لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بهترین سن برای بارداری

بهترین سن بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به لطف وجود روش‌های پیشگیری از بارداری و در دسترس بودن گسترده فناوری‌های باروری، امروزه زوج‌ها نسبت به گذشته کنترل بیشتری بر روی زمان تشکیل خانواده خود دارند. باروری به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد و بچه دار شدن در مراحل بعدی زندگی می‌تواند خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش دهد.

گفته می‌شود که هیچ ” سن مناسبی برای باردار شدن وجود ندارد”. تصمیم برای تشکیل خانواده باید بر اساس عوامل زیادی انجام شود. مواردی از جمله سن و آمادگی برای پدر و مادر شدن، از این جمله موارد هستند. البته فقط به این علت که شما بیش از 30 یا 40 سال دارید، به این معنی نیست که نمی‌توانید فرزند سالمی داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد باردار شدن در هر مرحله از زندگی، ادامه این مقاله از پزشکت را بخوانید.

بارداری در 20 سالگی

در ۲۰ سالگی زنان در بارورترین سن خود قرار دارند. شانس بارداری آنها نیز در این سن بسیار بالا است. این سن، زمانی است که شما بیشترین تعداد تخمک با کیفیت خوب در دستگاه تناسلی خود دارید و خطرات بارداری برای شما کمتر از سایر سنین است. در سن 25 سالگی، شانس شما برای باردار شدن پس از 3 ماه تلاش کمی کمتر از ۲۰ سالگی خواهد بود.

بارداری در 30 سالگی

باروری از حدود 32 سالگی به تدریج شروع به کاهش می‌کند و پس از 35 سالگی، کمتر هم می شود. زنان با تمام تخمک‌هایی که در تمام طول عمر خواهند داشت، به دنیا می‌آیند (یعنی حدود 1 میلیون). با این حال، تعداد تخمک‌ها به مرور زمان کم می‌شود.

در سن 37 سالگی، تخمین زده می‌شود که حدود 25000 تخمک در دستگاه تناسلی یک زن باقی بماند. در سن 35 سالگی، شانس شما برای باردار شدن پس از 3 ماه تلاش تقریباً زیاد خواهد بود. خطر سقط جنین و ناهنجاری‌های ژنتیکی نیز بعد از 35 سالگی شروع به افزایش می‌کند. در این سن ممکن است در دوران بارداری یا در حین زایمان با عوارض بیشتری روبرو شوید.

به همین علت، پزشک در این سن انجام غربالگری و آزمایشات بیشتری را برای شما و جنین‌تان توصیه می کند.

مطالعه بیشتر: چگونه بعد از 35 سالگی باردار شویم؟ 

اگر در رابطه با بارداری و اقدامات قبل آن سوالی داری همین الان با متخصص زنان و یا مامایی مشورت نمایید.

حاملگی || پزشکت

بارداری در 40 سالگی

کاهش شدید توانایی یک زن برای باردار شدن طبیعی در دهه 40 زندگی واقعیت دارد. با این حال در سن 40 سالگی نیز، احتمال بارداری بعد از 3 ماه تلاش، به میزان ۷ درصد وجود دارد. اما به طور کلی با افزایش سن و گذشت زمان، کمیت و کیفیت تخمک‌های شما کاهش می‌یابد.

تخمک‌های قدیمی تر می‌توانند مشکلات کروموزومی بیشتری داشته باشند، که احتمال تولد نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش می‌دهد. اکثر زنان در 40 سالگی هنوز هم می‌توانند بارداری مطلوب و نوزادی سالم داشته باشند، اما خطرات در این دوران به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این خطرات عبارت‌اند از:

سلامت بانوان
  • مرده زایی
  • تولد زودرس
  • زایمان سزارین
  • نقائص هنگام تولد
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد

بیماری های زمینه ای، مانند دیابت و فشار خون بالا، در زنان بعد از 35 سالگی شایع‌تر هستند. به طور کلی، این موارد می‌توانند منجر به بروز عوارض بارداری مانند دیابت بارداری و پره اکلامپسی هم شوند. برهمین اساس پس از 40 سالگی، پزشک ممکن است آزمایشات و نظارت بیشتری را برای بررسی عوارض احتمالی انجام دهد.

مطالعه بیشتر: بارداری در 40 سالگی

گزینه‌های باروری

اگر بیش از 35 سال دارید و بیش از 6 ماه است که برای باردار شدن تلاش کرده‌اید اما هنوز باردار نشده اید، ممکن است که با مشکلات باروری دست و پنجه نرم کنید. پزشک یا متخصص زنان می‌تواند در تعیین علت باردار نشدن و راهنمایی اقدامات بعدی برای تلاش برای باردار شدن به شما کمک کند.

به طور کلی، فناوری‌های کمک باروری (ART) می‌توانند به شما در باردار شدن کمک کنند، اما نمی‌توانند به طور کامل عوامل مربوط به سن را در باروری جبران کنند.

پزشکان مشکلات باروری را در زنان با داروهایی که تولید تخمک را تحریک می‌کنند و تکنیک‌هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) درمان می‌کنند. اما با افزایش سن، احتمال بارداری موفق با این روش‌ها کمتر می‌شود.

گزینه دیگر، استفاده از تخمک اهدایی سالم است. تخمک با اسپرم همسرتان بارور و سپس به رحم شما منتقل می‌شود.

مطالعه بیشتر: بهترین داروهای گیاهی برای باروری 

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان همین الان کلیک کنید.

فریزکردن تخمک || پزشکت

فریز کردن تخمک‌ها

اگر کاملاً آماده تشکیل خانواده نیستید، اما می‌دانید که در آینده به تخمک‌های خود نیاز دارید، ممکن است تمایل داشته باشید که تخمک‌های خود را در سال‌های اوج باروری منجمد کنید. در این روش، ابتدا هورمون‌هایی برای تحریک تولید تخمک مصرف می‌کنید. سپس تخمک‌ها جمع‌آوری و منجمد می‌شوند. تخمک‌ها می‌توانند چندین سال به صورت منجمد باقی بمانند.

سپس هنگامی که شما آماده استفاده از تخمک‌ها می‌شوید، آنها ذوب شده و برای بارور شدن، اسپرم به آنها تزریق می‌شود. سپس جنین‌های به دست آمده در رحم شما کاشته می‌شوند. یخ زدن تخمک‌ها تضمین کننده بارداری نیست. باردار شدن، حتی با تخمک‌های جوان‌تر، زمانی که شما در اواخر دهه 30 و 40 زندگی خود هستید، دشوارتر است. با این حال، با این روش تخمک‌های سالمی در اختیار خواهید داشت.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع در بارداری 

باروری در مردان

قدرت باروری مردان نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد. اما این فرآیند دیرتر اتفاق می‌افتد و معمولاً از حدود 40 سالگی شروع می‌شود. پس از این سن، مردان حجم منی و تعداد اسپرم کمتری خواهند داشت. در واقع با افزایش سن، مردان اسپرم‌هایی خواهند داشت که به خوبی حرکت نمی‌کنند.

علاوه براین، سلول‌های اسپرم مردان سالمند‌تر، بیشتر از مردان جوان دارای ناهنجاری‌های ژنتیکی است. هر چه سن یک مرد بیشتر باشد، مدت بیشتری طول می‌کشد تا همسرش را باردار کند. همچنین همسر او در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین (صرف نظر از سن) قرار خواهد داشت.

این نکته بدان معنا نیست که یک مرد می‌تواند در سن 40 سالگی و بعد از آن فرزندی داشته باشد. اما ممکن است که فرزند ‌دار شدن در این سن، کمی دشوارتر از قبل باشد.

فواید تاخیر در بچه‌دار شدن

تاخیر در باردار شدن علاوه بر اینکه به شما زمان می‌دهد تا در شغل و روابط خود پیشرفت کنید، مزایای دیگری هم برای شما و هم برای کودکتان به همراه خواهد داشت. نتایج یک مطالعه نشان داد که مادران سالمند‌تر، صبورتر هستند و تمایل دارند بر سر فرزندان خود کمتر فریاد بزنند و آنها را تنبیه کنند. فرزندان آنها نیز در مقطع ابتدایی مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری کمتری خواهد داشت.

علاوه براین، محققان دریافته‌اند کودکانی که از مادران بزرگ‌تر به دنیا می‌آیند، عموماً سالم‌تر هستند و در نهایت نسبت به همسالان خود که از مادران جوان‌تر به دنیا آمده‌اند، تحصیلات بهتری دارند. تاخیر در  باردار شدن حتی ممکن است به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید.

مطالعه دیگری نشان داده است که شانس زندگی تا 90 سالگی در زنانی که بچه دار شدن را به تاخیر انداخته‌اند، بسیار بیشتر است. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تأخیر در فرزندآوری مستقیماً باعث بروز هر یک از این اثرات می‌شود.

این احتمال وجود دارد که علاوه بر سن، عوامل دیگری نیز در مادران سالمند نقش داشته باشند. اما این یافته‌ها نشان می‌دهند که تاخیر در بارداری مزایایی به همراه دارد.

اقدام برای درمان ناباروری

اگر سعی کرده‌اید باردار شوید اما موفق نشده‌اید، وقت آن است که به یک متخصص باروری مراجعه کنید. در صورتی که با شرایط زیر روبه‌رو شده‌اید، به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • اگر بالای 35 سال سن دارید و ظرف 6 ماه تلاش برای بارداری، با مشکل مواجه شده‌اید.
  • اگر زیر 35 سال سن دارید و ظرف یک سال پس از تلاش برای بارداری با مشکل مواجه شده‌اید.

زوج‌های مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی شناخته شده یا کسانی که سقط جنین‌های متعدد داشته‌اند نیز باید با پزشک ژنتیک یا متخصص باروری مشورت کنند.

گذشت زمان می‌تواند باردار شدن را دشوارتر کند. با این حال هنوز ممکن است که بتوانید در سنین 30 یا 40 سالگی فرزند سالمی داشته باشید.

در نهایت، بهترین زمان برای باردار شدن، شامل زمانی است که به نظر شما مناسب‌تر از باقی اوقات است. اگر تصمیم گرفتید صبر کنید، ممکن است نیاز باشد با پزشک یا متخصص باروری مشورت کنید تا مطمئن شوید پس از آماده شدن، هیچ مشکلی بر سر راه شما برای بارداری قرار نخواهد گرفت.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل سقط جنین

سن باروری || پزشکت

سن باروری در زنان

از نظر علمی، زنان می‌توانند از سن بلوغ باردار و بچه دار شوند. سپس زمانی که وارد دوره یائسگی می‌شوند، دوران باروری آنها اتمام می‌یابد. میانگین سنین باروری زنان بین 12 تا 51 سال است. به طور کلی باروری شما به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. این شرایط می‌توانند باردار شدن را برای شما دشوارتر کنند.

تشکیل خانواده در مراحل بعدی زندگی می‌تواند خطرات بیشتری از نظر بروز عوارض بارداری به همراه داشته باشد. به طور کلی، کارشناسان می‌گویند که بهترین زمان برای باردار شدن از اواخر دهه 20 تا اوایل 30 سالگی است. این محدوده سنی با بهترین نتایج هم برای شما و هم برای کودکتان همراه خواهد بود.

یک مطالعه سن ایده‌آل برای به دنیا آوردن اولین فرزند را 30.5 سالگی مشخص کرده‌ است. سن تنها یکی از عواملی است که باید در تصمیم شما برای باردار شدن نقش داشته باشد. همچنین باید آمادگی عاطفی و مالی خود را برای تشکیل خانواده در نظر بگیرید. این زمان برای هر زن منحصر به فرد است.

مطالعه بیشتر: روش های تشخیص یائسگی 

سن چه تاثیری بر باروری دارد؟

تعداد تخمک‌های زنان در طول سال به تدریج کاهش می‌یابد. تا سن 37 سالگی، حدود 25000 تخمک باقی می‌ماند. تا سن 51 سالگی، تنها 1000 تخمک باقی می‌ماند. این تعداد ممکن است که هنوز زیاد به نظر برسد، اما کیفیت تخمک‌ها با بالا رفتن سن پایین می‌آید.

خطر ابتلا به شرایطی که می‌توانند بر باروری تأثیر منفی بگذارند، مانند آندومتریوز و بیماری لوله‌های رحمی نیز با افزایش سن افزایش می‌یابد. به علت وجود این عوامل، باروری شما در حدود 32 سالگی به تدریج شروع به کاهش می‌کند. از 35 تا 37 سالگی، باروری با سرعت بیشتری شروع به کاهش می‌کند.

با افزایش سن شانس باردار شدن کاهش می‌یابد. پس از سه ماه تلاش، شانس باردار شدن در سنین مختلف، عبارت‌اند از:

  • 18 درصد در 25 سالگی
  • 16 درصد در 30 سالگی
  • 12 درصد در 35 سالگی
  • 7 درصد در سن 40 سالگی

عوامل دیگری نیز ممکن است شانس باردار شدن شما را کاهش دهند، از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

  • عفونت لگن
  • سیگار کشیدن
  • درمان سرطان مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی

در صورتی که درباره این موارد سوالات بیشتری دارید، با پزشک متخصص زنان تلفنی تماس بگیرید‌.

مزایای باردار شدن در سنین خاص

تاخیر برای تشکیل خانواده می‌تواند مزایایی به همراه داشته باشد، زیرا شما زمان بیشتری برای پس انداز پول، برقراری روابط با دیگران و تامین امنیت مالی فرزندتان خواهید داشت.

همچنین سن می‌تواند خرد و صبر را به ارمغان بیاورد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند کودکانی که از والدین بزرگتر به دنیا می‌آیند، به سطوح بالاتری از تحصیلات می‌رسند. توقف بارداری ممکن است برای شما نیز مزایایی داشته باشد. یک مطالعه در سال 2012 پیشنهاد کرد که زنانی که آخرین یا تنها فرزند خود را در سن 40 سالگی یا بیشتر به دنیا آورده‌اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار دارند.

جوان بودن مادر برای سلامتی کودک شما مفیدتر است. احتمال باردار شدن شما در اواخر دهه 20 یا اوایل 30 سالگی افزایش می‌یابد. باردار شدن در این دوران، احتمال بروز عوارض بارداری را کاهش می‌دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز