لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

رنگ مو در بارداری

رنگ مو در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

رنگ مو در بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 دوران بارداری زمانی است که بدن همزمان با رشد کودک دچار تغییرات زیادی می شود. به خاطر اشتهای کاذب هر روزشما، اضافه وزن به سراغ شما آمده و ممکن است احساس سوزش قلب، تورم مچ پا و خستگی هم به همه این ها اضافه شده باشد. همه این علائم باعث می شود تا حس خوبی نسبت به خودتان نداشته باشید. زیرا این همه تغییرات فیزیکی واقعاً از کنترل خارج است. هر کسی را می تواند آشفته و به هم ریخته کند. شاید تنها چیزی که روی آن کنترل وجود دارد، رنگ مو در بارداری می باشد!

با خود شما فکر می کنید که شاید یک رنگ موی تازه و جدید بتواند حال شما را کمی بهتر کند. حتی ذهن شما را کمی از این افکار دور کند. اما این جاست که تازه ترس از استفاده از رنگ ها در دوره بارداری به سراغ شما می آید.

بدون شک رنگ موها حاوی مواد شیمیایی هستند که می تواند هر مادری را نگران کند. اصلاً جای نگرانی نیست.

می توانید با توجه به عناوین زیر اقدام به رنگ کردن مو در طول دوره بارداری خود کنید.

رنگ مو آری یا نه؟

رنگ مو در بارداری | پزشکت

به عنوان یک مادر ذهن شما پر از باید ها و نباید هایی هست که بتوانید کودکی سالم و شاداب به دنیا بیاورید. حتماً می دانید که هر کاری که انجام می دهید و هر چیزی که می خورید، روی کودک تأثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال قرار گرفتن در برابر سرب زیاد، باعث بروز مشکلاتی مثل زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سقط جنین شود. یا مثلاً اگر در حین بارداری شما ماهی با میزان جیوه بالا میل کنید، کودک شما ممکن است دچار مشکلات سیستم عصبی شود.

در دوران بارداری قرار گرفتن در معرض مواد سمی خطرناک است. باید تا حد امکان محدود شود.

سؤالی که پیش می آید این است که آیا این موضوع به رنگ مو نیز ارتباطی پیدا می کند؟

رنگ موها حاوی سموم خطرناک نبوده و در نتیجه می توان در حین بارداری هم از رنگ موها استفاده کرد. خوشبختانه این موضوع غیر سمی بودن در مورد رنگ موهای دائم و نیمه دائم صدق می کند. ولی اگر تا حالا موهای شما را رنگ کرده باشید، می دانید که رنگ فقط با موها تماس پیدا نکرده و ممکن است کمی از آن در حین این کار روی پوست بدن مادر یا پیشانی اش بریزد. آیا این موارد هم مشکلی برای کودک ایجاد نخواهد کرد؟

  • فقط مقدار کمی از مواد شیمیایی توسط پوست جذب خواهد شد.
  • این مقدار به قدری کم است که هیچ تأثیر منفی ای بر روی رشد جنین داخل شکم شما نخواهد گذاشت.

ایمنی رنگ مو برای جنین

رنگ مو در بارداری | پزشکت

سلامت بانوان

به طور کلی رنگ کردن مو برای جنین مشکل ساز نبوده و می توان در طول دوره بارداری اقدام به رنگ کردن مو ها کرد. اما با این وجود بهتر است تا با رعایت یک سری نکات ایمنی احتمال بروز آسیب را به حداقل برسانید.

بهتر است برای رنگ کردن موها نکات ایمنی زیر را به کار ببندید.

ممنوعیت رنگ مو در سه ماهه اول حاملگی

در دوره بارداری موها با سرعت بیشتری رشد خواهند کرد. در نتیجه برای اینکه رنگ مو ماندگاری بیشتری داشته باشد باید تا قسمت انتهایی ریشه مو را هم رنگ کنید. به همین خاطر بهتر است احتمال آسیب به جنین در حال رشد را به حداقل می رساند. با توجه به نظر کارشناسان و متخصصان در طول 12 هفته اول بارداری سراغ رنگ کردن موها نروید. بهتر است تا سه ماهه دوم صبر کرده و سپس رنگ موی جدید خود را انتخاب کنید. رشد سریع موها و بیشتر رشد کودک در سه ماهه اول اتفاق می افتد. در نتیجه برای کودک محیط امنی ایجاد کرده و او را از هر گونه مواد مضر و آسیب زایی دور کنید.

جایگزین رنگ مو

رنگ مو در بارداری | پزشکت

با وجود اینکه استفاده از رنگ مو در طول دوره بارداری ایمن بوده و احتمال خطر آفرین بودن آن کم است. اما باز هم بهتر است احتیاط کنید. اگر واقعا نگران سلامت کودک دلبندتان هستید و نمی خواهید هیچ گونه ریسکی را متحمل شوید. بهتر است سراغ گزینه های دیگری بروید که میزان قرار گرفتن شما در معرض مواد شیمیایی را به حداقل ممکن برساند. در این مورد حتماً با آرایشگر خود صحبت کنید. به دنبال جایگزین های کم خطر تر باشید. به عنوان مثال می توانید از هایلایت به عنوان جایگزین رنگ مو استفاده کنید. تا رنگ مستقیماً با کف سر و پوست بدن شما تماس پیدا نکند.

انتخاب رنگ مو

شاید رنگ موی دائم نتیجه بسیار خوبی داشته و زیبایی موهای شما را چند برابر کند. اما بدون شک تنها گزینه برای تغییر رنگ مو نخواهد بود. بهتر است در دوران بارداری سراغ رنگ موی موقت و عاری از آمونیاکی بروید که نیازی به دکلره کردن موها نداشته باشد. درست است که مدت زمان ماندگاری رنگ موی موقت، بسیار کمتر از رنگ موی دائمی است اما با این کار احتمال قرار گرفتن شما در معرض مواد شیمیایی و سموم به حداقل خواهد رسید. با انتخاب رنگ مو مناسب می توانید شب ها بدون نگرانی و راحت تر بخوابید. حتی می توانید برای اطمینان خاطر کامل از رنگ موهای کاملاً طبیعی مثل رنگ به دست آمده از سبزیجات یا حنا رنگ موهای خود را تغییر دهید.

راه کار کاهش عوارض مواد شیمیایی در رنگ مو

رنگ مو در بارداری | پزشکت

انتخاب رنگ موی مناسب برای شرایط و دوران بارداری یک طرف قضیه بوده و برای حفاظت از جنین داخل رحم خود باید به نکات مراقبتی بیشتری دقت داشته باشید. به خاطر داشته باشید که هنگام رنگ کردن موها دود های سمی ای وارد هوا می شود که می تواند برای شما خطرناک باشد. باید در حین رنگ کردن موها پنجره و درها را باز گذاشته تا کمترین میزان دود را تنفس کنید. پوشیدن دستکش و پوشاندن قسمت های مختلف بدن یکی از نکات مهم دیگری است که می تواند قرار گرفتن شما در معرض مواد شیمیایی رنگ مو را به حداقل برساند.

  • دستور العمل رنگ مو را با دقت خوانده و طبق دستورالعمل استفاده کنید.
  • سعی نکنید به مدت طولانی رنگ را روی موهای خود نگه دارید.
  • در پایان رنگ کردن موها بهتر است به خوبی کف سر و پیشانی را شسته و نگذارید رنگ موی اضافه روی موهای شما باقی بماند. اگر خودشما آرایشگر باشید یا در آرایشگاه کار کنید، محدود کردن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی کار بسیار دشواری خواهد بود.
  • از قرار گرفتن در معرض دکلره و رنگ موهای شیمیایی پرهیز کنید زیرا بی احتیاطی باعث سقط جنین خواهد شد.

آرایشگرها در طول دوره بارداری خود باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

  • به طور منظم دستکش های خود را عوض کنند.
  • غذای خود را در داخل سالن آرایشگاه یا محیط آلوده به مواد شیمیایی میل نکنند.
  • زمان کار کردن با مواد شیمیایی و رنگ موها از ماسک مناسب استفاده کنند.
  • در صورت تماس پوست بدن با مواد شیمیایی سریعاً آن را بشویند.

جمع بندی

اگر عوض کردن رنگ موها در دوران بارداری باعث می شود تا حال شما بهتر شود، می توانید این کار را انجام دهید. اما بهتر است تمامی قسمت های سر را رنگ نکرده و تماس پوست خود با مواد شیمیایی را به حداقل برسانید. به خاطر داشته باشید که مادر در دوران بارداری دچار تغییرات هورمونی شده و این می تواند نحوه رنگ گرفتن موهای اش را تغییر دهد. در نتیجه بهتر است بعد از انتخاب رنگ، آن را روی چند تار موی خود امتحان کرده و در صورت رضایت آن را به همه قسمت های سر بزنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/dying-hair#The-Takeaway-

[advisers limit=5 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز