لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اختلالات ریتم در خواب

اختلالات ریتم در خواب | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اختلالات ریتم در خواب یک فرد، از تغییرات ساعت بیولوژیکی داخلی او ناشی می شود. بیشتر اوقات، ساعت بیولوژیکی یا ریتم شبانه روزی فرد با محیط 24 ساعته شبانه روز هماهنگ است. با این حال، در برخی افراد، ریتم شبانه روزی بیولوژیکی خواب و بیداری با برنامه خواب و بیداری مرسوم یا مطلوب خارج می شود. ریتم شبانه روزی یک فرد یک ساعت بیولوژیکی داخلی است که انواع فرآیندهای بیولوژیکی را بر اساس یک دوره تقریبی 24 ساعته تنظیم می کند. اکثر سیستم های بدن یک فرد تغییرات شبانه روزی را نشان می دهد. سیستم های بدن چرخه خواب و بیداری، سیستم تنظیم دما و سیستم غدد درون ریز بیشترین تغییرات را با توجه به ریتم شبانه روزی دارند. ما در این مقاله سعی کرده ایم هر آنچه که باید در مورد اختلال ریتم شبانه روزی بدانید را بررسی کنیم.

انواع اختلالات ریتم در خواب

عملکرد نادرست سیستم شبانه روزی یا ساعت بیولوژیکی فرد باعث اختلال در ریتم شبانه روزی فرد می شود. چرخه خواب و بیداری نوعی اختلال ریتم شبانه روزی است و به دو گروه اصلی اختلالات گذرا (کوتاه مدت) و اختلالات مزمن تقسیم می شود.

  • نمونه هایی از اختلالات گذرا که باعث اختلالات ساعت بیولوژیکی می شوند شامل جت لگ، تغییر برنامه خواب به دلیل ساعات کاری یا مسئولیت های اجتماعی و بیماری هستند.
  • چرخه خواب و بیداری نامنظم، سندرم فاز خواب تاخیری (DSPS) و سندرم مرحله خواب پیشرفته (ASPS) نمونه هایی از اختلالات مزمن ساعت بیولوژیکی هستند.
  • سندرم فاز خواب پیشرفته با زمان شروع مداوم خواب در اوایل عصر (بین ساعت 6:00 بعد از ظهر تا 9:00 بعد از ظهر) و زمان بیدار شدن در صبح زود (بین 3:00 صبح تا 5:00 صبح) مشخص می شود.
  • DSPS با ناتوانی مداوم (یعنی بیش از 6 ماه طول می کشد) در به خواب رفتن و بیدار شدن در زمان های قابل قبول اجتماعی مشخص می شود. افراد مبتلا به DSPS دیر به خواب می روند (مثلاً در ساعات اولیه صبح) و دیر بیدار می شوند (مثلاً در ساعات پایانی صبح یا در ساعات اولیه بعد از ظهر). این اختلال در نوجوانان و جوانان بیشتر از افراد مسن دیده می شود.

با این حال، افراد مبتلا به DSPS پس از خواب می‌توانند خواب خود را حفظ کنند و زمان‌های کل خواب طبیعی را داشته باشند. در مقابل، افراد بدون DSPS که به دلیل مشکلات در شروع و حفظ خواب قادر به خوابیدن نیستند نسبت به افراد مبتلا به DSPS زمان خواب کلی کمتر از حد معمول دارند.

ASPS کمتر از DSPS رخ می دهد و بیشتر در افراد مسن و افراد افسرده دیده می شود. کل زمان خواب در افراد مبتلا به ASPS، DSPS و برنامه خواب و بیداری نامنظم طبیعی است.

اختلالات ریتم در خواب منجر به چه علائمی می شود؟

اختلالات ریتم در خواب | پزشکت

علائمی که معمولاً در افراد مبتلا به اختلال ریتم شبانه روزی مرتبط با چرخه خواب و بیداری یافت می شود، عبارتند از:

  • مشکل در شروع خواب
  • مشکل در حفظ خواب
  • خواب غیر ترمیم کننده یا بی کیفیت
  • خواب آلودگی در طول روز
  • تمرکز ضعیف
  • اختلال در عملکرد در مدرسه یا محل کار، از جمله کاهش در مهارت های شناختی
  • هماهنگی روانی حرکتی ضعیف
  • سردرد
  • افسردگی
  • ناراحتی گوارشی

چه چیزی باعث اختلالات خواب ساعت بیولوژیکی می شود؟

برخی از عواملی که می توانند منجر به بروز اختلالات ریتم شبانه روزی و خواب شوند، عبارتند از:

حساسیت به zeitgebers

zeitgebers   زمان دهنده  یا نشانه های زمانی مانند نور و سایر نشانه های محیطی است. در برخی شرایط این حساسیت ممکن است تغییر پیدا کند و یا تحت شرایط خاصی مختل شود. تغییر یا اختلال حساسیت به زیتگبرها احتمالاً شایع ترین علت اختلال ریتم شبانه روزی چرخه خواب و بیداری است. بیماران مبتلا به نابینایی ممکن است با ریتم شبانه روزی مشکل داشته باشند. زیرا آنها فاقد علائم نوری از طریق سیستم بینایی هستند.

اختلال در عملکرد ضربان ساز

ممکن است اختلالی در مکانیسم های جفت داخلی ضربان سازهای بیولوژیکی مانند جفت شدن چرخه خواب و بیداری با چرخه دما وجود داشته باشد.

محیط

نور، سطح سر و صدای بالاتر و دمای اتاق بالا برای خواب خوب مناسب نیستند و متغیرهای مهمی هستند که هم در نوبت‌کارها و هم در کارگران شب باید در نظر گرفته شوند.

بیماری های مغز و اعصاب

سفر

شدت جت لگ مربوط به جهت سفر بستگی دارد و بیشتر در افرادی که به سمت شرق سفر می کنند دیده می شود. تعداد مناطق زمانی عبور شده نیز بر شدت جت لگ تأثیر دارد. به طوری که اکثر افراد در صورت عبور از 3 منطقه زمانی یا بیشتر، جت لگ را تجربه می کنند. نرخ تنظیم 1.5 ساعت در روز پس از پرواز به سمت غرب و 1 ساعت در روز پس از پرواز به سمت شرق است.

بیماری عصبی

بیماری آلزایمر یکی از نمونه های رایج بیماری عصبی است که با اختلال ریتم شبانه روزی همراه است. با این حال، چرخه خواب و بیداری نامنظم را می توان در سایر بیماری های عصبی نیز مشاهده کرد. غروب آفتاب که یک پدیده رایج در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر است، با اختلالات خواب همراه با بیداری و سردرگمی مشخص می شود.

نوبت کاری

تغییرات سریع شیفت و تغییر شیفت در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت به احتمال زیاد باعث علائم اختلال ریتم شبانه روزی می شود. سبک زندگی و فشار اجتماعی برای تا دیر وقت بیدار ماندن می تواند اختلال ریتم شبانه روزی را تشدید کند.

چه آزمایش هایی اختلالات ریتم در خواب را تشخیص می دهند؟

اختلالات ریتم در خواب | پزشکت

گزارش خواب، چرخه های خواب و بیداری را در محیط عادی یک فرد شناسایی می کند و امکان ارزیابی ذهنی هوشیاری را در یک دوره 2 هفته ای فراهم می کند. در نگه داشتن گزارش خواب، از فرد خواسته می شود که یک دفتر خاطرات خواب که خواب شب قبل را توصیف می کند، داشته باشد. اطلاعات ثبت شده در دفترچه خاطرات خواب می توانند به پزشک در تشخیص علت اصلی اختلالات ریتم شبانه  روزی و خواب و حتی گزینه های درمانی موثر باشد.

  • مطالعات تصویربرداری مانند سی تی اسکن و MRI ممکن است برای ارزیابی بیماری های عصبی انجام شود.
  • تست تاخیر خواب چندگانه، امکان اندازه گیری عینی خواب آلودگی را فراهم می کند. این آزمایش زمانی نشان داده می شود که بیماری سابقه بالینی از نارکولپسی را داشته باشد.
  • مقیاس خواب‌آلودگی اپورث، بر اساس پرسشنامه‌ای است که پاسخ‌های فرد به 8 موقعیت را در مقیاس 0-3 بر اساس اینکه آیا این موقعیت احتمالاً با رفتار چرت زدن مرتبط است یا خیر، رتبه‌بندی می‌کند. اگرچه اختلاف نظر در مورد اینکه چه نمره ای خواب آلودگی غیرطبیعی است وجود دارد، نمره کل بالای 10 به طور کلی نیاز به بررسی دارد.
  • اکتی گرافی، با کمک اکتیگراف انجام می شود. اکتیگراف یک دستگاه کوچک حسگر حرکتی است که معمولاً به مدت 1 هفته روی مچ دست غیر غالب استفاده می شود. اکتی گرافی بر این فرض استوار است که حرکت مچ دست فرد در طول خواب کاهش می یابد. این امکان اندازه گیری کلی چرخه خواب و بیداری را در طول زمان فراهم می کند.

چه درمان خانگی اختلالات ریتم در خواب را درمان می کند؟

مثل همیشه، حفظ بهداشت خواب خوب برای درمان این اختلالات مهم است. بهداشت خواب خوب، شامل اقداماتی برای تقویت تمایل طبیعی بدن به خواب است، از جمله موارد زیر:

  • رعایت زمان خواب و بیداری ثابت
  • اجتناب از چرت زدن
  • استفاده از تخت فقط برای خواب و برقراری رابطه جنسی
  • پرهیز از استرس، خستگی و کم خوابی
  • اجتناب از ورزش شدید حداقل 4 ساعت قبل از خواب (ورزش منظم توصیه می شود.)
  • حداقل 6-4 ساعت قبل از خواب از مصرف سیگار، الکل و کافئین خودداری کنید.
  • از وعده های غذایی زیاد و مایعات بیش از حد قبل از خواب پرهیز کنید.
  • کنترل محیط، از جمله نور، سر و صدا و دمای اتاق (محیط خواب کنترل شده به ویژه برای کارگران شیفت و کارگران شب اهمیت دارد.)

درمان اختلالات خواب ساعت بیولوژیکی و خواب آلودگی چیست؟

اختلالات ریتم در خواب | پزشکت

درمان های رایج اختلال ریتم شبانه روزی می تواند شامل درمان های رفتاری و محیطی باشد.

کرونوتراپی

این درمان رفتاری شامل تغییر تدریجی زمان خواب مطابق با برنامه مورد نظر فرد است. بنابراین، در DSPS، یک تأخیر پیشرونده 3 ساعت در روز تجویز می‌شود و به دنبال آن حفظ دقیق یک ساعت زمان خواب منظم پس از رسیدن به برنامه مورد نظر، تجویز می‌شود. در ASPS، کرونوتراپی بر پیشبرد یک ساعت زمان خواب منظم 2 تا 3 ساعت در شب به مدت 1 هفته تا رسیدن به برنامه مطلوب تمرکز دارد. افراد مبتلا به DSPS که در ابتدا به کرونوتراپی پاسخ می دهند ممکن است به تدریج به الگوی خواب قبلی خود برگردند. اغلب، کرونوتراپی باید هر چند ماه یکبار تکرار شود تا نتایج طولانی مدت حفظ شود.

درمان با نور درمانی

افراد مبتلا به اختلال ریتم شبانه روزی به نور درمانی، به ویژه نور درمانی (بیش از 600 لوکس) به خوبی پاسخ می دهند. برای اصلاح فاز ریتم شبانه روزی، نور اتاق روشن در طول زمان نیز ممکن است کافی باشد. با این حال، شدت نور بیشتر (بیشتر از 6000 لوکس در 30-60 دقیقه) اغلب برای انجام تغییرات قابل توجه در چرخه خواب ضروری است. زمان نور درمانی نیز مهم است زیرا بر درجه و جهت تغییر ریتم تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، برای افراد مبتلا به ASPS، نور درمانی که در ساعات اولیه عصر و شب اعمال می شود چرخه را به تاخیر می اندازد، در حالی که برای افراد مبتلا به DSPS، نور درمانی که در ساعات اولیه صبح اعمال می شود، هوشیاری صبحگاهی و زمان خواب زودتر را تحریک می کند.

تقویت نشانه های محیطی

این بخش از درمان اختلال ریتم شبانه روزی مهم است. افراد تشویق می شوند که در هنگام خواب یک اتاق تاریک و ساکت و پس از بیدار شدن یک اتاق روشن داشته باشند. اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور شدید در هنگام عصر و اعمال ساعات منظم برای غذا خوردن و سایر فعالیت ها نیز کمک می کند.

تغییرات سبک زندگی

افراد مبتلا به اختلالات ریتم شبانه روزی ممکن است با نشان دادن علائم کمبود خواب به تغییرات در فازهای فعال خود پاسخ دهند. برای مثال، نوجوانان ممکن است در ساعات پایانی وقت و بیدار شدن برای یک کلاس صبح زود مشکل داشته باشند. اگر شیفت‌کارها قبل از اینکه بدنشان فرصتی برای تطبیق پیدا کند، شیفت‌هایشان خیلی سریع تغییر کند، ممکن است در تطبیق با چرخه‌های خواب جدید دچار مشکل شوند.

درمان اختلال ریتم شبانه روزی عمدتاً رفتاری است. نور درمانی به عنوان یک اصلاح کننده موثر ریتم شبانه روزی نشان داده شده است. استفاده کوتاه مدت از خواب آورها (داروهایی که خواب را تقویت می کنند) یک گزینه مفید در درمان اختلال ریتم شبانه روزی است و پاسخ درمانی را به ویژه در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود بخشیده است.

ملاتونین

گزارش شده است که ملاتونین در درمان جت لگ و بی خوابی ناشی از خواب در افراد مسن مبتلا به کمبود ملاتونین مفید است. ملاتونین برای تقویت روند طبیعی خواب و تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن هنگام سفر در مناطق زمانی مختلف استفاده می شود. اعتقاد بر این است که ملاتونین هنگام عبور از 5 منطقه زمانی یا بیشتر مؤثر است، اما در هنگام سفر در جهت غرب تأثیر کمتری دارد. همچنین در درمان اختلال خواب ریتم شبانه روزی در افراد نابینا بدون درک نور استفاده شده است.

ملاتونین به عنوان یک داروی بدون نسخه (OTC) در دسترس است. هنوز به عنوان یک مکمل رژیم غذایی در نظر گرفته می شود و دستورالعمل های دوز مشخص نشده است. به دلیل تأثیر ملاتونین بر عملکرد سیستم ایمنی، افراد مبتلا به اختلالات ایمنی و کسانی که کورتیکواستروئیدهای سیستمیک یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند باید از مصرف ملاتونین احتیاط کنند. ملاتونین ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. قبل از استفاده از ملاتونین مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

محرک ملاتونین

Ramelteon (Rozerem) یک داروی تجویزی است که گیرنده های ملاتونین را تحریک می کند. ملاتونین هورمونی است که توسط غده صنوبری در ساعات تاریک چرخه روز و شب (ریتم شبانه روزی) تولید می شود. سطح ملاتونین در بدن در ساعات روز کم است. غده صنوبری (واقع در مغز) با افزایش سطح ملاتونین در بدن به تاریکی پاسخ می دهد. تصور می شود که این فرآیند برای حفظ ریتم شبانه روزی ضروری است. Ramelteon شروع خواب را تقویت می کند و به عادی سازی اختلالات ریتم شبانه روزی کمک می کند. Ramelteon توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای بی خوابی که با مشکل در به خواب رفتن مشخص می شود تأیید شده است.

دارو های خواب آور

استفاده کوتاه مدت از داروهای خواب آور ممکن است در بیماران منتخب مفید باشد. بیمارانی که علاقه مند به استفاده از داروهای خواب آور برای اختلال ریتم شبانه روزی هستند، باید آنها را با پزشک خود در میان بگذارند.

بنزودیازپین ها

بنزودیازپین های کوتاه اثر اغلب در درمان اولیه اختلال ریتم شبانه روزی انتخاب می شوند و همراه با رفتار درمانی استفاده می شوند. Triazolam (Halcion) بنزودیازپین اغلب برای استفاده کوتاه مدت علاوه بر رفتار درمانی انتخاب شده است. این عامل کوتاه اثر در کمک به خوابیدن افراد موثر است.

خواب آورهای غیر بنزودیازپین

خواب آورهای غیر بنزودیازپین به دلیل اینکه تأثیر قابل توجهی بر معماری خواب ندارند و با پدیده بازگشتی که با بنزودیازپین ها مشاهده می شود مرتبط نیستند، محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. Zolpidem (Ambien) یک گزینه کوتاه مدت خوب برای افراد مبتلا به DSPS است که نیاز به حمایت دارویی دارند.

درمان اختلالات خواب مرتبط با شیفت کاری

مودافینیل (Provigil) یک محرک است که برای درمان کارگران مبتلا به اختلالات خواب ناشی از شیفت کاری آنها نشان داده شده است. مودافینیل دارای اقدامات بیداری است و 1 ساعت قبل از شروع شیفت کاری مصرف می شود.

چگونه از اختلالات خواب ساعت بیولوژیکی پیشگیری می شود؟

اختلالات ریتم در خواب | پزشکت

  • کنترل محیط خواب با تنظیم قرارگیری در معرض نور تا تاریکی برای جابجایی کارگران در حفظ خواب مفید است.
  • برای کارگران شیفت، تغییر برنامه در جهت عقربه های ساعت بهتر است تحمل شود.
  • برای افرادی که در چندین منطقه زمانی سفر می کنند، تنظیم منطقه زمانی مکان جدید قبل از حرکت می تواند اثرات تاخیر جت را تغییر دهد.
  • رعایت بهداشت خواب می تواند از اختلالات خواب جلوگیری کند.

زمانی که کم خوابی بیش از یک ماه با یک یا چند مورد از موارد زیر همراه باشد، بهتر است به یک متخصص خواب یا پزشک مراجعه کنید:

  • تمرکز ضعیف
  • فراموشی
  • کاهش انگیزه
  • خواب آلودگی مفرط در طول روز
  • مشکل در به خواب رفتن
  • خواب بدون طراوت
  • خروپف معمولی

 پیش آگهی فردی با اختلال خواب ساعت بیولوژیکی چیست؟

پیش آگهی برخی از اختلالات خواب و ریتم شبانه روزی افراد به صورت زیر است:

  • جت لگ: این یک وضعیت گذرا است که پیش آگهی خوبی دارد.
  • نوبت کاری: تغییرات ناگهانی در برنامه و شیفت های خلاف جهت عقربه های ساعت با خواب آلودگی در طول روز و اختلال در عملکرد مرتبط است. افراد مسن ممکن است به خوبی با تغییرات شیفت سازگار نشوند.
  • DSPS: این معمولاً در نوجوانان و بزرگسالان جوان دیده می شود. این الگوی خواب اغلب در بزرگسالی برطرف می شود.
  • ASPS: این مورد در افراد مسن برجسته است و اغلب به ترکیبی از مداخلات رفتاری و دارویی پاسخ می دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز