لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

روش های کنترل باروری در مردان

روش های کنترل باروری در مردان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در دسترس بودن گزینه های پیشگیری از باروری، یک روش فوق العاده برای افراد در تنظیم خانواده و پیشگیری از باروری ناخواسته بوده است. البته، مسئولیت پیشگیری از باروری، تا حد زیادی بر عهده خانم ها بوده است، زیرا روش های آسان تری برای آن ها وجود داشته است. با این حال، پیشرفت ‌های اخیر در روش های کنترل باروری در مردان باعث شده است که گزینه ‌های کنترل باروری بیشتری برای مردان، هم در دسترس و هم به صورت بالقوه وجود داشته باشد.

8 گزینه روش های کنترل باروری در مردان

تا همین اواخر، روش‌های اصلی پیشگیری از باروری برای مردان شامل استفاده از روش های غیر واژنی، کاندوم و وازکتومی بود. با این حال، پیشرفت های جدیدی در دنیای کنترل باروری مردانه حاصل شده است. گزینه های جدیدی هم در حال حاضر در دسترس و هم در حال توسعه هستند.

تقریباً مانند موارد پیشگیری از بارداری در زنان، هر روش باتوجه به شرایط منحصر به فرد شما، مزایا و معایب خاص خود را دارد. گزینه های کنترل باروری موجود برای مردان، عبارت اند از:

  • استفاده از کاندوم
  • روش غیر واژنی
  • یا بیرون کشیدن
  • قرص ضد باروری مردانه
  • روش شات ضد باروری مردانه
  • استفاده از ژل ضد باروری مردانه
  • انجام روش وازکتومی به روش جراحی
  • انجام روش وازکتومی به روش غیر جراحی

اگر سوالات بیشتری درباره روش های پیشگیری از باروری در مردان دارید، با یک پزشک تماس بگیرید.

استفاده از کاندوم برای روش های کنترل باروری در مردان

روش های کنترل باروری در مردان || پزشکت

استفاده از کاندوم، از جمله روش های در دسترس برای مردانه جهت پیشگیری از باروری است. حتی استفاده از کاندوم ها به علت اثربخشی در برابر باروری و عفونت های مقاربتی (STI) یکی از روش های محبوب پیشگیری از باروری برای مردان بوده است.

استفاده از کاندوم موثرتر از روش غیر واژنی است و می تواند همراه با سایر اشکال پیشگیری از باروری (مثلاً مصرف قرص ضد باروری) استفاده شود. در صورت استفاده صحیح، کاندوم می تواند در پیشگیری از باروری بسیار موثر باشد. با این حال، احتمال زیادی برای خطای انسانی وجود دارد که می تواند این روش ها‌ را کم اثر کند.

به عنوان مثال، اگر کاندوم نادرست قرار داده شود، یا سوراخ یا پارگی های کوچکی در آن وجود داشته باشد، ممکن است مقداری مایع منی به تخمک وارد شود و لقاح را ممکن کند. اگر از کاندوم به عنوان یک روش پیشگیری از باروری استفاده می کنید، مهم است که مطمئن شوید که تاریخ مصرف کاندوم های مورد استفاده تان منقضی نشده است، به درستی نگه داری شده اند و به درستی روی آلت تناسلی قرار گرفته اند.

روش های غیر واژنی، از روش های کنترل باروری در مردان

این روش، برای همه افراد در دسترس است. روش غیر واژنی، فعالیت جنسی است که شامل دخول سنتی (قرار گرفتن آلت تناسلی در واژن) نمی شود. به عنوان نوعی روش پیشگیری از باروری، این روش در پیشگیری از به هم رسیدن اسپرم و تخمک، که برای لقاح ضروری است، موثر است.

رابطه غیر واژنی برای افراد مختلف می تواند معانی متفاوتی داشته باشد، بنابراین در برخی موارد، این روش ممکن است شامل رابطه جنسی دهانی یا مقعدی باشد. اگرچه این فعالیت ها منجر به لقاح نمی شوند (مگر اینکه اسپرم وارد واژن شود)، استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بروز بیماری های مقاربتی توصیه می شود.

مردان

روش انصراف یا بیرون کشیدن، از روش های کنترل باروری در مردان

روش انصراف، بیشتر به عنوان “روش بیرون کشیدن” شناخته می شود. در طول این روش، مرد قبل از انزال، آلت تناسلی خود را بیرون می کشد تا از رسیدن اسپرم به تخمک زن پیشگیری شود. این کار، به عنوان یک روش پیشگیری از باروری، بسیار مؤثر نیست، زیرا انجام صحیح آن بر اساس یک الگو ثابت می تواند بسیار دشوار باشد.

این احتمال وجود دارد که اسپرم همچنان بتواند به تخمک برسد و باعث لقاح شود. اگرچه این روش چندان مؤثر نیست، اما در پیشگیری از باروری موفق تر از عدم استفاده از روش پیشگیری از باروری است.

از روش های کنترل باروری در مردان

روش های کنترل باروری در مردان || پزشکت

این مورد، جزو روش های در حال توسعه است. در مارس 2018، زمانی که نوبت به توسعه گزینه کنترل باروری برای مردان به شکل قرص رسید، پیشرفتی حاصل شد. دانشمندان مؤسسه ملی بهداشت و مؤسسه سلامت کودک و توسعه انسانی یونیس کندی شرایور اعلام کردند که آزمایش اولیه یک قرص مردانه حاوی دی متاندرولون آندکانوات ( DMAU ) را تکمیل کرده‌اند.

در طول دوره مطالعه خود، 100 مرد سالم دوز روزانه DMAU مصرف کردند و پس از 28 روز پیشگیری موثر از باروری مشاهده شد. مطالعه آنها نشان داد که این دارو توسط شرکت کنندگان مرد به خوبی تحمل می شود و پس از 28 روز، باروری آنها به سطوح نزدیک به اخته کاهش می یابد.

این دارو با کاهش سطح هورمون های مردانه مانند تستوسترون و مهار تشکیل سلول های اسپرم عمل می کند. دی‌ متاندرولون آندکانوات (DMAU) یک قرص آندروژن، آنابولیک، استروئید پروژسترون است که یک بار در روز مصرف می‌شود که FSH و LH را سرکوب می‌کند و باعث کاهش تولید تستوسترون و اسپرم می‌شود.

این قرص، در حال حاضر در حال انجام آزمایش‌ های بالینی برای ارزیابی «اثرات بلند مدت بر کلیه‌ ها، کبد، میل جنسی و افسردگی» است. سایر مطالعات بالینی نیز در حال بررسی نسخه تزریقی DMAU هستند. با این حال، به علت طولانی شدن پروسه تایید دارو توسط FDA، ممکن است برای مدت طولانی شاهد ورود این قرص به بازار نباشیم.

شات ضد باروری مردانه

این مورد نیز جزو روش های در حال توسعه است. یک مطالعه در سال 2016 با حمایت CONRAD و سازمان بهداشت جهانی به این موضوع پرداخت که آیا ترکیبی از هورمون‌هایی که از طریق تزریق به بدن مردان وارد می‌ شوند، برای پیشگیری از باروری مؤثر است یا خیر.

با این حال، به علت بروز عوارض جانبی شدید و اختلالات خلقی ناشی از تزریق، مطالعه زودتر خاتمه یافت. این ترکیب حاوی نسخه های طولانی اثر یک پروژستین، نورتی استرون انانتات (NET-EN) و یک آندروژن، تستوسترون آندکانوات (TU) بود. این ترکیب، به شرکت کنندگان مرد هر هشت هفته یک بار به عنوان یک روش پیشگیری از باروری، به صورت واکسن تزریق شد.

نتایج نشان داد که در حالی که تزریق‌ها تقریباً به طور کامل تولید اسپرم را مهار می‌کردند، اما عوارض جانبی ایجاد شده برای ادامه مطالعه بسیار شدید بودند. شرکت کنندگان مرد آکنه، درد در محل تزریق، افزایش میل جنسی، اختلال نعوظ و اختلالات خلقی را تجربه کردند.

داروی ضد باروری تزریقی به نام RISUG

در ماه‌ های اخیر، محققان هندی آزمایش‌های بالینی یک داروی ضد باروری تزریقی به نام RISUG (مهار برگشت‌ پذیر اسپرم تحت هدایت) را تکمیل کرده‌اند. این روش شامل “انجام یک تزریق ژل مانند است که اسپرم را غیرفعال می کند.” RISUG با تزریق ژل پلیمری به مجرای دفران مرد عمل می کند تا از خروج سلول های اسپرم از بدن جلوگیری کند.

این امر مردان را عقیم می کند و به این ترتیب از باروری پیشگیری می شود. یک تزریق می تواند تا 13 سال موثر باشد و در صورت لزوم می توان آن را با تزریق دیگری که ژل را خنثی می کند، معکوس کرد. RISUG برای مردانی که مایل به وازکتومی دائمی و جراحی نیستند، کاربرد بسیار زیادی دارد.

این کارآزمایی ‌ها شامل بیش از 300 مرد بود و نرخ موفقیت بیش از 97 درصد از پیشگیری از باروری را نشان داد. در حال حاضر این محصول در انتظار تایید سازمان نظارتی در هند است. اما در ایالات متحده، Vasalgel، که یک روش پیشگیری از باروری مبتنی بر RISUG است، در حال توسعه است. در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایشات، مشخص نیست که Vasalgel چه زمانی وارد بازارهای ایالات متحده خواهد شد.

استفاده از ژل ضد باروری مردانه

روش های کنترل باروری در مردان || پزشکت

این مورد نیز جزو روش های در حال توسعه است. یک ژل ضد باروری به نام Nestorone-Testosterone (NES/T) بیش از یک دهه است که در حال ساخت است و این پتانسیل را دارد که یک گزینه بسیار موثر برای کنترل باروری هورمونی برای مردان باشد.

این ژل هورمون های گنادوتروپین را خاموش می کند و تولید تستوسترون را در بیضه ها کاهش می دهد. این مسئله باعث کاهش تعداد اسپرم ها می شود که به نوبه خود از باروری پیشگیری می کند.  این ژل که FDA توصیه می‌ کند روزانه بر روی شانه مردان مالیده شود، در مطالعه‌ ای در سال 2012 روی 99 مرد در سرکوب تولید اسپرم موثر بود.

علاوه براین، کارآزمایی بالینی دیگری در سال 2018 آغاز شد.

به علت انجام آزمایش ‌های ایمنی دقیق و فرآیند تأیید که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) مورد نیاز است، این دارو ممکن است برای مدتی به صورت تجاری در دسترس نباشد. پیش ‌بینی می‌ شود که این ژل تا سال 2022 فرآیند کارآزمایی بالینی را تکمیل کند و پس از آن زمان تصمیم ‌گیری برای انتقال دارو به مطالعه فاز سوم گرفته می ‌شود.

جراحی وازکتومی

این مورد، به عنوان یک روش جراحی در دسترس است. یکی از رایج ترین گزینه های پیشگیری از باروری برای مردان، وازکتومی است. وازکتومی شامل عقیم سازی جراحی است که بسیار موثر است، اما این روش باید گزینه ای دائمی محسوب شود.

این جراحی را می توان در برخی موارد معکوس کرد، اما نه در همه موارد، و حتی با برگشت موفقیت آمیز، شانس باروری باتوجه به مدت زمانی که از اولین وازکتومی گذشته است، کاهش می یابد. با وازکتومی، لوله هایی که اسپرم را از بیضه ها حمل می کنند، بریده و پانسمان می شوند.

این بدان معناست که مرد برای لقاح، عقیم می شود. اسپرم در بیضه ها، و خارج از مایع منی، باقی می ماند و در نهایت توسط بدن جذب می شود. وازکتومی یک روش متداول با خطرات کم است و معمولاً در مطب انجام می شود. عوارض جانبی که ممکن است پس از انجام عمل ایجاد شود ممکن است شامل خونریزی، تورم و کبودی باشد.

بروز عوارض شدیدتر نادر است. وازکتومی برای پیشگیری از باروری بسیار موثر است، با این حال، در برابر بیماری های مقاربتی محافظتی ایجاد نمی کند.

وازکتومی های غیر جراحی

روش های کنترل باروری در مردان || پزشکت

این مورد برای استفاده در دسترس است. نوآوری های جدید منجر به ایجاد روش های غیر جراحی وازکتومی شده است. این مورد در مورد وازکتومی غیر جراحی است. بسیار شبیه وازکتومی معمولی، مجرای دفران برای جلوگیری از خروج اسپرم از بیضه ها بریده می شود.

با این حال، رویکرد متفاوت است. به این صورت که به جای استفاده از چاقوی جراحی برای ایجاد برش در کیسه بیضه، یک سوراخ کوچک در پوست با ابزار خاصی ایجاد می شود. سپس این ابزار به آرامی پوست را کشیده و اجازه می‌دهد تا سوراخی به مجرای دفران برسد. این امر منجر به خونریزی کمتر، عوارض کمتر، عدم نیاز به بخیه و بهبودی سریعتر می شود.

چالش های عرضه محصولات کنترل باروری مردانه

مانند هر روش درمانی پزشکی جدید، ارائه شکل جدیدی از محصولات کنترل باروری به بازار یک چالش مهم است. مانند هر داروی جدید، اگر بخواهیم روش های جدید برای استفاده در جمعیت عمومی به اندازه کافی ایمن و موثر محسوب شوند، باید عوارض جانبی را برطرف کرد.

وقتی صحبت از کنترل باروری مردانه به میان می آید، یکی دیگر از موانع این است که این محصول به اندازه روش های کنونی کنترل باروری مؤثر باشد (مانند گزینه های زیادی که قبلاً برای پیشگیری از باروری زنان وجود داشته است، از جمله روش های ضد باروری های هورمونی و IUD).

سخن آخر

اگرچه بسیاری از پیشرفت‌های جدید و هیجان‌انگیز برای کنترل باروری مردانه در حال انجام است، در حال حاضر گزینه ‌های موجود در بازار محدود هستند. در آینده، داشتن گزینه‌ های بیشتر برای پیشگیری از باروری می‌ تواند مزایای زیادی داشته باشد و به رهایی زنان از مسئولیت‌پذیری بیشتر در مورد پیشگیری از باروری کمک کند.

صرف نظر از اینکه کدام روش کنترل باروری را انتخاب می کنید، مهم است که با پزشک خود در مورد اثربخشی آن و هرگونه عوارض جانبی احتمالی که ممکن است تجربه کنید، صحبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های کنترل باروری مردانه، با پزشکت تماس بگیرید و با متخصصین مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز