لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

وریدهای واریسی واژن

وریدهای واریسی واژن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


وریدهای واریسی واژن یا واریس های ولوار (VVs) رگ های واریسی هستند که در فرج زنان ایجاد می شوند. فرج ناحیه تناسلی خارجی زن است. بسیاری از زنان در بارداری VV را تجربه می کنند. این به این دلیل است که تغییرات در جریان خون و افزایش سطح هورمون می تواند باعث بزرگ شدن سیاهرگ های فرج شود. برای برخی منجر به درد یا علائم دیگر می شود.

زنان باردار، احتمالاً تغییرات زیادی را در بدن خود تجربه می کنند. برخی افراد حتی قبل از زایمان، ناراحتی در ناحیه لگن (مانند خارش، تورم، تحریک و درد) را تجربه می کنند. این ناراحتی ممکن است به دلیل شرایطی باشد که به عنوان وریدهای واریسی واژن یا واریس روی یا اطراف فرج شناخته می شود. اگرچه این وضعیت ممکن است شما را غافلگیر کند، اما این وضعیت طبیعی است و معمولاً عوارضی ایجاد نمی کند.

اگر واریس فرج دارید، چندین کار وجود دارد که می توانید برای کاهش ناراحتی خود در دوران بارداری انجام دهید. وریدهای واریسی زمانی اتفاق می افتند که بخش هایی از رگ های شما بزرگ، گشاد، پیچ خورده و بیش از حد پر از خون می شوند. این می تواند باعث درد، فشار و ناراحتی در ناحیه آسیب دیده شود.

برای زنان باردار، VV ها معمولاً بدون درمان پس از زایمان ناپدید می شوند. اگر پس از زایمان ناپدید نشدند یا در خارج از بارداری آنها را تجربه می کنید، گزینه های درمانی برای کمک به به حداقل رساندن علائم شما وجود دارد.

چه چیزی باعث واریس ولوار می شود؟

واریس ولوار در دوران بارداری شایع است و خطرات یا عوارض مشابه واریس در سایر نقاط بدن را ندارد. در حالی که برخی از افراد به آنها به عنوان “وریدهای واریسی واژن” اشاره می کنند، این یک نام اشتباه است. این وضعیت در واقع کانال واژن را تحت تاثیر قرار نمی دهد، فقط ناحیه تناسلی خارجی را که به نام فرج شناخته می شود، تحت تاثیر قرار می دهد.

واریس های فرج تا حدی به دلیل افزایش جریان خون در بدن شما در دوران بارداری اتفاق می افتد. در واقع، میزان خونی که قلب شما در دوران بارداری پمپاژ می کند، می تواند بین 30 تا 50 درصد افزایش یابد. این همه خون کجا می رود؟ مقدار زیادی از آن به رحم شما می رود، اما ناحیه فرج نیز تحت تأثیر این افزایش جریان خون قرار می گیرد زیرا بدن خود را برای تولد آماده می کند.

در دوران بارداری، هورمون های جنسی مانند پروژسترون نیز افزایش می یابد، که می تواند باعث تجمع بیشتر خون و همچنین فشار بیشتر و فشرده شدن رگ های خونی در ناحیه لگن با رشد کودک شما شود. همه این عوامل در کنار هم می توانند باعث ایجاد رگ های واریسی در و اطراف فرج شوند.

علائم واریس فرج چیست؟

وریدهای واریسی واژن || پزشکت

برخی از افراد مبتلا به واریس ولو حتی متوجه نمی شوند که به آن مبتلا هستند. برای دیگران، این مسئله کاملاً ظاهری است. ممکن است متوجه بیرون زدگی رگ های آبی مایل به بنفش شوید، اما احساس درد یا ناراحتی نکنید. با این حال، برای بسیاری از افراد، این بیماری با انواع علائم ناراحت کننده همراه است، از جمله:

اکثر موارد واریکوسیته فرج مدت کوتاهی پس از زایمان بین 4 تا 6 هفته برطرف می شوند. ابتلا به رگ های وایس واژن بر روی زایمان شما تأثیری نخواهد داشت (حتی اگر قصد زایمان طبیعی دارید). VV ها در لب های بزرگ و مینور، لب ها و چین های پوستی فرج رخ می دهند. برخی از علائم بصری VVs، عبارتند از:

سلامت بانوان
  • رگه هایی که نرم و به رنگ آبی یا بنفش هستند.
  • رگ هایی که پیچ خورده به نظر می رسند و از پوست بیرون زده اند.

برخی از زنان بیش از تغییرات قابل مشاهده در فرج را تجربه می کنند. VV ها همچنین می توانند باعث شوند:

  • خارش
  • فشار یا درد در فرج
  • ناراحتی هنگام راه رفتن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • سنگینی یا احساس پر بودن در فرج شما

شما همچنین ممکن است رگ های واریسی را در پاهای خود یا جاهای دیگر در ناحیه لگن خود تجربه کنید. زنان باردار ممکن است متوجه شوند که VV ها در اواسط بارداری ظاهر می شوند.

چگونه از بروز واریس فرج پیشگیری کنیم؟

از آنجایی که افزایش جریان خون، فشار و هورمون ها در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است، ممکن است برای جلوگیری از واریس کار زیادی نتوانید انجام دهید، به خصوص اگر سابقه خانوادگی دارید یا از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستید.

با این حال، چند راه وجود دارد که شانس خود را برای جلوگیری از واریکوسیته فرج افزایش دهید یا در صورت ایجاد آنها، آنها را قابل کنترل تر کنید. برای مثال، ورزش منظم به گردش خون کمک می کند و جریان خون سالم را بهبود می بخشد.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل نیز می تواند کمک کننده باشد. اکثر افراد در طول بارداری سالم وزن اضافه می کنند، اما چاقی یک عامل خطر برای واریس است. بنابراین، سعی کنید با خوردن غذاهای مغذی و فعال ماندن در محدوده توصیه شده افزایش وزن بارداری بمانید.

علاوه بر این، از پاهای خود به خوبی مراقبت کنید. هنگام نشستن پاهای خود را بالا بیاورید، از کفش های پاشنه بلند یا سایر کفش های نامناسب خودداری کنید و مرتباً وضعیت خود را از نشسته به ایستاده و حرکت در اطراف تغییر دهید.

درمان های ایمن برای بارداری

وریدهای واریسی واژن || پزشکت

اگر بهترین تلاش های شما مانع از ابتلا به واریکوسیته فرج در دوران بارداری نشده است، راه های مطمئنی وجود دارد که می توانید آن ها را درمان کنید یا حداقل هر گونه ناراحتی مرتبط را تسکین دهید. در اینجا چند گزینه درمانی وجود دارد که ممکن است کمک کند.

لباس های فشرده سازی

جوراب های واریس می توانند میزان جریان خون را در پاهای شما افزایش دهند و به جای تجمع در رگ های شما، خون را در حال حرکت نگه می دارند. در مورد انتخاب محصول مناسب برای خود در دوران بارداری با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. همچنین لباس هایی برای حمایت از واریسی ولوور وجود دارد که قرار است روی لباس های زیر شما بپوشید. این موارد می توانند احساس ناراحتی ناشی از وریدهای واریسی در اطراف فرج یا پرینه شما را محدود کنند.

کمپرس سرد

قرار دادن کیسه یخ روی فرج می تواند تورم را به حداقل برساند و درد، خارش و ناراحتی مرتبط با واریکوسیته فرج را بی حس کند. به جای ماندن در همان وضعیت برای مدت طولانی، در طول روز به حرکت خود ادامه دهید. وقتی شب می خوابید، پاها و یا باسن خود را با یک بالش بالا بیاورید تا خون به جای جمع شدن جریان داشته باشد.

کورتیکواستروئیدها

اگر با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که آن را تأیید می کند مشورت می کنید، می توانید مقدار کمی از کرم کورتیکواستروئید OTC را روی فرج خود بمالید تا خارش و سوزش را تسکین دهید.

داروی پیشگیری از لخته شدن خون

وریدهای واریسی واژن || پزشکت

گاهی اوقات، یک لخته خون در واقع در ورید واریسی تشکیل می شود که باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی درمان شود. آنها دوز کم رقیق کننده خون را برای پاک کردن لخته و جلوگیری از لخته های بعدی تجویز می کنند.

جراحی

برای افراد مبتلا به موارد شدید واریس فرج، در صورتی که وضعیت پس از زایمان بهبود نیافته باشد، چند گزینه جراحی وجود دارد. اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ترجیح می دهند برای انجام این روش ها تا بعد از بارداری صبر کنند، زیرا بسیاری از موارد پس از زایمان خودشان بهبود می یابند. این مراحل عبارتند از:

  • فلبکتومی، برداشتن سیاهرگ ها از طریق برش های کوچک در پوست
  • اسکلروتراپی، تزریق محلولی که باعث ایجاد زخم و انسداد رگ ها می شود
  • آمبولیزاسیون ترانس کاتتر، که در آن دارو از طریق یک کاتتر به وریدها برای کاهش جریان خون در ناحیه وارد می شود.

ممکن است VV داشته باشید و حتی آن را ندانید. دیدن فرج و تشخیص تغییرات آن، به خصوص در دوران بارداری، می تواند دشوار باشد. ابتلا به این بیماری در دوران بارداری ممکن است شما را نگران زایمان کند. اگرچه این احتمال وجود دارد که رگ های شما در حین زایمان طبیعی خونریزی کنند، اما این امر نباید خطر قابل توجهی را برای عوارض ایجاد کند یا از انجام زایمان طبیعی جلوگیری کند.

اگر سؤال یا نگرانی در مورد گزینه های خود برای زایمان دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را از طریق گزینه هایتان راهنمایی کنند و به شما کمک کنند تا خیالتان راحت شود.

وریدهای واریسی

وریدهای واریسی واژن || پزشکت

حتی اگر تا به حال نام واریس فرج را نشنیده باشید، احتمالاً با وریدهای واریسی آشنا هستید. اصطلاحی برای هر سیاهرگ سطحی که بزرگ، پیچ خورده یا متورم شده باشد.

رگ های واریسی می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند، اگرچه پاها شایع ترین نقطه هستند. موارد خفیف تر به دلیل ظاهر تار عنکبوتی که دارند اغلب به عنوان رگ های عنکبوتی شناخته می شوند. موارد شدید می تواند باعث برآمدگی رگ ها و به نظر رسیدن رنگ آبی تیره یا بنفش شود.

واریس زمانی اتفاق می افتد که دریچه های رگ های شما ضعیف شوند یا آسیب ببینند. همانطور که بدن شما خون را در رگ های شما پمپ می کند و به گردش در می آورد، این دریچه ها برای حفظ جریان خون به جلو طراحی شده اند. با این حال، در صورت اختلال در عملکرد دریچه ها، جریان خون مختل می شود و باعث جمع شدن، برآمدگی و ظاهر بد شکل در رگ ها می شود.

چندین عامل خطر برای واریس وجود دارد، از جمله سن بالا، وزن، بارداری، سابقه خانوادگی و هر چیزی که فشار بیشتری بر رگ های شما وارد می کند، مانند کار کردن در شغلی که نیاز به ایستادن طولانی مدت دارد.

در بیشتر مواقع، رگ های واریسی یک مشکل زیبایی هستند به این معنی که آنها معمولاً هیچ خطری برای سلامت جسمانی شما ندارند. درمان هایی برای کاهش یا به حداقل رساندن ظاهر واریس وجود دارد. اگرچه بیشتر وریدهای واریسی از نظر پزشکی نگران کننده نیستند، اما ممکن است مشکلات پزشکی مرتبط با وریدهای واریسی مانند زخم های پوستی و نوع جدی لخته خون به نام ترومبوز ورید عمقی وجود داشته باشد.

سخن آخر

واریس های فرج اغلب ناراحت کننده هستند، اما در بیشتر موارد پس از زایمان برطرف می شوند و عوارضی ایجاد نمی کنند یا نیاز به درمان شدید در دوران بارداری دارند. راهبردهای پیشگیری و درمان در خانه می تواند به شما در مدیریت این وضعیت در دوران بارداری کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز