لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چه مکمل هایی قند خون را کاهش می دهند؟

چه مکمل هایی قند خون را کاهش می دهند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مکمل های کاهنده قند خون، اگر هیپرگلیسمی دارید، به این معنی است که سطح گلوکز خون شما بسیار بالاست. افزایش سطح گلوکز به این دلیل است که بدن شما انسولین کافی تولید نمی کند یا از این هورمون به درستی استفاده نمی کند. افزایش سطح قند خون می تواند تأثیر منفی بر سلامت شما داشته باشد و بر همه چیز از بینایی گرفته تا وزن و سلامت قلب تأثیر بگذارد. در حالی که تغییر رژیم غذایی یا ورزش بیشتر می تواند به مدیریت قند خون بالا کمک کند، مکمل های زیادی نیز وجود دارد که ممکن است در این زمینه موثر باشند. نمونه های رایج این مکمل ها شامل ویتامین D، دارچین و منیزیم می باشد. با این حال، با توجه به انجمن دیابت آمریکا، شواهد روشنی مبنی بر فواید مکمل های گیاهی یا غیر گیاهی برای افراد مبتلا به دیابت که هیچ کمبود زمینه ای ندارند، وجود ندارد.

به خاطر داشته باشید که این مکمل ها جایگزین داروهای دیابت نیستند. کاری که آنها انجام می دهند این است که می توانند مکمل های مفیدی برای هر داروی کاهش دهنده قند خون که پزشک شما تجویز کرده است باشد. در این مقاله از پزشکت مروری بر 10 گزینه رایج مکمل و تاثیرات آن ها بر انسان انجام شده است.

ژیمنما

Gymnema یا Gymnema sylvestre یک درخت انگور چوبی چند ساله است که در مناطق گرمسیری هند، چین، استرالیا و بخش‌هایی از آفریقا یافت می‌شود. اما اغلب در طب آیورودا استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که این گیاه می تواند میل فرد به قند را کاهش دهد. علاوه بر این، می تواند سرعت جذب قند در بدن را کاهش داده و در درمان دیابت نقش داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2017 به تأثیر مصرف 200 تا 400 میلی گرم اسید ژیمنمیک پرداخت و  نشان داد که مصرف این ماده باعث کاهش جذب قند در روده می شود. یک مطالعه دیگر در سال 2010 در خصوص شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 که هر روز 500 میلی‌گرم ژیمنما به مدت سه ماه دریافت می کردند، به ابن نتایج دست یافتند که سطح گلوکز شرکت کنندگان، هم قند خون ناشتا و هم سطح بعد از غذا، کاهش می یابد.

همچنین، علائم دیابت مانند تشنگی و خستگی کمتر برجسته بوده، سطح لیپیدها بهبود یافته و سطح نوعی هموگلوبین متصل به گلوکز به نام هموگلوبین گلیکوزیله کاهش یافته است.

نحوه استفاده از Gymnema

ژیمنما را می توان به شکل عصاره، چای یا پودر مصرف کرد. همچنین می توانید برگ های خود گیاه را بجوید و ژیمنما را به صورت کپسول مصرف کنید. اگر فرم کپسول مکمل های ژیمنما را انتخاب می کنید، باید با پزشک خود در مورد بهترین دوز برای خود مشورت کنید.

موارد احتیاطی استفاده از ژیمنما

تحقیقات کافی در مورد اینکه آیا افرادی که  در دوران بارداری یا در دوران شیردهی هستند باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند وجود ندارد. مثل همیشه، قبل از استفاده از هر مکمل جدید، با پزشک خود مشورت کنید. با توجه به اینکه ژیمنما می تواند سطح قند خون را در افراد دیابتی تنظیم کند، مراقب علائم هیپوگلیسمی باشید و قند خون خود را کنترل کنید.

از آنجایی که ژیمنما می تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد، ممکن است بر کنترل قند خون در طول یک عمل جراحی و همچنین بعد از آن تأثیر بگذارد. بنابراین لازم است با پزشک خود مشورت کنید و به آنها اطلاع دهید که از این مکمل ها استفاده می کردید.

مراقب باشید که چگونه ژیمنما ممکن است با سایر داروهای کاهنده قند خون تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، اگر همزمان از بدنسازی و انسولین استفاده می کنید، ممکن است قند خون شما بسیار پایین بیاید. سطح قند خون خود را بالا نگه دارید و اگر نگران هستید سطح گلوکز شما خیلی پایین است، با پزشک خود مشورت کنید. این ممکن است بر دوز توصیه شده ژیمنما یا انسولین تأثیر بگذارد.

دارچین

چه مکمل هایی قند خون را کاهش می دهند؟ || پزشکت

دارچین از پوست درخت دارچین تهیه می شود و به شکل مکمل آن عصاره یا پودر دارچین کامل است. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که مصرف روزانه دارچین مکمل ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به پیش دیابت کنترل کند. این برای جلوگیری از شروع دیابت نوع 2 بسیار مهم است.

این تحقیق تاثیر سه دوز روزانه 500 میلی گرم دارچین را در طی 12 هفته بررسی کرد و 54 شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد. همه آنها پیش دیابت داشتند که 27 نفر مکمل و بقیه دارونما دریافت کردند.  افرادی که دارونما دریافت کردند، پس از یک دوره ناشتا بودن یک شبه، سطح قند بیشتری در جریان خون خود داشتند، در حالی که سطوح در افرادی که مکمل را مصرف کردند، ثابت بود.

درواقع افرادی که دارچین دریافت می کردند توانایی بهبود بیشتری در متابولیسم قند داشتند. مطالعه دیگری به افراد مبتلا به پیش دیابت 250 میلی گرم عصاره دارچین داد. آنها دوزهای خود را قبل از صبحانه و شام طی سه ماه مصرف کردند و کاهش 8.4 درصدی در سطح قند خون ناشتا را در مقایسه با دارونما گزارش کردند.

نحوه استفاده از دارچین

دارچین به صورت خوراکی مصرف می شود. یک مطالعه دوز تجویزی عصاره دارچین را 250 میلی گرم دو بار در روز قبل از هر وعده غذایی ذکر کرده است. مکمل غیر عصاره دارچین دارای دوز توصیه شده 500 میلی گرم دو بار در روز است. دارچین کاسیا به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و ممکن است اثرات کنترل قند خون را داشته باشد. در حالی که دارچین سیلان تأثیر مشابهی را نشان نداده است.

یک راه آسان برای ادغام دارچین در رژیم غذایی این است که آن را روی بلغور جو دوسر یا غلات بپاشید، یا آن را در آشپزی (حدود نصف قاشق چای خوری در هر زود) استفاده کنید.

موارد احتیاطی در استفاده از دارچین

برخی از انواع دارچین ممکن است حاوی ترکیب کومارین باشند که می تواند بر عملکرد کبد در افرادی که بیماری کبدی دارند تأثیر منفی بگذارد. مانند همیشه، قبل از افزودن یک مکمل جدید به رژیم خود، با پزشک مشورت کنید.

ویتامین دی

ویتامین D یا “ویتامین آفتاب” زمانی تولید می شود که بدن شما در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرد. قرارگیری در معرض نور خورشید به تقویت استخوان های شما کمک می کند. کمبود ویتامین D می تواند اثرات منفی گسترده ای همچون خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بر بدن شما داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که ویتامین D ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد، سطح گلوکز را کاهش دهد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. محققان 680 زن در برزیل را از سنین 35 تا 74 سال مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که مکمل های ویتامین D باعث افزایش سطح گلوکز می شوند. همچنین قرارگیری منظم در معرض نور خورشید با کاهش سطح قند خون نیز مرتبط می شود.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که یک رژیم دو ماهه مصرف روزانه مکمل های ویتامین D منجر به بهبود قند خون ناشتا و سطح گلوکز خون در شرکت کنندگان می شود. نویسندگان ضمن تاکید بر این که تحقیقات بیشتری باید انجام شود، به این نتیجه رسیدند که مکمل ویتامین D ممکن است اثرات مفیدی در کنترل شاخص گلیسمی داشته باشد.

نحوه استفاده از ویتامین D

قبل از استفاده از این ویتامین با پزشک خود در مورد بهترین دوز برای خود مشورت کنید. توصیه می شود برای اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن، از یک رژیم غذایی کامل و مغذی استفاده کنید.

موارد احتیاطی استفاده از ویتامین D

مکمل های ویتامین D ممکن است با داروهای مختلف تداخل داشته باشند، از جمله:

  • Xenical)، Alli اورلیستات). داروهای کاهش وزن می توانند جذب ویتامین D را در صورتی که همراه با رژیم غذایی کم چرب باشند، کاهش دهند.
  • استاتین ها. با توجه به این واقعیت که ویتامین D از کلسترول مشتق می شود، استاتین های مختلف ممکن است سنتز ویتامین D را مختل کنند. همچنین ممکن است کاهش بالقوه ای در جذب استاتین های خاص با دوزهای بالاتر ویتامین وجود داشته باشد.
  • دلتازون، رایوس و استراپرد ( پردنیزون ). استروئیدهایی مانند پردنیزون که برای التهاب تجویز می‌شوند، می‌توانند جذب کلسیم را کاهش داده و متابولیسم ویتامین D را مختل کنند.
  • Hygroton)، Lozol و  Microzide دیورتیک‌های تیازیدی ) .هنگامی که این دیورتیک‌ها با ویتامین D ترکیب می‌شوند، می‌توانند منجر به هیپرکلسمی به ویژه در افراد مسن شوند، جایی که سطح کلسیم بسیار بالا است.

برخی از خطرات سلامتی با مصرف بیش از حد ویتامین D مرتبط است. از آنجایی که این ویتامین جذب کلسیم بدن را در دستگاه گوارش شما افزایش می دهد، ویتامین D بیش از حد می تواند منجر به هیپرکلسمی شود. علاوه بر این، ویتامین D بیش از حد می تواند منجر به نارسایی کلیه  در موارد شدید شود. همچنین می‌تواند منجر به کلسیفیکاسیون بافت‌های نرم مانند دریچه‌های، ضربان قلب نامنظم و حتی مرگ شود.

آلوئه ورا

مروری بر هشت کارآزمایی بالینی در سال 2016 نشان داد که آلوئه ورا خوراکی کنترل قند خون را در پیش دیابت و دیابت نوع 2 بهبود می بخشد. با این حال، هنوز کمبود کارآزمایی‌ های با کیفیت بالا، تصادفی و کنترل‌شده برای حمایت از اثرات مفید این مکمل وجود دارد.

به طور مشابه، بررسی دیگری به این نکته اشاره کرد که آلوئه ورا به ویژه در کاهش سطح قند خون برای افراد مبتلا به پیش دیابت نیز مفید است. اما مانند مطالعه دیگر، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که تحقیقات و آزمایشات بالینی بیشتری برای بررسی فواید آلوئه ورا خوراکی باید انجام شود.

 آلوئه ورا به عنوان درمانی برای قند خون در افراد مبتلا به دیابت، مدت هاست که مورد توجه محققان بوده است، با مطالعه ای که در سال 1996 به بررسی اثربخشی آب آلوئه ورا انجام شد. محققان تأثیر مصرف یک قاشق غذاخوری از آبمیوه را دو بار در روز به مدت حداقل دو هفته در افراد مبتلا به دیابت بررسی کردند. آنها دریافتند که سطح تری گلیسیرید در گروه تحت درمان کاهش یافته است، اما مانند گزارش های دیگر، نشان می دهد که تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

نحوه استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا در آب میوه ای است که به صورت خوراکی مصرف می شود. همچنین می تواند به صورت ژل موضعی که روی پوست اعمال می شود و حتی در شامپوها و صابون ها نیز یافت شود، اما شکل خوراکی آن چیزی است که به عنوان راهی برای تنظیم قند خون مورد مطالعه قرار گرفته است.

موارد احتیاطی در استفاده از آلوئه ورا

نشان داده شده است که آلوئه ورا خوراکی باعث اسهال، کهیر و گرفتگی عضلات می شود. لاتکس آلوئه (برگ بیرونی) حاوی ترکیباتی است که ملین ها را تحریک می کند. هنگام مصرف خوراکی آلوئه ورا، بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که فقط از برگ داخلی یا فیله تهیه شده اند تا از هرگونه اثر ملین جلوگیری شود. این نام باید به وضوح بر روی برچسب محصول نشان داده شود.

همچنین از تحقیقات انجام شده این نتیجه بدست آمده است که آلوئه ورا به صورت خوراکی با داروهایی که سوبستراهای سیتوکروم P450 هستند تداخل دارد. مشخص شده است که آب میوه آلوئه ورا CYP3A4 و CYP2D6 را مهار می کند. داروهای ضد افسردگی و مواد افیونی از این دسته هستند.

همچنین آب این میوه می تواند عوارض سووفلوران، یک بیهوش کننده را تشدید کند و به طور بالقوه باعث خونریزی بیش از حد در طول جراحی شود. با پزشک خود مشورت کنید و قبل از انجام عمل جراحی ذکر کنید که از آب آلوئه ورا استفاده می کنید.

هشدار در خصوص استفاده از آلوئه ورا

تحقیقات نشان داده است که عصاره آلوئه ورا می تواند باعث سرطان روده شود. در سال های اخیر، عصاره برگ کامل آلوئه ورا توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان “سرطان زای احتمالی انسان” طبقه بندی شده است. قبل از استفاده در مورد هر گونه نگرانی در مورد آلوئه ورا یا هر مکمل دیگری با پزشک خود مشورت کنید.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی رایج است که در تنظیم فشار خون، عملکرد ماهیچه‌ها، ریتم قلب و سطح قند خون نقش اساسی دارد. به طور کلی، رژیم های غذایی با مقادیر بالاتر منیزیم با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط هستند، که نشان می دهد در متابولیسم گلوکز نقش دارد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مصرف مکمل های خوراکی منیزیم باعث کاهش مقاومت شرکت کنندگان به انسولین و بهبود تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شد.

نحوه استفاده از منیزیم

مکمل های منیزیم به اشکال مختلف وجود دارند. برخی شامل اکسید منیزیم و سیترات و همچنین کلرید هستند. توصیه می شود برای جذب بهتر منیزیم را هر روز همراه با غذا مصرف کنید.

موارد احتیاطی استفاده از منیزیم

مکمل های منیزیم می توانند با داروهایی همچون آنتی بیوتیک ها و دیورتیک ها تداخل داشته باشند. با پزشک خود مشورت کنید و لیستی از داروهایی را که در حال حاضر مصرف می کنید به آنها ارائه دهید تا از هرگونه تداخلی جلوگیری شود.

دوزهای بالای مکمل های منیزیم می توانند باعث تهوع، گرفتگی شکم و نفخ و همچنین اسهال شوند. اکسید منیزیم، کلرید، گلوکونات و کربنات اشکالی هستند که باعث اسهال و سایر مشکلات گوارشی می شوند. مصرف دوزهای زیادی از ملین ها و آنتی اسیدهای حاوی منیزیم با سمیت منیزیم مرتبط هستند.

خربزه تلخ

خربزه تلخ یا Momordica charantia میوه ای است که قرن ها در طب چینی و هندی برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می گرفته است. اغلب به عنوان یک داروی گیاهی برای دیابت استفاده می شود زیرا حاوی مواد فعال ضد دیابت است که گفته می شود سطح گلوکز خون را کاهش می دهد.

مطالعات قطعی زیادی برای بررسی تأثیر خربزه تلخ بر کاهش سطح قند خون وجود ندارد، اما گزارشی در سال 2011 این فرضیه را مطرح می‌کند که کپسول‌های خربزه تلخ حاوی حداقل یک ماده برای فعالیت بازدارنده در برابر تولید آنزیم خاص 11β-HSD1 هستند. نویسندگان معتقدند که این خاصیت بازدارندگی ممکن است به این دلیل باشد که گفته می شود این میوه دارای خواص ضد دیابتی است.

به سختی می توان به طور قطعی گفت که خربزه تلخ به اندازه مکمل ها و داروهای گیاهی تایید شده برای کاهش قند خون موثر است. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که این تحقیق دلگرم کننده است، اما نیاز به مطالعات بیشتری برای بررسی فواید خربزه تلخ دارد.

نحوه استفاده از خربزه تلخ

خربزه تلخ را می توان به صورت یک میوه کامل یا به صورت آب میوه خورد همچنین می توان دانه های آن را برای مصرف به شکل پودر خرد کرد. عصاره خربزه تلخ نیز به عنوان مکمل گیاهی به فروش می رسد.

موارد احتیاطی استفاده از خربزه تلخ

برای کسانی که در نظر دارند از خربزه تلخ به عنوان مکملی برای کاهش سطح گلوکز خون استفاده کنند،  باید میزان خوردن یا مصرف خود را محدود کنند، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به اسهال و همچنین درد خفیف شکم شود.

در صورت مصرف با انسولین ممکن است خطر هیپوگلیسمی یا قند خون بسیار پایین وجود داشته باشد. یک گزارش موردی نشان می‌دهد که استفاده از خربزه تلخ می‌تواند منجر به فیبریلاسیون دهلیزی حمله‌ای شود، که در آن ضربان قلب سریع به طور ناگهانی شروع شده و خود به خود طی هفت روز از بین می‌رود.

جینسینگ آمریکایی

چه مکمل هایی قند خون را کاهش می دهند؟ || پزشکت

جینسینگ آمریکایی که Panax quinquefolius نیز نامیده می شود ، گیاهی است که معمولا در طب سنتی بومیان آمریکا و چین استفاده می شود. اعتقاد بر این است که ریشه گیاه جینسینگ می تواند از عفونت ها جلوگیری کرده و بیماری هایی مانند سرطان و دیابت را درمان کند.

یک مطالعه در سال 2018 روی 39 فرد مبتلا به دیابت نشان داد که این گیاه به همراه فیبر به کاهش سطح قند خون در طول 12 هفته کمک می کند. با این حال، نویسندگان روشن کردند که تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اثرات سلامتی این مکمل گیاهی باید انجام شود.

این نتیجه مشابه نویسندگان مروری بر ۱۶ مطالعه مختلف در سال ۲۰۱۴ بود. آنها کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده را که به مدت یک ماه یا بیشتر در میان افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت انجام شده بود را بررسی کردند. در این بررسی ها آنها به این نتیجه رسیدند افرادی که از مکمل های گیاهی جینسینگ استفاده می کردند سطح قند خون را به میزان قابل توجهی در مقایسه با گروه های کنترل بهبود می بخشیدند.

نحوه استفاده از جینسینگ آمریکایی

می توانید جینسینگ را به صورت عصاره یا به صورت کپسول دریافت کنید. مانند سایر مکمل‌ها، درمان‌های گیاهی مانند جینسینگ بسیار کنترل نشده است و هیچ دوز استانداردی برای رعایت آن وجود ندارد. با پزشک خود در مورد بهترین راه ها برای گنجاندن این مکمل گیاهی در رژیم غذایی یا رژیم خود مشورت کنید.

موارد احتیاطی استفاده از جنسینگ آمریکایی

مشخص شده است که جینسینگ با داروهای دیابت مانند انسولین و سولفونیل اوره ها، از جمله آماریل (گلیمپیرید)، دیابتا (گلیبورید) و گلوکترول (گلیپیزید) تداخلات متوسطی دارد. این تداخلات می تواند منجر به هیپوگلیسمی شود. محصولات جینسینگ همچنین ممکن است با کومادین (وارفارین)، یک رقیق کننده خون تداخل داشته باشد.

به طور کلی، جینسینگ یک مکمل بی خطر است، اما برخی از افراد در هنگام استفاده از این درمان گیاهی، بی خوابی، اسهال، سردرد و اضطراب را تجربه کرده اند. همچنین گیاهان دیگری مانند پنجه شیطان، زنجبیل، صمغ گوار، جینسینگ پاناکس، الیوترو و شنبلیله می توانند قند خون را کاهش دهند.

کروم

کروم یک ماده معدنی طبیعی است که در برخی غذاها یافت می شود. این ماده به دو شکل شش ظرفیتی (کروم 6+) و سه ظرفیتی (کروم 3+) وجود دارد. شکل سه ظرفیتی آن چیزی است که به احتمال زیاد با آن روبرو خواهید شد و در غذاها یافت می شود. با این حال، شما باید از شکل شش ظرفیتی آن که سمی است و در زباله های صنعتی و آلودگی یافت می شود، دوری کنید.

یک بررسی در سال 2014 اثرات مطلوب مکمل کروم را بر کنترل قند خون در بیماران دیابتی نشان داد. این موضوع سال‌ها قبل توسط یک بررسی قدیمی‌تر  که به نتیجه‌گیری مشابهی رسیده بود تکرار شد، اما مانند بسیاری از مکمل‌های پوشش داده شده در اینجا، محققان توصیه می کنند که برای تعیین بهتر اثرات کروم بر سلامتی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

نحوه استفاده از کرومیوم

هیچ کمک هزینه روزانه توصیه شده (RDA ) برای کروم وجود ندارد. به طور کلی، مکمل های مولتی ویتامین یا مواد معدنی حاوی کروم دارای دوزهای 35-120 میکروگرم هستند. همچنین می‌توانید مکمل‌هایی را پیدا کنید که منحصراً کروم هستند که 200 میکروگرم تا 500 میکروگرم از این ماده معدنی را فراهم می‌کنند. برخی از آنها می توانند تا 1000 میکروگرم بروند، اما آنقدرها رایج نیستند.

موارد احتیاطی استفاده از کروم

برخی از داروها ممکن است با مکمل های کروم تداخل داشته باشند. انسولین یکی از دارو هاست، زیرا مصرف آن با کروم خطر هیپوگلیسمی را افزایش می دهد. متفورمین و سایر داروهای دیابت که همراه با کروم مصرف می شوند نیز این خطر را دارند.

یک مطالعه کوچک نشان داد که مکمل‌های کروم پیکولینات که همزمان با درمان کم‌کاری تیروئید، لووتیروکسین مصرف می‌شوند، می‌توانند جذب آن دارو را بیش از شش ساعت به تاخیر بیندازند. افراد مبتلا به بیماری کلیوی و کبدی در صورت مصرف مقدار زیادی کروم ممکن است از علائم بدتری در وضعیت خود رنج ببرند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • درماتیت
  • کم خونی
  • رابدومیولیز
  • کاهش وزن
  • نارسایی کلیه
  • هیپوگلیسمی
  • ترومبوسیتوپنی
  • اختلال عملکرد کبد

بربرین

چه مکمل هایی قند خون را کاهش می دهند؟ || پزشکت

بربرین یک ترکیب شیمیایی است که از ریشه، ساقه و پوست گیاهان استخراج می شود. این به عنوان یک عنصر در طیف گسترده ای از مکمل ها گنجانده شده است و جزء اصلی طب سنتی چینی و هندی بوده است. از آن در درمان دیابت نوع 2، فشار خون بالا و چربی خون استفاده می شود.

یک مطالعه در سال 2019، 80 نفر را که از ژانویه 2017 تا دسامبر 2017 به دلیل سندرم متابولیک در بیمارستان بستری بودند، مورد بررسی قرار داد. آنها به دو گروه کنترل و گروه مشاهده تقسیم شدند، گروه کنترل با درمان‌ها و داروهای غربی و گروه مشاهده، تحت درمان قرار گرفتند.

با درمان مبتنی بر بربرین محققان به این نتیجه رسیدند که کاربرد ترکیبی بربرین در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک می تواند به طور موثر قند خون و چربی خون را تنظیم کند، مقاومت به انسولین و سطح پاسخ التهابی را در بدن کاهش دهد.

نشان داده شده است که بربرین به طور باورنکردنی مؤثر است و به طور بالقوه مشابه گزینه های درمانی سنتی تر است. یک متاآنالیز در سال 2014 به این نتیجه رسید که بربرین آنقدر مؤثر است که ممکن است جایگزین خوبی برای طب سنتی باشد. محققان نتیجه می‌گیرند که این مکمل گزینه خوبی برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2 در افراد با وضعیت اجتماعی اقتصادی پایین‌تر است، زیرا هزینه نسبتاً پایینی دارد و بدون عوارض جدی است.

نحوه استفاده از بربرین

مصرف 500 میلی گرم بربرین دو تا سه بار در روز تا سه ماه می تواند راه موثری برای کنترل سطح قند خون باشد.

موارد احتیاطی استفاده از بربرین

بربرین با برخی ازداروهایی که ممکن است در حال حاضر مصرف می کنید، تداخل داشته باشد. برخی از این دارو ها عبارتند از:

  • نئورال، ساندیمیون ( سیکلوسپورین ). بربرین ممکن است سرعت تجزیه این دارو را در بدن کاهش دهد، که می تواند باعث ایجاد و تشدید عوارض شود.
  • داروهای دیابت. بربرین ممکن است سطح قند خون شما را کاهش دهد و هنگامی که با سایر داروهای کاهش دهنده گلوکز همراه شود، ممکن است  شما را در معرض خطر هیپوگلیسمی قرار دهد.
  • Robitussin DM ( دکسترومتورفان). بربرین می تواند توانایی بدن شما  برای تجزیه سریع دکسترومتورفان را کاهش دهد.
  • رقیق کننده های خون (ضد انعقادها یا ضد پلاکت ها). با توجه به اینکه بربرین ممکن است لخته شدن خون را کند کند، مصرف آن همراه با رقیق کننده های خون ممکن است این روند را تشدید کرده و خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد.

همچنین بربرین می تواند باعث برخی مشکلات گوارشی مانند اسهال، گرفتگی عضلات یا یبوست شود. استفاده از این مکمل برای نوزادان بی خطر است و افرادی که باردار هستند یا در دوران شیردهی هستند باید از مصرف این مکمل خودداری کنند.

آلفا لیپوئیک اسید

اسید آلفا لیپوئیک ترکیبی است که در هر سلول بدن انسان یافت می شود. این اسید گلوکز شما را از طریق اکسیژن به انرژی تبدیل می کند. به این متابولیسم هوازی می گویند. یک مطالعه در سال 2012 بر روی 38 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد که روزانه 300، 600، 900 و 1200 میلی گرم اسید آلفا لیپوئیک را طی شش ماه دریافت کردند. پس از درمان، شرکت کنندگان از نظر وضعیت گلوکز و بیومارکرهای اکسیداتیو تحت نظر قرار گرفتند. در آخر محققان دریافتند که سطح قند خون ناشتا و A1C این افراد با افزایش دوز کاهش می یابد. بررسی دیگری در سال 2011 که به نحوه استفاده از اسید آلفا لیپوئیک برای درمان دیابت می پردازد، به تأثیر این ترکیب بر سطح گلوکز اشاره کرد، اما بیشتر بر نقش آن به عنوان یک آنتی اکسیدان تمرکز داشت.

نحوه استفاده از آلفا لیپوئیک اسید

دوز آلفا لیپوئیک اسید بسیار متفاوت است. یک مطالعه محدوده دوز را از 600 میلی گرم تا 1200 میلی گرم در روز قبل از غذا ذکر کرد.

موارد احتیاطی استفاده از آلفا لیپوئیک اسید

اسید آلفا لیپوئیک می تواند با برخی از داروها از جمله داروهای دیابت، داروهای شیمی درمانی، داروهای تیروئید و ویتامین B1 تداخل داشته باشد. مثل همیشه، قبل از افزودن هر مکمل جدیدی به رژیم درمانی خود، با پزشک مشورت کنید. به طور کلی، مصرف آلفا لیپوئیک اسید نسبتاً بی خطر است و عوارض آن نادر است. اما در افراد باردار یا شیرده مصرف این اسید مورد مطالعه قرار نگرفته است.

برخی از عوارض شناخته شده آلفا لیپونیک اسید عبارتند از:

  • اسهال
  • خستگی
  • بی خوابی
  • بثورات پوستی

 با توجه به اینکه اسید آلفا لیپوئیک قند خون را کاهش می دهد، افرادی که قبلاً سطح قند خونشان پایین بوده است و دیابت دارند باید قبل از افزودن آن به رژیم درمانی خود با پزشک مشورت کنند.

سخن آخر

قبل از شروع هر گونه دارو یا مکمل های گیاهی و درمان های جدید، مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد عوارض یا تداخلات احتمالی آن مشورت کرده اید. در حالی که نشان داده شده است که همه این مکمل‌ها در کاهش سطح قند خون مفید هستند، مطمئن شوید که از راه‌های دیگری که می‌توانند بر سلامت کلی شما یا درمان‌های شما برای سایر بیماری‌ها تأثیر بگذارند، آگاه باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز