لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

طاسی با الگوی مردانه

طاسی با الگوی مردانه | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

طاسی با الگوی مردانه به ریزش مو در پوست سر مردان اشاره دارد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که سطح هورمون ها در طول زندگی تغییر کند. اگرچه ریزش مو بخش طبیعی از روند پیری است، اما می‌تواند از نظر روانی ناراحت‌ کننده باشد. ریزش موی ناگهانی یا غیرمنتظره گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی تری باشد که شاید به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

طاسی با الگوی مردانه، یا آلوپسی آندروژنتیک، معمولاً اواخر زندگی و در نتیجه تغییر سطح هورمون ها رخ می دهد. ریزش مو می تواند از نظر روانی برای مردان ناراحت کننده باشد و آنها احتمال دارد به دنبال درمان های مختلفی باشند. از دیگر دلایل ریزش مو می توان به کمبودهای تغذیه ای، عفونت ها و برخی شرایط روانی اشاره کرد. درمان ها شامل داروها، لیزر، نور درمانی و کاشت مو است.

علل طاسی با الگوی مردانه

مردان معمولاً زمانی موهای خود را از دست می دهند که سه عامل اصلی ژنتیک، سن و هورمون ها با هم تعامل داشته باشند. طاسی با الگوی مردانه که به نام آلوپسی آندروژنیک نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که سطح هورمون ها در طول زندگی مرد تغییر می کند.

عوامل ژنتیکی در طاسی با الگوی مردانه تأثیر می گذارد. این عوامل به انقباض تدریجی حفره های ریز در پوست و پایه موها که به عنوان فولیکول های موی سر شناخته می شوند، کمک می کند. موها به تدریج کوتاه تر و ظریف تر می شوند تا زمانی که دیگرموهای جدیدی رشد نمی کنند.

اکثر مردان سفید پوست با توجه به سن و ساختار ژنتیکی خود درجاتی از طاسی را تجربه می کنند. طاسی با الگوی مردانه نیمی از مردان سفیدپوست را در سن 50 سالگی و 80 درصد از مردان همان گروه را تا سن 70 سالگی تحت تاثیر قرار می دهد. سایر اقوام مانند چینی و ژاپنی کمتر تحت تأثیر قرار می گیرند. مردانی که اقوام درجه یک و دو آنها موهای خود را از دست می دهند، شانس بیشتری برای ریزش مو دارند.

بیماری ها و ریزش مو

با توجه به ژنتیک اصلی، ریزش مو در مردان مرتبط به سرطان پروستات، دیابت، چاقی و فشار خون بالا شناخته شده است.  این شاید به عنوان یک واکنش به استرس یا پس از یک بیماری یا جراحی بزرگ، یا به عنوان عارضه جانبی برخی از داروها مانند داروهای ضد انعقاد یا رقیق کننده های خون و مکمل های ویتامین A رخ دهد. ریزش مو همچنین می تواند نشان دهنده یک وضعیت سلامتی مانند لوپوس، عفونت قارچی یا مشکل تیروئید باشد.

سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • کمبود آهن
  • سوء تغذیه
  • بیماری مزمن شدید، مانند دیابت یا لوپوس
  • تلوژن افلوویوم، اختلال در چرخه رشد مو
  • استفاده از داروهای ضد انعقاد یا رقیق کننده های خون

تعدادی از تغییرات ژنتیکی با الگوی طاسی مردانه مرتبط است، اما تنها یکی از آنها مانند ژن گیرنده آندروژن (AR) توسط بررسی ها تایید شده است. تحقیقات دیگر نشان داده که مقدار غیر طبیعی پروتئینی به نام پروستاگلاندین D2 که در پوست سر برخی از مردان وجود دارد می تواند باعث ریزش مو شود. اگر ریزش مو نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد، باید با پزشک مشورت کرد.

درمان طاسی با الگوی مردانه

طاسی با الگوی مردانه | پزشکت

بسیاری از مردان ریزش مو را طبیعی و نتیجه افزایش سن می دانند و تصور می کنند نیازی به درمان ندارند. با این حال، ریزش مو می تواند اثرات روانی منفی مانند اعتماد به نفس پایین و افسردگی و احساس خجالت ایجاد کند. برخی از درمان های ساده می تواند به کاهش ریزش مو کمک کنند.

داروها برای طاسی با الگوی مردانه

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو نوع درمان دارویی را برای طاسی با الگوی مردانه تایید کرده است.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یا روگین یک درمان موضعی برای پوست سر است. این داروی بدون نسخه (OTC) در داروخانه ها معمولا به صورت لوسیون یا فوم موجود است و نشان داده شده که بهترین عملکرد را روی تاج سر دارد.

درمان طاسی با الگوی مردانه تقریبا در دسترس است، اما بازگشت کامل به حالت اولیه آن هنوز امکان پذیر نیست. ماینوکسیدیل در ابتدا برای درمان فشار خون مورد آزمایش قرار گرفت، اما برخی از افراد هنگام استفاده از آن متوجه رشد موی اضافی به عنوان یک عارضه جانبی شدند. دقیقاً مشخص نیست که چگونه به پیشگیری از ریزش مو کمک می کند. شاید 3 تا 6 ماه طول بکشد تا نتایج ظاهر شود و دارو باید به طور نامحدود برای حفظ اثرات استفاده شود. عوارض جانبی دارو شامل:

  • کهیر
  • التهاب
  • حساسیت و درماتیت تماسی
  • مشکلات پوستی مانند خارش و سوزش

افراد ممکن است تاری دید، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا نامنظم، برافروختگی، سردرد، سبکی سر، و بی‌حسی یا گزگز در صورت یا اندام‌ها را تجربه کنند و افزایش وزن سریع نیز ممکن است رخ دهد.

فیناستراید و دوتاستراید

فیناستراید، یا پروپشیا، یک درمان خوراکی است که فقط با نسخه در دسترس است. این یک مهارکننده 5 آلفا ردوکتاز است. دی هیدروتستوسترون ( DHT)، یک هورمون مردانه که در کوچک شدن فولیکول های موی سر نقش دارد،این دارو از تشکیل هورمون در پوست سر پیشگیری می کند و پیشرفت طاسی مرتبط با DHT را کاهش می دهد.

اثرات شاید بیش از 6 ماه طول بکشد تا ظاهر شوند. قرص 1 میلی گرمی معمولاً باید یک بار در روز به مدت حداقل 3 ماه مصرف شود. اگر قرص قطع شود، اثرات معکوس خواهد شد.

در موارد نادر، فیناستراید می تواند باعث اختلال عملکرد جنسی شود. این احتمال دارد شامل کاهش میل جنسی، مشکل در دستیابی به نعوظ و اختلالات انزال باشد.

سایر عوارض جانبی عبارتند از:

  • اسهال
  • سردرد
  • سرگیجه
  • کمر درد
  • درد شکم
  • بثورات پوستی
  • التهاب لب ها، زبان یا صورت
  • حساسیت یا بزرگ شدن بافت سینه

دوتاستراید مشابه فیناستراید و همچنین یک مهارکننده 5 آلفا ردوکتاز است. اگرچه نادر است، فیناستراید می تواند باعث سرطان سینه شود. شما باید هر گونه درد یا توده سینه را فوراً توسط پزشک ارزیابی کنید.

فیناستراید ممکن است بر تست های آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) که برای غربالگری سرطان پروستات استفاده می شود، تأثیر بگذارد. این دارو سطح PSA را کاهش می دهد که باعث خوانش پایین تر از حد طبیعی می شود. هر گونه افزایش سطح PSA هنگام مصرف فیناستراید باید از نظر سرطان پروستات ارزیابی شود.

شامپو درمانی

دو درمان دیگر برای طاسی با الگوی مردانه، هر دو بدون نسخه و به شکل شامپو در دسترس است:

  • پیریتیون روی 1 درصد
  • کتوکونازول 2 درصد که با نام Nizoral نیز شناخته می شود.

اینها احتمالاً کمتر از فیناستراید و ماینوکسیدیل مؤثر هستند.

درمان با پیوند یا جراحی

طاسی با الگوی مردانه | پزشکت

پیوند مو ترین درمان تهاجمی و گران قیمت برای ریزش مو است. کاشت مو شامل برداشتن مو از جای دیگر و پیوند آن بر روی پوست سر است. موهای قسمت پایینی پشت سر در برابر آندروژن ها مقاومت بیشتری دارند و به همین دلیل در پیوندهای جراحی استفاده می شوند. موهای اهدایی به نواحی طاسی در برابر هورمون های مردانه مقاوم هستند.

جراحی شامل موارد زیر است:

  • کاشت موهای فردی که از ایجاد اسکار پیشگیری می کند.
  • برداشتن نواری از پوست از قسمت دیگر سر، به همراه مو، برای پیوند آن بر روی ناحیه طاس

این روش ها گران هستند و بعید است که توسط اکثر ارائه دهندگان بیمه پوشش داده شوند. در بررسی که در سال 2013 منتشر شد، دانشمندان موفق شدند فولیکول‌های موی جدیدی را در آزمایشگاه رشد دهند که با پیوند به موش، مقداری مو تولید کرد.

این تنها روشی است که تاکنون باعث رشد موهای جدید شده و می تواند روزی منجر به روش هایی شود که رشد موهای جدید را در مردان مبتلا به طاسی الگوی مردانه امکان پذیر کند.

درمان با لیزر و نور

لیزر درمانی و نور درمانی محبوب هستند، اما نشان داده نشده که از طاسی با الگوی مردانه پیشگیری می کند، و FDA آنها را برای اثربخشی تایید نکرده است. یک دوره لیزر درمانی می تواند از 6 تا 12 ماه طول بکشد.

گزینه های دیگر درمان برای این وضعیت عبارتند از:

  • استفاده از ویتامین ها یا مکمل تایید شده و موثر توسط FDA
  • از آنجایی که چاقی، دیابت و فشار خون بالا با ریزش مو مرتبط است، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش زیاد و اجتناب از مصرف بیش از حد الکل احتمال دارد به کاهش این خطر کمک کند.
  • همه مردان درمان را انتخاب نمی کنند یا حتی انتظار ندارند موهایشان به طور طبیعی به رشد خود ادامه دهد.
  • برخی از مردان مدل مو یا کلاه گیس را انتخاب می کنند.

گزینه های دیگر عبارتند از تغییر مدل مو، تراشیدن سر، یا افزایش موهای صورت. یک آرایشگر خوب توصیه می کند که چه چیزی برای شما مناسب است.

رژیم غذایی و ریزش مو

طاسی با الگوی مردانه | پزشکت

تأثیر رژیم غذایی بر سلامت مو و پوست سر نامشخص است. با این حال، برخی از بررسی ها نشان می دهد که تعدادی از مواد غذایی مانند کربوهیدرات های ساده که شامل قندهای تصفیه شده و غلات می توانند خطر ریزش مو را افزایش دهند.

ریزش تا 100 تار مو در روز طبیعی است. مردان و تا حدی کمتر، زنان، معمولاً با افزایش سن، موهای بیشتری از دست خواهند داد. با این حال، علل احتمالی زیادی، از بیماری های خاص گرفته تا قرص های ضد بارداری برای ریزش موی غیر معمول وجود دارد.

یک رژیم غذایی مغذی می تواند بر بسیاری از جنبه های عملکرد بدن تأثیر بگذارد. برخی از رژیم های غذایی نیز می توانند بر سلامت مو و پوست سر اثر بگذارند که احتمال دارد منجر به ریزش مو شود.

خوردن مقادیر زیاد غذاهای ناسالم یا مقادیر ناکافی غذاهای مغذی می تواند ریزش مو را بدتر کند. بررسی ها نشان داد که رژیم های غذایی ضد التهابی، مانند رژیم مدیترانه ای، می تواند سلامت مو را تقویت کرده و از ریزش مو پیشگیری کند. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل بسیاری از غذاهای غنی از مواد مغذی از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و روغن زیتون است.

در حالی که غذاهای ضد التهابی مغذی می توانند رشد مو را تقویت کنند، شواهد محدود نشان می دهد که غذاهای التهابی مغذی کمتر می تواند باعث ریزش مو شوند.

غذاهایی که می تواند ریزش مو را تشدید کند.

بعضی شواهد نشان می دهد که مصرف بیش از حد کربوهیدرات های ساده می تواند به طور غیر مستقیم منجر به التهاب شده که احتمال دارد ریزش موهای زائد را در زنان بدتر کند. کربوهیدرات های ساده شامل  قندهای تصفیه شده و غلات هستند.

بررسی موردی روی دو زن در حال گذر از یائسگی نشان داد که ریزش موی آنها می تواند با خوردن ماهی تن، ماهی پر جیوه، ارتباط داشته باشد. بررسی های بیشتر به این موضوع اشاره می‌کند که برخی غذاها و مواد مغذی می‌توانند سلامت مو را تقویت و مستقیماً باعث ریزش مو شوند.

غذاهایی که بالقوه تأثیر منفی بر سلامت و رشد مو دارند، عبارتند از:

کربوهیدرات های ساده

رژیم های غذایی غنی از کربوهیدرات های ساده می تواند به ریزش مو کمک کنند. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که خوردن کربوهیدرات‌های ساده تولید سبوم، ماده‌ای روغنی که غدد متصل به فولیکول‌های مو آزاد می‌کنند، را افزایش می دهند. در حالی که سبوم برای سلامت مو مفید است، مقادیر بیش از حد آن می تواند منجر به التهاب شده که برای سلامت مو مضر است.

غذاهای قندی همچنین باعث می شود که لوزالمعده تولید هورمون انسولین را افزایش دهد که بر عروق خونی پوست سر تأثیر منفی می گذارد. افراد باید از مصرف زیاد کربوهیدرات های ساده مانند آب نبات، کیک و کلوچه خودداری کنند. این غذاها همچنین شامل غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، پاستا یا نان هستند. کربوهیدرات های پیچیده جایگزین مغذی تری بوده که شامل غلات کامل، لوبیا و سبزیجات است.

ماهی با محتوای جیوه بالا

مطالعه روی دو زن که ریزش مو را تجربه کردند، نشان داد که سطح جیوه بالا در خونشان ناشی از خوردن ماهی است. ریزش مو پس از کاهش مصرف ماهی های غنی از جیوه بهبود یافت. سازمان غذا و دارو (FDA)به دلیل ارزش غذایی بالا، خوردن 2 تا 3 وعده ماهی در هفته را توصیه می کند. بنابراین، مصرف به ماهی های کم جیوه، مانند ماهی تن، سالمون و ماهی کاد، می تواند برای افرادی که ریزش مو دارند مفید باشد.

غذاهای سرخ شده و گوشت قرمز

یک مطالعه توصیه می کند برای سلامت مو از مصرف غذاهای سرخ شده و گوشت قرمز اجتناب کنید. نویسندگان بیان کردند که این غذاها می توانند بر سلامت مو تأثیر منفی بگذارند زیرا باعث فعالیت بیش از حد سبوم و غدد چربی می شوند.

غذاهایی که به سلامت و رشد مو کمک می کنند.

طاسی با الگوی مردانه | پزشکت

مطالعاتی که به بررسی تأثیر رژیم غذایی بر ریزش مو می پردازند هنوز در مراحل اولیه هستند. برخی اوقات احتمال دارد نوعی ریزش مو به نام تلوژن افلوویوم ناشی از رژیم غذایی با کمبود شدید کالری، پروتئین یا ریزمغذی‌ها باشد. مطالعه 2016 پیشنهاد می کند که خوردن یک رژیم غذایی متعادل شامل مقادیر کافی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت و رشد مو ضروری است.

در زیر برخی از توصیه ها مصرف غذایی زیر ذکر شده است:

پروتئین: پروتئین ها حاوی آمینو اسیدهای لازم برای رشد مو هستند. نمونه هایی از منابع پروتئین عبارتند از:

  • ماهی
  • طیور
  • لوبیا
  • ماست
  • پنیر دلمه
  • تخم مرغ
  • دانه ها و آجیل

چربی های مفید: چربی های غیر اشباع، مو را آبرسانی کرده و می تواند از ریزش آن پیشگیری کند. برخی از منابع عبارتند از:

  • گردو
  • روغن زیتون
  • دانه های کتان
  • ماهی های چرب مانند سالمون

ویتامین C: کمبود ویتامین C می تواند اثر منفی در رشد مو ایجاد کند. منابع ویتامین Cعبارتند از:

  • توت فرنگی
  • سبزیجات برگ سبز
  • میوه های خانواده مرکبات

فولات: این فرم از ویتامین B باعث تحریک بازسازی مو می شود. نمونه هایی از منابع فولات عبارتند از:

  • چغندر
  • مارچوبه
  • نخود فرنگی

بیوتین: بیوتین می تواند رشد مو را تقویت کند. منابع بیوتین عبارتند از:

  • بادام ها
  • ماهی سالمون
  • زرده تخم مرغ
  • دانه های آفتابگردان
  • سیب زمینی های شیرین

نیاسین: این ویتامین B برای سلامت مو ضروری است. برخی از منابع آن عبارتند از:

  • ماهی تن
  • غلات کامل
  • بادام زمینی
  • سس مارینارا
  • ماهی سالمون

آهن: آهن ناکافی می تواند باعث ریزش مو شود. منابع آن عبارتند از:

  • عدس
  • طیور
  • اسفناج
  • لوبیا سفید
  • گوشت گاو
  • زردآلو خشک

راه های پیشگیری از ریزش مو

طاسی با الگوی مردانه | پزشکت

هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از طاسی با الگوی مردانه وجود ندارد. یک نظریه این است که استرس ممکن است با افزایش سطح تولید هورمون های جنسی در بدن باعث ریزش مو شود. می‌توانید با شرکت در فعالیت‌های آرامش‌بخش، مانند پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش و لذت بردن از زمان آرام‌تر، استرس را کاهش دهید. رژیم غذایی یکی از عوامل پیشگیری از ریزش مو است، اما سایر اقداماتی که می تواند کمک کند، شامل موارد زیر است:

ترک سیگار. ریزش مو در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری است. بررسی ها نشان می دهد که نیکوتین موجود در سیگار می تواند پیشرفت ریزش مو را تسریع کند.

اجتناب از محصولات آسیب رسان مو. محصولات استفاده شده برای رنگ آمیزی، مواد آرامش بخش، و یا perming مو می تواند باعث آسیب رساندن و ریزش مو شود.

پرهیز از کشیدن مو. مدل موهایی که موها را محکم از روی پوست سر به عقب می کشد می تواند باعث ریزش دائمی مو شود. کشیدن مو برای رفع استرس نیز مضر است.

آیا ریزش مو فقط یک مشکل زیبایی است؟

ریزش مو با الگوی مردانه می تواند تأثیر روانی منفی داشته باشد. بررسی ها نشان داده  که ریزش مو می تواند با اعتماد به نفس پایین، افسردگی، درونگرایی و احساس عدم جذابیت همراه باشد. این با نگرش در جامعه غربی تقویت می شود که برای ظاهر و جذابیت جوانی ارزش زیادی قائل است. برخی از مطالعات نشان داده اند که تنها بر اساس ظاهر، مردان دارای ریزش مو نسبت به مردان بدون ریزش، جذابیت کمتر دارند، و کمتر موفق هستند.

ریزش مو با الگوی مردانه چقدر شایع است؟

ریزش مو با الگوی مردانه تقریباً همه مردان را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری احتمالاً به دلیل ژنتیک، بر جمعیت های مختلف با سرعت های متفاوت تأثیر می گذارد. تقریباً نیمی از مردان قفقازی تا سن 50 سالگی درجاتی از ریزش مو را تجربه می کنند و احتمالاً تا 70 سالگی به 80 درصد می رسد، در حالی که سایر گروه های جمعیتی مانند مردان ژاپنی و چینی به مراتب کمتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

چه چیزی باعث طاسی الگوی مردانه در زنان می شود؟

ریزش مو با الگوی مردانه یک بیماری ارثی است که ناشی از حساسیت ژنتیکی به اثرات دی هیدروتستوسترون (DHT) در برخی از نواحی پوست سر است. DHT اعتقاد بر این است برای کوتاه کردن رشد یا آناژن، مرحله از چرخه مو، مدت زمان معمول از 3/6 سال به هفته ها یا ماه ها تغییر می کند. این اتفاق همراه با کوچک شدن فولیکول‌ها رخ می‌دهد و به تدریج موهای کمتر و ظریف‌تری تولید می‌کند. تولید DHT توسط آنزیمی به نام 5-آلفا ردوکتاز تنظیم می شود.

چندین ژن درگیر هستند که سن شروع، پیشرفت، الگوی و شدت ریزش مو در اعضای خانواده متفاوت است. حساسیت ژنها از مادر و پدر به ارث برده می شود. در این زمان، آزمایش ژنتیکی برای پیش‌بینی طاسی غیرقابل اعتماد است.

تعداد کمی از زنان به دلیل داشتن سطوح بیش از حد آندروژن و همچنین استعداد ژنتیکی با ریزش مو با الگوی مردانه مواجه می شوند. این زنان همچنین از آکنه، قاعدگی نامنظم و موهای زائد صورت و بدن رنج می برند. این علائم مشخصه  سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند. هر چند اکثریت زنان مبتلا به PCOS  ریزش مو را تجربه نمی کنند. در موارد کمتر، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال ممکن است مسئول باشد. زنانی که با افزایش سن موهای خود را از دست می دهند، بیشتر با الگوی ریزش موی زنانه مواجه می شوند که در آن آزمایش های هورمونی طبیعی است.

چرخه طبیعی رشد مو چیست؟

طاسی با الگوی مردانه | پزشکت

تمام فولیکول‌های مو با سرعت‌های متفاوتی با روند عادی چرخش مو جایگزین می‌شوند. رشد مو به طور متناوب بین مراحل فعالیت و استراحت است. دوره رشد که فاز آناژن نامیده می شود، دو تا شش سال طول می کشد. در طول این مدت، فولیکول بلند و عمیق است و موهای ضخیم و رنگدانه ای تولید می کند. حدود 90 درصد از تمام موهای سر در یک زمان معین در فاز آناژن هستند.

به دنبال آناژن یک مرحله گذار مختصر به نام فاز کاتاژن که 1 تا 2 هفته طول می کشد دنبال می شود. در این مدت، پایه فولیکول چروک می شود. دوره استراحت یا فاز تلوژن به دنبال کاتاژن می آید و سه ماه طول می کشد. در این مرحله، فولیکول منقبض شده فیبر مو را حفظ می کند. پس از مرحله تلوژن، فاز آناژن بعدی شروع می شود و موهای قدیمی از جای خود خارج شده و می ریزند تا فضایی برای رشد موهای جدید ایجاد شود.

عوارض طاسی الگوی مردانه چیست؟

هر موی سر یک چرخه رشد دارد. با الگوی طاسی مردانه، این چرخه رشد شروع به ضعیف شدن می‌کند و فولیکول مو کوچک  و تارهای مو کوتاه‌تر و ظریف‌تری تولید می‌کند. در نهایت، چرخه رشد هر مو به پایان می رسد و هیچ موی جدیدی به جای آن رشد نمی کند.

طاسی ارثی مردانه معمولاً عوارض جانبی ندارد. با این حال، گاهی اوقات طاسی علل جدی تری دارد، مانند برخی سرطان ها، داروها، بیماری های تیروئید و استروئیدهای آنابولیک. زمانی که ریزش مو پس از مصرف داروهای جدید یا با سایر بیماری ها همراه شد، به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان از الگوی ریزش مو برای تشخیص طاسی الگوی مردانه استفاده می کنند. آنها احتمال دارد یک تاریخچه پزشکی و معاینه برای رد برخی بیماری ها به عنوان علت، مانند بیماری های قارچی پوست سر یا اختلالات تغذیه ای انجام دهند.

زمانی که بثورات، قرمزی، درد، لایه برداری پوست سر، شکستگی مو، ریزش موی تکه تکه یا الگوی غیرعادی ریزش مو همراه باشد، بیماری ها می تواند یکی از دلایل طاسی باشد. بیوپسی پوست و آزمایش خون نیز احتمال دارد برای تشخیص اختلالات مسئول ریزش مو ضروری باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

طاسی با الگوی مردانه ممکن است در سال‌های نوجوانی شروع شود. اما بیشتر در مردان بزرگسال رخ می‌دهد و احتمال آن با افزایش سن بیشتر می شود. ژنتیک نقش مهمی دارد. مردانی که خویشاوندان نزدیک با طاسی الگوی مردانه دارند در معرض خطر بیشتری هستند. این امر به ویژه زمانی صادق است که بستگان آنها در بخش مادری خانواده باشند.

اگر ریزش موی از شقیقه ها یا تاج سر شروع می شود،احتمال دارد طاسی با الگوی مردانه داشته باشید. برخی از مردان به یک لکه طاسی مبتلا و برخی دیگر با کاهش خطوط موی خود به شکل “M” مواجه می شوند. در بعضی از مردان، تا زمانی که تمام یا بیشتر موها از بین بروند، خط رویش مو به عقب‌نشینی ادامه می‌دهد.

حرف آخر

برخی از رژیم های غذایی و مصرف غذاهای خاص ممکن است بر ریزش مو تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، خوردن بیش از حد کربوهیدرات های ساده یا ماهی های پر جیوه می تواند این خطر را افزایش دهد. غذاهای مغذی، به ویژه آنهایی که دارای ریزمغذی‌های سرشار از ویتامین‌های B و C هستند، می‌توانند از ریزش مو پیشگیری کرده و سلامت مو را بهبود بخشند. این غذاها شامل سبزیجات سبز برگ، میوه ها و آجیل است.

با این حال، بررسی ها در این زمینه هنوز در مراحل اولیه است. رعایت نکات اولیه مراقبت از مو، مانند اجتناب از محصولات آسیب رسان مو، به کاهش خطر ریزش مو نیز کمک می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز