لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

رنگ مو در شیردهی

رنگ مو در شیردهی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


انتخاب سبک زندگی مادران در دوران شیردهی، ممکن است از طریق شیر مادر بر نوزاد شیرخوار آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مادران شیرده باید در استفاده از لوازم آرایشی از جمله رنگ مو در شیردهی احتیاط کنند. موها را می توان در خانه یا در سالن رنگ کرد. با این حال، صرف نظر از فرآیندی که در خانه یا سالن انجام می شود، زنان در دوران شیردهی باید در انتخاب محصول رنگ موی خود دقت کند. اگر به عنوان یک مادر در مورد عوارض و خطرات رنگ مو در دوران شیردهی خود نگرانی دارید بهتر است ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید تا بدانید که آیا می توانید در شیردهی موهای خود را رنگ کنید یا نه؟

آیا می توان موهای خود را در دوران شیردهی رنگ کرد؟

بله، ممکن است هنگام شیردهی موهای خود را رنگ کنید. طبق NHS انگلستان، هیچ گونه منع مصرفی برای رنگ کردن مو در دوران شیردهی وجود ندارد، زیرا مقدار بسیار کمی از ترکیبات رنگ وارد جریان خون می شود. از طرفی هم هیچ مدرکی مبنی بر رسیدن ترکیبات به شیر مادر وجود ندارد. بنابراین، رنگ کردن مو در دوران شیردهی بدون نگرانی در مورد تأثیر آن بر نوزاد امکان پذیر است.

اقدامات احتیاطی برای رنگ کردن مو در دوران شیردهی

رنگ مو در شیردهی || پزشکت

اگرچه رنگ کردن مو در دوران شیردهی بر کودک تأثیری ندارد، اما بهتر است موارد احتیاطی زیر را رعایت کنید.

رنگ موی موقت را انتخاب کنید. رنگ موی موقت روی سطح مو می ماند و وارد ساقه مو نمی شود. آنها در مقایسه با رنگ های نیمه دائمی و دائمی که ممکن است وارد ساقه مو شده و به جریان خون برسند، ایمن تر هستند.

از رنگ های ملایم تری استفاده کنید. رنگ‌ موهای تیره‌تر ممکن است حاوی مواد رنگ‌دهنده و سایر ترکیبات تثبیت‌کننده رنگ باشند که احتمال دارد مضر باشند. می‌توانید رنگ‌های روشن‌تر یا ملایم‌تری را انتخاب کنید که حاوی غلظت کمتری از ترکیباتی هستند که ممکن است وارد جریان خون باشد.

ترکیبات تشکیل دهنده رنگ مو را بررسی کنید. محتویات رنگ مو را بدون توجه به رنگ کردن موهای خود در خانه یا سالن بررسی کنید. رنگ موی دائمی، ممکن است به احتمال زیاد حاوی ترکیبات بالقوه مضر مانند فنل ها، آمین های معطر و پراکسید هیدروژن باشد. در زیر برخی از ترکیبات بالقوه مضری که ممکن است در انواع مختلف رنگ‌ها یافت می‌شوند، آورده شده است:

  • نفتیلامین
  • تولوئن
  • آمونیاک
  • نقره
  • آرسنیک
  • بیسموت
  • پیروگالول
  • فنیلن دی آمین ها
  • ترکیبات آمینه معطر
  • الکل و ترکیبات آن

تست مو انجام دهید.

مقدار کمی از رنگ مو را روی یک تار مو و یک تکه کوچک از پوست سر بمالید تا مناسب و ضد حساسیت بودن آن را بررسی کنید. حساسیت به رنگ مو زیاد رایج نیست. اما اگر رنگ موی دائمی را انتخاب کنید که حاوی پارافنیلن دیامین (PPD) باشد احتمال بروز حساسیت آن وجود دارد. بثورات پوستی، سوزش و خارش از علائم شایع یک واکنش آلرژیک هستند.

هنگام رنگ کردن مو از نوزاد خود دور شوید.

موهای خود را در محلی با تهویه مناسب و دور از کودک رنگ کنید. حتی ایمن ترین رنگ موها ممکن است حاوی ترکیبات فرار باشد که مجاری تنفسی کودک را تحریک می کند. اطمینان حاصل کنید که قبل از دست زدن مجدد به کودک، دوش بگیرید و رنگ اعمال شده را بشویید.

قبل از شیر دادن به نوزاد موهای خود را بشویید. رایحه رنگ مو، می تواند باعث آبریزش بینی و سرفه در کودک شما شود. پوست کودک شما بسیار حساس است، هرگونه تماس با رنگ مو می تواند باعث ایجاد حساسیت شدید در نوزاد شود.

عوارض جانبی احتمالی رنگ مو در دوران شیردهی

رنگ مو در شیردهی || پزشکت

شما ممکن است عوارض جانبی عمومی زیر را از رنگ مو تجربه کنید که احتمالا بر شیردهی و کودک شیرده شما تأثیری ندارد:

  • خشکی مو
  • ریزش مو
  • کاهش رشد مو
  • قرمزی موضعی پوست
  • سفید شدن زودرس مو
  • از دست دادن درخشندگی مو
  • پوسته پوسته شدن پوست سر

عوارض ناشی از رنگ مو در شیردهی ممکن است بر اساس نوع و رنگ، رنگ موی مورد استفاده متفاوت باشد. اما احتمال بروز عوارض در  رنگ موی نیمه دائمی و دائمی بیشتر از رنگ موی موقت است.

جایگزین های احتمالی برای رنگ مو

رنگ‌های گیاهی طبیعی می‌توانند جایگزین مطمئنی برای رنگ موی تجاری در رنگ کردن موها در شیردهی باشند. رنگ های گیاهی خانگی خیلی روی مو دوام نمی آورد. با این حال، رنگ های گیاهی خانگی حتی اگر از طریق ساقه مو وارد جریان خون شوند، بعید است مضر باشند.

در زیر چند ایده برای رنگ‌های خانگی گیاهی وجود دارد که می‌توانید از رنگ‌های تجاری و مبتنی بر شیمیایی استفاده کنید.

آب چغندر

تکه های چغندر را مخلوط کرده و آب آن را صاف کنید. آب آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید، کمی آب لیموترش اضافه کنید و به موهایتان بمالید. می توانید یک کلاه دوش پلاستیکی روی آن بپوشید و بگذارید یک ساعت بماند. طبق معمول با شامپو بشویید.

عصاره قهوه

دانه های قهوه بوداده خرد شده (نه قهوه فوری) را در آب داغ دم کنید. مایع را صاف کرده و بگذارید خنک شود. می توانید یک قاشق چای خوری چای سبز را به مخلوط اضافه کنید تا موها را تغذیه کرده و احتمالاً قدرت رنگ را بهبود بخشد. مخلوط قهوه را با یک نوع نرم کننده مو مخلوط کنید. بعد از حمام آن را روی موهای خود بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و بشویید.

آب هویج

تکه های هویج را مخلوط کرده، آب آن را صاف کرده و با روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید. کمی آبلیمو اضافه کنید و به موهایتان بمالید. با یک کلاه دوش پلاستیکی بپوشانید و بگذارید یک ساعت بماند. طبق معمول آبکشی کنید.

مریم گلی برای قهوه ای روشن

برای تهیه چای مریم گلی، برگ های مریم گلی را در آب داغ خشک کنید. آب را صاف کرده و بگذارید خنک شود. چند دقیقه بعد از حمام موهای خود را با چای مریم گلی خنک شده بشویید. موها را شانه کنید و بگذارید در هوا خشک شوند.

چای بابونه

گل های خشک بابونه را در آب داغ قرار دهید تا چای بابونه درست شود. گل ها را برای مدت طولانی تری دم کنید تا به رنگ عمیق تری برسید. موهای خود را چندین بار با چای بابونه خنک شده بشویید. موهای خود را خشک کنید و شانه کنید.

حنا

پودر حنا طبیعی را بدون رنگ یا مواد شیمیایی اضافه کنید. پودر را طبق دستورالعمل روی بسته در آب مخلوط کنید و آن را بمالید. موها را با یک کلاه دوش پلاستیکی بپوشانید. می توانید آن را برای چند ساعت بگذارید تا به رنگ قرمز عمیق تری برسید. بشویید و بعد بشویید.

برای دستیابی به شدت های مختلف رنگ مو، می توانید از مقدار متفاوتی از سبزیجات یا قهوه یا چای تند برای دوام بیشتر استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید رنگ موهایتان برای مدت طولانی تری باقی بماند، می توانید از پایه های دیگر مانند ژل موی بعد از حمام استفاده کنید.

آیا می توانم در دوران شیردهی از اسپری مو استفاده کنم؟

رنگ مو در شیردهی || پزشکت

اگرچه اطلاعات کافی در مورد بی خطر بودن اسپری مو در دوران شیردهی وجود ندارد، اما استفاده از آن می تواند یکی از دلایل درد نوک سینه باشد. از این رو هنگام استفاده از آن احتیاط های لازم را انجام دهید.

هنگام شیردهی باید چند نکته را بدانید و در نظر بگیرید:

برای اولین بار، باید از سفید کننده های روی پوست سر که می توانند به داخل پوست نفوذ کنند، اجتناب کنید. آنها تنها می تواند به جریان خون شما نفوذ کند، بلکه می تواند باعث سوختگی مواد شیمیایی نیز شود.

استفاده از سفید کننده در فویل ها برای روشن کردن موهایتان بهترین روش برای مادران شیرده یا باردار است. تا زمانی که در اتاقی با تهویه مناسب هستید، این باید کاملاً ایمن باشد.

از آرایشگر خود بپرسید که آیا می توانند از سفید کننده پودری بدون آمونیاک استفاده کنند. با این حال، توجه داشته باشید که برخی از سفید کننده های بدون آمونیاک می توانند به مو آسیب بیشتری وارد کنند.

درمان کراتینه مو در دوران شیردهی

معمولا برخی از درمان های شیمیایی صاف کردن مو حاوی فرمالدئید هستند. اگر مطمئن نیستید که صاف کننده شیمیایی موی مورد نظرتان دارای فرمالدئید است، باید دقت کنید که این ترکیب ممکن است به عنوان متیلن گلیکول، فرمالین، متیلن اکسید، پارافورم، اسید تیازولیدین کربوکسیلیک نیز ذکر شود. در دوران بارداری یا شیردهی باید از درمان های کراتینه و سایر درمان های شیمیایی صاف کننده مو خودداری کرد. یکی دیگر از دلایل اجتناب از این درمان‌های مو در دوران بارداری یا شیردهی، بوی شدید و زننده‌ای است که از آن‌ها منتشر می‌شود. بویژه خشک‌کننده‌ها، صاف‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها اغلب بوی بسیار قوی گوگرد دارند که می‌تواند باعث بیماری شدید برای بینی حساس مادر شود.

در عوض، اتوی حرفه ای را انتخاب کنید که موهای ابریشمی و صافی را که می خواهید بدون قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به شما بدهد.

سخن آخر

هیچ گونه منع مصرفی برای استفاده از رنگ مو در دوران شیردهی وجود ندارد. اطمینان حاصل کنید که رنگ موهای شما حاوی مواد شیمیایی مضر مانند ترکیبات آمینه معطر، نقره یا جیوه نیست. اگرچه مقادیر کمی از ترکیبات ممکن است وارد جریان سینه شوند، اما احتمال دارد هیچ تاثیری بر مادر و کودک شیرده نداشته باشند. ممکن است رنگ های موقت را به جای رنگ های دائمی امتحان کنید زیرا ممکن است وارد ساقه مو نشوند. همچنین می‌توانید رنگ‌های طبیعی مو مانند رنگ‌های گیاهی از عصاره چغندر، عصاره قهوه یا حنا را امتحان کنید. اگر نگران تأثیر رنگ مو در دوران شیردهی هستید، نگرانی شما منطقی است. به هر حال، رنگ مو می تواند حاوی برخی مواد شیمیایی سمی باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز