لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی سردرد خوشه ای چیست؟

درمان خانگی سردرد خوشه ای | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی سر درد خوشه ای چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی سردرد خوشه ای ، به تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مناسب بستگی دارد. به طور کلی، دلیل اصلی سر دردهای خوشه ای هنوز مشخص نیست. گفته می شود که این سر دردها نتیجه ترشح ناگهانی ترکیبات بیوشیمیایی مانند سروتونین و هیستامین ها باشد که به عنوان محرک عمل می کنند. برخی از عوامل محرک برای تشدید سر درد خوشه ای عبارتند از:

  • الکل
  • ژنتیک
  • سیگار کشیدن
  • داروهای خاصی از جمله نیتروگلیسیرین
  • فعالیت بدنی، خصوصاً ورزش در هوای گرم
  • ارتفاع زیاد هنگام مسافرت هوایی یا پیاده روی
  • نور شدید، از جمله نور خورشید همراه با گرما یا دمای بالا
  • غذاهای خاصی مانند صدف، ماهی دودی و گوشت های کنسرو شده
  • خستگی چشم به عنوان محرک احتمالی سر دردهای خوشه ای شناخته نمی شود.

اما در مواردی که علائمی از سر درد خوشه ای را تجربه می کنید، علاوه بر داروهای تجویز شده، می توانید برای بهتر شدن سر درد خوشه ای تغییرات خاصی در سبک زندگی، رژیم غذایی و برنامه روزانه خود ایجاد کنید.

کمپرس سرد یا گرم

درمان خانگی سردرد خوشه ای | پزشکت

یک راه حل آسان برای سر درد خوشه ای استفاده از کمپرس سرد است. یخ درمانی، تأثیر بی حسی بر درد دارد. کیسه ای از سبزیجات یخ زده را بردارید یا چند قطعه یخ را در یک دستمال بپیچید. این را در پشت گردن خود بمالید. روش دیگر، می توانید یک دستمال را در آب سرد فرو کنید و آن را به مدت 5 دقیقه روی سر خود قرار دهید. در صورت نیاز چندین بار تکرار کنید.

گرما کمک می کند تا عضلات گردن شل شود و سر درد ضربان دار بهتر شود. دوش آب گرم بگیرید و بگذارید آب روی گردن چکه کند. این به شل شدن عضلات گردن کمک می کند. یک پارچه نخی را پشت گردن خود نگه دارید و یک کیسه آب گرم را روی آن قرار دهید. آن را به مدت 10-15 دقیقه روشن نگه دارید.

طب فشاری

طب فشاری یک روش پر کاربرد در طب چینی است. فشار روی نقاط خاصی از انگشتان و دست ها ایجاد می شود که به آنها acupoints گفته می شود. تحریک این نقاط با فشار می تواند به کاهش درد و چندین بیماری و سلامتی کمک کند. طب فشاری به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای افرادی که ازسر درد مزمن و سایر دردهای آسیب زا محسوب می شود.

ماساژ درمانی

درمان خانگی سردرد خوشه ای | پزشکت

ماساژ آرام سر می تواند با بهبود فعالیت سروتونین و تحریک گیرنده های سروتونین با کاهش دفعات و علائم سر درد، به بهبودی سر درد کمک کند. همچنین می تواند با بستن سیگنال های درد ناشی از سر درد به مغز، در تسکین سر درد موثر باشد. با استفاده از دو انگشت اول، سر خود را به آرامی و با حرکت دورانی ماساژ دهید. فشار صحیح روی نقاط فشار تسکین دهنده درد که در قاعده جمجمه، گوشه چشم و بین ابرو قرار گرفته اند می تواند به تسکین درد کمک کند.

روش دیگر، می توانید با مخلوط کردن 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد داغ و نصف قاشق چای خوری پودر هل و پودر دارچین، روغن ماساژ تهیه کنید. از این مخلوط برای ماساژ پیشانی خود استفاده کنید. ترکیبی از روغن را برای چند ساعت روی پیشانی خود بگذارید.

درمان با کایروپراکتیک

درمان خانگی سردرد خوشه ای | پزشکت

بیماری های مغز و اعصاب

با مراقبت های کایروپراکتیک می توان سر دردهای خوشه ای را از بین برد. کایروپراکتیک تراپی، روند درمانی است که در آن یک پزشک با استفاده از دستان خود به رفع تنش در اطراف استخوان ها، مفاصل و عضلات ناحیه گردن کمک می کند. اگرچه این روش درمانی دردناک نیست، اما هر نوع احساس ناراحتی باید به پزشک گزارش شود.

روغن های اساسی

روغن های اساسی دارای خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی هستند که می توانند بر روی اعصاب اثر تسکین دهنده داشته و به آرامش سر درد کمک کنند. از مصرف خوراکی هر روغن اساسی به عنوان تسکین دهنده سر دردهای خوشه ای خودداری کنید.

روغن مرزنجوش

برگ های تازه و خشک گیاه مرزنجوشبه یک روغن اساسی تبدیل می شود که خاصیت ضد درد دارد. وقتی این روغن را روی شقیقه ها ماساژ دهید، گردش خون را افزایش می دهد. همچنین باعث آرامش ذهن و بدن می شود و به استرس و اضطراب کمک می کند. از این روغن در حمام و برای ماساژ سر استفاده کنید.

روغن رزماری

روغن رزماری به دلیل ماده فعال کننده آن، دارای خواص تسکین دهنده و ضد التهابی است. این خواص می تواند به تسکین سر درد کمک کند. بررسی ها نشان داده که رزماری دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است، بنابراین انتخاب مناسبی برای درمان سر درد است. چند قطره روغن رزماری را در 1 قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کنید و از مخلوط روغن برای ماساژ شقیقه های خود استفاده کنید؛ اما مصرف آن روغن رزماری برای کسانی که از فشار خون بالا یا صرع رنج می برند توصیه نمی شود.

روغن نعناع

روغن نعناع دارای ترکیب غنی از منتول است که به عنوان یک اثر ضد درد در سر درد شناخته شده است. این روغن با باز کردن رگ های خونی بسته شده به تسکین سر درد خوشه ای کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که محلول 10 درصد روغن نعناع فلفلی در اتانول می تواند به طور موثر سر درد را در کودکان بالای 6 سال و همچنین در بزرگسالان درمان کند. 3 قطره روغن اساسی نعناع را در 1 قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون حل کنید. از این مخلوط روغن برای ماساژ شقیقه های خود استفاده کنید.

همچنین می توانید برگ های نعناع آسیاب شده را روی پیشانی خود قرار دهید. روش دیگر، استنشاق بخارنعناع فلفلی است. به یک تشت کوچک آب جوش، چند قطره روغن ضروری نعناع فلفلی اضافه کنید. بخارات خارج شده از ظرف را برای چند دقیقه استنشاق کنید.

 روغن اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس یک داروی تسکین دهنده برای تسکین سر درد خوشه ای است. یک دستمال را به چند قطره روغن اساسی اسطوخودوس آغشته کنید. آن را در طول روز بو کنید. همچنین می توانید استنشاق بخار را انجام دهید. به 2 فنجان آب جوش، 2 قطره روغن اساسی اسطوخودوس اضافه کنید. بخارات را استنشاق کنید. در 1 قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن زیتون، 2-3 قطره روغن اساسی اسطوخودوس اضافه کنید. از این مخلوط روغن برای ماساژ پیشانی خود استفاده کنید.

مصرف آب کافی

درمان خانگی سردرد خوشه ای | پزشکت

نوشیدن مقدار کم یا ناکافی آب با سر درد همراه است. اگر عادت دارید روزانه مقدار کافی آب ننوشید، احتمال دارد دچار کمبود آب بدن شوید که منجر به سر درد می شود. با افزایش مصرف آب در بدن می توان از بروز چنین سر دردهایی جلوگیری کرد. اگر دچار هر نوع سر درد هستید، میگرن یا سر درد خوشه ای، حتماً مقدار زیادی آب بنوشید. جدا از نوشیدن 8 لیوان آب مورد نیاز در روز، می توانید از آب نارگیل، آب لیمو و ORS نیز استفاده کنید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود. میوه ها و سبزیجاتی را که حاوی درصد زیادی آب مانند هندوانه، اسفناج و خیار هستند بخورید.

پرهیز از مصرف غذا های محرک

افراد خاصی با خوردن برخی غذاها می توانند سر درد بگیرند. هنگامی که این عوامل محرک غذایی را شناسایی کردید، می توانید به راحتی از مصرف آنها جلوگیری کنید تا از سر درد جلوگیری شود. برخی از غذاهای محرک احتمالی عبارتند از:

  • مونوسدیم گلوتامات
  • نوشیدنی های الکلی
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای، قهوه و کولا
  • غذاهای غنی از نیتریت در شراب، گوشت های معالج، پنیرهای پیر و برخی داروها
  • بسیاری از مردم برای کاهش سر درد میگرنی ‌کافئین استفاده می کنند، اما کافئین آن طور که گفته شده نمی تواند برای میگرن موثر باشد.
  • چندین غذای متداول دیگر که می تواند در افراد مستعد سر درد ایجاد کند شامل محصولات لبنی، شکلات، گوشت، گندم، صدف، مغزها، بادام زمینی، موز، پیاز، تخم مرغ و مرکبات است.

تمرین یوگا

یوگا یک روش درمانی جایگزین است که از سال های طولانی برای کنترل درد مزمن استفاده شده است. این ترکیبی از حالت های مختلف و تمرینات تنفس عمیق است که سلامت کلی فرد را تقویت می کند.

یوگا هیچ عارضه جانبی برای تسکین سر درد ندارد.

ترک سیگار

درمان خانگی سردرد خوشه ای | پزشکت

سیگار کشیدن می تواند باعث سر درد شود. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض دود سیگار مضر است و می تواند عوارضی مانند تنگی عروق خونی و ایجاد سر درد داشته باشد. افرادی که از سر درد خوشه ای رنج می برند باید از استعمال دود سیگار دوری و یا به طور کلی سیگار را ترک کنند. انجام این کار می تواند باعث کاهش سر درد شود.

مصرف منیزیم

منیزیم یک ماده مغذی ضروری است که به تنظیم فرآیندهای مختلف متابولیسم و ​​سیستم عصبی کمک می کند. دوز توصیه شده آن 300-400 میلی گرم در روز برای مصرف روزانه است. کمبود منیزیم باعث سر درد و میگرن می شود. رژیم غذایی خود را با غذاهای غنی از منیزیم مانند دانه کنجد، تخمه آفتابگردان، بادام، بلغور جو دوسر، تخم مرغ، کره بادام زمینی و شیر غنی کنید.

مکمل های منیزیم می توانند عوارض جانبی در هضم غذا داشته باشند. از این رو، برای تأیید با پزشک خود مشورت کنید.

کرم فلفل یا کپسایسین

فلفل کاین حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که می تواند جریان خون را تحریک کرده و درد سر درد را تسکین دهد. کپسایسین فعال زیستی همچنین می تواند با کاهش التهاب مربوط به آن، به کاهش سر دردهای خوشه ای کمک کند. مکمل های کپسایسین را پس ازمشورت با پزشک مصرف کنید. همچنین می توانید با مخلوط کردن 1 قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز، چند قطره آب لیمو ویک قاشق چای خوری عسل به یک فنجان آب گرم یک نوشیدنی فلفل قرمز تهیه کنید. این محلول را بنوشید تا سر درد خوشه ای کاهش یابد.

مکمل های ویتامین

حدود 80 درصد از افراد مبتلا به سر درد خوشه ای در اثر تغییرات فصلی، افزایش سر دردهای خوشه ای را تجربه می کنند.

تغییرات آب و هوا با کاهش نور خورشید می تواند منجر به کاهش ویتامین D در بدن شود. محققان پیشنهاد کرده اند که کاهش سطح ویتامین D احتمال دارد در ایجاد سر درد مزمن از جمله سر درد خوشه ای نقش داشته باشد.

مصرف دوز بالای ویتامین B 2 در رژیم غذایی باعث کاهش بروز سر درد می شود. مصرف 500 میلی گرم ویتامین B 2 هر روز به مدت یک ماه باعث جلوگیری از سر درد می شود. غذاهایی را که سرشار از ویتامین D هستند شامل شیر، تخم مرغ و ماهی مانند ماهی تن، ماهی آزاد و ماهی خال مخالی را شامل می شود. غذاهای غنی از ویتامین B 2، از جمله لوبیا، دانه ها، آجیل ها، گوشت اعضای بدن، حبوبات و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

به طور متناوب، بررسی میزان ویتامین D و ویتامین B خود را انجام دهید. مقادیر کم این ویتامین ها را می توان با مکمل های تأیید شده توسط پزشک جبران کرد.

بخار سرکه سیب

درمان خانگی سردرد خوشه ای | پزشکت

سرکه سیب قرن هاست که به دلیل مزایای مختلف برای سلامتی آن مورد استفاده قرار می گیرد. با استنشاق بخارات سرکه سیب می توانید سر درد ضربان دار خود را آرام کنید. نیمی از کاسه را با آب جوش پر کنید و ¼ فنجان سرکه سیب به آن اضافه کنید.

با استفاده از حوله سر خود را بپوشانید، به کاسه خم شوید و بخارها را با نفس های عمیق استنشاق کنید. برای جلوگیری از سوختگی حتماً صورت خود را در فاصله ای امن نگه دارید. این کار را به مدت 5-10 دقیقه انجام دهید.

چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم و تسکین دهنده است که به تسکین سر درد کمک می کند. نوشیدن منظم چای بابونه نیز می تواند به پیشگیری از سر درد کمک کند.

2-3 قاشق چای خوری گل بابونه خشک را برای چند دقیقه در 1 فنجان آب داغ خیس کنید. همچنین می توانید مقداری آبلیمو و عسل به آن اضافه کنید. مایعات را صاف کرده و این چای را سه یا چهار بار در روز بنوشید تا از علائم میگرن خلاص شوید.

چای زنجبیلی

زنجبیل حاوی ترکیبات فعال زیستی به نام gingerols است. اینها دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زیادی هستند که اثر درمانی بر درد دارند.

زنجبیل می تواند به کاهش درد و حالت تهوع که نشانه های سر درد خوشه ای است، کمک کند.

برای کمک به کاهش علائم سر درد خوشه ای، روزی دو بار چای زنجبیل بنوشید.

حرف آخر

اگرچه سر دردهای خوشه ای به خودی خود قابل درمان نیستند، می توانید برای کاهش ناراحتی ناشی از آن و جلوگیری از بیشتر شدن آن اقداماتی انجام دهید.

جدا از داروهای تجویز شده توسط پزشک، عادت های سالم ایجاد کنید، روشهای درمانی دیگر را دنبال کنید، ماساژ دهید و تغییرات در رژیم غذایی خود ایجاد کنید تا ناراحتی و شدت سر درد خوشه ای را کاهش دهد.

 منبع:

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/cluster-headache-relief.html

[advisers limit=3 online =true skill=”25″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز