لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

راه های احیای موهای آسیب دیده

راه های احیای موهای آسیب دیده || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

احیای موهای آسیب دیده می تواند یک کار نسبتا نگران کننده باشد. دو شاخه شدن موها، گره خوردن، موهای کدر و زبر، موخوره، ریزش مو و شکستگی همگی از نشانه های آسیب دیدگی هستند. عوامل مختلفی مانند استفاده مکرر از محصولات حالت دهنده، وسایل گرمایشی، عادات بد غذایی، درمان های شیمیایی، و آلودگی های محیطی باعث آسیب مو می شوند. خوشبختانه، اگر از موهای خود مراقبت کنید، می توانید موهای آسیب دیده را ترمیم کنید. برای آشنایی با علل و انواع آسیب مو و نحوه درمان آن، این مقاله از پزشکت را تا انتها مطالعه کنید.

موی آسیب دیده به معنای برخورد با نوک دوشاخه، موخوره، شکستگی، موهای کدر و شکننده، بافت خشن و درشت و گره است. راه های زیادی مانند شستن موهایتان برای نظافت آن، استفاده از شامپوهای مرطوب کننده، ماساژ پوست سر با روغن و غیره وجود دارد که می توانید موهای آسیب دیده را ترمیم و دوباره پرپشت کنید.

همچنین می‌توانید از داروهای خانگی و مواد طبیعی موجود در خانه استفاده کنید تا آسیب مو را کاهش دهید و موهایتان را سالم و قابل کنترل کنید. اگر موها هنوز آسیب دیده است یا بدتر می شود، با پزشک خود مشورت کنید.

موهای آسیب دیده دقیقاً چیست؟

موها زمانی آسیب می بیند که کوتیکول های خارجی مو بلند می شوند و قشر مو (لایه داخلی) در معرض دید قرار گیرد و بر یکپارچگی ساختاری مو تأثیر بگذارد.

ساقه مو دارای سه لایه است: مدولا (داخلی ترین قسمت)، قشر (دومین لایه که حاوی الیاف کراتین و ملانین است) و کوتیکول (لایه بیرونی متشکل از سلول های مرده و همپوشانی).

در موهای سالم، کوتیکول‌ها صاف هستند، رطوبت را می‌بندند و از لایه‌های داخلی محافظت می‌کنند تا موها را درخشان و صاف نگه دارند. درمان های شیمیایی و رنگی بیش از حد، محصولات خشن و روش های نظافت، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و آلودگی، کوتیکول ها را جدا کرده و بافت مو را تغییر می دهد. در نتیجه موها وز، غیر قابل کنترل و آسیب دیده به نظر می رسند و مستعد شکستگی می شوند. قبل از شروع درمان و ترمیم موهای آسیب دیده، ضروری است که نوع آسیب مو را شناسایی کنید.

انواع آسیب های مو کدامند؟

راه های احیای موهای آسیب دیده || پزشکت

انتهای مو به دو یا چند سر تقسیم می‌شود و ساقه در تماس خشن است. این زمانی رخ می دهد که موها از روغن های طبیعی خود را از دست می دهند.

یک راه حل موقت استفاده از سرم های مغذی و ترمیم کننده برای آبرسانی به انتهای موهای آسیب دیده است. برای خلاص شدن از شر دوشاخه ها، هر چهار هفته یکبار موهای خود را کوتاه کنید.

آسیب رنگ مو

رنگ مو می تواند حاوی پراکسید هیدروژن (مواد سفید کننده) و آمونیاک باشد که کوتیکول های مو را باز کرده و ساختار مو را تحت تاثیر قرار می دهد. بین درمان های رنگی به طور منظم استراحت کنید. از شامپوها و نرم کننده های بی رنگ استفاده کنید. آنها روی موها ملایم هستند و از محو شدن رنگ پیشگیری می کنند.از موهای خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

آسیب شیمیایی

درمان هایی مانند پرمینگ، ریباندینگ مو، صاف کردن دائمی مو می توانند ساختار داخلی مو را تغییر دهند. پردازش بیش از حد می تواند مو را خشک، متخلخل و شکننده کند.  برای پیشگیری از بروز هر گونه استرس بر روی مو از چندین درمان متوالی خودداری کنید. برای حفظ و محافظت از مو از محصولات مراقبت خاص مانند نرم کننده های مناسب استفاده کنید. حالت دهنده عمیق برای تغذیه و هیدراته نگه داشتن مو ضروری است.

آسیب حرارتی

استفاده از ابزارهای حالت دهنده حرارتی می تواند موها را آسیب پذیر کند زیرا گرما باعث باز شدن کوتیکول ها می شود. از ابزارهای حرارتی کم و همیشه از محافظ حرارتی یا حالت دهنده حرارتی روی تارهای موی خود استفاده کنید. برای به حداقل رساندن آسیب از دمای بالا اجتناب کنید. به حرکت ابزار با یک ظاهر طراحی شده ادامه دهید. برای مدت طولانی روی یک بخش نگه ندارید.

موهای کدر و خشک

موهایی که فاقد رطوبت هستند، با بلند شدن کوتیکول ها ظاهری خشک و کدر دارند. کمبود مواد مغذی و بیماری زمینه ای نیز می تواند باعث نازک شدن موها شوند که به راحتی گره می خورند. استفاده از محصولات مراقبت از مو مناسب برای نوع مو می تواند آن را هیدراته نگه دارد. برای بازگرداندن رطوبت از ماسک های مغذی مو، نرم کننده های آبرسان و سرم ها استفاده کنید. برای مرطوب کردن موهای خشک، به طور منظم پوست سر را با روغن های غنی از مواد مغذی مانند روغن نارگیل ماساژ دهید و با یک شانه دندانه دار برس بزنید.

کمتر بشویید. شامپو برای از بین بردن تجمع چربی و محصول روی پوست سر طراحی شده است. همانطور که در موهای شما کار می کند، روغن های مو را نیز از بین می برد. سعی کنید برای کمک به حفظ آن روغن ها در موهایتان و جلوگیری از حذف بیش از حد رطوبت یک روز در میان یا اگر می توانید کمتر بشویید.

از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای خشک استفاده کنید. شامپوهایی با رطوبت بیشتر و مواد شوینده با شدت کمتر می توانند به جلوگیری از پاک شدن بیش از حد روغن کمک کنند و رطوبت را دوباره برگردانند.

از روغن جوجوبا استفاده کنید. روغن جوجوبا می تواند به تقویت و آبرسانی مجدد مو کمک کند. جوجوبا اغلب به نرم‌کننده‌ها اضافه می‌شود، اما می‌توانید مقداری نیز به آنچه در حال حاضر دارید اضافه کنید. همچنین می‌توانید در حالی که موهایتان مرطوب است، مقداری از روغن خالص را به اندازه یک سکه به یک چهارم روی نوک‌هایتان بمالید.

نازک شدن یا ریزش مو

استفاده از محصولات خشن، روش‌های نادرست مراقبت از مو، سوء تغذیه، و بیماری ها مانند کاهش وزن سریع یا عدم تعادل هورمونی احتمال دارد باعث ریزش مو شود.

برای شناسایی علت زمینه ای (در صورت وجود) با پزشک مشورت کنید. برای تشخیص هر گونه کمبود تغذیه ای یا هورمونی آزمایش خون انجام دهید.

از یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی و ویتامین های ضروری پیروی کنید.موهای خود را با روغن‌های ضروری مغذی مانند رزماری و اسطوخودوس ماساژ دهید تا آسیب‌دیدگی آن را ترمیم کنید. برای پیشگیری از نازک و شکستگی موها از بستن آنها به صورت کش یا دم اسبی محکم خودداری کنید.

آسیب های زیست محیطی

رطوبت و باد شدید می تواند باعث وز شدن موها و هوای سرد احتمال دارد باعث ایجاد الکتریسیته ساکن و آسیب به کوتیکول و ایجاد موخوره شود. از یک اسپری یا سرم ضد رطوبت خوب برای از بین بردن پف و رفع وز موها استفاده کنید. سیلیکون های موجود در اسپری های ضد رطوبت تارهای مو را می پوشاند و از کوتیکول های مو محافظت و از موخوره پیشگیری می کند.

شایع ترین علل آسیب های مو

راه های احیای موهای آسیب دیده || پزشکت

همه ما آرزوی داشتن موی سالم را داریم. با این حال، روش های اشتباه مراقبت از مو و چندین عامل دیگر ممکن است به موهای ما آسیب برساند.

سبک حرارتی

همه ما مقصریم که از سشوار، اتو مو یا اتوی فر در دمای بالا برای سرعت بخشیدن به زمان خشک کردن و حالت دهی استفاده می کنیم. گرمای بیش از حد می تواند کوتیکول های مو را بالا ببرد و به ساختار آنها آسیب برساند. استفاده منظم از ابزارهای حالت دهنده حرارتی می تواند مو را خشک و شکننده کند.

با این حال، این بدان معنا نیست که باید به طور کامل از استفاده ابزارهای سبک حرارتی اجتناب کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با احتیاط ادامه دهید و این نکات را دنبال کنید:

  • مطمئن شوید که تنظیم حرارت کم است.
  • سشوار را حداقل 6 اینچ از موها دور نگه دارید.
  • در صورت نیاز از دیفیوزر یا متمرکز کننده استفاده کنید.
  • هفته ای یکبار از ماسک ترمیم کننده و حالت دهنده عمیق استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از ابزار داغ از یک استایلر حرارتی یا اسپری محافظ حرارتی استفاده کنید.

استرس

استرس فیزیکی و روانی می تواند باعث ریزش مو شود. عوامل استرس زای محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش، رطوبت یا آلودگی  با انتشار رادیکال های آزاد باعث ریزش مو می شوند. برای پیشگیری از آسیب مو:

  • از محصولات ضد رطوبت استفاده کنید.
  • به سراغ محصولات مراقبت از مو با ضد آفتاب بروید.
  • از یک سرم برای آبرسانی و محافظت از موهای خود استفاده کنید.
  • موهای خود را با روسری یا کلاه بپوشانید تا از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش پیشگیری کنید.
  • برای پیشگیری از استرس روحی و روانی، از یک درمانگر کمک بگیرید، تکنیک های یوگا، مدیتیشن و آرامش را امتحان و همچنین، یک روال مراقبت از مو را حفظ کنید.

مواد شیمیایی

موهای خشک، زبر و شکننده اغلب نتیجه پردازش شیمیایی بیش از حد است. رنگ‌ها، شل‌کننده‌ها و مواد سفیدکننده به قشر مو (قسمت داخلی مو) نفوذ و تارهای مو را ضعیف می‌کنند و باعث آسیب از داخل می‌شوند. آنها مو را در برابر سایر مواد شیمیایی مانند فرمالدئید یا آمونیاک نفوذپذیرتر و به ساقه مو و پوست سر آسیب بیشتری می زنند. با انجام کارهای زیر می توانید از این امر پیشگیری کنید:

  • از رنگ های غیر سمی و طبیعی استفاده کنید.
  • بین جلسات رنگ کردن موهای خود استراحت کنید.
  • از غلظت ها و رقت های مناسب استفاده کنید.
  • یک شبه با رنگ یا دکلره روی موهایتان نخوابید.
  • برای نتایج بهتر و ایمنی با یک متخصص مشورت کنید.
  • از سفید کردن یا رنگ کردن موهای آسیب دیده خودداری کنید.

تعادل pH

شامپوهای تند، نرم کننده ها و سایر محصولات مراقبت از مو، تعادل pH طبیعی پوست سر و مو را مختل می کنند. همیشه از محصولاتی استفاده کنید که دارای pH متعادل یا PH نزدیکتر به سطح PH پوست سر هستند.

موی خیس

موهای مرطوب، متخلخل و شکننده هستند و به راحتی آسیب می بینند. برس زدن موهای خیس یا مرطوب می تواند موها را کشیده و ساقه ها را بشکند.

مدل موی تنگ

حالت دادن به موهایتان به روشی نادرست می تواند به آسیب مو کمک کند. مدل‌های موی تنگ مانند نان و دم اسبی می‌توانند موها را از ریشه بکشند و باعث ریزش و شکستگی مو شوند. همچنین ممکن است خط مو کاهش یابد و باعث ایجاد لکه های طاسی شود.

کمبود تغذیه ای

کمبود مواد مغذی احتمال دارد باعث ریزش مو شده و کیفیت مو را تحت تاثیر قرار دهد. برای حفظ سلامت مو از غذاهای غنی از پروتئین، آهن، مس، روی، اسیدهای چرب ضروری، اسید فولیک، اسیدهای آمینه و ویتامین ها استفاده کنید.

عفونت های قارچی

شوره سر یک عفونت قارچی شایع پوست سر است که توسط میکروب مالاسزیا ایجاد می شود. از سبوم و روغن های طبیعی پوست سر تغذیه و باعث تحریک و التهاب می شود که می تواند بر سلامت مو و پوست سر تأثیر بگذارد و در طولانی مدت باعث ریزش مو شود. از شامپوهای ضد شوره استفاده و برای درمان با پزشک مشورت کنید.

نوع و بافت مو

موهای نازک مستعد آسیب هستند. هنگام نظافت موهای خود آرام و از یک روال مراقبت از مو پیروی کنید تا آن را سالم نگه دارید.

روش های بد مراقبت از مو

از دوش آب گرم گرفته تا خوابیدن با موهای مرطوب، استرس زیادی به موهای خود وارد می کنیم. این عادات می تواند به موها آسیب برساند.

  • دوش آب گرم
  • خوابیدن با موهای خیس
  • شستن بیش از حد موها
  • ماساژ یا برس زدن شدید
  • خوابیدن یا بستن موهای مرطوب

موهای آسیب دیده، شکننده هستند. از این رو نیاز به مراقبت بیشتری دارد. یک روال اختصاصی مراقبت از مو به شما در رفع آن کمک می کند. در اینجا چند راه برای ترمیم یا بازگرداندن سلامت موهای خود آورده شده است.

روش های احیای موهای آسیب دیده کدامند؟

راه های احیای موهای آسیب دیده || پزشکت

  • از شامپوها و نرم کننده های مبتنی بر گلیسیرین استفاده کنید.
  • کوتاهی موی منظم داشته باشید. این کار موها را از آسیب بیشتر محافظت می کند.
  • هفته ای یکبار به سراغ درمان های حالت دهنده عمیق مانند یک ماسک موی خوب بروید.
  • از محصولاتی که حاوی سولفات، پارابن، الکل، رنگ های مصنوعی و معطر هستند خودداری کنید.
  • موهای خود را هفته ای دو یا سه بار بشویید تا تمیز و عاری از سلول های مرده پوست، کثیفی، سبوم اضافی و شوره سر باشد.
  • هفته ای یکبار پوست سر خود را با روغن های مرطوب کننده ماساژ دهید. ماساژ گردش خون را تقویت، رشد مو را تحریک و ضخامت مو را بهبود می بخشد.
  • از گیره‌ها، سرم‌ها و نرم‌کننده‌های حالت دهنده استفاده کنید. این محصولات مزایای متعددی مانند کنترل چربی، ایجاد درخشندگی و صاف کردن موها را ارائه می دهند. آنها همچنین از موها در برابر آسیب محافظت و موخوره را رام می کنند.
  • از روغن زیتون استفاده کنید. این روغن پخت و پز رایج در مراقبت از مو نیز بسیار محبوب است.بررسی ها نشان می دهد که روغن برای کمک به آبرسانی مجدد مو و صاف کردن کوتیکول موثر است. روغن زیتون، به ویژه، گفته می شود که به نرم شدن مو کمک می کند و رطوبت بسیار مورد نیاز را تامین می کند. همچنین کار با آن آسان و نسبتاً ارزان است. فقط مطمئن شوید که قبل از انجام درمان با روغن زیتون، چند روز پس از رنگ آمیزی صبر کنید.

درمان های خانگی برای احیای موهای آسیب دیده

می توانید از داروهای خانگی برای حفظ سلامت موهای خود استفاده کنید. ماسک موی خانگی با مواد ساده برای تغذیه مو و هیدراته نگه داشتن آن بسیار استفاده می شود.

ماسک آووکادو و تخم مرغ

بررسی ها نشان می دهد که پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ باعث رشد مو می شود. آووکادو به طور گسترده ای به عنوان یک درمان خانگی برای نرم کردن مو استفاده می شود. آووکادوی رسیده را له کرده و با تخم مرغ مخلوط کنید.این مخلوط را به موها و پوست سر خود بمالید.بگذارید 20 دقیقه بماند وبا شامپوی ملایم بشویید.

ماسک مو موز و ماست

عصاره زیتون (از جمله روغن) می تواند رشد مو را تحریک کند. شواهد نشان می دهد که موز و ماست مرطوب کننده های عالی مو هستند. موز را له و با روغن زیتون و ماست مخلوط کنید. این مخلوط را به موها و پوست سر خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند وبا شامپوی ملایم بشویید.

سرم ژل بذر کتان

این یک درمان DIY محبوب است و گفته می شود که موها را هیدراته نگه می دارد. بذر کتان را به مدت 4-5 دقیقه در آب بجوشانید.وقتی قوام مخلوط غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید.مخلوط را با استفاده از یک پارچه موسلین فیلتر وآن را به عنوان سرم مو استفاده کنید. به غیر از اینها، می توانید از روغن های زیتون، آرگان، بادام شیرین و نارگیل نیز برای پیش شستشو استفاده کنید. موها و پوست سر را با هر یک از روغن ها به خوبی ماساژ دهید و بعد از 2 تا 3 ساعت بشویید. این روغن ها به ترمیم و تقویت تارهای موهای خشک و آسیبی کمک و موخوره و وز وز مو را کمک می کنند.

درمان‌های خانگی گزینه‌ای عالی هستند، اما همچنین ایده خوبی است که گاهی برای درمان‌های موی خاص (کراتینه) یا اسپاهای مو، برای مراقبت و درمان حرفه‌ای موهای آسیب‌دیده به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید. با این حال، اگر هیچ پیشرفتی مشاهده نکردید، با پزشک مشورت کنید.

برای احیای موهای آسیب دیده، چه زمانی باید با پزشک مشورت کنیم؟

راه های احیای موهای آسیب دیده || پزشکت

در صورت مشاهده موارد زیر توصیه می شود با یک متخصص پوست مشورت کنید:

  • ریزش بیش از حد مو
  • احساس سوزش روی پوست سر
  • نازک شدن یا تغییر رنگ ناگهانی مو
  • خارش، قرمزی یا تحریک پوست سر
  • موهای خشک و کدر همراه با خستگی و کاهش وزن

بیشتر اوقات، سلامت مو را می توان از درون با تماشای آنچه می خورید و نحوه مدیریت سطوح استرس خود برطرف کرد. با این حال، مواردی وجود دارد که مو نشانه یک مشکل بزرگتر است.

تراتنر می‌گوید: «برای زنان مهم است که سطح هورمون‌ها و تیروئید خود را بررسی کنند، زیرا همه اینها می‌توانند در ریزش مو نقش داشته باشند. حتی کوچکترین عدم تعادل در این هورمون های مردانه و زنانه می تواند منجر به لاغری شود.

تراتنر می‌گوید: «اگر زنی روی صورت خود موهای بیشتری دارد، باید به پزشک خود نیز مراجعه کند تا از نظر سندرم تخمدان پلی کیستیک بررسی شود.»

علامت مو
علت
علائم دیگری که باید مراقب آنها بود.
خشک، درشت یا درهم کم کاری تیروئید یا سوء تغذیه خستگی، افسردگی، ضعف عضلانی، افزایش یا کاهش شدید وزن
لاغر کننده کم خونی یا وضعیت تیروئید ضعف، رنگ پریدگی، ناخن های شکننده، هوس عجیب غذایی (خاک رس، خاک)
خاکستری شدن زودرس خستگی کلیه تورم اطراف چشم یا پاها، حالت تهوع، پوست خاکستری، کبودی آسان
موهای وز وز ضربه استرس
ریزش بیش از حد مو آلوپسی یا بیماری خود ایمنی خستگی شدید، کاهش وزن غیر منتظره، بثورات، درد مفاصل

اما اگر هیچ علامت خیره کننده ای با موهای مات خود ندارید، خبر خوب این است که در اغلب موارد، موهای شما پس از چند اصلاح جزئی سبک زندگی، مسیر خود را پیدا می کند.

سخن آخر

هنگامی که مراقبت از مو و پوست سر خود را شروع کنید، طی چند هفته متوجه بهبودی خواهید شد. انتظار نتایج یک شبه را نداشته باشید. باید صبور باشید و با روال مراقبت از مو سازگار باشید. از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل پیروی کنید، استراحت کافی داشته باشید و از محصولاتی که مناسب موهایتان هستند استفاده کنید. اگر بعد از 2 تا 3 هفته هیچ نتیجه قابل قبولی مشاهده نکردید، با پزشک مشورت کنید و درمان تجویز شده را برای حفظ سلامت موهای خود دنبال کنید. در صورت بروز هر گونه مشکل دیگر بهتر است با متخصص پوست و مو از پزشکت مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز