لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بارداری در 40 سالگی

بارداری در 40 سالگی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بارداری در 40 سالگی نسبت به بارداری در 30 سالگی با عوارض بیشتری همراه بوده و در بارداری در این سنین، همچنین برخی مشکلات خاص خود را دارد. ولی با این حال بارداری در این سن غیر ممکن نیست. احتمال باردار شدن در اوایل دهه 40 سالگی تقریبا حدود 20 درصد است و به چرخه قاعدگی زن بستگی دارد. این درصد در اواسط دهه 40 سالگی خانم ها کمتر می شود و به 15 درصد می رسد.

بعد از 45 سال، کاهش تعداد تخمک ها میزان باروری را تحت تاثیر قرار می دهد و احتمال باردار شدن کمتر می شود. کاهش قدرت باروری نه تنها به تعداد تخمک بلکه به کیفیت تخمک نیز بستگی دارد. برخی از تخمک های زنان در 40 سالگی ممکن است دارای ناهنجاری های کروموزومی باشند. این ناهنجاری ها در تخمک ها باعث افزایش خطر سقط جنین و نقص مادرزادی می شود. چنین عوارضی در زنان مسن بیشتر دیده می شود.

مطالعه بیشتر: بهترین سن برای بارداری 

مزایای باردار شدن در 40 سالگی

اگرچه با افزایش سن میزان باروری زنان کاهش می یابد، اما مزایای خاصی در رابطه با بچه دار شدن در 40 سالگی وجود دارد.

برخی از مزایای باردار شدن در 40 سالگی، عبارتند از:

پایداری وضعیت مالی

یکی از بزرگترین محاسن بچه دار شدن در 40 سالگی این است که والدین ممکن است از نظر اقتصادی ثبات کافی داشته باشند و بتوانند با وضعیت مالی بهتری مسئولیت کامل فرزندان خود را بر عهده بگیرند.

تربیت کودک در یک محیط مثبت

والدین ممکن است فرصت بهتر و بیشتری داشته باشند تا همدیگر را کاملا بشناسند و پیوند نسبتا محکمی را برای تربیت فرزندان خود ایجاد کرده باشند.

والدین جوان معمولا به دلیل شرایط نامناسب زناشویی، دعوا و مشاجره دارند. این مشکل اغلب منجر به طلاق می شود که می تواند ذهن کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

سلامت بانوان

تصمیم گیری بهتر و عاقلانه تر

والدین در سنین بالاتر، به عنوان یک فرد بالغ، توانایی تصمیم گیری عاقلانه تر و بهتر را برای تربیت فرزند خود دارند.

مطالعه بیشتر: عوارض بارداری 

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و پزشک ژنتیک

بارداری در 40 سالگی | پزشکت

عوارض بارداری در 40 سالگی

بارداری بعد از 40 سالگی می تواند با عوارض و مضرات زیادی همراه باشد. خانم هایی که تصمیم به بارداری در این سن را دارند، بهتر است مراقبت های بیشتری داشته باشند.

برخی از مسائل رایجی که ممکن است در دوران بارداری در 40 سالگی رخ دهند، عبارتند از:

بارداری در 40 سالگی، خطر ابتلا به بیماری های متعددی را افزایش می دهد که شامل دیابت حاملگی، پره اکلامپسی، جدا شدن جفت و فشار خون بالا است.

در طول دهه 40، برخی از مشکلات رایجی که خانم ها با آن روبرو می شوند، قاعدگی نامنظم و مشکلات باروری است. بر همین اساس، به خانم ها توصیه می کنیم برای پیشگیری از هر گونه عوارض بارداری در سنین بالا با متخصص زنان مشورت کنند تا داروهای موثری را برای بهبود اختلالات قاعدگی آنها تجویز شود.

برخی دیگر از عوارض در بارداری در سن 40 سالگی، عبارتند از:

  • سزارین
  • زایمان زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • موقعیت نامناسب کودک در هنگام زمان زایمان

در دهه 40، تخمک ها احتمالاً دچار مشکلات کروموزومی خاصی می شوند که منجر به سقط جنین و وزن کم هنگام تولد نوزاد خواهند شد.

افزایش سن و کاهش باروری

بررسی ها نشان می دهد بیشتر زنان بالای 40 سال از مشکلات مربوط به تخمک رنج می برند که دلیل اصلی ناباروری است. با درمان پزشکی مناسب و بررسی وضعیت چرخه تخمدان و سلامت اندام های تولید مثل زن در 40 سالگی تا حدودی می توان احتمال بارداری و زایمان سالم را افزایش داد. علاوه بر این، در زنان 40 ساله ترشح هورمونی و به دنبال آن روند تخمک گذاری طبیعی به طور قابل توجهی کاهش می یابند و این عامل میزان باروری را در زنان مسن تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر قصد باردارشدن داری بهتر است قبل آن با متخصص زنان و یا مامایی تلفنی مشورت کنی.

بارداری در 40 سالگی | پزشکت

افزایش میزان موفقیت بارداری در 40 سالگی

با ایجاد برخی از تغییراتی در سبک زندگی، می توانید میزان موفقیت خود در بارداری در دهه 40 سالگی را افزایش دهید.

  • با یک متخصص زنان مشورت کنید.

بهتر است برای افزایش شانس بارداری خود، با یک متخصص زنان با تجربه در ارتباط باشید، وی تمام آزمایشات پزشکی لازم را برای تشخیص شرایط باروری شما تجویز می کند.

پزشک ممکن است با تجویز گزینه های درمانی و روش های صحیح احتمال بارداری شما در دهه 40 را افزایش دهد.

پزشک معاینه جسمی معمولاً شامل آزمایش پاپ اسمیر و معاینه لگن است را انجام می دهد. زمان معاینه حدود 15-20 دقیقه زمان می برد. از پزشک خود در مورد چگونگی افزایش احتمال بارداری طبیعی سوال کنید. علاوه بر آن پزشک ممکن است در مورد سابقه پزشکی و سبک زندگی فعلی شما سوالاتی را بپرسد.

اگر پزشک مصرف داروهای خاص یا مکمل های گیاهی را محدود می کند، توصیه های او را به درستی رعایت کنید.

مطالعه بیشتر: بهترین داروهای گیاهی برای باروری 

  • بیماری ها و مشکلات بهداشتی را درمان کنید.

اگر مشکل بهداشتی پیچیده یا بیماری زمینه ای خاصی دارید، باید قبل از بارداری این شرایط را درمان کنید. اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید با خوردن غذاهای مقوی و تمرین های منظم، به وزن سالم برسید. برای هرگونه بیماری مزمن مانند فشار خون یا بیماری های تیروئید داروی تجویز شده توسط پزشک را به درستی مصرف کنید.

عفونت های مقاربتی احتمال بارداری را کاهش می دهد؛ بنابراین هر مشکل یا بیماری زنانگی که دارید با پزشک خود در میان بگذارید و بلافاصله درمان موثری برای عفونت ها و بیماری های مقاربتی را شروع کنید.

اگر در حال حاضر برای یک بیماری مزمن، از جمله کم کاری تیروئید، دارویی مصرف می کنید، شما بهتر است تحت نظر پزشک باشید. در این شرایط به آزمایش های دوره ای نیاز دارید. پزشک ممکن است با گذشت زمان دوز داروهای شما را تغییر دهد.

بهتر است که پزشک را در مورد تمام بیماری ها ی خود از قبل مطلع کنید. پزشک داروهای مناسبی برای درمان بیماری های زمینه ای تجویز خواهد کرد.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

بارداری در 40 سالگی | پزشکت

  • یک رژیم غذایی سالم را رعایت کنید.

تغییر سبک زندگی برای افزایش میزان باروری بسیار مهم است. سعی کنید عادت های سیگار کشیدن یا مصرف الکل را کنار بگذارید، زیرا باعث کاهش میزان باروری می شود. برای کاهش استرس، می توانید تمرینات سالم از جمله یوگا، دوچرخه سواری، شنا، آهسته دویدن و حتی پیاده روی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

به مقدار کافی بخوابید. استراحت کافی سموم مضر بدن را از بین می برد و به شما کمک می کند زندگی بدون استرس داشته باشید.

در برنامه غذایی خود تغییرات لازم را ایجاد کنید و غذاهای مقوی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. می توانید سبزیجات تازه، غلات سبوس دار و غذاهای غنی از فولات مانند سبزیجات برگ تیره، حبوبات و مرکبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای افزایش مصرف پروتئین، تخم مرغ، محصولات لبنی، ماهی و گوشت های بدون چربی اضافه کنید.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی برای دیابت بارداری

  • درمان های باروری جایگزین را در نظر بگیرید.

بارداری به طور طبیعی بعد از 40 سالگی دشوار می شود. بنابراین احتمال دارد برای افزایش موفقیت به درمان های باروری نیاز داشته باشید. با پزشک خود در مورد برخی از داروهای موثر در افزایش باروری یا گزینه های درمانی صحبت کنید.

پزشک شاید مصرف داروهای خوراکی را پیشنهاد کند. این داروها میزان تخمک گذاری و میزان موفقیت در بارداری را افزایش می دهند. با این حال طبق بررسی های صورت گرفته داروهای تقویت کننده باروری، احتمال بارداری چند قلویی را افزایش می دهند.

پزشک ممکن است به شما توصیه کند از تزریق هورمونی گنادوتروپین کوریونیک انسانی (hCG) برای افزایش میزان باروری استفاده کنید.

اگر دستگاه تناسلی شما آسیب دیده باشد و در روند باردار شدن اختلال ایجاد کند، پزشک ممکن است روش های جراحی را پیشنهاد کند. جراحی به درمان مشکلات احتمالی کمک می کند و احتمال بارداری شما را افزایش می دهد.

با افزایش سن به خصوص در 40 سالگی، توانایی افراد برای بارداری طبیعی بسیار کم است. اما شما می توانید برای بارداری از تخمک های اهدایی استفاده کنید. احتمال بارداری شدن در سنین بالا با تخمک های اهدایی مناسب بسیار زیاد است.

  • وزن ایده آل خود را حفظ کنید.

چاقی یکی از عوامل اصلی ناباروری و BMI بالا است. تغییرات قابل توجه در میزان تخمک گذاری طبیعی معمولاً به دلیل BMI بالا اتفاق میفتد.

  • از رژیم سخت گیرانه یا گرسنگی بیش از حد پرهیز کنید، زیرا کمبودهای غذایی زیاد ترشح هورمون های غدد درون ریز را مختل می کند. برای از دست دادن وزن اضافی، ورزش های سالم انجام دهید.
  • از مصرف مکمل های هورمونی برای کاهش وزن خودداری کنید. چنین مکمل هایی به شدت بر ترشح هورمون تحریک کننده فولیکول تأثیر می گذارد که میزان باروری را کاهش می دهد.
  • از یوگا برای تقویت باروری منظم که باعث جریان موثر خون در اندام های تولید مثل شما می شود، استفاده کنید.

بارداری در 40 سالگی | پزشکت

درمان خانگی موفقیت بارداری در 40 سالگی

برای افزایش میزان موفقیت خود برای بارداری در 40 سالگی می توانید راهکارهای زیادی را درنظر بگیرید، از جمله:

  • تغییرات اساسی در ترشح دهانه رحم خود را کنترل کنید.
  • انجام مقاربت جنسی در حالت های مختلف احتمال بارداری را در 40 سالگی افزایش می دهد.
  • از چرخه قاعدگی خود اطلاع دقیق داشته باشید و دوره باروری در 14 روز چرخه قاعدگی تا ده روز بعد آن است.
  • متخصصین پیشنهاد می کنند که ماساژ نرم رحم به افزایش خون رسانی کمک می کند و رشد سالم بافت رحم را افزایش می دهد.
  • در طول دوره تخمک گذاری از انجام فعالیت های بدنی سنگین به ویژه دویدن، پله سواری و بلند کردن وزنه های سنگین خودداری کنید.
  • دمای پایه بدن خود را کنترل و ثبت کنید. دوره ای که دمای بدن شما به میزان کمی افزایش می یابند، بهترین زمان برای برقراری رابطه جنسی است.
  • از یک کیت پیش بینی کننده تخمک گذاری استفاده کنید که روزهای موفقیت آمیز تخمک گذاری را مشخص می کند و احتمال بارداری شما را افزایش می دهد.

مطالعه بیشتر: بهترین زمان برای بارداری

داروهای گیاهی برای تقویت باروری در 40 سالگی

مکمل های باروری و مغذی سالم مانند عصاره سیر تازه، ویتامین C و آب گریپ فروت به افزایش میزان باروری در 40 سالگی به شما کمک می کند. داروهای گیاهی در مقایسه با عوامل دارویی عوارض جانبی کمتری را در بدن ایجاد می کنند. بیشتر فرآورده های گیاهی باعث جریان موثر خون در اندام های تولیدمثلی، ثبات ترشح هورمون های باروری ضروری و حفظ تعادل pH طبیعی دستگاه تناسلی زنان می شود.

برخی از داروهای گیاهی برای افزایش شانس بارداری در 40 سالگی، عبارتند از:

False Is. تک شاخ یک گیاه بومی آمریکا است که به طور موثری برای درمان مشکلات ناباروری کاربرد دارد. این گیاه برای زنانی که سابقه سقط مکرر دارند مفید است.

شبدر قرمز. شبدر قرمز به افزایش طبیعی میزان باروری زنان کمک می کند. این گیاه در درمان بی نظمی های هورمونی موثر است و ویتامین های حیاتی بدن را تامین می کند.

ماکا. این گیاه با بهبود تمایلات جنسی و مدیریت موثر بیماری های زنانه مانند بیماری تخمدان پلی کیستیک می تواند نقش موثری در میزان موفقیت در بارداری داشته باشد.

گیاه پنج انگشت. یکی از داروهای گیاهی معروف است که به درمان بی نظمی قاعدگی، مدیریت کیست تخمدان و تنظیم چرخه های تخمک گذاری کمک می کند.

موارد مهمی که برای افزایش موفقیت بارداری خود در سنین بالا باید انجام دهید، عبارتند از:

آب زیادی بنوشید. آب به حفظ رطوبت و سلامت بافت ها کمک می کند. آب به راحتی معده شما را سیر نگه می دارد، ولع مصرف مواد غذایی را کاهش داده و از اضافه وزن جلوگیری می کند. در این شرایط، ترشح هورمون و احتمال بارداری به طور طبیعی افزایش می یابد.

مصرف آنتی اکسیدان را افزایش دهید. این عناصر موثر، رادیکال های آزاد را خنثی یا از بین می برند و تخمک های را در برابر هرگونه آسیب یا مشکلات کروموزومی محافظت می کنند. استرس، اضطراب و نگرانی تولید هورمون های باروری سالم زنان را کاهش می دهد. حتی خون رسانی مناسب به اندام های تولید مثل را محدود می کند. سعی کنید زندگی بدون استرس داشته باشید، یوگا یا مدیتیشن انجام دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز