لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کیست واژن چیست؟

کیست واژن چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کیست‌ واژن حفره‌هایی از هوا، مایع یا چرک  که روی یا زیر پوشش واژن قرار دارند. انواع مختلفی از کیست های واژن احتمال دارد در اثر آسیب هنگام زایمان، تجمع مایع در غدد یا تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) در واژن ایجاد شوند. کیست ها هیچ علامتی ایجاد نمی کنند، اما گاهی اوقات می توانند با فعالیت جنسی یا قرار دادن تامپون باعث ناراحتی شوند. کیست های واژن معمولا کوچک و اغلب نیازی به درمان ندارند. با این حال، انواع مختلف کیست ها احتمال دارد بزرگ شده و منجر به درد، خارش واژن یا افزایش خطر عفونت شوند.

انواع کیست واژن

انواع مختلفی از کیست های واژن وجود دارد. شایع ترین  آن ها شامل:

  • کیست بارتولین
  • مجرای گارتنر
  • کیست های اینکلوژن واژن

تومورهای خوش خیم در واژن احتمال دارد شبیه کیست باشند.

کیست های اینکلوژن واژن. کیست های اینکلوژن شایع ترین نوع کیست های واژن هستند. این نوع کیست در اثر آسیب به دیواره واژن یا احتمال دارد در حین زایمان و بعد از جراحی ایجاد شود.

کیست مجرای گارتنر. مجرای گارتنر یک عضو باقیمانده در لگن از رشد جنین است. گاهی اوقات احتمال دارد در اثر تجمع مایع در آن به کیست در دیواره های واژن تبدیل شود.

کیست بارتولین. غده بارتولین در نزدیکی دهانه واژن و روی لب های آن (لابیا) قرار دارد. اگر فلپ پوستی روی این غده رشد کند، مایع می تواند به غده برگشته و کیست ایجاد شود، این کیست معمولاً بدون درد بوده ولی اگر عفونی باشد، می تواند به آبسه تبدیل شود.

علائم کیست واژن

معمولاً هیچ علامتی با کیست واژن وجود ندارد. احتمال دارد متوجه یک توده کوچک بیرون زده از دیواره واژن، درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی یا در حین قرار دادن تامپون شوید. اگر متوجه یک توده یا بر آمدگی در داخل واژن شدید با پزشک تماس بگیرید.

تشخیص کیست واژن

کیست واژن چیست؟ | پزشکت

در طول معاینه لگن، پزشک متخصص زنان ممکن است توده را روی دیواره واژن احساس کند. آنها سابقه پزشکی را بررسی و از شما می پرسند که چه علائمی دارید. پزشک همچنین احتمال دارد آزمایش‌های بالینی را برای رد سایر شرایط مشابه و احتمالی تجویز کند. آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بیوپسی یک نمونه بافت از کیست برای رد کردن احتمال سرطان واژن
  • اسکن MRI، CT، یا سونوگرافی برای دیدن تصاویر دقیق از کیست
  • آزمایش بر روی ترشحات از واژن یا دهانه رحم برای تعیین اینکه آیا عفونت مقاربتی (STI) موجود است.

درمان کیست واژن

کیست های واژن باید از نظر رشد یا تغییرات ظاهری در طول معاینات روتین کنترل شوند. اگر کیست بزرگتر یا علائم شدید ایجاد کند، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن آن توصیه کند. اگر کیست باعث عفونت یا آبسه شود، پزشک احتمال دارد آنتی بیوتیک تجویز کند.

سلامت بانوان

عوارض ناشی از کیست واژن نادر است. با این حال، کیست ها احتمال دارد در طول زمان رشد کنند، که منجر به افزایش درد و ناراحتی و همچنین بالا رفتن خطر عفونت می شود. جراحی برای برداشتن کیست می تواند خطر عفونت یا سایر عوارض در محل برش را به همراه داشته باشد.

پیش آگهی به طور کلی بسیار خوب است. کیست ها معمولا خوش خیم هستند و اغلب کوچک باقی می مانند. کیست هایی که با جراحی برداشته شود، معمولاً دوباره ایجاد نمی شوند.

درمان خانگی کیست واژن

برای درمان کیست واژن، درمان های خانگی ساده و موثر وجود دارد. این درمان ها همچنین به مبارزه با هرگونه عفونت و بهبودی آنها کمک می کند. در اینجا 10 درمان خانگی برتر برای کیست واژن آورده شده است.

حمام سیتز

حمام سیتز برای کاهش ناراحتی های کیست واژن مفید است و می تواند به کاهش سوزش و بهبودی، با ترویج تخلیه کیست کمک کند. به علاوه، حمام سیتز در تمیز نگه داشتن ناحیه و کاهش خطر عفونت موثر است. یک وان حمام را تا حدی با آب گرم پر کنید.1 تا 2 قاشق غذاخوری نمک اپسوم را در آب مخلوط و فقط ناحیه تناسلی خود را هر بار حدود 15 دقیقه در آن قرار داده و سپس به آرامی خشک کنید.2 یا 3 بار در روز و به مدت یک هفته حمام سیتز بگیرید. همچنین می توانید یک کیت حمام سیتز بخرید و آن را روی صندلی توالت خود قرار دهید.

سرکه سیب

کیست واژن چیست؟ | پزشکت

یکی دیگر از درمان های موثر و آسان برای کیست واژن، سرکه سیب است. ماهیت اسیدی سرکه سیب می تواند به کاهش اندازه و التهاب کیست های واژن کمک کند. از آنجایی که سرکه سیب به حفظ سطح pH واژن کمک می کند، خطر عفونت را کاهش و حتی از ایجاد کیست های بیشتر پیشگیری می کند.

2 قاشق چایخوری سرکه سیب ارگانیک، خام و فیلتر نشده را در ½ فنجان آب گرم مخلوط کنید. یک تکه پنبه را در این محلول خیس و به مدت 1 دقیقه مستقیماً روی کیست قرار دهید. 3 یا 4 بار در روز آن را تکرار کنید. یا، می توانید 20 تا 30 دقیقه، یک بار در روز آن را انجام دهید تا کیست نرم شود. همچنین می توانید مقدار مساوی سرکه سیب و آب را مخلوط کرده و از این محلول استفاده کنید. برای کمک به تسکین ناحیه، روغن نارگیل را روی کیست بمالید.

از طرف دیگر، 1 فنجان سرکه سیب خام و فیلتر نشده را در یک وان پر از آب گرم بریزید. پایین تنه خود را به مدت 15 دقیقه در آب خیس و این کار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید. همچنین، 1 قاشق چایخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه و آن را دو بار در روز بنوشید.

کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم روی کیست یک راه آسان و موثر دیگر برای نرم کردن کیست و تحریک تخلیه است که به نوبه خود به روند بهبودی کمک می کند.کمپرس گرم همچنین به کشتن باکتری ها برای کاهش خطر عفونت کمک و با التهاب مبارزه می کند. یک حوله را در آب داغ خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید. پارچه گرم را برای چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده نگه دارید. این کار را 3 یا 4 بار در روز تکرار کنید تا زمانی که مایع از کیست خارج شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای واقعا می تواند به درد و التهاب مرتبط با کیست های واژن کمک کند. به ویژه برای درمان کیست بارتولین مفید است. روغن درخت چای همچنین به خلاص شدن از شر باکتری های مضر در ناحیه واژن کمک و در نتیجه خطر عفونت را کاهش می دهد. در واقع به تخلیه کیست در عرض 1 یا 2 روز کمک می کند.

2 یا 3 قطره از روغن درخت چای را در 2 قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. با استفاده از پنبه، این روغن را روی کیست بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند سپس آن را با آب ولرم بشویید. از این دارو یک یا دو بار در روز یا در صورت نیاز استفاده کنید. همچنین، 3 تا 5 قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب اضافه و از این محلول برای شستشوی ناحیه آسیب دیده روزانه چند بار استفاده کنید.

زردچوبه

کیست واژن چیست؟ | پزشکت

زردچوبه برای درمان کیست های واژن نیز عالی عمل می کند. ترکیب کورکومین موجود در زردچوبه یک عامل ضد التهابی است که به مبارزه با درد و التهاب کمک می کند. علاوه بر این، زردچوبه یک ضد عفونی کننده طبیعی است، به این معنی که می تواند به پیشگیری و درمان هر گونه عفونت کمک کند.

1 قاشق چایخوری زردچوبه و کمی روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. خمیر را روی کیست بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. محل را با آب ولرم بشویید. چند بار این کار را تکرار کنید تا کیست باز شود. همچنین یک لیوان شیر داغ با 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه مخلوط شده در آن بنوشید تا درد را کنترل کند.

سیر

سیر به دلیل خواص آنتی بیوتیکی قوی آن یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای هر نوع کیست واژن است. این به کشتن باکتری های موجود در اطراف کیست کمک و خطر عفونت را کاهش می دهد. زمانی که سیر خورده شود، به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ها و بهبودی کمک می کند. کمی سیر له شده را به مدت 2 دقیقه روی کیست بمالید. آن را با آب ولرم خوب بشویید. برای کاهش نیش سیر می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. این کار را 1 یا 2 بار در روز انجام دهید.

همچنین، می توانید 1 حبه سیر له شده را 2 یا 3 بار در روز استفاده کنید و سپس یک لیوان آب برای تقویت سیستم ایمنی خود بخورید.

 آسپرین

از آسپرین برای تخلیه کیست استفاده کنید. خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی آن به مقابله با درد و التهاب و همچنین کاهش خطر عفونت کمک می کند. چند قرص آسپرین را له کنید تا پودر شود.با کمی آب مخلوط  تا به شکل خمیر درآید. به جای آب، می توانید از روغن کرچک نیز استفاده کنید (این روغن همچنین به کاهش التهاب و بهبودی کمک می کند). این خمیر را روی کیست واژن بمالید.بگذارید 5 دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

آلوئه ورا

کیست واژن چیست؟ | پزشکت

برای درمان کیست واژن، آلوئه ورا بسیار موثر است. آلوئه ورا دارای خواص درمانی و ضد التهابی است که به روند بهبودی کمک کرده و التهاب را کاهش می دهد. ژل تازه آلوئه ورا را از برگ گیاه آن استخراج کرده و مستقیماً روی کیست بمالید. اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. 3 یا 4 بار در روز تکرار کنید.

همچنین، 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با ¼ قاشق چایخوری پودر زردچوبه مخلوط کنید. هم بزنید تا مخلوط به شکل خمیر درآید. مخلوط را روی کیست بمالید. بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. یک بار در روز انجام دهید.

ماست

یکی دیگر از مواد مفیدی که می توان برای درمان کیست واژن استفاده کرد، ماست است. ماست یونانی که سرشار از باکتری لاکتوباسیلوس است، به بازیابی سطح pH طبیعی واژن کمک می کند . این امر فعالیت ارگانیسم‌های عفونی را که می‌توانند باعث عفونت و بدتر شدن وضعیت و تاخیر در روند بهبودی ‌شود، مهار می کند.

یک تکه پنبه را در ماست ساده خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید چند ساعت روی پوست بماند، سپس محل را کاملا بشویید. این کار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید.همچنین می توانید روزانه 1 تا 2 فنجان ماست بخورید.

نکات دیگر
  • هرگز دوش نگیرید، زیرا می تواند کیست را تحریک کند.
  • ناحیه مورد نظر را با شستشوی منظم با یک V-wash دارویی تمیز نگه دارید.
  • افزایش مصرف ویتامین AوB ،روی به بهبود بافت های پوست کمک می کند.
  • برای پیشگیری از عفونت کیست و تشکیل آبسه، عادات بهداشتی را رعایت کنید.
  • برای درمان کیست واژن عفونی، شاید نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.
  • در صورت توصیه پزشک، بیوپسی انجام دهید تا احتمال سرطان رد شود.
  • برای پیشگیری از ایجاد کیست واژن، از شریک زندگی خود بخواهید در هنگام رابطه جنسی ملایم باشد.
  • کیست را فشار ندهید، خراشید و سوراخ نکنید. اجازه دهید تا خود به خود تخلیه تا خطر عفونت کاهش یابد.
  • اگر کیست دردناک است، به جای استفاده از تامپون در دوره قاعدگی خود از نوار بهداشتی استفاده کنید.
  • در صورت وجود ناراحتی زیاد یا بازگشت کیست، می توانید جراحی را برای برداشتن کیست انتخاب کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز