لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی

7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی که آنها را نمی دانید! || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

دیابت به خودی خود بسیار شایع است و از هر سه بزرگسال در ایالات متحده یک نفر را مبتلا می کند. نوروپاتی دیابتی یکی از محتمل ترین عوارضی است که به عنوان یک عارضه جانبی ایجاد می شود. 7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی چیست؟ زیرا سطح بالای قند خون بر رشته های عصبی در سراسر بدن تأثیر می گذارد. نوروپاتی یک وضعیت پاتولوژیک است که شامل بیش از 100 شکل و تظاهرات مختلف آسیب عصبی، چه در افراد مبتلا به دیابت و چه در افراد بدون دیابت است.

نوروپاتی دیابتی (که گاهی اوقات نوروپاتی محیطی نیز نامیده می شود) اصطلاحی برای آسیب عصبی ناشی از دیابت است، یک بیماری مزمن که زمانی رخ می دهد که بدن به درستی از هورمون انسولین استفاده نمی کند. حتی نوروپاتی می تواند در هر جایی ایجاد شود. اما به احتمال زیاد بر اعصابی که از اندام ها، دست ها و پاها می گذرد تأثیر می گذارد.

چگونه نوروپاتی دیابتی را در خانه درمان کنیم؟

هر فردی که علائم دیابت دارد، به عوارضی مانند نوروپاتی مبتلا نمی شود. اما بسیاری از آنها دچار عوارضی مانند نوروپاتی می شوند. در واقع، 60 تا 70 درصد از همه دیابتی ها نوعی نوروپاتی را تجربه می کنند. برای برخی افراد، فقط علائم خفیف ناشی از آسیب عصبی، مانند گزگز یا بی حسی در اندام ها ایجاد می شود. اما برای دیگران، نوروپاتی باعث درد زیاد، مشکلات گوارشی، مشکلات قلب و عروق خونی، ناتوانی در ادامه زندگی به طور طبیعی و حتی مرگ در صورتی که اندام های اصلی به اندازه کافی تحت تاثیر قرار بگیرند، می شود.

نوروپاتی دیابتی می تواند منجر به مجموعه ای از عوارض شود که منجر به عوارض جدی تری می شود. درست مانند خود دیابت، هیچ “درمان” شناخته شده ای برای نوروپاتی محیطی وجود ندارد، تنها راه هایی برای مدیریت آن و توقف پیشرفت، مشابه درمان های طبیعی دیابت وجود دارد. داشتن این مشکل خطرناکی است، اما خوشبختانه اکثر مردم می‌توانند با تنظیم سطح قند خون، تغییر رژیم غذایی و به‌طور کلی شیوه‌های زندگی سالم‌تر، آن را تحت کنترل خود نگه دارند، که همگی به کنترل دیابت کمک می‌کنند.

یکی از 7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی، مدیریت قند خون

بهترین کاری که می توانید برای پیشگیری یا کنترل نوروپاتی انجام دهید، مدیریت سطح قند خون است. حفظ قند خون به طور مداوم در محدوده سالم مهمترین چیز برای جلوگیری از آسیب دائمی به اعصاب، رگ های خونی، چشم ها، پوست و سایر قسمت های بدن قبل از ایجاد عوارض است.

مطالعات نشان داد که قند خون ضعیف به میزان زیادی خطر نوروپاتی محیطی را افزایش می دهد، که بیشتر از سایر عوارض دیابت باعث بستری شدن در بیمارستان می شود. همچنین شایع ترین علت قطع عضو غیر ضربه ای است. بهترین راه برای انجام این کار از طریق ترکیبی از آزمایش مکرر قند خون، خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش، و همکاری با پزشک برای تعیین اینکه آیا به داروی دیابت و یا انسولین درمانی نیاز دارید یا خیر است.

یکی دیگر از 7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی، رژیم غذایی مناسب

7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی که آنها را نمی دانید! || پزشکت

رژیم غذایی شما تأثیر مستقیمی بر سطح قند خون شما دارد. بنابراین اولین جایی است که برای مدیریت علائم و عوارض دیابت باید شروع کنید. رژیم غذایی خود را بر روی غذاهای فرآوری نشده و کامل متمرکز کنید. برای کمک به تثبیت قند خون، مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده، قندهای اضافه شده و نوشیدنی های شیرین را محدود یا کاهش دهید.

برخی از راه‌های ساده برای انجام این کار عبارتند از:

نوشیدن آب یا چای گیاهی بجای نوشابه، آبمیوه و سایر نوشیدنی‌های شیرین

  • خوردن مقدار زیادی چربی های سالم و پروتئین های بدون چربی بیش از کربوهیدرات های تصفیه شده؛ هنگام خرید غذاهای بسته بندی شده کمتر و همیشه برچسب ها را برای مواد افزودنی یا قند بررسی کنید.
  • با پخت و پز در خانه و استفاده از تکنیک هایی مانند کباب کردن، پختن، بخارپز کردن یا آب پز کردن روی سرخ کردن، وزن خود را راحت تر مدیریت کنید.

به عنوان بخشی از برنامه رژیم غذایی دیابتی خود، غذاهای پرفیبر فراوانی بخورید که سرشار از مواد مغذی هستند اما قند و مواد مصنوعی کم دارند، از جمله:

بیماری های مغز و اعصاب
  • سبزیجات و میوه های کامل: همه انواعی که سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین ها و الکترولیت های ضروری مانند مواد معدنی و پتاسیم هستند.
  • ماهی صید شده وحشی: اسیدهای چرب امگا 3 حاصل از روغن ماهی با کاهش تری گلیسیرید و آپوپروتئین که خطر عوارض دیابت را افزایش می دهد برای دیابتی ها مفید است.
  • چربی های مفید: روغن نارگیل یا شیر نارگیل، روغن زیتون، آجیل، دانه ها و آووکادو
  • غذاهای پروتئینی بدون چربی: گوشت گاو تغذیه شده با علف، مرغ پرورش یافته در مراتع، تخم مرغ بدون قفس و لوبیا/حبوبات جوانه زده که همچنین دارای فیبر بالایی هستند.
سایر نکات مفید برای مدیریت قند خون با رژیم غذایی عبارتند از:
  • در صورت امکان بیشتر غلات را حذف کنید، به ویژه آنهایی که با آرد گندم تصفیه شده تهیه می شوند.
  • مصرف غذاهای پر سدیم را محدود کنید. برای کمک به کنترل فشار خون، سدیم را تا بیش از 2300 میلی گرم در روز نگه دارید.
  • مراقب وعده های غذایی خود باشید و سعی کنید مقداری چیزها را اندازه گیری کنید تا اندازه های سرو مناسب را یاد بگیرید.
  • هر روز شش تا هشت لیوان هشت اونس آب بنوشید تا هیدراته بمانید، به علاوه غذاهای غنی از فیبر و آب بیشتری مانند سبزیجات تازه و میوه ها را پر کنید تا با کمتر احساس رضایت کنید.
  • اگر به شما کمک می کند، سعی کنید میزان مصرف غذای روزانه خود را به مدت چند هفته در یک مجله غذایی پیگیری کنید تا پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید و تصویر بهتری از عملکرد خود دریافت کنید.
  • با رعایت وعده‌های غذایی منظم و زمان‌های میان‌وعده، خوردن وعده‌های متعادل هر چند ساعت یکبار، قند خون را مدیریت کنید.

ورزش و فیزیوتراپی، یکی دیگر از 7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی

7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی که آنها را نمی دانید! || پزشکت

ورزش منظم یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مدیریت علائم دیابت است، به شما کمک می‌کند وزن سالمی داشته باشید، قند خون و  علائم فشار خون بالا را کنترل کنید، قدرت را افزایش دهید، و دامنه حرکت را بهبود بخشید – علاوه بر تمام مزایای دیگر ورزش. یک مطالعه در سال 2012 که در مجله عوارض دیابت منتشر شد نشان داد که ورزش منظم باعث کاهش قابل توجه درد و علائم نوروپاتیک در بیماران دیابتی و افزایش انشعاب فیبر عصبی داخل اپیدرمی می شود.

روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید و تمرینات کم تاثیری مانند دوچرخه سواری، شنا یا پیاده روی انجام دهید. این به بدن شما کمک می‌کند تا به انسولین بهتر پاسخ دهد و گلوکز خون را کاهش دهد، احتمالاً حتی تا جایی که بتوانید داروهای کمتری مصرف کنید. ورزش همچنین با بهبود گردش خون، کاهش کلسترول و کاهش استرس به محافظت از اعصاب کمک می کند، که می تواند سطح گلوکز شما را افزایش دهد و التهاب را افزایش دهد.

فیزیوتراپی همچنین می تواند مفید باشد زیرا باعث افزایش قدرت عضلانی، تحرک و عملکرد روزانه می شود. می‌توانید با فیزیوتراپ خود در مورد هر دردی که تجربه می‌کنید صحبت کنید و کفش‌های مخصوص ارتوپدی را امتحان کنید، که می‌تواند به کاهش علائم و بهبود توانایی شما برای دور زدن عادی کمک کند.

قرار گرفتن در معرض سموم را کاهش دهید.

احتمال بروز علائم سنگ کلیه و سایر مشکلات کلیوی از جمله بیماری کلیوی در افراد مبتلا به نوروپاتی بیشتر است. به همین دلیل مهم است که استرس اضافی را از کلیه خود دور کنید تا از تجمع سموم در خون که مشکل را بدتر می کند، جلوگیری کنید. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی آفت کش های اسپری شده روی محصولات غیر ارگانیک، پاک کننده های شیمیایی خانگی و محصولات زیبایی، نسخه های غیر ضروری یا آنتی بیوتیک ها، و الکل و سیگار یا داروهای تفریحی بیش از حد را کاهش دهید.

هر چه سریعتر سیگار را ترک کنید. زیرا اگر دیابت دارید و از تنباکو به هر شکلی استفاده می کنید، احتمال آسیب عصبی و حتی حمله قلبی یا سکته در شما بیشتر از افراد غیرسیگاری دیابتی است.

یکی دیگر از 7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی، مدیریت استرس

استرس التهاب را بدتر می کند. خطر ابتلا به انواع عوارض دیابتی را افزایش می دهد. ورزش، مدیتیشن یا تمرین دعای شفابخش، گذراندن وقت بیشتر برای انجام سرگرمی ها یا حضور در طبیعت، و بودن در کنار خانواده و دوستان، همگی از کاهش دهنده های استرس طبیعی هستند که باید امتحان کنید. طب سوزنی یکی دیگر از درمان‌های مفید است که نه تنها به کاهش استرس و درد کمک می‌کند، بلکه نشان داده شده است که علائم نوروپاتی را به‌طور ایمن با عوارض جانبی بسیار کم، در صورت وجود، کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از 7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی، کاهش درد به طور طبیعی

اگر قبلاً به نوروپاتی مبتلا شده اید و به دنبال راه هایی برای کاهش درد عصب دیابتی و بهبود عملکردهای روزانه هستید، از شنیدن این موضوع خوشحال خواهید شد که ترکیبی از درمان های طبیعی می تواند به شما کمک کند. مطالعات نشان داده اند که چندین ضد التهاب و آنتی اکسیدان طبیعی به توقف آسیب عصبی ناشی از پیشرفت و کاهش درد کمک می کنند. این شامل:

  • روغن‌های ضروری برای کمک به کاهش درد و کاهش التهاب، از جمله نعناع، ​​اسطوخودوس و کندر
  • آلفا لیپوئیک اسید: یک ضدالتهاب که حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و از نوروپاتی دفاع می کند، روزانه 300 تا 1200 میلی گرم مصرف کنید.
  • روغن گل مغربی: یک ضد التهاب که بی حسی نوروپاتی، سوزن سوزن شدن و سوزش را کاهش می دهد و اثرات مثبت دیگری دارد، روزانه 360 میلی گرم مصرف کنید.
  • کروم پیکولینات: به بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند، روزانه 600 میکروگرم مصرف کنید.
  • دارچین: به تثبیت قند خون کمک می کند، روزانه یک تا دو قاشق چای خوری به غذا اضافه کنید و از روغن دارچین استفاده کنید.
  • روغن ماهی امگا 3: روزانه 1000 میلی گرم برای کمک به کاهش التهاب مصرف کنید
  • ویتامین B12: به نظر می‌رسد بسیاری از بیماران دیابتی این ماده مغذی کم دارند. حتی می‌تواند آسیب عصبی را بدتر کند.

ممکن است مدتی طول بکشد تا بهبودها را مشاهده کنید. بنابراین صبور باشید و ترکیبات مختلف را امتحان کنید تا زمانی که تسکین پیدا کنید. هنگامی که درد عصب دیابتی واقعا بد می شود، می توانید در صورت لزوم از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن نیز استفاده کنید.

محافظت از پوست و پاها، یکی دیگر از 7 درمان طبیعی نوروپاتی

7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی که آنها را نمی دانید! || پزشکت

مطمئن شوید که علائم خود را زیر نظر داشته باشید. به دنبال هر گونه علائم آسیب عصبی جدید به پوست، پاها یا دستان خود باشید. خود را برای هر گونه علائم جدید آسیب، مانند تاول، و زخم بررسی کنید.

به گفته انجمن دیابت آمریکا، مراقبت از پا و مراقبت از پوست بخش مهمی از درمان و پیشگیری از نوروپاتی دیابتی است. پوست و پاها یا ناخن های پا را روزانه با دقت بشویید. به خصوص در چین های پوستی که باکتری ها و رطوبت می توانند تجمع کرده و باعث عفونت شوند.

جوراب و لباس تمیز بپوشید و پوست ظریف را از دمای بسیار گرم (مانند دوش بسیار گرم) و آفتاب دور نگه دارید. ناخن های پای خود را کوتاه کنید. میخچه ها را سوهان بزنید و در صورت مشاهده قرمزی، تورم یا عفونت به پزشک مراجعه کنید. برخی از مطالعات همچنین نشان داده‌اند که کرم‌های پوستی حاوی  کپسایسین از فلفل کاین می‌توانند به کاهش احساس درد در برخی افراد کمک کنند. اگرچه با احتیاط از آنها استفاده کنید زیرا ممکن است باعث سوزش و تحریک پوست در برخی افراد شود.

حقایقی در مورد نوروپاتی دیابتی

حدود 20 میلیون آمریکایی از نوعی نوروپاتی محیطی رنج می برند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر از افراد دیابتی نوع 1 به نوروپاتی دیابتی و درد ناشی از عوارض مبتلا می شوند. به نظر می رسد علائم دردناک در بیماران دیابتی نوع 2 در مقایسه با نوع 1 حتی پس از تطبیق با تفاوت های سنی دو برابر بیشتر باشد.

68 درصد از افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی هستند. در بین همه دیابتی ها، حدود 23 تا 29 درصد نوروپاتی محیطی دارند. در افراد دیابتی مسن تر این تعداد به حدود 65 درصد افزایش می یابد.

اگرچه هر دو جنس به نوروپاتی دیابتی مبتلا می شوند، زنان بیشتر از مردان به دلیل آسیب عصبی و از دست دادن عملکرد درد دارند. زنان در مقایسه با مردان 50 درصد بیشتر در معرض خطر علائم نوروپاتی دردناک هستند.

علائم نوروپاتی دیابتی

7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی که آنها را نمی دانید! || پزشکت

دیابت بر سیستم های عصبی حسی، حرکتی و خودکار (غیر ارادی) تأثیر می گذارد. مطالعات نشان داده‌اند که دیابتی‌های مبتلا به نوروپاتی معمولاً کیفیت زندگی ضعیف‌تری نسبت به افراد بدون نوروپاتی دارند، به خصوص اگر آسیب عصبی باعث درد شود.

قند خون بالا در مدت زمان طولانی بر فشار خون و جریان خون و شریان ها تأثیر می گذارد. حتی بر نحوه ارتباط اعصاب و ارسال سیگنال ها به یکدیگر در سراسر بدن تأثیر می گذارد.

علائم شایع نوروپاتی، عبارتند از:
  • آسیب به کلیه ها
  • تحلیل عضلانی / سارکوپنیا
  • حساسیت به لمس روی پوست
  • از دست دادن تعادل، سرگیجه و غش
  • فشار خون پایین، به خصوص به طور ناگهانی پس از ایستادن
  • آسیب به اعصاب مثانه و مجاری ادراری که باعث تکرر ادرار می شود.
  • علائم هیپوگلیسمی (قند خون پایین)، از جمله لرزش، تعریق و ضربان قلب سریع
  • گرفتگی، درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در انگشتان پا، دست ها، پاها، پاها یا جاهای دیگر
  • اختلال عملکرد جنسی، اختلال نعوظ در مردان و مشکلات روانکاری واژن و برانگیختگی در زنان
  • تغییر در تعریق، تعریق شدید شبانه، ناتوانی در تنظیم دمای داخلی یا عدم تعریق کامل (آنهیدروزیس)
  • مشکلات گوارشی، از جمله حملات یبوست و اسهال، حالت تهوع، استفراغ، نفخ معده، و از دست دادن اشتها

انواع نوروپاتی دیابتی

در حالی که نوروپاتی محیطی شایع ترین نوع نوروپاتی دیابتی است، انواع دیگری نیز می توانند ایجاد شوند، از جمله:

  • نوروپاتی پروگزیمال: باعث درد در ناحیه ران، لگن یا باسن می شود.
  • کانونی: باعث ضعف یا درد عضلانی در سراسر بدن می شود.
  • اتونومیک: بر اعصاب سیستم گوارشی، اندام های جنسی و تعریق تأثیر می گذارد – نوروپاتی اتونوم می تواند بسیار جدی و خطرناک باشد زیرا می تواند علائم هیپوگلیسمی را پنهان کند و افراد را از زمان تجربه قند خون بسیار غافل کند.

عوارض نوروپاتی دیابتی

در حالی که آسیب عصبی به خودی خود ناخوشایند و گاهی اوقات ناتوان کننده است، مشکل بزرگتر در مورد نوروپاتی دیابتی این است که می تواند عوارض شدید دیگری ایجاد کند که می تواند بسیار خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی باشد. این موارد عبارتند از:

  • ناتوانی در احساس علائم هیپوگلیسمی، که می تواند علائم را طولانی تر و بدتر کند.
  • آسیب به عروق خونی و قلب، افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و مرگ و میر
  • عفونت های شدید مکرر، زیرا آسیب عصبی و التهاب می تواند باعث کاهش ایمنی و تکثیر باکتری ها شود.
  • قطع اندام ها، که پس از عفونی شدن شدید یا زخمی شدن پوست و تجزیه بافت نرم ضروری است – مناطقی از بدن که احتمالاً تحت تأثیر آسیب عصبی ناشی از دیابت قرار می گیرند، پاها و پاها هستند، به همین دلیل است که بیشترین قطع عضو مربوط به دیابت هر ساله بر روی این قسمت های بدن انجام می شود.

چه چیزی باعث دیابت نوروپاتی می شود؟

7 درمان طبیعی نوروپاتی دیابتی که آنها را نمی دانید! || پزشکت

افراد مبتلا به دیابت در کنترل سطح گلوکز (یا قند خون) خون خود مشکل دارند. زیرا به هورمون انسولین به طور معمول واکنش نشان نمی دهند.

دیابت افراد در هر سنی، جنسیت و پیشینه نژادی/قومی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما در افرادی که اضافه وزن دارند، افراد مسن و سبک زندگی پیشرو که تعادل هورمونی طبیعی را مختل می کنند، شایع تر است.

برخی از عوامل خطر، افراد را مستعد ابتلا به عوارض ناشی از دیابت، از جمله نوروپاتی (آسیب عصبی)، می‌کند:

  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • خوردن یک رژیم غذایی ضعیف
  • داشتن یک سبک زندگی بی تحرک
  • داشتن یک بیماری خود ایمنی، که اعصاب را ملتهب می کند.
  • برخی از عوامل قلمرو یا صفات ارثی که احتمال آسیب عصبی را افزایش می دهند.
  • داشتن قند خون کنترل نشده: این بزرگترین عامل خطر برای همه عوارض دیابت است.
  • داشتن مقادیر زیاد چربی در خون، کلسترول بالا یا فشار خون بالا (که به عروق خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به اعصاب می‌رسانند آسیب می‌رساند).
  • تجربه هر گونه آسیب مکانیکی به اعصاب (به عنوان مثال، سندرم تونل کارپال یا آسیب های ناشی از تصادفات)

راهکارهای اولیه نوروپاتی دیابتی

دیابت از هر سه بزرگسال آمریکایی یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که در هر دیابتی ایجاد نمی شود. حدود 60 تا 70 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوعی نوروپاتی را تجربه می کنند.

نوروپاتی محیطی شایع ترین نوع است. سایر موارد شامل نوروپاتی اتونومیک، نوروپاتی پروگزیمال، نوروپاتی کانونی و آسیب عصبی به قلب و عروق خونی است.

سخن آخر

حدود یک سوم از بیماران دیابتی هیچ علامت قابل توجهی را گزارش نمی کنند. اما حدود 40 درصد از همه بیماران بدون علائم قابل توجه نوروپاتی هنوز حداقل آسیب عصبی خفیف ناشی از دیابت خود را دارند.

چاقی  یا اضافه وزن خطر ابتلا را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که داشتن شاخص توده بدنی بیشتر از 24 شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض دیابت قرار می دهد.

هر چه مدت طولانی تری دیابت داشته باشید، خطر ابتلا به نوروپاتی بیشتر می شود. افرادی که بیشترین خطر را دارند افرادی هستند که بین 20 تا 25 سال یا بیشتر دیابت داشته اند.

قطع عضو یکی از عوارض شایع نوروپاتی دیابتی است. بیش از 60 درصد از قطع عضوهای غیرتروماتیک اندام تحتانی در ایالات متحده در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد.

هر ساله حدود 71000 قطع عضو بدون ضربه در افراد مبتلا به دیابت تنها در ایالات متحده انجام می شود. اما محققان بر این باورند که ایجاد تغییرات در سبک زندگی و درمان نوروپاتی با دارو قبل از پیشرفت می تواند این میزان را 45 درصد تا 85 درصد کاهش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز