لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت توده ها و برآمدگی های واژن چیست؟

توده ها و برآمدگی های واژن و 10 علت شایع آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


توده ها و برآمدگی های واژن، به خصوص در سال های باروری یا با افزایش سن، شایع هستند. اما چه عوامی باعث بروز توده ها و برآمدگی ها در واژن می شود؟ آیا نیاز به درمان دارند؟ چه زمانی باید برای بروز توده ها و برآمدگی های ناحیه تناسلی به پزشک یا متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیم؟ بهتر است به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید تا در مورد دلایل تغییرات پوست در ناحیه تناسلی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

وقتی مردم به واژن اشاره می کنند، اغلب به اندام داخلی، واژن و اندام تناسلی خارجی که به نام فرج معروف است اشاره می کنند. واژن یک لوله عضلانی است که به دهانه رحم شما منتهی می شود که دهانه رحم شما است. لایه بالایی بافت در واژن شما غشای مخاطی است، مشابه بافت دهان یا بینی. برجستگی‌ها و برجستگی‌های سطح واژن را روگا می‌نامند که وقتی واژن شما شل است مانند چین‌ها یا چین‌های بافت اضافی هستند. در طول رابطه جنسی یا زایمان، روگا به واژن شما کمک می کند تا منبسط شود.

فرج شامل چندین اندام است. لب های بزرگ لب های بیرونی فرج شما هستند. قسمت بیرونی لب بزرگ جایی است که موهای ناحیه تناسلی شما پیدا می شود. پوست بدون مو چین داخلی صاف تر است و حاوی غدد چربی به نام غدد چربی است.

اگر لب‌های بزرگ را از هم جدا کنید، لب‌های کوچک خود را خواهید دید، لب‌های داخلی پوست نازکی که دهانه واژن شما را احاطه کرده است. غدد Skene و غدد Bartholin که مخاط و سایر روان کننده ها تولید می کنند، در لب های کوچک یافت می شوند. لابیا مینورها نیز با غدد روغنی پر شده اند.

شایع ترین علل توده ها و برآمدگی های واژن

برجستگی ها و توده های روی واژن و فرج می توانند طبیعی باشند یا ممکن است نشانه ای از شرایطی باشند که نیاز به مراقبت های پزشکی و درمان دارند. در زیر 10 دلیل احتمالی برای تغییرات در پوست فرج و واژن آورده شده است.

کیست ولوار

فرج شما دارای تعدادی غدد از جمله غدد چربی، غدد بارتولین و غدد اسکنه است. اگر این غدد مسدود شوند، کیست می تواند تشکیل شود. اندازه کیست ها متفاوت است، اما بیشتر آنها شبیه توده های کوچک و سفت هستند. کیست ها معمولاً دردناک نیستند مگر اینکه عفونی شوند. کیست ها به طور معمول بدون درمان از بین می روند. اگر کیست عفونی شود، پزشک می تواند آن را تخلیه کند و در صورت وجود علائم عفونت، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

کیست واژن

توده ها و برآمدگی های واژن و 10 علت شایع آن || پزشکت

انواع مختلفی از کیست واژن وجود دارد. کیست های واژن توده های سفت روی دیواره واژن هستند. اندازه آنها معمولاً به اندازه یک نخود یا کوچکتر است. آنها گاهی اوقات پس از زایمان یا آسیب به واژن ایجاد می شوند. کیست واژن معمولاً دردناک نیستند. آنها به ندرت باعث نگرانی می شوند مگر اینکه در حین رابطه جنسی باعث ناراحتی شوند. گاهی اوقات، کیست های واژن نیاز به تخلیه یا برداشتن جراحی دارند.

لکه های فوردایس

لکه های فوردایس یا غدد چربی، برجستگی های کوچک سفید یا زرد مایل به سفیدی در داخل فرج شما هستند. این لکه ها روی لب ها و گونه ها نیز دیده می شود. آنها معمولاً برای اولین بار در دوران بلوغ ظاهر می شوند و با افزایش سن بیشتر از آنها استفاده می کنید. لکه های فوردایس بدون درد هستند و مضر نیستند.

واریس

واریس سیاهرگ‌های متورم هستند که می‌توانند در اطراف فرج شما ایجاد شوند. آنها در حدود 10 درصد از بارداری ها یا با افزایش سن رخ می دهند. واریس واژن به صورت برآمدگی های مایل به آبی یا سیاهرگ های متورم گرد در اطراف لب های کوچک و بزرگ ظاهر می شوند. ممکن است درد را تجربه نکنید، اما گاهی اوقات ممکن است احساس سنگینی، خارش یا خونریزی داشته باشید.

سلامت بانوان

معمولاً برای زنان باردار نیازی به درمان نیست، زیرا واریس معمولاً حدود شش هفته پس از تولد نوزاد کاهش می یابد. آنها اغلب با بارداری بعدی تکرار می شوند.

تخمین زده می شود که تقریباً 4 درصد از کل زنان به این موارد مبتلا می شوند. برای زنان غیرباردار، ممکن است باعث شرمساری یا ایجاد ناراحتی در رابطه جنسی یا ایستادن طولانی مدت شوند. پزشک متخصص جراحی و درمان ورید می تواند این عارضه را درمان کند.

موهای رشد کرده

تراشیدن، اپیلاسیون یا کندن موهای ناحیه تناسلی خطر رشد موهای زائد ناحیه تناسلی را افزایش می دهد . که می تواند باعث ایجاد یک برآمدگی کوچک، گرد، گاهی اوقات دردناک یا خارش دار شود. برجستگی ممکن است با چرک پر شود و پوست اطراف برجستگی نیز ممکن است تیره تر شود. سعی نکنید موهای روییده را به تنهایی بیرون بیاورید. که می تواند منجر به عفونت شود. در بیشتر موارد بدون درمان برطرف می شود. اگر ملتهب شد به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشانه عفونت باشد.

برچسب های پوست واژن

تگ های پوستی فلپ های کوچک و بیرون زده از پوست اضافی هستند. آنها آسیب یا ناراحتی ایجاد نمی کنند، مگر اینکه چیزی را بمالند یا بگیرند و تحریک شوند. اگر برچسب های پوستی شما آزاردهنده هستند، می توانید آنها را توسط پزشک خود با جراحی یا لیزر بردارید.

تبخال تناسلی

توده ها و برآمدگی های واژن و 10 علت شایع آن || پزشکت

تبخال تناسلی یک عفونت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است. حتی تبخال از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی منتقل می شود. تخمین زده می شود که از هر پنج آمریکایی یک نفر تبخال تناسلی دارد. اغلب، علائم آنقدر خفیف هستند که مبتلایان به تبخال از ابتلا به این بیماری آگاه نیستند. اولین شیوع تبخال می تواند علائمی مانند آنفولانزا ایجاد کند ، از جمله:

  • تب
  • تورم غدد
  • زخم های بزرگ
  • درد در اندام تناسلی، پایین و پاها

برخی از علائم تبخال تناسلی عبارتند از:

  • فرورفتگی های کوچک یا زخم
  • سوزن سوزن شدن یا خارش
  • برجستگی های قرمز متعدد که به جوش ها یا تاول های دردناک تبدیل می شوند.

علائم تبخال اغلب از بین می روند، اما دوباره عود می کنند. با گذشت زمان، اکثر مردم شیوع کمتر و شدیدتر را تجربه می کنند. اگر زخم های قابل مشاهده ای دارید، پزشک ممکن است با مشاهده آنها یا با پاک کردن مایع از آنها و آزمایش مایع در آزمایشگاه، این بیماری را تشخیص دهد. هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اما شدت و طول مدت علائم را می توان با داروهای ضد ویروسی کنترل کرد.

اگر زخم های تبخال قابل مشاهده دارید، نباید رابطه جنسی داشته باشید. استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی احتمال ابتلا به تبخال را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

لیکن اسکلروزوس

لیکن اسکلروزوس یک بیماری پوستی غیرشایع است که عمدتاً زنانی را که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، تحت تاثیر قرار می دهد . اغلب در ناحیه فرج و اطراف مقعد دیده می شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش، اغلب شدید
  • خونریزی یا کبودی
  • درد هنگام ادرار کردن یا هنگام رابطه جنسی
  • تاول هایی که ممکن است پر از خون باشند یا نباشند.
  • پوست نازک و براق که ممکن است به راحتی پاره شود.
  • لکه های سفید روی پوست که به مرور زمان می توانند به لکه هایی از پوست نازک و چروک تبدیل شوند.

لیکن اسکلروزوس معمولاً با کرم یا پماد کورتیکواستروئیدی درمان می شود. پس از درمان می تواند عود کند. زنانی که لیکن اسکلروزوس دارند کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان فرج هستند.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در اثر عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. آنها از طریق رابطه جنسی واژینال و مقعدی پخش می شوند. به ندرت از طریق رابطه جنسی دهانی پخش می شوند. بسیاری از افراد زگیل تناسلی دارند و آن را نمی دانند. اگر علائمی دارید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش یا سوزش
  • خوشه هایی از برجستگی های کوچک به رنگ پوست
  • تکه‌های ناهموار زگیل‌هایی با فاصله نزدیک، که گاهی شبیه به گل کلم توصیف می‌شوند.

زگیل تناسلی می تواند روی فرج یا مقعد یا در واژن شما رشد کند. هیچ راهی برای درمان زگیل تناسلی وجود ندارد، اما می‌توان آن‌ها را توسط پزشک یا با استفاده از کرم‌های تجویزی، لیزر یا جراحی از بین برد. شما نباید از پاک کننده های زگیل بدون نسخه استفاده کنید. برخی از انواع HPV می توانند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند. اگر زگیل تناسلی دارید، مهم است که برای تست پاپ به پزشک مراجعه کنید تا ببینید چه نوع HPV باعث ایجاد آنها شده است.

سرطان

سرطان‌های فرج نادر هستند و سرطان‌ واژن حتی غیرعادی‌تر هستند. علائم شرایط پیش سرطانی و سرطانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لکه های ضخیم پوست
  • خارش، سوزش یا درد
  • خونریزی یا ترشح غیر معمول
  • زخم هایی که در عرض چند هفته خوب نمی شوند.
  • زخم ها یا برجستگی های صاف یا برجسته روی فرج شما
  • رنگ پوست روشن تر یا تیره تر از پوست اطراف است.

سرطان فرج در زنان مسن و در زنان سیگاری شایع تر است. همچنین اگر به ویروس HPV آلوده شده باشید، در معرض خطر بیشتری هستید. سرطان فرج و واژن با برداشتن بافت از ضایعات مشکوک و بررسی زیر میکروسکوپ تشخیص داده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

توده ها و برآمدگی های واژن و 10 علت شایع آن || پزشکت

اگر در مورد تغییرات بدن خود مطمئن نیستید، ایده خوبی است که به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر توده جدیدی دارید که در عرض چند هفته از بین نمی رود، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن درد یا علائم عفونت، مانند:

  • ترشح از توده حاوی چرک یا خون
  • علائم یک بیماری مقاربتی

توده ها و برآمدگی واژن چگونه درمان می شوند؟

توده های واژن اغلب نیازی به درمان ندارند. اگر آنها نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشند، درمان بر اساس علت آنها تعیین می شود. اکثر برآمدگی ها و توده های واژن را می توان در خانه مدیریت کرد. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش علائم خود انجام دهید:

  • از پوشیدن لباس هایی که فرج شما را ساییده و آسیب می زند خودداری کنید.
  • اگر کیست دارید، چند بار در روز به مدت چند روز حمام آب گرم بگیرید.که ممکن است به تخلیه کیست ها کمک کند.
  • شلوارهای ساخته شده از مواد طبیعی مانند پنبه را بپوشید.مواد طبیعی قابل تنفس هستند و می توانند به خنک و خشک نگه داشتن اندام تناسلی شما کمک کنند.

بعید است که توده های روی واژن شما دلیلی برای هشدار باشند. بیشتر آنها خود به خود از بین می روند یا می توان آنها را در خانه درمان یا مدیریت کرد. اگر یک بیماری مقاربتی دارید، معمولاً می توان آن را با درمان کنترل کرد، اما برای کاهش خطر عوارض مهم است که درمان را زود شروع کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز