لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

راهکارهای رقیق شدن خلط

راهکارهای رقیق شدن خلط | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


راهکارهای رقیق شدن خلط به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید آن را دفع کنید. 8 راهکار رقیق شدن خلط را یادبگیرید. خلط یک بیماری نیست بلکه نشانه برخی از عفونت های تنفسی زمینه ای، التهاب، آلرژی یا بیماری مزمن تنفسی است. وجود بیش از حد این ماده چسبنده در بینی، گلو، مجاری تنفسی و ریه ها معمولاً هیچ خطری برای بدن شما ندارد. اما می تواند باعث ناراحتی تنفسی شود. در این مقاله درمان خانگی، نکات و تکنیک هایی برای کاهش یا رقیق شدن خلط بدون استفاده از داروها آورده شده است.

راهکارهای رقیق شدن خلط: با آب نمک گرم غرغره کنید.

گلو مسدود شده خود را با محلول گرم نمک شستشو دهید. نمک به عنوان ضد عفونی کننده عمل می کند. گرمای ملایم و غرغره باعث می شود خلط داخل گلو شما شل شود. هنگامی که خلط شل شد، می توان آن را به راحتی از دهان خارج کرد. غرغره همچنین به از بین بردن آلرژن های احتمالی مانند گرد و غبار، اسپورهای باکتریایی و قارچی از گلو کمک می کند. یک چهارم تا نصف قاشق چای خوری نمک سفره یا نمک دریا را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. چند دقیقه با آب نمک غرغره و سپس از دهان خارج کنید.

از اسپری نمک بینی یا قطره استفاده کنید.

اسپری یا قطره بینی می تواند به خارج شدن خلط در بینی شما کمک کرده و تنفس مناسب را ایجاد کند. اسپری نمک بینی حاوی آب نمک هستند که به رقیق شدن مخاط سینوس کمک می کند. حتی خروج آن را از حفره بینی راحت تر می کند. علاوه بر این، این محلول هیدراته کننده به شستشوی مجاری بینی کمک می کند. حتی مخاط را از ایجاد پوسته یا سفت شدن جلوگیری می کند.

می توانید محلول بینی خود را از بازار بخرید یا یک فنجان (240 میلی لیتر) آب مقطر را در یک بطری یا ظرف استریل بریزید. اگر فقط آب لوله کشی در دسترس دارید. آن را بجوشانید و سپس قبل از استفاده بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود. نصف قاشق چایخوری (2.5 گرم) نمک و همان مقدار جوش شیرین را در آب مخلوط کنید. در نهایت، این محلول نمکی را در بطری بریزید و در دمای اتاق نگهداری کنید. این محلول به مدت 3 روز قابل استفاده است.

راهکارهای رقیق شدن خلط: مصرف عسل

راهکارهای رقیق شدن خلط | پزشکت

عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که می تواند مخاط را رقیق یا شل کند تا دفع خلط آسان شود. این دارو به ویژه در کاهش سرفه در کودکان مفید واقع شده است. می توانید یک قاشق غذاخوری عسل خام مصرف کنید. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و به یک لیوان آب داغ اضافه کرده و مصرف کنید.

راهکارهای رقیق شدن خلط: از داروی کورکومین استفاده کنید.

جزء اصلی زردچوبه کورکومین است. حتی دارای خواص ضد التهابی قابل توجهی است که می تواند به کاهش بیش از حد ترشح مخاط غلیظ و بهبود عملکرد ریه، به ویژه در بیماران مبتلا به آسم، کمک کند. می توانید 6 تا 12 گرم پودر زردچوبه را در روغن سرخ کرده و برای تسکین علائم آسم مصرف کنید. می توانید مقداری پودر زردچوبه را در شیر گرم مخلوط کنید. این تونیک را بنوشید تا ترشح خلط مهار شود.

راهکارهای رقیق شدن خلط: غذاهای تند بخورید.

یکی از راههای ساده برای رفع خلط، مصرف غذاهایی است که مقدار زیادی فلفل قرمز در آن وجود دارد. حرارت مشخصه فلفل قرمز از ترکیب اصلی فعال زیستی آن کپسایسین ناشی می شود. این گرما می تواند به حل شدن و رقیق شدن خلط ضخیم کمک کرده و سرفه را راحت تر کند. در حالی که کپسایسین به نازک شدن مخاط کمک می کند، همچنین تولید مخاط اضافی را تحریک می کند که منجر به آبریزش بینی می شود. غذاهای تند را در رژیم غذایی معمولی خود بگنجانید. توجه کنید سابقه مشکلات گوارشی نداشته باشید زیرا با افزایش مصرف فلفل قرمز، بیماری گوارشی تشدید می شود.

تمرینات تنفسی را امتحان کنید.

یکی از تمرینات تنفسی که اغلب برای دفع خلط توصیه می شود، روش پاکسازی مجاری هوایی است که شامل کشیدن خلط به پشت گلو و سپس سرفه کردن آن است. سرفه بیشتر یک رفلکس غیر ارادی برای دفع یک عامل تحریک کننده در داخل دستگاه تنفسی است، اما می توان آن را به صورت کنترل شده ای برای رهایی ریه ها از خلط بیش از حد انجام داد.

چای زنجبیل و آب نبات استفاده کنید.

راهکارهای رقیق شدن خلط | پزشکت

زنجبیل به طور گسترده ای برای تسکین سرفه، گلودرد و احتقان قفسه سینه استفاده می شود، اما شواهد علمی کافی برای تأیید اثرات درمانی آن وجود ندارد. اثربخشی زنجبیل در مهار ترشح بیش از حد مخاط ممکن است به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی ذاتی آن باشد. می توانید یک تکه کوچک زنجبیل خام یا زنجبیل آبدار میل کنید. یک فنجان آرام بخش چای زنجبیل را با خیساندن گیاه به مدت چند دقیقه در آب داغ آماده کنید و این نوشیدنی را برای رفع احتقان ناشی از خلط بنوشید.

سرفه های هوفی را تمرین کنید.

سرفه های هوفی شامل تنفس عمیق هوا در ریه ها، نگه داشتن آن در داخل و سپس بازدم فعال برای سرفه کردن خلط است. یک نفس عمیق کشیدن و نگه داشتن آن به هوا اجازه می دهد تا هوا از پشت خلط خارج شده و آن را از دیواره ریه خارج کند. سپس می توانید خلط شل شده را از طریق بازدم شدید یا سرفه از ریه ها خارج کنید.

بخار با روغن های ضروری را امتحان کنید.

استنشاق بخار یک روش استاندارد برای از بین بردن تجمع خلط در دستگاه تنفسی است، اما اگر چند قطره اسانس درمانی به آب اضافه کنید، ممکن است موثرتر باشد. این روغن ها از گیاهان دارویی مختلف استخراج می شوند و اثرات قابل توجهی در ارتقاء سلامتی دارند که می تواند بهبود سریعتر از احتقان قفسه سینه را تسهیل کند. مقداری آب بجوشانید و در یک کاسه تمیز بریزید. چند قطره روغن نعناع بابونه و روغن درخت چای به آن اضافه کنید. درجه حرارت بخار را بررسی کنید تا مطمئن شوید خیلی گرم نیست و سپس صورت خود را بالای کاسه با یک حوله در بالا نگه دارید تا بخار از آن خارج نشود. بخارها را چند دقیقه تنفس کنید تا خلط شل شود و سپس بعداً سرفه کنید.

چگونه از ایجاد خلط جلوگیری کنیم؟

 

راهکارهای رقیق شدن خلط | پزشکت

عفونت های تنفسی معمولاً مسئول ایجاد خلط هستند. شما می توانید با تمام تلاش خود برای سالم ماندن و حفظ سلامت دیگران از سرماخوردگی جلوگیری کنید. در اینجا چند نکته برای مراقبت از خود است که می توانید در برنامه روزانه خود برای تسکین تجمع خلط گنجانید:

مصرف مایعات را افزایش دهید.

مایعات بیشتری بنوشید تا خلطی که در مجاری تنفسی شما جمع شده اند به راحتی دفع شود و به بدن شما در مبارزه بهتر با عفونت کمک کند. افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند ممکن است حتی بیشتر از دیگران به آب رسانی نیاز داشته باشند. به نظر می رسد نوشیدنی های گرم در رقیق شدن ترشحات غلیظ مخاط موثرتر است، اما برخی از آنها به عنوان دیورتیک عمل می کنند که در صورت مصرف بیش از حد می تواند ادرار را افزایش داده و بدن را کم آب کند. بنابراین، شما باید همه این عوامل را در نظر بگیرید و میزان مایعات مصرفی خود را بر این اساس تنظیم کنید. شما می توانید با کاهش مصرف نوشیدنی های دیورتیک مانند قهوه و برخی چای ها همراه با افزایش مصرف چای های درمانی و حتی آب گرم، از مزایای آن استفاده کنید.

سر خود را بالا ببرید تا تنفس هنگام خواب آسان شود. اگر سر خود را روی چند بالش اضافی بگذارید، نیروی زیادی را بر روی خلط جمع شده در مجاری بینی وارد می کند تا فضایی برای حرکت هوا ایجاد شود.

از مرطوب کننده استفاده کنید.

از رطوبت ساز برای انتقال رطوبت به محیط خشک زندگی خود استفاده کنید. تنفس در هوای مرطوب به آبرسانی به انسداد گلو و مجاری بینی کمک می کند. این به نوبه خود باعث کاهش و رقیق شدن ترشح خلط می شود.

فیلترهای خانه خود را تمیز و سرویس کنید. به طور منظم فیلترهای سیستم گرمایش و سرمایش خود را تمیز و سرویس کنید. تا عملکرد صحیح آنها حفظ شود. یک فیلتر ناپاک یا معیوب به گرد و غبار و سایر عوامل محرک احتمالی اجازه ورود به خانه شما را می دهد و به طور بالقوه باعث ایجاد حساسیت در ایجاد خلط می شود.

مراقب آنچه می خورید، باشید. مراقب آنچه می خورید باشید زیرا برخی غذاها می توانند ترشحات مخاط را افزایش دهند. شما باید غذاهای مضر خود را شناسایی کنید، اما متخصصان به طور کلی توصیه می کنند که مصرف لبنیات و غذاهای چرب و شیرین را محدود کنید.

به طور منظم ورزش کنید. ورزش برای بهبود جریان خون، ایمنی و استقامت بدنی، که همه آنها نقش مهمی در مبارزه با عفونت هایی که باعث ایجاد خلط می شوند، مفید است. علاوه بر این، تنگی نفس ناشی از فعالیت بدنی ریه ها را مجبور می کند تا جذب اکسیژن را افزایش دهند. هجوم شدید هوا در ریه ها مخاطی را که روی دیواره های راه هوایی مستقر شده است از بین می برد، که می تواند منجر به سرفه شود.

بهداشت دستها را رعایت کنید.

رعایت بهداشت مستلزم شستشوی مکرر دستها با صابون یا تمیز کردن دستها به ویژه قبل از غذا خوردن یا لمس چشم، بینی و دهان با مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل است. هنگام سرفه یا عطسه همیشه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید. بلافاصله بعد آن را در سطل زباله بیندازید. اگر دستمال کاغذی در دسترس ندارید و نمی توانید سرفه یا عطسه خود را نگه دارید. بهتر است صورت خود را در قسمت خمیده آرنج خود فرو ببرید تا اینکه آن را با دستان خود بپوشانید. اگر از دستان خود استفاده می کنید، قبل از تماس با هر چیز دیگری آنها را با صابون بشویید. از سیگار کشیدن خودداری کنید. از افرادی که مبتلا به سرماخوردگی یا سایر عفونت های تنفسی فوقانی هستند فاصله داشته باشید.

تفاوت بین خلط و بلغم چیست؟

راهکارهای رقیق شدن خلط | پزشکت

خلط یک مایع چسبناک است که در سراسر بدن توسط غشاهای مخاطی (مخاط) که دیواره های داخلی حفره ها و مجاری مختلف بدن را پوشانده است، به ویژه آنهایی که به بیرون منتهی می شوند، تولید می شود. عملکرد آن هیدراته کردن و روغن کاری دیواره های اندام ها، حفره ها و مجاری و مبارزه با عفونت ها است. خلط یا خلط به طور خاص به مخاط غلیظ متراکم تولید شده در ریه ها و دستگاه تنفسی تحتانی در طول عفونت، آلرژی یا برخی بیماری های مزمن دیگر اشاره دارد.

مخاط به طور طبیعی در سینوس ها، بینی و گلو برای روان شدن، مبارزه با عفونت ها و به دام انداختن گرد و غبار و سایر محرک های خارجی تولید می شود. مردم به طور معمول این ترشحات آبریزش را در طول روز بدون آنکه متوجه شوند، دفع می کنند. بعید است مشکلی برای سلامتی ایجاد کند. با این حال، هنگامی که مخاط متراکم یا بیش از حد (خلط) می شود، مانند عفونت یا حساسیت، می توانید احساس کنید که از پشت بینی به داخل حلق می ریزد. این احساس ناراحت کننده به عنوان قطره یا ترشحات بعد از بینی شناخته می شود. حتی می تواند باعث سرفه، درد در گلو، نیاز مکرر به پاکسازی گلو و احساس وجود توده در گلو شود.

سرفه کردن خلط خون در صبح بیشتر نتیجه پارگی رگ های خونی در ریه ها است. حتی باعث می شود خون به بیرون تراوش کرده و با مخاط مخلوط شود. در چنین مواردی، مشورت با پزشک برای رد هرگونه آسیب جدی ریوی ضروری است. افرادی که مقدار زیادی خون سرفه می کنند نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

سخن آخر

ایجاد خلط، در پی عفونت تنفسی نشانه عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن است. حاوی گلبول های سفید خون و آنتی بادی هایی است که با میکروب های مهاجم مبارزه کرده و از شیوع بیماری جلوگیری می کند. در اکثر موارد، خلط به خودی خود برطرف می شود. هنگامی که بیماری سرماخوردگی یا آنفلوانزا روند خود را طی کرد. حتی ممکن است 3 تا 4 هفته طول بکشد. با این حال، اگر بیماری طولانی مدت دارید، مانند COPD یا برونشیت، که خلط را به یک عادت منظم تبدیل می کند. شیوه زندگی و اقدامات مراقبتی فوق الذکر می تواند به ویژه در مدیریت ناراحتی تنفسی شما مفید باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز