لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آسیب های ریوی کرونا

آسیب های ریوی کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آسیب های ریوی کرونا در طولانی مدت می تواند منجر به ناراحتی و حتی نگرانی مبتلایان به بیماری کرونا شود. رایج ترین علائم COVID-19 شامل تب، سرفه و مشکلات تنفسی است. تا زمانی که علائم شدید نداشته باشید، به احتمال زیاد می توانید آنها را در خانه درمان کنید، همانطور که در هنگام سرما خوردگی یا آنفولانزا می توانید در خانه اقدامات درمانی را انجام دهید.

بیشتر افراد مبتلا به کرونا بدون نیاز به مراقبت های بیمارستانی می توانند بهبود پیدا کنند. با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد اینکه آیا شما باید در خانه بمانید یا شخصاً تحت مراقبت های پزشکی باشید، سوال کنید.

دانشمندان در حال تلاش برای ساختن داروهای جدید و آزمایش برخی از داروهای موجود، برای درمان بیماری کرونا هستند تا ببینند آیا آنها می توانند COVID-19 را درمان کنند یا خیر. در این بین، روش هایی وجود دارد که به کمک آنها می توان علائم را چه در خانه و چه در بیمارستان تسکین داد. تعیین برنامه ی درمانی ضد بیماری کرونا، نهایتا باید توسط پزشک انجام شود.

آیا آسیب های ریوی کرونا دائمی است؟

آسیب های ریوی کرونا | پزشکت

بسته به قدرت سیستم ایمنی بدن، سن و بیماری های زمینه ای احتمالی، ویروس مولد بیماری کرونا، می تواند بر روی سیستم تنفسی به طرق مختلف و شدت های گوناگون، تأثیر بگذارد. علائم می توانند از خفیف، مانند سرفه، تنگی نفس و تب تا بروز بیماری های بحرانی، از جمله نارسایی تنفسی، شوک و نارسایی اندام های حیاتی، متغیر باشد.

متاسفانه بیمارانی که بیماری های زمینه ای تنفسی دارند، در صورت ابتلا به کووید-۱۹، بیماری شدید همراه با آسیب جدی به ریه را تجربه خواهند کرد. در چنین شرایطی، بیماری کرونا، بیماری های زمینه ای مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی، بیماری بینا بینی ریه و غیره را بسیار تشدید خواهد کرد.

عوارض کوتاه مدت آسیب های ریوی کرونا

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، به نظر می رسد زمان بهبودی برای عفونت خفیف حدود دو هفته و برای بیماری شدید سه تا شش هفته است. با این حال، این زمان متغیر است. علاوه بر شدت بیماری، به بیماری های زمینه ای قبلی بیمار نیز بستگی دارد.

چندین نظرسنجی انجام شده در ایالات متحده و ایتالیا نشان می دهد که تنها 39٪ از افرادی که در بیمارستان بستری شده اند، گزارش داده اند که تا 14-21 روز پس از تشخیص، بهبود یافته اند و علامت بیماری در آنها از بین رفته است.

به همین ترتیب، در مطالعه ای بر روی 143 بیمار بستری شده مبتلا به COVID-19 فقط 13٪ بهبود یافتگان، پس از حدود 60 روز از شروع بیماری، عاری از علائم بودند و تمام‌ نشانه های بیماری در آنها از بین رفته بوده است.

شایعترین علائم این بیماری، شامل تنگی نفس (43٪)، خستگی (53٪)، درد مفاصل و درد قفسه سینه بوده است.

با این حال، گزارش هایی از بیماری شدید مداوم همراه با هفته ها تب و ذات الریه در بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف و سرکوب شده، گزارش شده است.

حتی با ابتلا به عفونت خفیف تر، بیماران همچنان می توانند علائم طولانی مدتی داشته باشند. یک نظرسنجی که اخیرا انجام شده، نشان داده است که تنها 65٪ افراد بهبود یافته، بازگشت به شرایط سلامتی قبلی را تا 14-21 روز پس از تشخیص گزارش کرده اند.

علائمی که می توانند پس از بهبودی همچنان ادامه داشته باشند، عبارتند از:

  •  سرفه (43٪)
  • خستگی (35٪)
  • به ندرت تب و لرز در مبتلایان به عفونت خفیف

کرونا و تغییرات فیزیولوژیکی در ساختار ریه

آسیب های ریوی کرونا | پزشکت

آسیب اصلی COVID-19 مربوط به تبادل گازهای تنفسی در آلوئول است. معمولاً بین اپیتلیوم آلوئولار (سلولهای نوع 1) و مویرگ ارتباط بسیار محکمی وجود دارد.

COVID-19  سلول های AT2 را آلوده کرده، آنها را از بین می برد و آلوئول را مسدود می کند. علاوه بر این، شواهدی در مورد میکروترومبوز وجود دارد که ممکن است قسمت عروقی را مسدود کند.

از نظر بالینی، این شرایط ممکن است به صورت چندین حالت ظاهر شوند:

  • سپسیس
  • برونکوپنومونی شدید
  • سندرم تنفسی حاد

ذات الریه، همان التهاب و تجمع مایعات موجود در ریه ها است که باعث تنفس دشوار می شود. بیماران می توانند دچار تنگی نفس، تب و سرفه شوند که می تواند رنج آور باشد. التهاب شدیدتر می تواند منجر به ARDS  شود، که می تواند به درمان اساسی از جمله استفاده از روش های اکسیژن درمانی نیاز داشته باشد.

اگر یک بیمار مبتلا به یک بیماری زمینه ای جدی باشد. این امر می تواند منجر به اثرات طولانی تر بر روی ریه ها مانند فیبروز (زخم ریه) شود.

سپسیس، سندرم التهاب غیرطبیعی است که معمولاً ناشی از عفونت است. این اختلال می تواند منجر به عدم عملکرد صحیح چندین ارگان به صورت همزمان، شود. این سندرم می تواند نیاز به درمان اندام های از کار افتاده داشته باشد. همچنین پس از درمان، تأثیر ماندگاری بر عملکرد طولانی مدت آنها خواهد داشت.

آیا COVID-19 می تواند باعث آسیب دائمی ریه شود؟

این احتمال وجود دارد و محتمل است که افراد مبتلا به آسیب ریه مزمن بیشتر در معرض خطر عوارض طولانی مدت باشند.

اطلاعات حاصل از گزارش های مراکز درمانی نشان می دهد که در افراد مبتلا به سندرم حاد تنفسی و سندرم تنفسی خاورمیانه، تا 50٪ از افرادی که همزمان COVID-19 داشته اند ممکن است دچار آسیب ریه شوند. اما اینکه این تاثیر چقدر شدید خواهد بود و چقدر بر سلامتی آن ها تاثیر خواهد گذاشت، مشخص نیست.

آیا آسیب ریه کرونا قابل برگشت است؟

درمان های فعلی بر کاهش میزان آسیب اولیه، کاهش شدت، و کاهش زمان درگیری با عوارض بیماری موثر است. بسته به شدت التهاب تنفسی و آسیب های وارده به ریه، و همچنین بیماری های زمینه ای بیمار و شدت آنها، مدت زمان آسیب و ژنتیک بیمار، بیماران می توانند بهبود عملکرد ریه خود را مشاهده کنند. حتی با انجام‌ اقداماتی سلامتی بافت ریه را برگردانند.

با ابتلا به ذات الریه، با گذشت زمان، عملکرد ریه بیماران می تواند بهبود یابد. با بررسی تجربیات بیماری های قبلی با کرونا به خصوص ویروس های SARS و MERS و مطالعات انجام شده بر روی بیماران پس از ابتلا به فیبروز ریوی، نشان داده است که ضایعات ریوی در سال اول پس از بهبود کاهش یافته است.

در موارد التهاب شدید، چالش اصلی ایجاد فیبروز ریوی است. التهاب مزمن به عنوان علت اصلی فیبروز ریوی در نظر گرفته شده است و ممکن است منجر به آسیب به اپیتلیال و فعال شدن فیبروبلاست شود. مطالعاتی در حال انجام است که عوامل ضد فیبروتیک گوناگون را بررسی می کنند.

آیا سیگاری ها در خطر ابتلا به COVID-19 هستند؟

آسیب های ریوی کرونا | پزشکت

در یک نظرسنجی آنلاین مقطعی و ملی که به تازگی در میان افراد دارای سن 13 تا 24 سال و در ماه مه سال 2020 انجام شد، آنها کاربران سیگار الکترونیکی را با افراد غیر استفاده کننده مقایسه کرده اند. آنها دریافتند که احتمال مثبت شدن آزمایش COVID 19 در بین کاربران سیگار الکترونیکی وجود دارد.

کسانی که از سیگار و سیگار الکترونیکی استفاده می کردند هفت برابر بیشتر از کسانی که فقط از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند و نیز پنج برابر بیشتر از افراد غیر استفاده کننده در معرض ابتلا بودند. در همان مطالعه، افرادی که دارای اضافه وزن یا کمبود وزن بودند، دو و نیم برابر بیشتر در معرض خطر آزمایش مثبت برای COVID-19 قرار داشتند.

برای توضیح این موضوع، این دلیل پیشنهاد می شود که نیکوتین و سایر مواد شیمیایی ناشی از دخانیات می توانند باعث آسیب ریوی شوند. تماس مکرر دست ها به دهان و صورت و به اشتراک گذاری دستگاه ها و استفاده از سیگار به صورت مشترک، از جمله علل دیگر این موضوع هستند.

در مورد شدت این بیماری در این دسته افراد، تحقیق جامعی انجام نشده است.

COVID-19 چه تاثیری بر ریه سیگاری ها دارد؟

به نظر می رسد که در افرادی که سیگار می کشند یا از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، آزمایش COVID-19  بیشتر مثبت می شود. بهترین توصیه پیشگیرانه، ترک دخانیات است. با این حال، می دانیم ترک دخانیات دشوار است. به خاطر داشته باشید که باید مرتباً در صورت سیگار کشیدن دست ها را بشویید. از دستگاه های مشترک استفاده نکنید و از لمس صورت، دهان و غیره پرهیز کنید.

چگونه آسیب ریوی کرونا را کاهش دهیم؟

اگر به بیماری مزمن پزشکی مانند دیابت، COPD  یا بیماری قلبی مبتلا هستید، باید بیشتر از سایر افراد نسبت به سلامتی ریه خود مطمئن شوید. داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. قند خون، فشار خون و وضعیت مایعات و الکترولیت های بدن را کنترل کنید. حتی مطمئن شوید که تنفس مناسب دارید.

برای همه افراد، تغذیه کافی، سالم و مناسب، و مصرف آب کافی مهم است. اطمینان حاصل کنید که واکسن های خود را به موقع دریافت کرده اید. اگر در گروه سنی مناسب هستید، واکسن آنفلوانزا و پنومونی را تزریق کنید.

آیا ابتلا دوباره به کرونا، امکانپذیر است؟

ما نمی دانیم که مصونیت بدست آمده ناشی از ابتلا به COVID-19 به طور طبیعی، چه مدت از شما محافظت می کند. به ویژه در موارد ابتلا به کرونا خفیف که ممکن است پاسخ ایمنی قوی ایجاد نشود.

گزارش هایی از ابتلا مجدد بیماران به این بیماری وجود دارد. با این حال، شدت ابتلا های بعدی ممکن است کمتر باشد. با انجام آزمایشات فعلی بر روی واکسیناسیون، شرکت کنندگان در آزمایش درحال بررسی هستند. ما باید اطلاعات بیشتری در مورد پاسخ ایمنی ایجاد شده در برابر این بیماری جمع آوری کنیم.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات به روز و بیشتر، با یک پزشک در تماس باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز