لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان های خانگی برای سردرد

درمان های خانگی برای سردرد | پزشکت

فهرست مطالب

درمان های خانگی برای سردرد

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سردرد یک بیماری شایع است که روزانه بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. سردرد می تواند ناراحت کننده و حتی غیرقابل تحمل باشد به نحوی که می تواند زندگی روزمره شما را مختل کند. انواع مختلفی از سردردها وجود دارند که سردردهای تنشی شایع ترین آنهاست. سردردهای خوشه ای دردناک هستند، در حالی که میگرن نوعی سردرد متوسط ​​تا شدید محسوب می شود. اگرچه بسیاری از داروها ممکن است در رفع علائم سردرد موثر باشند اما تعدادی درمان های خانگی برای سردرد وجود دارند که برای خلاص شدن از شر سردرد می توانید از آنها کمک بگیرید.

18 راهکارهای درمانی برای سردرد، عبارتند از:

نوشیدن آب

کم آبی بدن می تواند منجر به بروز سردرد شود. در حقیقت، بررسی ها نشان داده است که کم آبی مزمن بدن علت شایع سردردهای تنشی و میگرن است. خوشبختانه، نشان داده شده است كه نوشيدن آب در 30 دقیقه تا 3 ساعت علائم سردرد را تسكين مي دهد. علاوه بر این، کم آبی بدن باعث اختلال در تمرکز و ایجاد تحریک پذیری می شود و حتی ممکن است علائم شما را بدتر کنند. برای جلوگیری از سردردهای کم آب بدن، روی نوشیدن آب کافی در طول روز و خوردن غذاهای سرشار از آب تمرکز کنید.

مصرف منیزیم

درمان های خانگی برای سردرد | پزشکت

منیزیم ماده معدنی مهمی است که برای عملکردهای زیادی در بدن از جمله کنترل قند خون و انتقال اعصاب لازم است. جالب است که منیزیم نیز به عنوان یک درمان مطمئن و مؤثر برای سردردها تشخیص داده شده است. شواهد نشان می دهد که در افرادی که سردرد میگرنی مکرر دارند، کمبود منیزیم دیده می شود. در این شرایط درمان با 600 میلی گرم سیترات منیزیم خوراکی در روز به کاهش میزان و شدت سردردهای میگرنی کمک می کند. با این حال، مصرف مکمل های منیزیم می تواند عوارض جانبی گوارشی مانند اسهال را در برخی افراد ایجاد کند، بنابراین بهتر است هنگام درمان علائم سردرد با دوز کمتری شروع کنید. بهترین منابع منیزیم آجیل و دانه ها، سبزیجات سبز تیره، غلات کامل و حبوبات هستند. منیزیم همچنین به برخی از غلات صبحانه و سایر غذاهای غنی شده اضافه می شود.

در اینجا منابع خوبی از منیزیم آورده شده است:

  • موز
  • سویا
  • لوبیا
  • شیر گاو
  • جو دوسر
  • میگو خام
  • نخود فرنگی
  • برنج قهوه ای
  • اسفناج، آب پز
  • کره بادام زمینی
  • دانه کنجد، بو داده
  • نان گندم سبوس دار
  • بادام، بو داده خشک
  • بادام زمینی، بو داده
  • غلات گندم خرد شده
  • کلم بروکلی پخته شده
  • تخمه آفتابگردان، بو داده خشک

منیزیم با تصفیه گندم از بین می رود، بنابراین بهتر است غلات و محصولات نان ساخته شده با غلات کامل را انتخاب کنید. بیشتر میوه ها، گوشت و ماهی معمولی حاوی مقدار کم منیزیم هستند.

 ترک الکل

در حالی که نوشیدن مشروبات الکلی ممکن است در بیشتر افراد باعث سردرد نشود، اما بررسی ها نشان داده که الکل می تواند باعث سردرد های میگرنی مکرر در حدود یک سوم از افراد شود. به نظر می رسد که الکل باعث ایجاد سردرد تنشی و سردردهای خوشه ای در بسیاری از افراد می شود. الکل یک گشادکننده عروق است، به این معنی که رگ های خونی را گسترش می دهد تا خون آزادتر جریان یابد. گشاد شدن عروق ممکن است در بعضی از افراد منجر به بروز سردرد شود. سردردها یک عارضه جانبی متداول گشادکننده عروق مانند داروهای فشار خون است. علاوه بر این، الکل به عنوان یک ادرار آور عمل می کند و باعث می شود بدن از طریق ادرار مکرر مایعات و الکترولیت ها را از دست بدهد. این دفع بیش از حد مایعات می تواند منجر به کم آبی بدن و بدتر شدن علائم سردرد شود.

خواب کافی

درمان های خانگی برای سردرد | پزشکت

کمبود خواب از بسیاری جهات می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و حتی ممکن است در برخی از افراد منجر به بروز سردرد شود. به عنوان مثال، یک مطالعه، میزان و میزان شدت سردرد را در افرادی که کمتر از شش ساعت خواب در شب و کسانی که خواب طولانی تر دارند، مقایسه کرد. مشخص شد افراد با خواب کمتر سردردهای مکرر و شدیدتری دارند. با این وجود، نشان داده است که خواب زیاد بیش از حد باعث سردرد می شود و استراحت مناسب برای افرادی که به دنبال پیشگیری از سردرد طبیعی هستند، مهم است. برای حداکثر مزایا، هفت تا نه ساعت خواب در هر شب را هدف قرار دهید.

بیماری های مغز و اعصاب
خودداری از مصرف غذاهای محرک

هیستامین یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و در سیستم ایمنی، گوارشی و عصبی نقش دارد. این ماده همچنین در غذاهای خاصی مانند پنیرهای پیر، غذاهای تخمیر شده، آبجو، شراب، ماهی دودی و پروتئین های گیاهی یافت می شود. بررسی ها نشان می دهد که مصرف هیستامین می تواند در برخی افراد منجر به میگرن شود. برخی از افراد قادر به تجزیه کردن هیستامین نیستند. پرهیز از مصرف غذاهای غنی از هیستامین از رژیم غذایی ممکن است یک راهکار مفید برای افرادی باشد که دچار سردرد مکرر می شوند.

استفاده از روغن های گیاهی

روغن های گیاهی مایعات بسیار غلیظ و حاوی ترکیبات معطر از گیاهان مختلف هستند. آنها فواید درمانی زیادی دارند و بیشتر آنها به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه بعضی از آنها نیز به صورت خوراکی مصرف می شوند. روغن های اساسی نعناع و اسطوخودوس هنگام سردرد موثر هستند. بررسی نشان داده که استفاده از روغن نعناع باعث کاهش علائم سردردهای تنشی می شود. در همین حال، روغن اسطوخودوس هنگام کاهش فشار در میگرن و علائم مرتبط با آن بسیار مؤثر است.

امتحان ویتامین B-Complex

ویتامین های B-Complex گروهی از ریزمغذی های محلول در آب هستند که نقش های مهمی در بدن دارند. به عنوان مثال، آنها در سنتز انتقال دهنده های عصبی و به تبدیل غذا به انرژی کمک می کنند. برخی از ویتامین های گروه B ممکن است در برابر سردرد اثر محافظتی داشته باشند. مطالعات متعددی نشان داده اند که مکمل های ویتامین B ریبوفلاوین (B2)، فولات، B12 و پیریدوکسین (B6) ممکن است علائم سردرد را کاهش دهند. ویتامین های B-Complex حاوی هر هشت ویتامین B هستند و یک روش مطمئن و مقرون به صرفه برای درمان طبیعی علائم سردرد هستند. ویتامین های B را می توانید به طور منظم استفاده کنید، زیرا محلول در آب هستند و هرگونه مصرف بیش از حد آن از طریق ادرار دفع می شود.

کمپرس سرد 

درمان های خانگی برای سردرد | پزشکت

استفاده از کمپرس سرد ممکن است به کاهش علائم سردرد کمک کند. استفاده از کمپرس های سرد یا یخ زده در ناحیه گردن یا سر باعث کاهش التهاب، کند شدن جریان عصبی و انسداد رگ های خونی می شود که همه این موارد به کاهش سردرد کمک می کند. در یک مطالعه در 28 زن، استفاده از یک بسته ژل سرد روی سر درد میگرن را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. برای تهیه یک کمپرس سرد، یک کیسه ضد آب را با یخ پر کرده و آن را در یک حوله نرم بپیچانید. برای تسکین سردرد، کمپرس را به پشت گردن یا سر بزنید.

مصرف کوآنزیم Q10 

کوآنزیم Q10 ماده ای است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. حتی به تبدیل غذا به انرژی و عملکرد آن به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند کمک می کند. بررسی ها نشان داده اند که مصرف مکمل های CoQ10 ممکن است روشی موثر و طبیعی برای درمان سردرد باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در 80 نفر نشان داد که مصرف 100 میلی گرم مکمل های CoQ10 در روز باعث کاهش تعداد شدت و طول سردردهای میگرنی می شود. یک مطالعه دیگر شامل 42 نفر که میگرن مکرر را تجربه کرده اند، نشان داد که سه دوز 100 میلی گرم CoQ10 در طول روز به کاهش فراوانی میگرن و علائم مرتبط با میگرن مانند حالت تهوع کمک کرده است.

رژیم غذایی حذف 

عدم تحمل مواد غذایی می تواند در برخی افراد باعث سردرد شود. برای کشف اینکه آیا غذایی خاص باعث سردردهای مکرر در شما شده است، یک رژیم غذایی حذف را امتحان کنید که غذاهایی را در شما بیشتر منجر به بروز علائم سردرد می شود را شناسایی کنید.

شایع ترین محرک های غذایی در افراد مبتلا به میگرن، عبارتند از:

  • پنیر
  • الکل
  • شکلات
  • مرکبات
  • قهوه
نوشیدن چای یا قهوه کافئین دار 

مصرف نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند، مانند چای یا قهوه، ممکن است سردرد را تسکین دهد. کافئین باعث بهبود خلق و خو، افزایش هوشیاری و انسداد رگ های خونی می شود. همه اینها می توانند تأثیر مثبتی بر علائم سردرد داشته باشند. همچنین اثربخشی داروهای رایج مورد استفاده در درمان سردردها مانند ایبوپروفن و استامینوفن را افزایش می دهد. با این وجود نشان داده شده است که اگر فرد به طور مرتب مقادیر زیادی کافئین مصرف و ناگهان آن را ترک کنند، باعث سردرد می شود. بنابراین، افرادی که دچار سردرد مکرر می شوند باید نسبت به مصرف کافئین خود مراقب باشند.

طب سوزنی

درمان های خانگی برای سردرد | پزشکت

طب سوزنی یک روش طب سنتی چینی و شامل قرار دادن سوزن های نازک به پوست برای تحریک نقاط خاص روی بدن است. این عمل در بسیاری از بررسی ها با کاهش علائم سردرد مرتبط است. با بررسی 22 مطالعه حاوی بیش از 4،400 نفر، مشخص شد که طب سوزنی به اندازه داروهای میگرنی تاثیر دارد. یک مطالعه دیگر نشان داد که طب سوزنی موثرتر و مطمئن تر از توپیرامات می باشد. توپیرامات یک داروی ضد تشنج است که برای درمان میگرن مزمن استفاده می شود. اگر به دنبال یک روش طبیعی برای درمان سردردهای مزمن هستید، طب سوزنی ممکن است یک انتخاب ارزشمند باشد.

یوگا

تمرین یوگا یک روش عالی برای کاهش استرس، افزایش انعطاف پذیری، کاهش درد و بهبود کیفیت کلی زندگی شماست. یوگا حتی ممکن است به کاهش شدت و دفعات سردردها کمک کند. در یک مطالعه اثرات یوگا درمانی بر 60 فرد مبتلا به میگرن مزمن بررسی شده است. فراوانی و شدت سردرد در افرادی که هم یوگا درمانی و هم مراقبت های متداول را دریافت می کنند، در مقایسه با کسانی که مراقبت های معمولی را به تنهایی دریافت می کنند کاهش یافته است. بررسی ها نشان داده افرادی که به مدت سه ماه یوگا را تمرین می کردند، در مقایسه با افرادی که یوگا را تمرین نکرده اند، کاهش قابل توجهی در دفعات سردرد، شدت و علائم مرتبط داشتند.

خودداری از استشمام بو های شدید
درمان های خانگی برای سردرد | پزشکت

بوهای شدید مانند عطرها و محصولات تمیزکننده باعث ایجاد سردرد در افراد خاص می شود. مطالعه ای که 400 نفر را شامل میگرن یا سردردهای تنشی را تجربه کرد، نشان داد که بوهای قوی بویژه عطرها اغلب باعث سردرد می شوند. این حساسیت به بوها اسموفوبیا نامیده می شود و در افراد مبتلا به میگرن مزمن رایج است. اگر فکر می کنید ممکن است به بوها حساس باشید، جلوگیری از عطر، دود سیگار و غذاهای بسیار معطر ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به میگرن کمک کند.

دارو های گیاهی 
  • برخی از گیاهان از جمله گل سرخ و گلاب می توانند علائم سردرد را کاهش دهند.
  • Feverfew یک گیاه گلدار است که خاصیت ضد التهابی دارد.
خودداري از مصرف نيترات و نيتريت ها 

نیترات و نیتریت ها نگهدارنده های رایج غذایی هستند که با جلوگیری از رشد باکتری ها به مواردی مانند هات داگ، کالباس و سوسیس اضافه می شوند تا آنها را تازه نگه دارند. نشان داده شده است که غذاهای حاوی آنها باعث سردرد در برخی افراد می شود. نیتریت ها ممکن است باعث ایجاد سردرد همراه با گسترش عروق خونی شوند. به منظور به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نیتریت ها، مصرف مقدار گوشت فرآوری شده را در رژیم غذایی خود محدود کرده و تا جایی که ممکن است محصولات بدون نیترات را انتخاب کنید.

چای زنجبیل 

درمان های خانگی برای سردرد | پزشکت

ریشه زنجبیل حاوی بسیاری از ترکیبات مفید از جمله آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی است. در یک مطالعه در 100 نفر مبتلا به میگرن مزمن نشان داد که 250 میلی گرم پودر زنجبیل به اندازه داروی معمولی سردرد سوماتریپتان در کاهش درد میگرن مؤثر است. علاوه بر این، زنجبیل به کاهش حالت تهوع و استفراغ، علائم شایع همراه با سردردهای شدید کمک می کند. می توانید پودر زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا یک چای با ریشه زنجبیل تازه تهیه کنید.

ورزش 

یكی از ساده ترین راه ها برای كاهش دفعات سردرد و شدت آن، مشاركت در فعالیت بدنی است. به عنوان مثال، یک مطالعه در 91 نفر نشان داد 40 دقیقه دوچرخه سواری داخل خانه سه بار در هفته نسبت به تکنیک های آرامش بخش در کاهش دفعات سردرد مؤثر است. یک مطالعه بزرگ دیگر با بیش از 92000 نفر نشان داد که سطح پایین فعالیت بدنی به وضوح با افزایش خطر سردرد همراه است. راه های زیادی برای افزایش سطح فعالیت شما وجود دارد، اما یکی از ساده ترین روش ها این است که به سادگی میزان قدم هایی را که در طول روز بر می دارید افزایش دهید.

سخن آخر

بسیاری از افراد تحت تأثیر سردردهای مکرر منفی قرار می گیرند و یافتن گزینه های درمانی طبیعی و مؤثر را بسیار مهم می دانند. یوگا، مکمل ها، روغن های اساسی و اصلاحات رژیم غذایی همه روش های طبیعی، ایمن و مؤثر برای کاهش علائم سردرد هستند. در حالی که روش های سنتی مانند داروها اغلب ضروری هستند، اگر به دنبال یک رویکرد جامع تر هستید روش های طبیعی و مؤثر بسیاری برای پیشگیری و درمان سردرد را امتحان کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/headache-remedies

[advisers limit=3 online =true skill=”25″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز