لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تقویت سیستم ایمنی در دوران شیردهی

مصرف پروبیوتیک ها در دوران شیردهی | پزشکت

فهرست مطالب

تقویت سیستم ایمنی در دوران شیردهی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تقویت سیستم ایمنی در دوران شیردهی، به خصوص در فصل سرد زمستان و بروز سرماخوردگی و آنفلوانزا هم برای مادر و هم برای کودک بسیار مهم می باشد. تقویت سیستم ایمنی در دوران شیردهی با خوردن غذای مقوی امکان پذیر است؛ اما گاهی اوقات مادران علاوه بر غذا به مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هم احتیاج دارند.

مصرف مولتی ویتامین هنگام شیردهی بسیار مهم است و پزشک احتمالاً در هنگام ویزیت، قبل از تولد یا در معاینه 6 هفته ای برای خانم ها در دوران شیرهی تجویز خواهد کرد.

از آنجا که بسیاری از خانم ها در دوران شیردهی به مصرف ویتامین های دوران بارداری خود ادامه می دهند، بیشتر مواد مغذی مورد نیاز در دوران شیر دهی از قبل تامین شده است.

برخی از مواد مغذی ضروری وجود دارد که مادران شیرده حتما باید در دوران شیردهی خود به طور روزانه آنها را مصرف کنند. خانم ها در دوران شیردهی، باید بر روی مواد مغذی ضروری زیر تمرکز کنند:

ویتامین های ضروری پس از زایمان

مصرف پروبیوتیک ها در دوران شیردهی | پزشکت

خانم ها باید به این نکته توجه داشته باشند که مولتی ویتامین هایی که برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن خود از آن، استفاده می کنند باید دارای ویتامین C، ویتامین D، ویتامین B کمپلکس، پروبیوتیک ها و روی باشد. برخی از مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی همچنین حاوی گیاه اکیناسه و شاه توت هستند، اما هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی و اثربخشی این دارو وجود ندارد.

علاوه بر مصرف مولتی ویتامین یا مکمل اضافی، انتخاب مواد غذایی سالم می تواند باعث افزایش و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن شود. بر همین اساس به مادران شیرده توصیه می شود هنگام تهیه غذا از این دستورالعمل های غذایی پیروی کنند:

  • 3 لیوان پروتئین
  • نصف فنجان غلات کامل
  • لبنیات در هر وعده غذایی
  • نصف بشقاب میوه و سبزیجات

متخصص زنان و زایمان، به مادران شیرده توصیه می کند که روزانه حدود 450 تا 500 کالری اضافی بخورند. به طور کلی، برای اکثر خانم ها این مقدار تقریباً 2500 کالری در روز است.

مصرف مکمل ها در دوران شیردهی

خانم ها در دوران شیردهی باید در مورد مصرف مکمل، با پزشک یا یک متخصص تغذیه مشورت کنند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری می گوید خانم هایی که از یک رژیم محدود پیروی می کنند، احتمال دارد مواد مغذی کافی مورد نیاز خودشان را از طریق غذا دریافت نکنند. این وضعیت خطر کمبودهای غذایی را افزایش می دهد.

به نظر می رسد، مصرف مکمل های خاص همراه برخی از دارو های تقویت کننده سیستم ایمنی، بی خطر است، ولی میزان مصرف آنها نباید از مقدار توصیه شده روزانه بیشتر شود. علاوه بر آن، خانم ها باید فقط مکمل هایی استفاده کنند که مصرف آنها در دوران شیردهی بی خطر است.

سلامت بانوان

مصرف هر مکمل بدون نسخه پزشک می تواند با بروز برخی خطرات و عوارض جانبی همراه باشد؛ زیرا مادران شیرده مکمل ها را از طریق شیر مادر به نوزادخود منتقل می کنند.

ویتامین های ضروری بدن در دوران شیردهی

مصرف پروبیوتیک ها در دوران شیردهی | پزشکت

مصرف ویتامین C در دوران شیردهی

مصرف ویتامین C هنگام شیردهی بی خطر است. مقدار توصیه شده روزانه آن برای خانم ها در دوران شیردهی 120 میلی گرم است. بدن برای رشد و ترمیم همه بافت ها به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C می تواند مدت زمان بروز علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. بیشتر مکمل های ویتامین C حاوی مقدار بیش از اندازه توصیه شده برای افراد شیرده هستند. همیشه قبل از مصرف مکمل ویتامین C با پزشک خود مشورت شود.

مصرف ویتامین D در دوران شیردهی

مصرف ویتامین D هنگام شیردهی بی خطر است. مقدار میزان توصیه شده این ویتامین برای زنان در دوران بارداری 600 واحد بین المللی میزان است. بر اساس نتایج آزمایش خون، پزشک احتمال دارد روزانه مقدار متفاوتی از مکمل را توصیه کند. ویتامین D به عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر بروز عفونت های حاد تنفسی را کاهش می دهد.

ویتامین D به طور عمده در ماهی های چرب، روغن های کبد ماهی و غذاهای غنی شده یافت می شود و برای سلامت عمومی، به ویژه سلامت استخوان ها و عملکرد سیستم ایمنی بسیار مفید است. ویتامین D معمولاً فقط در مقادیر کم در شیر مادر وجود دارد؛ بنابراین، قطره های ویتامین D معمولاً برای نوزادان از سن 2-4 هفته توصیه می شود. زنانی که مصرف ویتامین D بسیار بالایی دارند (روزانه بیش از 6000 IU) احتمالاً مقادیر کافی از آن را از شیر مادر دریافت می کنند.

علاوه بر این، کمبود ویتامین D می تواند عواقب جدی داشته باشد و ممکن است منجر به ضعف عضلات، ضعف استخوان و افزایش خطر شکستگی استخوان شود. کمبود ویتامین D در اوایل کودکی ممکن است باعث تشنج و ضعف عضلات شود. همچنین با ابتلا به چندین بیماری ارتباط دارد.

مصرف مکمل های غذایی مانند Airborne و Emergen-C در دوران شیردهی

مکمل های غذایی مانند Airborne و Emergen-C در دوران شیردهی توصیه نمی شوند، زیرا بررسی های زیادی برای اثبات اثربخشی و ایمنی آنها انجام نشده است. از طرفی هم به نظر می رسد مقدار ویتامین C در Emergen-C بیش از دوز توصیه شده برای مادران شیرده است. خانم ها در دروان شیردهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بهتر است از پروبیوتیک استفاده کنند و یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشند تا از ابتلا به بیماری در دوران شیردهی جلوگیری کنند.

مصرف ویتامین B کمپلکس در دوران شیردهی

مصرف پروبیوتیک ها در دوران شیردهی | پزشکت

مصرف ویتامین B ویتامین Bدر هنگام شیردهی بی خطر است. مقدار توصیه شده غذایی (RDA) در ویتامین B متفاوت است. مطابق گفته دانشکده بهداشت عمومی مقدار مصرف روزانه ویتامین B کمپلکس در دوران شیردهی عبارت است از:

  • B1 (تیامین): 1.4 میلی گرم
  • B2 B7 (بیوتین): 35 میکروگرم
  • (ریبوفلاوین): 1.6 میلی گرم
  • B5 (اسید پانتوتنیک): 7 میلی گرم
  • B6 (پیریدوکسین): 2.0 میلی گرم
  • B9 (اسید فولیک): 600 میکروگرم
  • B12 (کوبالامین): 2.8 میکروگرم
  • B3 (نیاسین): 17 میلی گرم NE معادل نیاسین

ویتامین های B عناصر سازنده یک بدن سالم هستند، بنابراین به حفظ سلامت کلی کمک می کنند. آنها سطح انرژی را بالا نگه می دارند و سیستم دفاعی بدن را در برابر میکروب ها تقویت می کنند. بیشتر مکمل های ویتامین B کمپلکس حاوی مقدار بیشتری از RDA برای شیردهی هستند. همیشه قبل از مصرف مکمل ویتامین B با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل ویتامین B12 همیشه مؤثر نیست. اما مادرانی که علائم کمبود این ویتامین را تجربه می کنند بهتر است در مورد روش های جایگزین برای افزایش سطح ویتامین با پزشک مشورت کنند.

مصرف اکیناسه در دوران شیردهی

برای ارائه توصیه هایی در مورد مقدار مصرف و چگونگی تأثیر آن بر خانم ها در دوران شیردهی و حتی نوزادان آنها، به مطالعات پزشکی بیشتری نیاز است. برخی از مطالعات پزشکی نشان می دهد که اکیناسه سیستم ایمنی را تقویت می کند در حالی که بعضی می گویند باید از مصرف آن اجتناب شود. قبل از مصرف اکیناسه با پزشک خود مشورت کنید.

هیچ توصیه ای برای دوز اکیناسه در دوران شیردهی وجود ندارد. گیاه اکیناسه احتمال دارد در مبارزه با عفونت ها و ویروس ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. طبق موسسه ملی بهداشت (NIH)، گیاه اکیناسه می تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد.

مصرف پروبیوتیک ها در دوران شیردهی

مصرف پروبیوتیک ها در دوران شیردهی | پزشکت

مصرف پروبیوتیک ها هنگام شیردهی بی خطر است. مکمل های پروبیوتیک حاوی مقدار زیادی از میکروارگانیسم ها هستند. تعداد واحدهای تشکیل دهنده کلنی (CFU) را در برچسب های مکمل ذکر شده مشاهده خواهید کرد؛ که شیر مادر حاوی پروبیوتیک های سالم است که به کودک منتقل می شود و به تقویت فلور روده و به رشد ایمنی بدن کمک می کند.

استفاده از گل سرخ در دوران شیردهی

مانند اکیناسه، مصرف گیاه گل سرخ در هنگام شیردهی نیاز به مطالعه بیشتر دارد. برخی از مطالعات پزشکی نشان می دهند که این گیاه بی خطر است، در حالی که بعضی می گویند باید ازمصرف آن خودداری کرد. در مورد مقدار مصرف و اینکه چگونه می تواند بر نوزاد شیرده تأثیر بگذارد، مطالعات پزشکی بیشتری لازم است. قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. در دوران شیردهی هیچ توصیه ای برای مصرف مقدار زیاد آن وجود ندارد. گل سرخ احتمال دارد علائم آنفولانزا یا سایر عفونت های دستگاه تنفس فوقانی را تسکین دهد.

مصرف فلز روی در دوران شیردهی

مصرف روی در دوران شیردهی بی خطر است. مصرف روزانه 12 میلی گرم روی، مقدار توصیه شده برای مادران شیرده است. محققان معتقدند مقدار قابل تحمل روی برای بزرگسالان 40 میلی گرم است. روی می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس ها و باکتری ها کمک کند.

حرف آخر

سیستم ایمنی بدن برای بقا و زنده ماندن ضروری است و در سراسر بدن پخش شده و انواع مختلفی از سلول ها، اندام ها، پروتئین ها و بافت ها را احاطه می کند. سیستم ایمنی بدن با پاسخ ایمنی با عوامل بیماری زای مختلف مانند باکتری، ویروس یا انگل مبارزه می کند.

مصرف مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی در دوران شیردهی می تواند سلامتی مادر و کودک را فراهم کند. مصرف روزانه مکمل ها در شیر دهی توصیه نمی شود؛ اما خانم ها بهتر است قبل از مصرف مکمل های دیگر در دوران شیردهی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از زنان ممکن است فاقد مواد مغذی اصلی باشند که می تواند به دلیل حالت تهوع ناشی از بارداری، حذف مواد غذایی یا عدم تغییر در رژیم غذایی باشد. بر همین اساس برخی مادران بهتر است طبق دستور پزشک از مولتی ویتامین استفاده کنند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/breastfeeding-vitamins#bottom-line

https://www.healthline.com/nutrition/breastfeeding-diet-101

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز