لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عدم بلوغ عاطفی چیست؟

عدم بلوغ عاطفی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عدم بلوغ عاطفی، ناتوانی فرد در بروز یا مقابله با احساساتی با ماهیت جدی می باشد. افرادی که از نظر عاطفی نابالغ هستند نیز ممکن است نسبت به موقعیت ها، واکنش بیش از حد نشان دهند یا در کنترل احساسات خود دچار مشکل شوند. در حالی که ناپختگی عاطفی می تواند بر روابط تأثیر منفی بگذارد، تحقیقات نشان داده است که می تواند بر رشد حرفه ای و توانایی فرد برای یادگیری مهارت های جدید نیز تأثیر منفی بگذارد. اگرچه تحقیقات در مورد علت دقیق همه موارد عدم بلوغ عاطفی بزرگسالان روشن نیست، یک عامل ارتباط قوی بین بدرفتاری یا سوء استفاده در کودکی و ناتوانی در رشد بخش‌هایی از مغز است.

نمونه هایی از عدم بلوغ عاطفی در مقابل بلوغ

تفاوت های فاحشی بین بلوغ عاطفی و عدم بلوغ عاطفی آن وجود دارد.

بلوغ عاطفی زمانی است که فرد مهارت واکنش مناسب به موقعیت ها را داشته باشد و بتواند احساسات خود را کنترل کند. افراد بالغ عاطفی در تمام موقعیت هایی که با افراد دیگر سروکار دارند، رفتاری شبیه به بزرگسالان دارند.

چند نمونه از عدم بلوغ عاطفی در مقابل بلوغ عاطفی، عبارتند از:

روابط

در طول یک درگیری در یک رابطه، یک فرد بالغ از نظر عاطفی می تواند بنشیند و با آرامش در مورد موضوع بحث کند. یک فرد از نظر عاطفی نابالغ احتمالاً در مورد نقش خود در تعارض حالت تدافعی به خود می گیرد، انجام اشتباهی را انکار می کند، یا به طور کلی از بحث در مورد درگیری اجتناب می کند.

موقعیت‌های حرفه‌ای

اگر مشکلی در کارشان پیش بیاید، یک فرد بالغ از نظر عاطفی مسئولیت نقش خود را در این مشکل منعکس کرده و می‌پذیرد. از سوی دیگر، یک فرد از نظر عاطفی نابالغ ممکن است عصبانیت خود را با همکارانش از دست بدهد یا عصبانی شود که به خاطر کاری که به درستی انجام داده است مورد تحسین قرار نمی گیرد.

موقعیت‌های دنیای واقعی

برای مثال، زمانی که در صف منتظر می‌ماند، یک فرد بالغ از نظر عاطفی صبر و حوصله را تمرین می‌کند یا با آرامش می‌پرسد که چقدر طولانی‌تر است. یک فرد از نظر عاطفی نابالغ احتمالاً شروع به احساس ناامیدی یا پرخاشگری می کند و می تواند فریاد بزند، فحش دهد یا موقعیت را ترک کند زیرا باید منتظر بماند.

از آنجایی که افرادی که از نظر عاطفی نابالغ هستند چنین مشکلی در برقراری ارتباط دارند، اغلب در برقراری ارتباط با افراد در سطح عمیق تر، حفظ روابط و بهبود اشتباهات خود مشکل دارند.

علائم عدم بلوغ عاطفی چیست؟

عدم بلوغ عاطفی به طرق مختلف ظاهر می شود. رفتار، تفکر و مهارت های ارتباطی همگی تحت تأثیر ناپختگی عاطفی قرار دارند.

رفتار – اخلاق

به طور کلی رفتار یک فرد یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص یک فرد نابالغ عاطفی است. ممکن است متوجه شوید که احساسات یک فرد به طور قابل توجهی تشدید می شود. مشابه واکنش یک کودک، آنها ممکن است به راحتی گریه کنند، بیش از حد عصبانی شوند، یا زمانی که به خواسته خود نمی رسند عصبانی شوند.

سایر علائم رفتاری عبارتند از:

  • نام بردن در هنگام درگیری
  • رفتارهای کودکانه در بزرگسالی
  • انکار نقش آنها در یک درگیری یا موضوع
  • قلدری دیگران برای رسیدن به آنچه می خواهند.
  • نیاز به اینکه فرد همیشه می خواهد در مرکز توجه باشد.
  • سرزنش دیگران وقتی همه چیز اشتباهی انجام می شود.
  • دروغ گفتن برای رهایی از موقعیت ها یا مکالمات ناراحت کننده
  • ناتوانی در کنترل تکانه های خود، مانند انجام رفتارهای بی پروا
  • حمله به دیگران به عنوان نوعی حالت تدافعی یا درگیر شدن در مکانیسم های دفاعی مضر مانند سوء مصرف الکل و خوردن بیش از حد مواد غذایی غیرمفید

ناپختگی عاطفی با رفتار یک بزرگسال مانند یک کودک در مواقعی که احساسات زیاد است یا درگیری وجود دارد مشخص می شود.

تفکر

افرادی که از نظر عاطفی نابالغ هستند، اغلب ابتدا به خود فکر می کنند، با این فرض که همه چیز در اطراف آنها صرفاً گسترش دنیای آنهاست. به دلیل این نوع تفکر، آنها به شدت به دریافت توجه مثبت متکی هستند. آنها از هر نوع موقعیت دشوار، منفی یا طاقت فرسایی که ممکن است از آنها بخواهد به احساس شخص دیگری فکر کنند دوری می کنند.

افراد نابالغ عاطفی ویژگی های مشابهی با افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته از خود نشان می دهند. عدم بلوغ عاطفی به عنوان شکل کمتر شدید این نوع اختلال سلامت روان در نظر گرفته می شود.

افرادی که دارای ویژگی های خودشیفتگی هستند اغلب بر این باورند که بهتر از سایر افراد هستند و مستحق درمان ویژه هستند. این شبیه طرز فکر افراد نابالغ عاطفی در مورد خود است، هرچند تا حدی کمتر.

زمانی که فرد مبتلا به خودشیفتگی آنچه را که می‌خواهد به دست نمی‌آورد، یا مجبور می‌شود در کارهایی شرکت کند که ایده‌های او را در مورد خودش تهدید می‌کند یا رفتارهایش را به چالش می‌کشد، ممکن است واکنشی مشابه با یک فرد نابالغ عاطفی نشان دهد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از یک شخص یا موقعیت
  • فریاد زدن یا عصبانیت شدید
  • سوء ظن یا بی اعتمادی
  • خصومت

ارتباط

برقراری ارتباط برای افراد مبتلا به ناپختگی عاطفی بسیار دشوار است. آنها نه تنها در ابراز احساسات مشکل دارند، بلکه در بروز احساسات خود نیز مشکل دارند که منجر به عوارض بیشتر در هنگام تلاش برای برقراری ارتباط با دیگران می شود.

این ناتوانی در برقراری ارتباط فراتر از موضوعات مثبت، رفتارهای آن‌ها را در موقعیت‌هایی که احساس می‌کنند مورد حمله قرار می‌گیرند یا به گوشه‌ای پشتیبان می‌شوند هدایت می‌کند.

چگونه ناپختگی عاطفی بر روابط تأثیر می گذارد؟

عدم بلوغ عاطفی چیست؟ || پزشکت

اگر با یک فرد نابالغ عاطفی در ارتباط هستید، ممکن است بسیاری از رفتارهایی که قبلا ذکر شد را دیده و تجربه کرده باشید. این روابط می توانند از نظر احساسی خسته کننده و به طور مداوم دشوار باشند زیرا مسائل حل نمی شوند. اغلب ممکن است در نهایت احساس ناراحتی، تنهایی و عدم اطمینان در مورد آینده رابطه کنید.

در برخی موارد، طغیان خشم یا سایر رفتارهای مرتبط با ناپختگی عاطفی می‌تواند در دسته سوء استفاده عاطفی قرار گیرد.

به عنوان مثال، اگر شریک زندگی‌تان شما را برای هر درگیری که رخ می‌دهد سرزنش می‌کند یا انجام اشتباهی را انکار می‌کند، این می‌تواند سوءاستفاده عاطفی در نظر گرفته شود.

فریاد زدن هنگامی که به خواسته خود نمی رسند نیز می تواند به عنوان نوعی ارعاب تلقی شود که در رده سوء استفاده عاطفی نیز قرار می گیرد.

سایر رفتارهایی که می توان آنها را به عنوان سوء استفاده عاطفی طبقه بندی کرد عبارتند از:

  • انکار چیزهایی که واقعاً رخ داده است.
  • نام بردن که نوعی تحقیر و تعرض لفظی است.
  • قلدری برای اینکه طرف مقابل تسلیم خواسته هایش شود یا رفتارهای ناخواسته را تحمل کند.
  • درگیری در رفتارهای بی پروا، مانند خیانت به شریک زندگی یا سوء استفاده از مواد مخدر یا الکل به دلیل دعوا (مثلاً استفاده از این رفتار به عنوان نوعی تنبیه)

در موردی که این رفتارها به سوء استفاده عاطفی مداوم تبدیل شده است، باید برای حذف ایمن از رابطه کمک بگیرید.

چگونه می توانید بر عدم بلوغ عاطفی غلبه کنید؟

عدم بلوغ عاطفی چیست؟ || پزشکت

در حالی که یک فرد از نظر عاطفی نابالغ می تواند الگوهای آزاردهنده عاطفی از خود نشان دهد، این همیشه درست نیست. در برخی موارد، ممکن است راهی برای غلبه بر عدم بلوغ عاطفی وجود داشته باشد.

اگر در رابطه با فردی هستید که از نظر عاطفی نابالغ است، می توانید:

مکالمه را آغاز کنید: با شریک زندگی خود بنشینید و نحوه تأثیر رفتار او بر شما را بیان کنید. بر خلاف رفتارهای آنها، روی خود تمرکز کنید. آنگاه احساس نخواهند کرد که این حمله شخصی به آنهاست.

به دنبال کمک حرفه ای باشید: صحبت با یک متخصص باتجربه می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا در یک محیط امن و بدون قضاوت باز شوید. این همچنین ممکن است به شریک زندگی شما کمک کند تا از اقدامات خود و نحوه تأثیر آنها بر دیگران آگاهی بیشتری داشته باشد.

برای اینکه این گزینه کار کند، شریک زندگی شما باید مایل به ایجاد تغییرات لازم باشد. شما نمی توانید آنها را مجبور کنید که اثرات منفی رفتار خود را ببینند و تغییرات را ایجاد کنند.

تعیین مرزهای سالم

برای اینکه شریک زندگی شما عواقب اعمال خود را درک کند، باید حد و مرزهایی را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید. این می تواند به این معنی باشد:

  • قاطعانه تر بودن
  • تعیین اینکه کدام اعمال یا رفتارها را تحمل نخواهید کرد.
  • به تعهدات خود برای نحوه مدیریت ناپختگی شریک زندگی خود عمل کنید.
سوالات متداول

چگونه متوجه می شوید که شریک زندگی شما از نظر عاطفی نابالغ است؟ نشانه‌های واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد شریک زندگی شما از نظر عاطفی نابالغ است، از جمله کج خلقی، اجتناب از گفتگوهای دشوار و اجتناب از مسئولیت اعمال خود.

آیا بزرگسالان می توانند یاد بگیرند که چگونه از نظر عاطفی بالغ شوند؟ بزرگسالان می توانند بیاموزند که چگونه از نظر عاطفی بالغ شوند، اما نیاز به کار، خودآگاهی و تمایل صادقانه برای تغییر دارد. جستجوی یک درمانگر متخصص در اصلاح ناپختگی عاطفی، مکان خوبی برای شروع است.

آیا عدم بلوغ عاطفی یک رفتار آموخته شده است؟ عدم بلوغ عاطفی ارتباط زیادی با مرحله رشد کودک دارد. تحقیقات نشان می دهد که دوران کودکی دشوار بدون حمایت کافی والدین، یا سوء استفاده در دوران کودکی، می‌تواند باعث شود که فرد به یک بزرگسال نابالغ عاطفی تبدیل شود.

سخن آخر

عدم بلوغ عاطفی زمانی است که فرد در کنترل احساسات، پذیرش مسئولیت اعمال خود و مقابله با شرایط دشوار مشکل دارد. در حالی که عدم بلوغ عاطفی همیشه نشانه یک اختلال سلامت روان نیست، اما با اختلال شخصیت خودشیفته و تمایلات آزاردهنده عاطفی همراه است. همیشه اینطور نیست که یک فرد از نظر عاطفی نابالغ یا خودشیفته باشد یا بدرفتار.

برای کمک به مقابله با یک فرد نابالغ عاطفی، حد و مرزهای سالمی را تعیین کنید، گفتگوهای سازنده ای را آغاز کنید و به دنبال کمک حرفه ای باشید. فرد نابالغ عاطفی باید بخواهد تغییر کند تا رابطه با او مؤثر واقع شود.

داشتن رابطه با فردی که از نظر عاطفی نابالغ است، چالش برانگیز است. با این حال، راه هایی برای مراقبت از خود در حین تلاش برای بهبود رابطه وجود دارد. با شریک زندگی خود صریح صحبت کنید و حد و مرزهای سالمی را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید تا مشخص کنید که رفتارهای خاصی را تحمل نخواهید کرد. اگر بخواهند شما را در زندگی خود نگه دارند، تغییرات لازم را انجام خواهند داد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز