لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چرا بعد از ورزش دچار سردرد می شوم؟

چرا بعد از ورزش دچار سردرد می شوم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چرا بعد از ورزش دچار سردرد می شوم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سردرد بعد از ورزش غیر معمول نیست. یعنی بسیاری از افراد، پس از انجام فعالیت های ورزشی، ممکن است که دچار سردرد شوند. همچنین، بعد از ورزش، ممکن است که درد را در یک طرف سر احساس کرده و یا درد تپنده ای را در کل سر خود تجربه کنید. علل مختلفی می توانند باعث بروز این اتفاق شوند.

در اغلب موارد، سردرد پس از ورزش، مشکل ساده ای به حساب می آید. یعنی با انجام برخی از اقدامات، می توان این نوع از سردرد ها را برطرف کرد. فقط کافی است که درباره این نوع از سردرد ها، اطلاعاتی به دست آورده و نسبت به درمان آن، اقدام کنید.

برای آشنایی بیشتر با علل شایع و نحوه درمان سردرد پس از ورزش، ادامه مطلب را بخوانید. همچنین در این مقاله، نحوه پیشگیری از بروز سردرد های بعد از تمرین را توضیح خواهیم داد.

سردرد فعالیتی یا ورزشی

سردرد فعالیتی یا ورزشی، نوعی از سردرد است که توسط برخی از انواع فعالیت های بدنی بروز پیدا می کند. این فعالیت، می تواند یک سرفه و یا یک تمرین شدید باشد. در این نوع سردرد، ممکن است احساس کنید که در حین تمرین یا بعد از آن، دچار سردرد می شوید.

مردم اغلب سردردهای فعالیتی یا ورزشی را، به عنوان یک درد تپنده در هر دو طرف سر خود، توصیف می کنند. این درد می تواند از چند دقیقه تا چند روز طول بکشد. این نوع سردرد، تنها با انجام فعالیت های ورزشی بروز پیدا می کند. همچنین، افرادی که در هوای گرم یا در ارتفاعات، به فعالیت و ورزش می پردازند، بیشتر دچار سردردهای ورزشی یا فعالیتی اولیه می شوند.

انواع سردرد های ورزشی

چرا بعد از ورزش دچار سردرد می شوم؟ | پزشکت

سردردهای ورزشی می توانند اولیه یا ثانویه باشند:

سردردهای اولیه ناشی از فشار بوده و به علل نامعلومی رخ می دهد. اما کارشناسان تصور می کنند که این نوع سردرد، ممکن است مربوط به تنگ شدن رگ های خونی شما باشد. تنگ شدن رگ های خونی، هنگام ورزش رخ می دهد.

سردردهای ثانویه ورزشی یا فعالیتی نیز، به طور مشابه، در اثر فعالیت بدنی ایجاد می شوند، اما این نوع از سردرد ها، به دلیل یک بیماری زمینه ای رخ می دهند. بیماری زمینه ای تولید کننده این نوع از سردرد ها، می تواند از عفونت سینوسی ساده تا تومور، متغیر باشد.

به خاطر داشته باشید که سردردهای ثانویه، معمولاً با علائم دیگری همراه خواهند بود. برخی از علائم این نوع سردرد، عبارت اند از:

  • استفراغ
  • سفتی گردن
  • اختلالات بینایی

علاوه براین، سردردهای ورزشی یا فعالیتی، می توانند با میگرن های ناشی از ورزش، اشتباه گرفته شوند.

نحوه درمان سردردهای فعالیتی یا ورزشی

اگر در اغلب اوقات، بعد از ورزش کردن، دچار سردرد شده و علائم غیر معمول دیگری را نیز بروز می دهید، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. با مراجعه به پزشک، باید هرگونه بیماری زمینه ای را که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد، رد کنید. در غیر این صورت، سردردهای اولیه ورزشی اغلب پس از چند ماه به خودی خود متوقف می شوند.

در عین حال، مصرف یک داروی ضد التهابی بدون نسخه، مانند ایبوپروفن (Advil)، می تواند برای رفع مشکل تان، مفید باشد. همچنین می توانید یک پد گرم کننده روی سر خود قرار دهید تا رگ های خونی موجود در سرتان، باز شوند. همچنین، شما می توانید در خانه، پد گرمایی موردنیاز خود را تهیه کنید.

چگونه می توان از سردردهای ورزشی پیشگیری کرد؟

به عنوان یک‌ روش مفید پیشگیرانه، قبل و حین ورزش مایعات بنوشید. در مورد برخی از افراد، گرم کردن آهسته قبل از ورزش، می تواند به جلوگیری از بروز سردردهای ورزشی یا فعالیتی شدید، کمک کند. در موارد دیگر، کاهش شدت تمرین نیز به پیشگیری از بروز این سردرد ها، کمک می کند.

اما اگر این روش ها برای رفع سردرد های تان کمکی نکردند، یا شدت آن ها را کاهش ندادند، می توان از ایندومتاسین یا ناپروکسن، با نسخه پزشک، استفاده کنید. برای تهیه این داروها، به نسخه پزشک نیاز دارید. هر دو این داروها می توانند باعث تحریک معده در برخی افراد شوند. اگر قادر به مصرف آن ها نیستید، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که از مسدود کننده های بتا استفاده کنید.

کم آبی و سردردهای ورزشی یا فعالیتی

چرا بعد از ورزش دچار سردرد می شوم؟ | پزشکت

کم آبی بدن زمانی اتفاق می افتد که مایعات بدن شما بیشتر از حد لازم از دست بروند. به احتمال زیاد، هنگام ورزش عرق خواهید کرد. این عرق کردن، به عنوان روشی برای از دست دادن مایعات بدن محسوب می شود. اگر قبل از ورزش به اندازه کافی آب ننوشید، کم آبی بدن به سادگی رخ خواهد داد.

سردرد، در اغلب اوقات، اولین نشانه از دست دادن آب بدن است. سایر علائم کم آبی خفیف، عبارت اند از:

  • یبوست
  • خستگی
  • کاهش دفع ادرار
  • تولید کمتر اشک
  • خشکی پوست و دهان
  • افزایش احساس تشنگی
  • احساس سبکی یا سرگیجه

دهیدراتاسیون شدیدتر، می تواند منجر به بروز موارد زیر شود:

  • تب
  • کاهش تعریق
  • پوست چروکیده
  • کاهش فشار خون
  • تشنگی بیش از حد
  • چشم های گود رفته
  • افزایش ضربان قلب
  • دفع ادرار تیره رنگ
  • تنفس سریع و پی در پی
  • نهایتا مرگ

کم آبی شدید، یک فوریت پزشکی است. اگر این علائم را تجربه کردید، فوراً به دنبال درمان آن ها باشید.

نحوه درمان سردردهای ورزشی ناشی از کم آبی

بیشتر موارد دهیدراتاسیون خفیف، به خوبی و با جبران مایعات و الکترولیت های از دست رفته، رفع خواهد شد. شما می توانید این کار را با نوشیدن مقدار زیادی آب انجام دهید.

یک نوشیدنی ورزشی، می تواند به بازگرداندن الکترولیت های از دست رفته بدن شما، کمک کند، اما اغلب این نوشیدنی ها، حاوی مقدار زیادی قند است که می تواند سردرد را بدتر کند. همچنین می توانید دستور تهیه نوشیدنی حاوی الکترولیت ها را که می توانید در خانه تهیه کنید، امتحان کنید.

سعی کنید 1 تا 3 فنجان آب در طول یک یا دو ساعت قبل از ورزش، مایعات خوب و مطلوب بنوشید. همچنین می توانید در حین تمرین یک بطری آب همراه داشته باشید تا بتوانید مایعات بدن خود را هنگام عرق کردن، دوباره تامین کنید. حتماً بعد از تمرین یک یا دو لیوان مایعات بنوشید.

نحوه درمان سردردهای ورزشی ناشی از نور خورشید

چرا بعد از ورزش دچار سردرد می شوم؟ | پزشکت

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می تواند محرک سردرد در بسیاری از افراد باشد، حتی زمانی که آن ها ورزش و فعالیت بدنی انجام نمی دهند. این امر به ویژه در صورت گرم بودن هوا صادق خواهد بود.

اگر بیرون از خانه، و در زیر نور خورشید ورزش می کنید و دچار سردرد شده اید، در صورت امکان به داخل خانه بروید. سعی کنید مدتی را در یک اتاق تاریک یا کم نور سپری کنید. اگر هوا گرم است، یک لیوان آب و یک دستمال مرطوب و خنک به همراه داشته باشید. آن را چند دقیقه روی چشم و پیشانی خود قرار دهید. علاوه براین، دوش گرفتن با آب ولرم نیز می تواند برای رفع این نوع سردرد، مفید باشد.

اگر زمان کافی برای خنک شدن ندارید، می توانید از یک ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil) نیز استفاده کنید.

قبل از رفتن به بیرون از خانه برای ورزش، یک عینک آفتابی یا یک کلاه لبه پهن بردارید تا از صورت و چشم های شما محافظت کند. اگر هوا گرم است، می توانید یک پارچه یا دستمال مرطوب را به گردن خود بپیچید. حمل یک بطری اسپری کوچک حاوی آب سرد نیز می تواند کمک کننده باشد. از آن برای اسپری دوره ای آب به صورت خود استفاده کنید. هنگام احساس گرمای شدید یا تنگی نفس به دنبال خنک شدن بیشتر باشید.

سردرد ناشی از کاهش قند خون

قند خون پایین، که هیپوگلیسمی نیز نامیده می شود، می تواند بعد از ورزش کردن، باعث بروز سردرد شود. قند خون، به میزان گلوکز موجود در خون اشاره دارد. گلوگز یکی از منابع اصلی تامین انرژی بدن شما است. اگر قبل از ورزش به اندازه کافی غذا نخورید، بدن شما  گلوکز زیادی می سوزاند که می تواند منجر به افت قند خون شود.

سردرد یکی از علائم اصلی هیپوگلیسمی است. علائم دیگر سردرد ناشی از کاهش قند خون، عبارت اند از:

  • تعریق
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • بی نظمی
  • بروز مشکل در تمرکز
  • احساس گرسنگی شدید
  • بروز تغییرات در شخصیت
نحوه درمان سردرد ناشی از افت قند خون

اگر علائم قند خون پایین را دارید، سعی کنید خوراکی را که حاوی 15 گرم کربوهیدرات است، مانند یک لیوان آب میوه یا یک تکه کوچک میوه، فوراً خورده و یا بنوشید. این یک راه حل سریع است که باید شما را برای چند دقیقه، در وضعیت عادی نگه دارد. علاوه براین، مطمئن شوید که برخی از کربوهیدراتهای پیچیده، مانند یک تکه نان تست سبوس دار را بخورید تا از افت قند خون جلوگیری کنید.

سعی کنید ظرف دو ساعت پس از ورزش یک وعده غذایی یا میان وعده مغذی متعادل و مطلوب، بخورید. با مصرف پروتئین، کربوهیدراتهای پیچیده و فیبر، به دنبال تعادل قند خون خود باشید. از مصرف شکر یا کربوهیدراتهای تصفیه شده و فرآوری شده خودداری کنید.

سردرد ناشی از انجام اشتباه حرکات ورزشی

چرا بعد از ورزش دچار سردرد می شوم؟ | پزشکت

انجام حرکات بدنسازی به صورت اشتباه، می تواند منجر به بروز تنش عضلانی شود. تنش عضلانی، به سرعت می تواند به سردرد تبدیل شود، به خصوص اگر از عضلات گردن و شانه خود استفاده کنید. اگر وزنه زدن، حرکت کرانچ و دویدن، به درستی انجام نشود، می تواند منجر به تنش در گردن شما شود.

اگر تمرین شما شامل حرکاتی است که می توانند گردن شما را تحت فشار قرار دهند، سعی کنید بعد از انجام آن ها، حرکات کششی ملایمی انجام دهید. در صورتی که حتی پس از انجام این حرکات، سردرد شما برطرف نشد، می توانید مقداری داروی ایبوپروفن نیز برای تسکین درد موجود، مصرف کنید.

برای انجام صحیح حرکات ورزشی، سعی کنید از آینه کمک بگیرید. همچنین می توانید دوربین موبایل خود را برای ضبط تمرین های خود تنظیم کنید. یک ویدیو ضبط شده را تماشا کنید تا ببینید آیا مشکلی در فرم حرکتی شما وجود دارد یا خیر.

اگر از نحوه صحیح انجام تمرینات مطمئن نیستید، یک یا دو جلسه را با یک مربی شخصی تمرین کنید. آن ها می توانند نحوه انجام صحیح برخی از تمرینات بدنسازی را به شما آموزش دهند. باشگاه های ورزشی محلی می توانند شما را به مربی معتبری ارجاع دهند.

چه زمانی باید برای سردرد ورزشی به پزشک مراجعه کرد؟

با وجود این که سردرد بعد از ورزش معمولاً جای نگرانی ندارد، در صورتی که به نظر می رسد این سردرد، به طور ناگهانی شروع شده است، با یک پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال، اگر ماه ها بدون هیچ مشکلی همان روال ورزشی را انجام داده اید، اما ناگهان دچار سردرد شده اید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است اتفاق دیگری رخ داده باشد.

همچنین اگر سردرد شما به هیچ درمانی از جمله داروهای بدون نسخه پاسخ نمی دهد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اکثر سردردهای مرتبط با ورزش را می توان به راحتی در خانه درمان کرد، اما گاهی اوقات، این سردرد ها می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. روش های پیشگیری ساده و درمان خانگی باید به تسکین سردرد شما کمک کنند. اما اگر سردر تان با این روش ها تسکین پیدا نکند، باید با یک‌ پزشک مشورت کنید.

با نگاه به لیست بالا از انواع سردرد ها و مشکلات آنها می توان نتیجه گرفت سردرد یکی از شایع ترین علائم بیماری است که افراد زیادی را درگیر کرده است. اما در زمینه سردرد ناشی از ورزش خوشبختانه پیشرفت در زمینه پزشک ورزشی تا حدودی به شما کمک می کند که راحت تر با مشکل خود کناربیایید. از طرفی هم متخصصین پزشکی در پزشکت و جراحان ارتوپد و حتی همکاران فیزیوتراپیست می توانند راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند. فقط کافی است برای یکبار هم شده مشکل خود را جدی بگیرید و به دنبال درمان وضعیت خود باشید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/headache-after-exercise

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز