لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آلرژی به رنگ مو و درمان خانگی آن

آلرژی به رنگ مو و درمان خانگی آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آلرژی به رنگ مو شاید برای برخی از خانم هایی که علاقه زیادی به رنگ کردن موهای خود دارند، ناراحت کننده باشد. اما درمان خانگی برای آلرژی به رنگ مو وجود دارد. تغییر رنگ موهایتان ممکن است یک تجربه هیجان انگیز باشد. با این حال، اکثر برندها حاوی مواد سمی هستند که ممکن است منجر به حساسیت رنگ مو شود. این مواد شیمیایی سمی می تواند به موهای شما نیز آسیب برساند. اکثر رنگ های مو حاوی پارافنیلن دیامین (PPD) هستند. افرادی که پوست هیپوآلرژیک دارند ممکن است واکنش های نامطلوبی به PPD داشته باشند. نترسید. شما به راحتی می توانید حساسیت به رنگ مو را مدیریت کنید. این مقاله را تا انتها بخوانید تا در مورد داروهای خانگی که می توانند به شما در خلاص شدن از شر علائم آلرژی کمک کنند، بیاموزید.

آیا ترکیبات رنگ مو باعث آلرژی می شوند؟

ما از محصولات رنگ مو استفاده می کنیم تا موهای خود را شیک و درخشان نشان دهیم. اما این محصولات ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که می توانند باعث واکنش آلرژیک (مانند درماتیت تماسی) شوند.

ماده اولیه در این محصولات که باعث این واکنش می شود پارافنیلن دی آمین (PPD) است. این معمولا در جوهر چاپگر و جوهر تاتو موقت استفاده می شود. رنگ موی بسته بندی شده معمولاً با یک اکسید کننده فروخته می شود که تا حدی PPD را اکسید می کند. این اثر احتمالاً باعث ایجاد آلرژی می شود.

همراه با PPD، ترکیب شیمیایی دیگری به نام پارا تولوئن دی آمین (PTD) به فرمولاسیون رنگ مو اضافه می شود. اگرچه عوارض PTD می تواند خفیف تر از PPD باشد، اما می تواند باعث آلرژی شود.

علائم حساسیت به رنگ مو

آلرژی به رنگ مو و درمان خانگی آن || پزشکت

شدت علائم شما ممکن است متفاوت باشد. آنها می توانند بلافاصله ظاهر شوند یا ظرف 48 ساعت پس از استفاده از رنگ مو ظاهر شوند.

علائم عبارتند از:

  • ظاهر تاول
  • تورم صورت و گردن
  • بثورات قرمز روی بدن شما
  • التهاب پاها، دست ها، پلک ها و لب ها
  • احساس سوزش در پوست سر، صورت و گردن شما

علائم خفیف را می توان با شستن مو با شامپوی ملایم برای از بین بردن رنگ اضافی از بین برد. استفاده ملایم از مرطوب کننده ها و استروئیدهای موضعی می تواند به مراقبت از قسمت ملتهب پوست کمک کند.

درمان های خانگی برای آلرژی به رنگ مو

گاهی اوقات، ممکن است واکنش شدیدی به این محصولات ایجاد کنید. آنها می توانند باعث آنافیلاکسی شوند، وضعیتی که با خستگی، تورم گلو و افزایش مشکل در تنفس مشخص می شود. آنافیلاکسی نیاز به توجه فوری دارد، یا می تواند کشنده باشد. استفاده از داروهای خانگی خاص می تواند به کاهش شدت علائم کمک کند.

عسل

آلرژی به رنگ مو و درمان خانگی آن || پزشکت

عسل یکی از قدیمی ترین درمان های سنتی مورد استفاده برای بیماری های پوستی است. از آنجایی که دارای خواص تعدیل کننده ایمنی است، ممکن است به کاهش ضایعات و بثورات مرتبط با درماتیت آتوپیک و تماسی کمک کند. یک قاشق غذاخوری عسل را روی گاز استریل بمالید. گاز را روی جوش ها بکشید. این کار را 3-4 بار در روز تکرار کنید تا آلرژی بهبود یابد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا بر روی پوست اثر درمانی دارد. آلوئه ورا دارای خواص ترمیم کننده زخم و ضد التهابی است که می تواند قرمزی و تورم مرتبط با حساسیت رنگ مو را از بین ببرد. این گیاه همچنین می تواند باعث بهبود سریعتر شود. ژل آلوئه ورا را روی بثورات بمالید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح روز بعد آن را بشویید. می توانید این کار را روزانه تکرار کنید.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا دارای خواص ضد التهابی و ترمیم کننده زخم است. می تواند به بهبود ضایعات ملتهب مرتبط با آلرژی به رنگ مو کمک کند. این روغن همچنین سرشار از استرهای موم است که می تواند به ترمیم پوست کمک کند. یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را با روغن حامل (مانند روغن زیتون) مخلوط کنید. این را روی پوست سر و سایر نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح بشویید. این روغن را می توانید حداقل 2 بار در هفته استفاده کنید.

چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. این ممکن است به کاهش التهاب، قرمزی و درد ناشی از واکنش آلرژیک به PPD در رنگ مو کمک کند. یک فنجان چای بابونه آماده کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. از مخلوط خنک برای شستن پوست سر و موهای خود استفاده کنید. موهایتان را با هوا خشک کنید. می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات فنلی است. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی هستند که می تواند در کاهش علائم حساسیت به رنگ مو موثر باشد. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم را به پوست سر و سایر نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید یک شب بماند و با شامپو کاملا بشویید. از طرف دیگر، می توانید آن را حدود یک ساعت بگذارید و سپس با شامپو بشویید. این کار را ۲ بار در هفته تکرار کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به طور گسترده ای به عنوان یک درمان برای تحریک پوست استفاده می شود. دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. این خواص می تواند به کاهش التهاب، قرمزی و درد که معمولاً با حساسیت به رنگ مو مرتبط است، کمک کند.

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر را به پوست سر خود بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد موهایتان را با شامپو کاملا بشویید. این کار را ۲ بار در هفته انجام دهید.

روغن درخت چای

جوش داخل بینی و درمان خانگی آن || پزشکت

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش تورم و بثورات ناشی از درماتیت تماسی (واکنش احتمالی به رنگ مو) کمک کند. مخلوط روغن درخت چای و روغن جوجوبا را در یک قابلمه گرم کنید. این مخلوط روغن گرم را روی بثورات بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح با یک شامپوی ملایم بشویید. این کار را ۲ بار در هفته انجام دهید.

نعناع فلفلی

نعناع دارای خواص ضد خارش است. از این رو، ممکن است به تسکین بثورات خارش دار، قرمز و پوسته پوسته مرتبط با حساسیت به رنگ مو کمک کند. یک فنجان آب را گرم کنید و برگ های نعناع را اضافه کنید. مخلوط را برای مدتی کنار بگذارید و بگذارید خنک شود. آن را روی جوش ها بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

عصاره فندق جادوگر

فندق جادوگر حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند تانن ها و پروآنتوسیانیدین ها است که خواص ضد التهابی از خود نشان می دهند. ممکن است به از بین بردن قرمزی، تورم و خارش مرتبط با آلرژی به رنگ مو کمک کند.

یک Q-tip استریل بردارید و عصاره فندق جادوگر را روی آن بمالید. این عصاره را روی بثورات بمالید و بگذارید خشک شود. با آب ساده بشویید. 2 الی 3 بار در روز این را روی نواحی آسیب دیده بمالید.

روغن کنجد

آلرژی به رنگ مو و درمان خانگی آن || پزشکت

کنجد موجود در روغن کنجد دارای خواص ضد التهابی است. این می تواند با تسکین بثورات و تورم قرمز و خارش دار به درمان آلرژی رنگ مو کمک کند.

روغن کنجد را به آرامی گرم کنید و آن را روی پوست سر و سایر نواحی آسیب دیده بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را کاملا بشویید. از طرف دیگر، می توانید آن را برای حدود یک ساعت قبل از شستشو با شامپو نگه دارید. این کار را ۲ بار در هفته انجام دهید.

این درمان های خانگی ممکن است به درمان آلرژی به رنگ مو کمک کند. اما همانطور که می دانیم همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در بخش بعدی، نکات خاصی را فهرست کرده ایم که می توانید آنها را دنبال کنید.

مراقب نکات زیر باشید!
  • اگر می خواهید خالکوبی کنید، مطمئن شوید که آیا به جوهر حساسیت دارید یا خیر.
  • اگر حتی خفیف ترین واکنش آلرژیک به رنگ موی شیمیایی را مشاهده کردید، فوراً استفاده از آن را متوقف کنید.
  • همیشه قبل از استفاده از محصول یک تست پچ انجام دهید. این به کاهش احتمال واکنش آلرژیک احتمالی کمک می کند.
  • افرادی که به PPD یا PTD آلرژی دارند ممکن است به مواد دیگری مانند بنزوکائین، داروهای بیهوشی و غیره نیز حساسیت داشته باشند. بنابراین، پزشک، دندانپزشک و آرایشگر خود را در جریان بگذارید تا از هر گونه اتفاق ناگوار جلوگیری کنید.

درمان آلرژی به رنگ مو کار سختی نیست. برای تسکین علائم می توانید این درمان های خانگی را دنبال کنید. همچنین می توانید مواد رنگرزی طبیعی مانند حنا را روی پوست سر بمالید که باعث ایجاد حساسیت نمی شود. هنگام استفاده از رنگ مو، از دستکش استفاده کنید. اگر آلرژی شما شدید شد، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

سوالات متداول

درمان حساسیت به رنگ مو چقدر طول می کشد؟ اگر یک واکنش آلرژیک خفیف به رنگ مو دارید، 7 تا 10 روز باقی می ماند. با این حال، اگر یک مورد جدی‌تر از آلرژی دارید، ممکن است یک وضعیت جدیی به نام آنافیلاکسی را تجربه کنید. در چنین مواردی، لطفاً فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

کدام رنگ مو حاوی PPD نیست؟ اکثر رنگ های موی نیمه دائمی ممکن است حاوی PPD نباشند، اما تقریباً همه رنگ ها حاوی PTD هستند. با این حال، قبل از رنگ کردن موهای خود با آرایشگر خود مشورت کنید.

آیا رنگ مو می تواند شما را مریض کند؟ رنگ مو با استفاده از ترکیبات شیمیایی که می تواند باعث سمیت پوست شود، فرموله می شود. اینها می توانند منجر به یک واکنش آلرژیک شوند و همچنین ممکن است باعث ایجاد احساس بیماری در شما شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز