لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آیا رنگ مو تاریخ مصرف دارد؟

آیا رنگ مو تاریخ مصرف دارد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا رنگ مو تاریخ مصرف دارد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نداشن تاریخ مصرف رنگ مو می تواند باعث ایجاد سردرگمی در مصرف كنندگانی شود كه می پرسند آیا رنگ موی قدیمی هنوز موثر خواهد بود و یا بی تاثیر. اگر به دنبال تاریخ انقضا روی بسته بندی هستید، احتمالاً پاسخ خود را پیدا نمی کنید. بیشتر تولیدکنندگان رنگ مو تاریخ تازه بودن یا تاریخ مصرف را روی محصولات رنگی خود درج نمی کنند.  چون آنها می گویند اگر بسته بندی رنگ مو ها به درستی ذخیره شود، ماندگاری آن تقریباً نامحدود است.

در واقع، هیچ قانونی خاصی وجود ندارد که تولیدکنندگان لوازم آرایشی را ملزم به درج این تاریخ در بسته بندی خود کنند. با این حال، تولیدکنندگان همچنان وظیفه دارند محصول خود را به طور گسترده آزمایش کرده و از ماندگاری پایدار آن مطمئن شوند.

به گفته تولید کنندگان، رنگ موی باز نشده منقضی نمی شود. آنها هشدار می دهند که ماندگاری رنگ مو حدود 3 سال است.

پس از گذشت سه سال پس از تولید، احتمال دارد رنگ مو تاثیر زیادی نداشته باشد. هیچ مدرکی مبنی بر خطرناک بودن استفاده از رنگ موی قدیمی و تاریخ گذشته وجود ندارد. با این حال، رنگ قدیمی مو که حاوی مواد شیمیایی است احتمال دارد عوارض جانبی ناخواسته ای برای مو یا پوست سر ایجاد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رنگ مویی که احتمال دارد تاریخ آن گذشته باشد و عوارض استفاده از رنگ مو تاریخ گذشته واینکه باید از آن استفاده کنید یا نه ادامه مطلب را بخوانید.

چگونه تشخیص دهیم که تاریخ رنگ مو گذشته است؟

آیا رنگ مو تاریخ مصرف دارد؟ | پزشکت

هنگام کار با رنگ مو که احتمال دارد منقضی شده باشد، اولین چیزی که باید به آن توجه کنید باز بودن ظرف است.

با باز شدن ظرف، هر نوع رنگ احتمال دارد توسط باکتری ها یا قارچ ها آلوده شود. در این شرایط ممکن است رنگ مو شما، بوی بدی ایجاد شود. ار رنگ موی باز شده فقط برای مدت زمان محدودی قابل استفاده است.

برخی از موارد دیگر که در صورت رنگ مو تاریخ گذشته به آن توجه کنید، عبارتند از:

رنگ موی باز نشده احتمال دارد برای مصرف موهای شما به ظاهر کاملاً خوب به نظر برسد. با این حال، علائمی وجود دارد که احتمال دارد نشان دهنده خراب بودن آن باشد.

  • نشت بطری
  • رنگ غیرطبیعی
  • بطری ترک خورده
  • بیرون زدن رنگ از کلاهک بطری
  • بسته بندی آسیب دیده یا دندانه دار
  • بسته بندی که رنگ آن تغییر کرده است.
  • مایع خط دار یا جدا شده از محتویات اصلی
  • بویی ترش قوی یا غیرمعمول که با رایحه آمونیاک مربوط به رنگ مو متفاوت است.

این علائم نشان می دهد که بطری برای مدت زمان طولانی باز بوده است. یکی دیگر از علائم قابل مشاهده رنگ مو تاریخ گذشته این است که هنگام باز شدن، یک مایع شفاف و آبکی از بطری خارج می شود. همچنین ممکن است یک حلقه قرمز، زرد یا نارنجی در اطراف کلاه یا رگه هایی از همان رنگها در رنگ واقعی وجود داشته باشد. اگر رنگ موی مورد نظر شما قرمز، زرد یا نارنجی نباشد، این رنگ می تواند نشان دهنده فاسد بودن مواد شیمیایی داخل بدن باشد. در این صورت رنگ مو شما دیگر قابل استفاده نیست.

با کشیدن ظرف زیر بینی خود نیز باید بوی رنگ را حس کنید (نمی خواهید بیش از حد رایحه را استشمام کنید). رنگ مو معمولاً بو ندارد، اما نباید بوی بیش از حد بد یا فلزی داشته باشد.

در مورد راهکارهای رفع ریزش مو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اکسیداسیون رنگ مو تاریخ گذشته چیست؟

اکثر رنگ مو ها حاوی دو بطری یا کیسه محصول جداگانه است که باید با هم مخلوط شوند. اگر ظروف را باز کرده اما مواد را مخلوط نکرده اید، احتمال دارد مواد داخل بطری ها حتی اگر مخلوط هم نشده باشند، اکسید شوند.

اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که می تواند بر مواد شیمیایی موجود در رنگ مو تأثیر منفی بگذارد. هر محصول باز شده ای که در معرض نور خورشید، هوا، رطوبت، گرما قرار داشته باشد، سریعتر تخریب و اکسید می شود.

تولیدکنندگان معمولاً توصیه می کنند در مدت زمان 6 هفته از ظروف باز و مخلوط نشده استفاده کنند. پس از آن، اگر اکسیداسیون رخ داده باشد، احتمال دارد هنگام رنگ کردن مو، نتیجه رنگ تیره تری به دست آورید.

محصولات طبیعی که فاقد مواد شیمیایی یا مواد نگهدارنده هستند نیز بدون توجه به نحوه ذخیره شدن، به سرعت تخریب می شوند.

رنگ مو واقعاً چقدر دوام دارد؟

آیا رنگ مو تاریخ مصرف دارد؟ | پزشکت

اتفاق نظر کلی این است که رنگ موی باز شده با نگهداری مناسب، می تواند 1-2 سال دوام بیاورد، در حالی که یک جعبه بسته شده می تواند تا 3 سال یا احتمالاً بیشتر سالم باقی بماند. ذخیره سازی مناسب در این حالت به آب و هوایی که رنگ در آن نگهداری می شود اشاره دارد. آب و هوای مناسب برای رنگ مو در یک فضای تاریک و خنک است که در معرض رطوبت یا رطوبت بسیار کم قرار بگیرد.

عوامل محیطی با سرعت منقضی شدن رنگ مو ارتباط زیادی دارند. به عنوان مثال، نگه داشتن رنگ در معرض نور مستقیم خورشید یا یک منطقه گرم دیگر می تواند واکنش های شیمیایی ناخواسته ای ایجاد کند. گرما باعث جدا شدن ترکیبات رنگ مو و تخریب آنها می شود.

باز گذاشتن بطری ها یا قرار گرفتن در معرض آب می تواند باعث اکسیداسیون شود و رنگ را کاملاً بی فایده کند.

به خاطر داشته باشید که نوع مارک و مواد تشکیل دهنده نیز می توانند در ماندگاری رنگ مو نقش داشته باشند. مارک های ارگانیک به دلیل حداقل فرآوری مواد شیمیایی زودتر منقضی می شوند.

رنگ موی مخلوط باید ظرف 1 ساعت استفاده شود. نگهداری و ذخیره کردن رنگ مو مخلوط شده با هم خطرناک است، این رنگ مو ماندگاری ندارد و نمی توانید در تاریخ بعدی از آن استفاده کنید.

در مورد راهکارهای صاف کردن مو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چرا نباید از رنگ موهای تاریخ گذشته استفاده کنید؟

آیا رنگ مو تاریخ مصرف دارد؟ | پزشکت

هنوز مشخص نشده که رنگ موی قدیمی به فولیکول مو یا ساقه مو آسیب می رساند. به احتمال زیاد باعث تغییر بافت مو یا ریزش یا از بین رفتن آن نمی شود.

به طور کلی، نتیجه استفاده از رنگ موی قدیمی این است که یا استفاده از آنها هیچ تاثیری ندارد و یا رنگ موهای شما را تیره تر خواهد کرد. در برخی موارد، احتمال دارد نتایج نا مطلوبی از رنگ بدست آورید. از طرف دیگر، ممکن است با استفاده از رنگ مو تاریخ گذشته به رنگ دلخواه برسید، اما این رنگ به سرعت از بین برود. رنگ موی منقضی شده به اندازه رنگ تازه دوام ندارد. حتی ممکن است هیچ تاثیر برای موهای شما نداشته باشد. راهی برای پیش بینی نتیجه وجود ندارد و استفاده از رنگ مو تاریخ گذشته یک ریسک است.

نتایج جدی تر استفاده از رنگ تاریخ گذشته شامل آسیب رساندن به موهای شما به صورت موخوره و یا از بین رفتن ریشه مو است. این معمولاً پس از اولین شستشو بیشتر دیده می شود.

با این حال، برخی از تأثیرات منفی دیگری نیز وجود دارد که استفاده از رنگ موهای منقضی شده می تواند آنها را داشته باشد:

تغییر رنگ مایل به سبز

در حالی که برخی از افراد ادعا می كنند كه رنگ موی قدیمی موهای شما را سبز می كند، اما هیچ مدرک علمی این موضوع را تأیید نکرده است.

با این حال، اگر موهای بلوند روشن، سفید یا خاکستری دارید، احتمال دارد حالت سبز به خود بگیرد. این نتیجه اکسیداسیون روی فلزات سخت مانند مس است که در رنگ مو استفاده می شود.

واکنش های آلرژیک و سوختگی ها ناشی از رنگ مو

رنگ موی دائمی باعث تغییرات شیمیایی در مو می شود و بیشترین ارتباط را با سلامتی مانند سوختگی و واکنش های آلرژیک دارد؛ اما برخی از افراد همیشه علائم ناشی از رنگ مو را تجربه می کنند.

برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو که احتمال دارد باعث واکنش های آلرژیک شوند، عبارتند از:

  • آمونیاک
  • آب اکسیژنه
  • رزورسینول
  • پارافنیلن دی آمین (PPD)

اکسیداسیون احتمال دارد اثر این مواد شیمیایی را تشدید کند.

علائم آلرژی ناشی از رنگ موی تاریخ گذشته

علائم آلرژی به رنگ مواحتمال دارد تا 72 ساعت پس از استفاده ظاهر شود. علائم آلرژی به رنگ مو عبارتند از:

  • زخم
  • خارش
  • سوزش
  • سرخی
  • التهاب صورت
  • مشکل تنفس یا سایر علائم آنافیلاکسی

اگر به رنگ موی حاوی مواد شیمیایی حساس هستید یا به هر یک از مواد تشکیل دهنده آن حساسیت دارید، از آن استفاده نکنید.

رنگ مو طبیعی کدامند؟

آیا رنگ مو تاریخ مصرف دارد؟ | پزشکت

اگر می خواهید از رنگ مو تشکیل شده از مواد های شیمیایی خودداری کنید، می توانید از محصولات ارگانیک، حنا یا رنگ موهای طبیعی استفاده کنید.

همچنین می توانید از موادی که احتمال دارد از قبل در آشپزخانه خود داشته باشید استفاده کنید. آب میوه ها و اکسیرهای خانگی بیشترین تأثیر را در موهای رنگ روشن دارند.

مواردی که می توانید برای رنگ آمیزی مو در خانه استفاده کنید، عبارتند از:

  • قهوه
  • آب لیمو
  • آب هویج
  • آب چغندر
  • چای بابونه
حرف آخر

جعبه های رنگ مو معمولاً تاریخ انقضا ندارند. با این حال، بیشتر تولیدکنندگان ادعا دارند که ماندگاری رنگ مو حدود 3 سال است.

رایج ترین نتیجه استفاده از رنگ موی قدیمی این است که استفاده از رنگ موهای تاریخ گذشته تاثیری ندارد. در بعضی موارد، احتمال دارد نتایج رنگی ناهموار یا رنگ سبز به دست آید.

رنگ موی حاوی مواد شیمیایی احتمال دارد باعث واکنش های آلرژیک و سایر خطرات برای سلامتی شود. این واکنش احتمال دارد با انقضاء محصول تشدید شود.

منابع:

https://www.healthline.com/health/does-hair-dye-expire#takeaway

https://beautymag.com/does-hair-dye-expire/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز