لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


التهاب ریه از عوامل عفونی مانند ذات‌الریه ناشی از باکتری‌ها، قارچ‌ها یا ویروس‌ها و علل غیرعفونی مانند پنومونیت یا نوعی واکنش آلرژیک ایجاد می شود.

نوع حاد التهاب ریه به طور ناگهانی اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد و در عرض چند روز تا چند هفته برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، درحالیکه التهاب مزمن ریه به تدریج رخ می دهد و بهبودی آن 6 هفته یا بیشتر طول می کشد. در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به سلول های سالم حمله کند که منجر به التهاب مزمن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود . این ممکن است در صورت داشتن یک بیماری خودایمنی مانند آسم اتفاق بیفتد.

چه داروهایی برای التهاب ریه وجود دارد؟

درمان التهاب ریه بر اساس علت التهاب، حاد یا مزمن بودن آن و شدت بیماری شما متفاوت است. داروها ممکن است به التهاب کمک کنند یا علائم مرتبط دیگر مانند درد، مشکلات تنفسی، عفونت، احتقان یا تب را مدیریت کنند.

چند نمونه از داروهای موجود برای درمان التهاب ریه عبارتند از:

سردرد || پزشکت

روفلومیلاست (Daliresp)

روفلومیلاست به تسکین التهاب کمک می کند، تا جریان هوا را به ریه های شما بهبود یابد. عوارض جانبی روفلومیلاست می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش وزن
  • اسهال
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات
  • لرزش
  • بیخوابی

قبل از مصرف این دارو در صورت داشتن مشکلات کبدی یا افسردگی به پزشک خود اطلاع دهید.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها به صورت خوراکی یا داخل وریدی در بیمارستان برای عفونت های باکتریایی ریه جدی تر تجویز می شوند. به عنوان مثال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به آزیترومایسین (زیتروماکس)، کلاریترومایسین (بیاکسین)، لووفلوکساسین و آموکسی سیلین اشاره کرد.

ضد قارچ ها

دارو های ضد قارچی عفونت های قارچی ریه را درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. داروها شامل کتوکونازول ، ایتراکونازول، آمفوتریسین B، وریکونازول و غیره هستند.

داروی استنشاقی || پزشکت

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها نوعی دارو هستند که التهاب را در بدن کاهش می‌دهند و جریان هوا را در ریه‌ها راحت‌تر می‌کنند.

انواع مختلفی از کورتیکواستروئیدها در دسترس هستند. برخی از آنها قابل استنشاق بوده و باید هر روز طبق دستور مصرف شوند. برخی دیگر از طریق دهان تزریق یا مصرف می شوند.

کورتیکواستروئیدهایی که پزشکان اغلب تجویز می کنند عبارتند از:

فلوتیکازون (Flovent). داروی استنشاقی است که دو بار در روز استفاده می کنید. عوارض جانبی می تواند شامل سردرد، گلودرد، تغییرات صدا، حالت تهوع، علائم شبیه سرماخوردگی و برفک دهان باشد.

بودزوناید (Pulmicort). به عنوان یک استنشاق دستی یا برای استفاده در یک نبولایزر ارائه می شود. عوارض جانبی می تواند شامل سرماخوردگی و برفک دهان باشد.

برونکودیلاتورها

به شل شدن عضلات راه هوایی برای بهبود تنفس برای آسم کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. به عنوان مثال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به آلبوترول و سالمترول اشاره کرد. آنها در اشکال مختلف، از جمله قرص، استنشاق، محلول نبولایزر و شربت در دسترس هستند.

گشاد کننده های برونش کوتاه اثر می توانند عوارض جانبی مانند:

  • خشکی دهان
  • سردرد
  • سرفه کردن

این اثرات باید به مرور زمان از بین بروند. اگر ناراحتی قلبی دارید، قبل از مصرف برونکودیلاتور کوتاه اثر، به پزشک خود اطلاع دهید.

داروهای ترکیبی

عمدتاً ترکیبی از دو گشادکننده برونش طولانی اثر یا یک کورتیکواستروئید استنشاقی و یک برونش گشادکننده طولانی اثر هستند.

داروهای مخاطی

شعله ور شدن علائم می تواند باعث افزایش سطح خلط در ریه ها شود. داروهای مخاطی به کاهش خلط یا رقیق شدن آن کمک می کنند تا بتوانید راحت تر آن را سرفه کنید. آنها معمولاً به شکل قرص هستند و عبارتند از:

  • کربوسیستئین
  • اردوستئین
  • N-استیل سیستئین

عوارض جانبی این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دل درد

واکسن درمانی || پزشکت

واکسن ها

افراد مبتلا باید سالانه واکسن آنفولانزا دریافت کنند. پزشک شما ممکن است توصیه کند که واکسن پنوموکوک را نیز دریافت کنید. این واکسن‌ها خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهند و می‌توانند به شما در جلوگیری از عفونت و سایر عوارض مرتبط با COPD کمک کنند.

داروهای بیولوژیک

در برخی افراد، التهاب ناشی از بیماری های مزمن مانند آسم یا COPD ممکن است در نتیجه داشتن تعداد گلبول‌های سفید خون به نام ائوزینوفیل بیشتر از حد طبیعی باشد. داروهای بیولوژیک از سلول های زنده ایجاد می شوند و قادر به درمان این بیماری هستند.

داروهای ضد التهاب و مسکن

برای کمک به علائم خفیف التهاب ریه، مانند تب، بدن درد و درد، بدون نسخه در دسترس هستند. به عنوان مثال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن اشاره کرد. بدون مشورت با پزشک در مورد علائم خود از هیچ محصول بدون نسخه (OTC) استفاده نکنید.

درمان های جایگزین التهاب ریه

چندین نوع درمان دیگر برای التهاب ریه وجود دارد. پزشک ممکن است گزینه های دیگری را بر اساس علائم و شدت بیماری شما توصیه کند. برخی از درمان های جایگزین عبارتند از:

اکسیژن درمانی || پزشکت

اکسیژن درمانی.

می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای کمک به تنفس در برخی موارد التهاب شدید ریه استفاده شود. اگر COPD یا سایر التهاب مزمن ریه دارید، پزشک ممکن است اکسیژن درمانی خانگی قابل حمل را تجویز کند.

جراحی.

اگر التهاب ناشی از COPD، سرطان ریه یا فیبروز کیستیک دارید، جراحی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک گزینه درمان باشد. یک پزشک ممکن است در مورد مزایا و خطرات جراحی یا پیوند ریه با شما صحبت کند.

فیزیوتراپی.

می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش فشار و شل شدن خلط از ریه ها کمک و تنفس را آسان تر کند.

مرطوب کننده.

می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شل شدن خلط و بهبود سرفه کمک کند. توصیه ها و بهترین روش استفاده و تمیز کردن رطوبت ساز را حتما از پزشک بپرسید. مرطوب‌کننده‌های کثیف می‌توانند میکروب‌هایی را در خود نگه دارند که ممکن  است به ریه‌های شما آسیب بزند، باعث عفونت شوند و التهاب ریه را بدتر کند.

درمان های خانگی دیگر برای تسکین التهاب موقتی خفیف ریه، عبارتند از:

  • نوشیدن چای سبز
  • نوشیدن آب فراوان
  • خوردن غذاهای مغذی
  • استراحت برای بهبودی
  • غرغره کردن با آب نمک

چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان التهاب ریه را تشخیص داد؟

اگر دچار تنگی نفس، تب، سرفه مداوم یا سایر علائم التهاب ریه هستید، به پزشک مراجعه کنید. یک پزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علائم، تشخیص و گزینه های درمانی شما را مورد بحث قرار دهد. آزمایش‌های زیادی وجود دارد که پزشک می‌تواند برای تشخیص التهاب ریه از آن استفاده کند. پزشک پس از بررسی علائم شما، انواع آزمایشات لازم را برای شما تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

انواع تست ها برای تشخیص التهاب ریه عبارتند از:

  • کشت خون
  • آزمایش بزاق
  • سی تی اسکن
  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • تست عملکرد ریوی (PFT)

سوالات متداول

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم دارو را بدون نسخه بخرم؟

بله، برخی از داروها برای کمک به مدیریت علائم خفیف بدون نسخه در دسترس هستند. اینها شامل استامینوفن، NSAID ها، محصولات رایج سرفه و سرماخوردگی، چای های تسکین دهنده و غیره هستند. قبل از مصرف هر گونه محصول OTC، از جمله مکمل ها، گیاهان دارویی یا ویتامین ها، حتما با پزشک صحبت کنید.

داروها برای درمان التهاب ریه چقدر موثر هستند؟

داروها بسته به شرایط خاص شما و مدت زمان دریافت درمان موثر هستند. برای انواع التهاب مزمن ریه، مهم است که داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید. یک پزشک وضعیت شما را کنترل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و در صورت نیاز دوز یا درمان شما را تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. آنها در مورد گزینه های درمانی شما و موثرترین داروها برای بیماری شما صحبت خواهند کرد.

آیا التهاب ریه مسری است؟

بله، برخی از علل التهاب ریه مسری هستند. علل عفونی التهاب ریه ناشی از باکتری ها (پنومونی، سل) یا ویروس ها (آنفولانزا، کووید-19) مسری هستند. اما سایر اشکال ناشی از علل خودایمنی یا ژنتیکی التهاب ریه مسری نیستند.

سخن آخر

دلایل مختلفی برای التهاب ریه وجود دارد. بیشتر علل حاد موقتی هستند و می‌توان آن را با گزینه‌های درمانی مختلف مانند استراحت و مراقبت در منزل مدیریت کرد. اما برخی از انواع التهاب عفونی ریه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند جدی باشد و نیاز به درمان با آنتی بیوتیک و سایر داروها دارد. التهاب مزمن ریه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناتوان کننده باشد و نیاز به مدیریت مادام العمر دارد.

مهم است که با پزشک در مورد خطرات برخی بیماری های مزمن مانند آسم یا COPD صحبت کنید. اگر مشکل تنفسی دارید یا علائم دیگری از التهاب ریه دارید، با پزشک مشورت کنید. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به تشخیص وضعیت شما و تعیین یک برنامه درمانی کمک کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز