لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تبخال تناسلی در مردان

تبخال تنتاسلی مردان|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تبخال تناسلی، یک عفونت مقاربتی (STI) که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، در مردان تفاوت چندانی با زنان ندارد. این باعث بروز تاول ها و زخم های دردناک در اندام تناسلی یا راست روده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در لحظات بیماری، استرس یا خستگی عود کند.

فرق بین تبخال تناسلی در زنان و مردان می تواند در خطر انتقال آن باشد. به دلیل تفاوت در آناتومی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دستگاه تناسلی، عوارض خاصی در مردان ممکن است رخ دهد که در زنان رخ نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. برای اطلاع شما از تفاوت تبخال تناسلی در مردان با زنان سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت به علائم و نشانه‌های تبخال تناسلی در مردان بپردازیم، از جمله عوامل خطرزای جنسی و عوارض آن را مورد بررسی قرار دهیم.

علائم تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی عمدتاً توسط هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اگرچه یک ویروس مرتبط به نام ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) به طور قابل توجه ای با این بیماری مرتبط است.HSV- 1 نوعی است که معمولاً با تبخال همراه است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از طریق رابطه دهانی به اندام تناسلی یا رکتوم منتقل شود.

عفونت با HSV-1 و HSV-2 همیشه علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در صورت بروز علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به شیوع تاول های خارش یا سوزن سوزن شود که به سرعت پاره شده و زخم های دردناکی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. زخم های باز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند ترشح و خونریزی کنند، در نهایت پوسته پوسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و در عرض دو تا چهار هفته بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابند. علائم دیگری، به ویژه در طول شیوع اولیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند همراه با آن بروز کند، از جمله:

شیوع بعدی تبخال تناسلی نسبت به اولین شیوع کمتر است.

تفاوت تبخال تناسلی در مردان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در محل آنها است. علاوه بر آلت تناسلی و کیسه بیضه، زخم های تبخال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند اغلب روی یا زیر پوست ختنه گاه (همچنین به عنوان پرپوس شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند) ایجاد شوند. افرادی از هر جنس که رابطه جنسی مقعدی یا دهانی-مقعدی (“ریمینگ”) دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند نیز ممکن است دچار زخم در راست روده شوند.

تبخال تناسلی|| پزشکت

تبخال تناسلی چگونه پخش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

ویروس تبخال روی پوست و در بزاق یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این ویروس به راحتی از طریق تماس نزدیک، معمولاً در حین رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال منتقل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.  در صورت تماس با موارد زیر ممکن است به تبخال تناسلی مبتلا شوید:

  • زخم تبخال
  • بزاق شریک مبتلا به تبخال دهان
  • مایعات تناسلی از شریک مبتلا به تبخال تناسلی
  • پوست اطراف دهان یا اندام تناسلی فرد مبتلا به عفونت تبخال

شما حتی ممکن است تبخال را از تماس پوست به پوست با فردی که هیچ علامتی ندارد و ممکن است حتی ندانید که تبخال دارد، بگیرید.

تبخال تناسلی در مردان چگونه است؟

تبخال تناسلی در مردان تفاوتی با زنان ندارد. شیوع خود به خود تاول ها همراه با درد، نشانه کلاسیک این عفونت ویروسی رایج است. با این حال، علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. شیوع ممکن است تنها شامل یک زخم یا یک خوشه متراکم از زخم باشد. برخی موارد علائم تحت بالینی خواهند بود (به این معنی که علائم مبهم هستند و به راحتی قابل تشخیص نیستند)، در حالی که برخی دیگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شدید و از نظر جسمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ناتوان کننده باشند.

اگرچه برخی ها فکر می کنند که علائم و نشانه‌های تبخال تناسلی باید کاملاً واضح و مشخص باشند، اما تغییرات در علائم گاهی اوقات می‌تواند منجر به تشخیص نادرست و اشتباه در بیماری شود.

مردان
زگیل تناسلی

ارزیابی و آزمایش تخصصی گاهی برای تشخیص صحیح تبخال تناسلی با علائم مشابه مورد نیاز است، مانند:

سیفلیس:

این STI رایج که توسط باکتری Treponema Pallidum ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، معمولاً شامل یک زخم منفرد و بدون درد در ناحیه تناسلی یا راست روده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

زونا:

این عفونت ویروسی که در اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان ایجاد و باعث شیوع تاول‌های دردناک مشابه تبخال تناسلی می‌شود. با این حال، شیوع زونا در اندام تناسلی بسیار نادر است.

برفک آلت تناسلی:

همچنین به عنوان کاندیدیاز آلت تناسلی شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این عفونت قارچی بیشتر در زیر پوست ختنه گاه ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، جایی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث قرمزی، تاول و بالانیت شود.

شانکروئید:

این بیماری مقاربتی نادر که توسط باکتری Hemophilus ducreyi ایجاد و باعث شیوع ضایعات بدون درد با پوسته پوسته شدن در ناحیه تناسلی یا نزدیک آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بیشتر در بخش هایی از آفریقا رایج است.

گرانولوم اینگویناله:

این بیماری مقاربتی نادر که توسط باکتری کلبسیلا گرانولوماتیس ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، با یک توده بدون درد روی یا نزدیک اندام تناسلی ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که به تدریج ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بزرگ شده و باز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و زخم ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. بیشتر در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری مانند جنوب شرقی هند رایج است.

تبخال تناسلی در مردان چقدر شایع است؟

تقریباً 8 نفر از هر 100 مرد بین 14 تا 49 سال در ایالات متحده با HSV-2 زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

یکی از تفاوت های اصلی بین تبخال تناسلی در مردان و تبخال تناسلی در زنان، فراوانی عفونت است. زنان غشاهای مخاطی بزرگتری در اندام تناسلی خود دارند. این بافت های ترشح کننده در برابر پارگی و عفونت متخلخل و آسیب پذیر هستند. در مردان ختنه شده، بافت های مخاطی به مجرای ادرار (لوله ای که ادرار از طریق آن از بدن خارج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود) محدود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

تشخیص تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با معاینه فیزیکی، نمونه برداری از زخم و بررسی سابقه پزشکی (از جمله تماس های جنسی اخیر) تشخیص داد. سواب برای به دست آوردن سلول هایی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که یک متخصص شناخته شده به عنوان پاتولوژیست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با استفاده از تست های آزمایشگاهی مانند مورد ارزیابی قرار دهد.

کشت ویروسی: این روشی است که در آن نمونه‌ای از مایع یا بافت بدن به سلول‌های میزبان اضافه می‌شود تا ببینند آیا ویروس مشکوک رشد می‌کند یا خیر.

تست تقویت اسید نوکلئیک (NAAT): تکنیکی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ویروس های خاصی مانند HSV-1 یا HSV-1 را با تکثیر مواد ژنتیکی ویروس شناسایی کند.

همچنین آزمایش‌های خونی به نام سنجش ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم (ELISAs) وجود دارد که می‌تواند پروتئین‌های ایمنی شناخته شده به عنوان آنتی‌بادی‌های اختصاصی HSV-1 و HSV-2 را شناسایی کند. اگر فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید که از طریق تماس جنسی در معرض تبخال تناسلی قرار گرفته اید اما هیچ علامتی ندارید، این آزمایش ها مفید هستند.

تمایز HSV-1 از HSV-2 ممکن است به تشخص گزینه و برنامه درمانی کمک کند زیرا تبخال تناسلی ناشی از HSV-2 نسبت به تبخال تناسلی ناشی از HSV-1 احتمال عود و بازگشت بیشتری دارد.

تبخال تناسلی در مردان چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد. داروهای ضد ویروسی فقط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از شیوع ویروس جلوگیری یا کوتاه کنند. درمان روزانه سرکوبگر ضد ویروسی برای تبخال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند احتمال انتقال به شریک جنسی را کاهش دهد. در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت در برابر عفونت تبخال تناسلی وجود ندارد. درمان تبخال تناسلی شامل یکی از سه داروی ضد ویروسی خوراکی است:

  • فامویر (فامسیکلوویر)
  • والترکس (والاسیکلوویر)
  • زوویراکس (آسیکلوویر)

این داروها تبخال تناسلی را درمان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شدت و مدت شیوع را کاهش دهند، به خصوص اگر ظرف 72 ساعت پس از ظهور ضایعات مصرف شوند.

دوز و مدت زمان

دوز و مدت زمان درمان تبخال تناسلی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بسته به اینکه این اولین یا شیوع بعدی بیمار باشد فرق کند، به نحوی که:

  • برای اولین شیوع: داروهای ضد ویروسی دو تا سه بار در روز با یا بدون غذا به مدت هفت تا 10 روز از طریق دهان مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.
  • برای شیوع بعدی: دوز ضد ویروسی به طور کلی کمتر است، در حالی که مدت درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از یک تا پنج روز متغیر باشد.

اگر تبخال عودکننده شدید دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است درمان سرکوب کننده ای را توصیه کند که در آن داروهای ضد ویروسی با دوزهای پایین هر روز برای جلوگیری از شیوع مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

مطالعات نشان داده‌اند که درمان سرکوب‌کننده HSV-2 می‌تواند دفعات شیوع تبخال تناسلی را 70 تا 80 درصد کاهش دهد و در عین حال خطر انتقال به شرکای جنسی را کاهش دهد.

تبخال جنسی|| پزشکت
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که داروهای ضد ویروسی ممکن است فوایدی داشته باشند که در عرض 72 ساعت پس از علائم شروع شوند، بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که بیشتر از 24 ساعت صبر نکنید.

شما حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید درمان را در مرحله به اصطلاح پرودرومال که اغلب قبل از شیوع ضایعات است، شروع کنید، که علائم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد در پشت پاها یا در باسن
  • سردرد و کسالت (احساس ناخوشی عمومی)
  • خارش یا سوزن سوزن شدن در ناحیه زمانی که معمولاً شیوع پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

عوارض تبخال تناسلی در مردان

عوارض تبخال تناسلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مننژیت: در موارد نادر، عفونت HSV می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به التهاب مایع اطراف مغز و نخاع شود.
  • پروکتیت: این التهاب مخاط رکتوم است که معمولاً در مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • سایر عفونت های مقاربتی: افراد مبتلا به زخم های تبخال باز شانس بیشتری برای انتقال یا ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی مانند HIV دارند.
سوالات متداول

چه چیزی ممکن است با تبخال تناسلی در مردان اشتباه گرفته شود؟ تبخال تناسلی گاهی اوقات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با برفک آلت تناسلی اشتباه شود، به خصوص در افرادی که آلت تناسلی ختنه نشده دارند. عفونت قارچی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث قرمزی، تورم و تشکیل تاول های ریز در زیر پوست ختنه گاه و روی سر آلت تناسلی شود. تبخال تناسلی همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با سیفلیس اشتباه گرفته شود اگر شیوع محدود باشد و باعث ایجاد یک زخم بزرگ روی آلت تناسلی شود.

تاول های تبخال چقدر طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد؟ علائم تبخال تناسلی معمولاً در عرض 2 تا 12 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. عفونت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث شیوع تاول هایی شود که به زخم های دردناک باز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و به سرعت پوسته پوسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. بهبودی معمولاً در عرض دو تا چهار هفته اتفاق می‌افتد.

زخم تبخال به چه صورت است؟ هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که یک همه گیری برای اولین بار رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، تبخال تناسلی با مجموعه ای از برجستگی های شفاف سفید، زرد یا قرمز پر از مایع شفاف ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که تاول ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترکند، مایع شفاف یا زرد رنگی تمام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و زخم های کوچک و کم عمقی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که به سرعت پوسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. درد یک ویژگی تعیین کننده است.

سخن آخر

همانطور که تشخیص تبخال تناسلی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناراحت کننده باشد، درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شدت و مدت شیوع بیماری را در صورت وقوع و زمانی که رخ دهد کاهش دهد. درمان همچنین می‌تواند خطر ابتلا به شریک جنسی را کاهش دهد، مسئله‌ای که در صورت داشتن رابطه بسیار مهم است.

اگر تبخال دارید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با استفاده از کاندوم و اجتناب از رابطه جنسی در صورت بروز علائم، از شریک زندگی خود محافظت کنید. قبل از شیوع بیماری، خارش یا سوزن سوزن شدن در ناحیه ای که معمولاً شیوع بیماری شما در آن رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و یا درد در پشت ساق یا باسن شما رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز