Rogaine استفاده کنید که این ماده را ندارد. اگر به ماینوکسیدیل حساسیت دارید، باید این روش درمانی را کاملاً متوقف کنید.

سردرد

مطالعات نشان داده است که حدود 2 تا 7 درصد زنان پس از مصرف روگاین دچار سردرد می شوند.

تپش قلب

یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که حدود 3.5 درصد از زنان دچار تپش قلب یا ضربان قلب سریع می شوند. افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند بهتر است قبل از مصرف Rogaine با پزشک خود صحبت کنند. سایر علائم گزارش شده با میزان بروز ناشناخته، عبارتند از :

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • تغییر در بافت یا رنگ مو

تداخل دارویی ماینوکسیدیل

از ماینوکسیدیل به عنوان داروی خوراکی برای کاهش فشار خون استفاده می شود. معمولاً ماینوکسیدیل که به صورت موضعی استفاده می شود تأثیر ناچیزی دارد. با این حال، اگر از داروهای ادرار آور یا فشار خون پایین استفاده می کنید، می تواند منجر به فشار خون پایین شود که باعث سرگیجه یا غش شود. اگر برای کنترل فشار خون خود از گوانتیدین استفاده می کنید، FDA توصیه می کند برای اولین بار استفاده از ماینوکسیدیل در بیمارستان برای کنترل تغییرات فشار خون خود در بیمارستان باشید.

گزینه های جایگزین روگاین برای زنان

شایع ترین عوارض ماینوکسیدیل در زنان | پزشکت

روگاین و مارک های دیگر ماینوکسیدیل تنها داروهای مورد تایید FDA برای درمان ریزش مو در زنان هستند.

داروی خوراکی فیناستراید برای مردان بالای 18 سال برای درمان ریزش مو مورد تایید FDA است. اگرچه این ماده معمولاً برای زنان یا ریزش مو FPHL در زنان یائسه تجویز می شود، اما به طور کلی برای زنان قبل از یائسگی تجویز نمی شود. فیناستراید همیشه باید تحت نظر پزشک مصرف شود. فیناستراید به ویژه برای زنان باردار خطرناک است، زیرا ممکن است به جنین های پسر آسیب برساند.

سایر گزینه های درمانی بالقوه ریزش مو در زنان عبارتند از:

هدف قرار دادن علت اصلی. در بعضی موارد، ممکن است ریزش مو شما به دلیل یک بیماری قابل درمان مانند عدم تعادل هورمون تیروئید باشد. پزشک می تواند به شما کمک کند تا ببینید ریزش مو ژنتیکی است یا دلیل دیگری دارد.  

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی. اگر طاسی شما ناشی از کمبود مواد مغذی باشد، خوردن یک رژیم غذایی سالم ممکن است به تحریک رشد مو کمک کند. روی غذاهای حاوی پروتئین، ویتامین A، آهن، ویتامین های گروه B و ویتامین C تمرکز کنید.

کاشت مو. پیوند واحد فولیکولار و استخراج واحد فولیکولی دو نوع کاشت مو است که از یک قسمت پوست سر شما فولیکول می گیرد و از آن ها برای پوشاندن مناطق طاس در قسمت دیگر استفاده می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شایع ترین عوارض ماینوکسیدیل در زنان | پزشکت

روگن از طریق پیش فروش داروخانه ها در دسترس است. حتی در این صورت، اگر با ریزش مو سر و کار دارید، بهتر است قبل از شروع درمان با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند به شما کمک کند سایر دلایل ریزش مو را که قابل درمان هستند، مانند سطح پایین هورمون تیروئید یا کمبود مواد مغذی، درمان شود.

همچنین در صورت بروز علائم زیر بهتر است با پزشک خود مشورت کنید:

  • ریزش ناگهانی موهای سر
  • خارش و یا سوزش زیار
  • ریزش موهایسر به صورت توده ای

روگین می تواند به زنان در درمان ریزش موی ژنتیکی کمک کند. در خانم ها، ریزش موی ژنتیکی معمولاً به صورت نازک شدن تدریجی قسمت مو وجود دارد.

روگین به طور کلی مطمئن در نظر گرفته می شود، اما در بعضی موارد می تواند عوارضی مانند تحریک پوست سر، رشد ناخواسته مو یا ریزش موقت مو ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم یا هر مورد دیگری را مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/side-effects-of-rogaine-for-women

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4573453/

[advisers limit=3 online =true skill=”21″] [advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز