لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

کاندوم زنانه چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 برخی از زنان و مردان استفاده از حلقه های داخلی و خارجی کاندوم را لذت بخش تر می دانند. کاندوم های زنانه (کاندوم داخلی یا فمیدون) از عفونت های مقاربتی (STI) از جمله HIV و بارداری در حین رابطه واژینال جلوگیری می کنند. همچنین می توان از آنها در داخل مقعد برای محافظت در برابرعفونت های مقاربتی استفاده کرد.

کاندوم زنانه در داخل واژن یا مقعد قرار داده می شود تا مانعی برای جلوگیری از ورود مایعات بدن و مایع منی به بدن باشد. آنها از یک ماده پلاستیکی نرم به نام نیتریل ساخته شده اند.

اگرچه این کاندوم ها زنانه نامیده می شوند، اما می توانند توسط افراد از هر جنسیتی برای محافظت در حین رابطه مقعدی استفاده شوند.

اغلب می توانید کاندوم های زنانه را از کلینیک های بهداشت جنسی یا متخصصین مراقبت های بهداشتی تهیه کنید وهمچنین در برخی از مغازه ها و داروخانه ها به فروش می رسد. کاندوم زنانه انواع مختلفی دارد.

چرا زنان باید از کاندوم استفاده کنند؟

در صورت استفاده صحیح، کاندوم محافظت بسیار خوبی در برابر HIV، بارداری و اکثر STI ها هستند. در حقیقت، آنها تنها نوعی پیشگیری از بارداری هستند که از ابتلا به بیماری های مقاربتی یا انتقال بیماری های مقاربتی (از جمله HIV)جلوگیری می کنند. اگر از کاندوم استفاده می کنید، می توانید به راحتی از رابطه جنسی لذت ببرید و هیچ نگرانی بابت ابتلا خود و یا همسرتان به بیماری های مقاربتی نداشته باشید.

نکات مهم در استفاده از کاندوم چیست؟

کاندوم زنانه چیست؟ | پزشکت

کاندوم ها تنها در صورتی در برابر بیماری های مقاربتی، اچ آی وی و بارداری محافظت می کنند، که در هر بار رابطه جنسی تعویض شوند. دو کاندوم با همدیگر استفاده نشوند. استفاده از کاندوم داخلی همزمان با کاندوم خارجی رابطه جنسی را ایمن نمی کند. در عوض باعث اصطحکاک و پارگی کاندوم می شود.

هر زمان که رابطه جنسی برقرار می کنید یا در حین رابطه جنسی از طریق واژن، مقعد یا دهان، از کاندوم جدید استفاده کنید.

نحوه استفاده از کاندوم چگونه است؟

اگرچه احتمال دارد در ابتدا دلهره آور به نظر برسند، اما با کمی تمرین می توان از کاندوم های زنانه استفاده کرد.

  • قبل از اینکه شروع استفاده از کاندوم، تاریخ روی بسته کاندوم ها را بررسی کنید.
  • کاندوم ها را در جایی در دسترس نگه دارید (مانند کیف یا کنار تخت) اما آنها را در جیب یا جایی که بتواند گرم، مچاله یا آسیب ببیند، قرار ندهید.
  • کاندوم را با احتیاط از بسته بیرون آورید تا پاره نشوند. برای باز کردن آنها از دندان یا قیچی خود استفاده نکنید و مراقب ناخن های تیز یا جواهرات باشید.

کاندوم زنانه در رابطه جنسی واژن

کاندوم زنانه چیست؟ | پزشکت

سلامت بانوان

دستورالعمل هایی در بسته وجود دارد و می توانید در مورد نحوه قرار دادن کاندوم از یک مشاور جنسی مشاوره بگیرید. این مراحل عبارتند از:

  1. چمباتمه بنشینید، دراز بکشید یا در وضعیت راحت مانند نحوه قرار دادن تامپون قرار بگیرید. حلقه کوچکتر را در انتهای بسته کاندوم فشرده و آن را تا جایی که ادامه دارد در واژن قرار دهید. حلقه بزرگ در انتهای باز کاندوم زنانه اطراف دهانه واژن را می پوشاند. این قسمت در خارج از بدن قرار می گیرد.
  2. هنگام رابطه جنسی، آلت تناسلی مرد باید به داخل کاندوم وارد شود. نباید بین کاندوم و کنار واژن قرار بگیرد. می توانید با راهنمایی به همسرتان کمک کنید تا مطمئن شود آلت تناسلی او در مکان مناسبی قرار دارد.
  3. بعد از رابطه جنسی، حلقه بزرگ را بپیچانید تا از نشت منی جلوگیری شود و کاندوم زن را به آرامی بیرون بکشید.
  4. همیشه در هر بار رابطه جنسی از کاندوم جدید استفاده کنید.

کاندوم زنانه در رابطه جنسی مقعدی

کاندوم های زنانه را می توان توسط هر جنسیتی برای محافظت در برابرعفونت هاSTI ها، از جمله HIV، در حین رابطه مقعدی استفاده کرد. اگر از کاندوم برای رابطه جنسی مقعدی استفاده می کنید آن را مانند کاندوم مردانه استفاده کنید. قبل از قرار دادن تدریجی آلت تناسلی مرد، داخل کاندوم روان کننده قرار داده و آن را روی آلت تناسلی مرد قرار دهید، مقدار زیادی روان کننده هم در قسمت خارجی کاندوم و اطراف مقعد قرار دهید. همچنین می توانید کاندوم را قبل از رابطه جنسی در مقعد قرار دهید، همان کاری که برای رابطه جنسی واژینال انجام می دهید. برای انجام این کار؛ این موارد را دنبال کنید:

  1. ابتدا از لوب در اطراف مقعد استفاده کنید، سپس حلقه داخلی کاندوم را فشار دهید تا به شکل بیضی شکل درآید و آن را به داخل فشار دهید.
  2. انگشت خود را داخل کاندوم قرار داده و آن را تا جایی که می توانید به سمت بالا فشار دهید. حلقه خارجی باید در خارج از مقعد باقی بماند. سعی نکنید حلقه داخلی را بردارید، احتمال دارد کاندوم را پاره کنید.
  3. بعد از رابطه جنسی، وقتی آماده شدید، آلت تناسلی مرد را بیرون بیاورید. سپس حلقه خارجی را چند بار بپیچانید و کاندوم را به آرامی بیرون بکشید و مطمئن شوید که هیچ منی ریخته نشده است.

خطرات استفاده از کاندوم زنانه چیست؟

از هر 100 زن حداکثر 21 نفر در یک سال با استفاده معمول از کاندوم باردار می شوند، احتمالاً به این دلیل که آنها هر بار در رابطه جنسی خود از کاندوم استفاده نمی کنند.

احتمال پاره شدن کاندوم زنانه در مقایسه با کاندوم مردانه بیشتر است. پارگی کاندوم به معنای ابتلا به عفونت های مقاربتی یا باردار شدن است.

  • آلت تناسلی بین واژن و سطح خارجی کاندوم می لغزد.
  • در حین رابطه جنسی حلقه خارجی کاندوم به داخل واژن رانده می شود.

کاندوم زنانه همچنین احتمال دارد در هنگام قرار دادن، احساس سوزش، خارش یا بثورات پوستی، ناراحتی ایجاد کند.

قبل از استفاده از کاندوم زنانه، دستورالعمل ها را با دقت بخوانید. اگر کاندوم از تاریخ انقضا گذشته است یا علائمی از آسیب دیدید مانند پارگی یا سوراخ کوچک کاندوم را دور انداخته و کاندوم دیگری را انتخاب کنید.

از کاندوم زنانه همزمان با کاندوم مردانه استفاده نکنید. آنها می توانند به هم بچسبند، که احتمال دارد باعث پاره شدن یک یا هر دو کاندوم شود. کاندوم زنانه در حال حاضر برای رابطه جنسی مقعدی مورد تایید FDA نیست.

تفاوت کاندوم زنانه و کاندوم مردانه در چیست؟

هر دو نوع کاندوم به شرط استفاده صحیح، به اندازه کافی موثر هستند. استفاده از هر دو گزینه برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی مناسب است. می توانید با هر دو آزمایش کنید، احتمال دارد فکر کنید که کدام یک برای رابطه شما مناسب تر هستند. برای انتخاب اینکه در رابطه جنسی خود با شریک زندگی کدام یک از کاندوم استفاده کنید، می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

زمان استفاده از کاندوم ها

کاندوم های مردانه باید درست قبل از رابطه جنسی، وقتی آلت تناسلی مرد روی آن قرار دارد، پوشیده شوند، اما کاندوم زنانه را می توان زودتر وارد بدن کرد (حداکثر تا هشت ساعت قبل از رابطه جنسی)؛ بنابراین، با استفاده از کاندوم های زنانه هیچگونه وقفه ای در برقراری رابطه جنسی بوجود نمی آید.

حساسیت ناشی از کاندوم ها

بیشتر کاندوم های مردانه از لاتکس ساخته شده اند و برخی از افراد به این مسئله حساس هستند. کاندوم های زنانه از جنس نیتریل هستند که یک ماده ضد حساسیت است، بنابراین پوست حساس دستگاه تناسلی را تحریک نمی کند.

سایز کاندوم ها

اگر احساس می کنید که با کاندوم مردانه در حین رابطه جنسی راحت نیستید، پس کاندوم زنانه می تواند مناسب باشد. کاندوم های زن بزرگتر هستند و به راحتی در اطراف آلت تناسلی مرد قرار می گیرند. این بدان معنی است که آنها فضای مناسب تری به آلت تناسلی مرد می دهند. بعضی از مردان آنها را ترجیح می دهند.

میزان لذت با کاندوم ها

استفاده از کاندوم زنانه می تواند رابطه جنسی را برای مردان و زنان خوشایندتر کند. در حین رابطه جنسی واژینال، حلقه داخلی کاندوم زن احتمال دارد نوک آلت تناسلی را تحریک کند و حلقه خارجی می تواند با کلیتوریس در تماس باشد. این می تواند هم برای زن و هم خوشایند باشد. علاوه بر آن، بر خلاف کاندوم مردانه، کاندوم زنانه برای ثابت ماندن در محل نیاز به نعوظ ندارد.

در صورت پاره شدن کاندوم چه باید کرد؟

کاندوم زنانه چیست؟ | پزشکت

در صورت استفاده صحیح از کاندون به ندرت پیش میآید که کاندوم پاره شود؛ اما در صورت پاره شدن و یا بروز مشکل دیگری مانند حرکت حلقه بیرونی در داخل واژن یا مقعد، کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • بلافاصله آلت تناسلی مرد را خارج کنید.
  • تا آنجا که می توانید منی را خارج کنید.
  • خارج اندام تناسلی خود را به آرامی بشویید. از شستن داخل واژن یا مقعد خودداری کنید (دوش گرفتن) زیرا این امر می تواند باعث انتشار بیشتر عفونت یا تحریک شود.
  • اگر رابطه جنسی واژینال داشته اید، به دستشویی بروید و برای دفع منی از بدن تلاش کنید.
  • اگربرای از پیشگیری از بارداری راه دیگری استفاده نکرده اید، احتمال دارد برای جلوگیری از بارداری نیاز به پیشگیری از بارداری اضطراری داشته باشید. این کار باید طی 72 ساعت پس از رابطه جنسی انجام شود.
آزمایش سلامت جنسی

به یک مرکز بهداشتی بروید. آنها احتمالاً توصیه می کنند که آزمایش سلامت جنسی را حدود 10 روز پس از مواجهه (اگر نگران علائمی هستید زودتر) و سپس حدود سه ماه بعد دوباره انجام دهید. چون بیماری های مقاربتی مختلف در زمان های مختلف پس از عفونت بروز پیدا می کنند.

اگر شریک زندگی تان تحت معالجه منظم است و حداقل شش ماه گذشته میزان ویروس وی غیرقابل شناسایی است، هیچ خطر انتقال ویروس HIV وجود ندارد.

اگر شریک زندگی شما تحت معالجه منظم نیست یا مطمئن نیست که چقدر به درمان پاسخ می دهد، باید در اسرع وقت با یک متخصص تماس بگیرید. احتمال دارد پروفیلکسی پس از مواجهه (PEP) پیشنهاد شود. این شامل مصرف داروهای ضد ویروسی (ARV) به مدت یک ماه برای کاهش احتمال HIV مثبت است. PEP میزان موفقیت بالایی دارد، اما جایگزین کاندوم نیست، یک داروی قدرتمند با عوارض جانبی است و برای همه استفاده نمی شود.

رابطه جنسی ایمن تر برای افراد ترنس

چه جراحی کمتری انجام داده باشید یا نه بهترین راه برای محافظت از خود و همسرتان در برابر بیماری های مقاربتی و اچ آی وی استفاده از کاندوم (اعم از زن یا مرد) همراه با روان کننده بر پایه آب است. همه زنان ترانس نمی توانند از کاندوم های زنانه استفاده کنند، این به عمق واژن آنها بستگی دارد.

اگر اخیراً جراحی کرده اید، باید بیشتر مراقب باشید. احتمال دارد پوست التیام نیافته باشد و به راحتی خونریزی کند و بدین ترتیب احتمال ابتلا به اچ آی وی بیشتر خواهد بود.

چگونه در مورد کاندوم با همسرم صحبت کنم؟

احتمال دارد از صحبت در مورد استفاده از کاندوم خصوصاً در ابتدای رابطه خجالت بکشید، اما اجازه ندهید که این مسئله مانع محافظت از خود در برابر بیماری های مقاربتی، اچ آی وی و بارداری شود. صحبت با شریک زندگی در مورد کاندوم نشانه این نیست که به آنها اعتماد ندارید. این راهی برای نشان دادن مراقبت شماست و می تواند از هردو محافظت کند.

اگر شریک زندگی از استفاده از کاندوم امتناع ورزید، برای داشتن رابطه جنسی محافظت نشده کسی شما را مجبور نمی کند. به یاد داشته باشید که همیشه حق تصمیم گیری در مورد رابطه جنسی یا عدم آن را دارید. سعی کنید قبل از برقراری رابطه جنسی با همسر خود در مورد استفاده از کاندوم و رابطه جنسی محافظت شده صحبت کنید.

حرف آخر

کاندوم زنانه که کاندوم داخلی نیز نامیده می شود، وسیله ای برای جلوگیری از بارداری (پیشگیری از بارداری) است که به عنوان سدی برای جلوگیری از ورود اسپرم به رحم عمل می کند. از بارداری و عفونت های مقاربتی (STI) محافظت می کند.

کاندوم زنانه کیسه ای نرم و شل است که در انتهای آن یک حلقه وجود دارد.

فقط دو کاندوم زنانه (کاندوم زنانه FC1 و جایگزین آن، کاندوم زنانه FC2) مورد تاییدیه اداره غذا و دارو در ایالات متحده هستند کاندوم زنانه FC1 که از پلاستیک (پلی اورتان) ساخته شده است، دیگر تولید نمی شود. کاندوم زنانه FC2 از لاتکس مصنوعی ساخته شده است و برای کسانی که به به لاتکس آلرژی دارند مطمئن هستند و با روان کننده پایه سیلیکون از قبل روغن کاری می شود.

کاندوم زنانه به جلوگیری از بارداری کمک می کند. همچنین می توانید از کاندوم زنانه برای محافظت در برابر عفونت های مقاربتی استفاده کنید. از جمله مزایای مختلف، کاندوم زنانه:

  • بلافاصله موثر است.
  • محافظت در برابر STI ها
  • بدون نسخه و لوازم خاص در دسترس است.
  • می توان حداکثر هشت ساعت قبل از رابطه جنسی آن را وارد کرد.
  • به ندرت باعث واکنش های آلرژیک می شود و حداقل خطر عوارض جانبی را دارد
  • مانند کاندوم مردانه به همکاری شریک زندگی یا آلت تناسلی نعوظ احتیاج ندارد.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/female-condom/about/pac-20394129

https://www.avert.org/sex-stis/safer-sex-hiv/female-condoms

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز