لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

حساسیت پستان یا ماستالژیا

حساسیت پستان یا ماستالژیا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


حساسیت پستان و یا تحریک پذیری که به آن ماستالژیا نیز می گویند، به نرمی و لطافت بافت پستان همراه با درد اشاره دارد. درد می تواند یا در خود بافت سینه ایجاد شود یا احتمال دارد که درد در سینه احساس اما از ناحیه دیگری منشأ  بگیرد. ماستالژی در بین زنان در سراسر جهان بسیار شایع و به ندرت علامت سرطان سینه است. طبق بررسی ها، تا 70 درصد از زنان در طول زندگی خود حساسیت و درد سینه را تجربه می کنند. اگرچه زنان یائسه نیز احتمال دارد با دوره‌های پراکنده حساسیت پستان مواجه شوند، این وضعیت در بین زنان جوان شایع‌تر است.

چه چیزی باعث تحریک پذیری پستان می شود؟

حساسیت سینه ها قبل از سیکل قاعدگی، در دوران بارداری و شیردهی و بعد از یائسگی معمول است. به این وضعیت، درد سینه دوره ای گفته می شود. به دلیل تغییرات در سطوح هورمونی رخ می دهدو شایع ترین نوع درد سینه است.

درد پستان مرتبط با هورمون به دلیل افزایش استروژن است. استروژن باعث رشد بافت سینه می شود. افزایش استروژن می تواند به دلیل عوامل متعددی مانند چربی اضافی بدن، استرس بیش از حد، یبوست، دریافت ناکافی فیبر غذایی، کاهش سم زدایی کبد از هورمون ها، قرار گرفتن در معرض محیط با سموم و کمبود مواد مغذی باشد. درد سینه شاید به دلیل تغییرات آناتومیک داخلی، مانند جراحت، جراحی و عفونت، یا مربوط به رشد کیست های بزرگ در سینه باشد.

سایر دلایل حساس شدن سینه‌ها عبارتند از:

  • رژیم غذایی
  • برخی داروها
  • سیگار کشیدن
  • سوتین‌های نامناسب
  • درد شانه یا عضلانی
  • احتقان قفسه سینه
  • وضعیتی به نام سینه‌های فیبروکیستیک (توده‌دار)

مطالعه بیشتر: بیماری فیبروکیستیک پستان

حساسیت پستان یا ماستالژیا || پزشکت

تحریک پذیری پستان ها با چه علائمی همراه است؟

حساسیت سینه می تواند باعث ناراحتی قابل توجه (به ویژه در هنگام حرکت) و همچنین سنگینی و درد سینه ها شود. درد سینه چرخه ای در هر دو سینه رخ می دهد، اما درد غیر چرخه ای می تواند فقط در یک سینه یا هر دو سینه روی دهد. این درد احتمال دارد تیز یا مبهم، اما اغلب در یک ناحیه خاص به نام منطقه ماشه ای قرار دارد.

درد مرتبط با تغییرات هورمونی معمولاً در طول یا بعد از قاعدگی یا بارداری کاهش می یابد. علائم درد غیر چرخه‌ای بسته به علت ممکن است متفاوت باشد که تشخیص آن را دشوارتر می کند.

مطالعه بیشتر: علت درد پستان در سیکل ماهیانه

حساسیت پستان یا ماستالژیا || پزشکت

سلامت بانوان

چگونه از حساسیت پستان ها پیشگیری کنیم؟

سیگار را ترک کنید، زیرا استفاده از تنباکو می تواند درد سینه را بیشتر کند. علائم خود را پیگیری کنید تا مشخص شود درد چرخه‌ای است یا غیر چرخه‌ای و بر این اساس با مشورت پزشک، و رویکرد درمانی را تعیین کنید.

مراقب مصرف سدیم خود باشید. سدیم احتباس آب را افزایش می دهد، که می تواند باعث التهاب و حساس شدن سینه ها شود.

حفظ و تثبیت وزن مناسب می تواند به پیشگیری و حتی کاهش درد و حساسیت سینه تا حدودی کمک کند. تکنیک های آرامش را آزمایش کنید، که می تواند به کنترل سطوح بالای اضطراب که اغلب با سینه های حساس و دردناک مرتبط است، کمک کند. سطوح استرس بالا می تواند منجر به کاهش تولید پروژسترون و افزایش سطح استروژن شود، بنابراین سطح استرس خود را تحت کنترل داشته باشید.

فیبر به حذف استروژن اضافی از بدن کمک می کند. بنابراین، غذاهای غنی از فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سعی کنید بیشتر از غذاهای ارگانیک استفاده کنید.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کنیم؟

اگر درد موضعی سینه را تجربه می‌کنید که هفته‌ها بدون تسکین باقی مانده است، با پزشک خود مشورت کنید. اگر درد سینه ناگهانی و همراه با درد قفسه سینه، فک یا گردن باشد، فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند نشانه حمله قلبی باشد.

در شرایطی که سابقه خانوادگی دارید که در آن مادر، خاله‌ها یا خواهرتان از سرطان سینه رنج می‌بردند، برای بررسی بیشتر علائم خود، به پزشک مراجعه کنید. اگر متوجه تغییر رنگ پوست یا ترشحات نوک سینه آسیب دیده شدید، فورا با پزشک خود مشورت کنید.

برای بسیاری از زنان، حساسیت و درد سینه در نهایت بدون مداخله پزشکی برطرف می شود. با این حال، درمان‌ های خانگی زیادی وجود دارد که می‌تواند به مدیریت و کاهش حساسیت کمک کند. از گیاهان دارویی گرفته تا تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی، چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.

مطالعه بیشتر: رشد سینه در دختران

حساسیت پستان یا ماستالژیا || پزشکت

درمان های خانگی برای حساسیت سینه

در بسیاری از مواقع، درد عضلانی در قفسه سینه یا قسمت بالایی بدن می تواند به حساس شدن سینه ها کمک کند. در این موارد، یک ماساژ ساده بسیار مفید است.ماساژ به بهبود گردش خون کمک و در نتیجه درد و حساسیت را کاهش می دهد. علاوه بر این، به کاهش احتباس مایعات کمک می کند و باعث کاهش بیشتر ناراحتی می شود.

یک بررسی در مجله آکادمی پرستاری کره نشان می دهد که ماساژ سینه می تواند برای حل انواع مشکلات پستان، از جمله کاهش درد سینه، کاهش سدیم شیر مادر، و بهبود شیردهی نوزاد مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود، تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

مقدار کمی روغن زیتون یا نارگیل گرم را روی سینه های خود بمالید.به آرامی یکی از سینه های خود را با حرکت های رو به بالا و به دنبال آن حرکات دایره ای ماساژ دهید.این کار را روی سینه دیگر نیز به همین ترتیب تکرار کنید و 2 یا 3 بار در روز انجام دهید تا زمانی که وضعیت بهبود یابد.

توجه: همیشه سینه های خود را به آرامی ماساژ دهید و هرگز ماساژ بافت عمیق انجام ندهید.

کمپرس سرد و گرم

برای مقابله با حساسیت و درد سینه، کمپرس سرد و گرم هر دو موثر هستند. کیسه یخ مخصوصاً برای کاهش درد ناشی از آسیب یا فیبروکیستیک سینه مفید است. دمای سرد به بی حس شدن اعصاب اطراف سینه ها، کاهش حساسیت و درد کمک می کند.از سوی دیگر، استفاده از گرما روی سینه های حساس، به شل شدن عضلات دردناک و کاهش درد و بهبود گردش خون در سینه ها کمک می کند.

علاوه بر این، بررسی در سال 2013 نشان داد که کاربردهای جایگزین کمپرس گرم و سرد برای سینه آسیب‌دیده باعث تحریک جریان شیر و کاهش ناراحتی می‌شود.

مطالعه دیگری که در ژورنال بین المللی تحقیقات و تمرین پرستاری منتشر شد نشان داد که ماساژ گرم در کاهش گرفتگی سینه موثرتر است در حالی که فشرده سازی سرد در کاهش شدت درد به دلیل پر شدن سینه در بین مادران پس از زایمان موثرتر است.

با پیچیدن بطری آب گرم در حوله نازک یک کمپرس گرم  وبا پیچاندن چند تکه یخ در یک حوله نازک یک کمپرس سرد آماده کنید. حالا کمپرس داغ را به مدت 15 دقیقه روی سینه حساس قرار داده سپس کمپرس سرد را به مدت 5 دقیقه قرار دهید.چرخه را 2 یا 3 بار تکرار کنید.

سوتین مناسب بپوشید.

یک سینه بند ناخوشایند یا نامناسب نیز می تواند باعث درد و حساسیت خفیف سینه شود. اگر به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیل مشخصی از حساسیت خفیف سینه رنج می برید، سینه بند خود را تعویض کنید. در واقع، مشخص شده  بسیاری از زنان سایز سوتین اشتباه می پوشند، که ممکن است منجر به درد، ناراحتی و افتادگی غیرقابل برگشت شود. این موضوع توسط یک نظرسنجی در مجله کایروپراکتیک تأیید شد که در آن 80٪ زنان نمونه گیری از سوتین هایی با اندازه اشتباه استفاده می کردند. برای پیشگیری از حساس شدن سینه ها از سینه بند حمایتی استفاده کنید.

توصیه می شود از سوتین خیلی تنگ یا دارای سیم های زیرین استفاده نکنید. در عوض، یک سوتین ورزشی نرم یا یک سینه بند خوب و بدون سیم برای حمایت از سینه های حساس خود انتخاب کنید.

حین ورزش از سینه بند ورزشی استفاده کنید، به خصوص زمانی که سینه ها بسیار حساس است. در صورت نیاز، سینه بند ورزشی خود را در رختخواب بپوشید تا تکان های شبانه را نیز کاهش دهید.هنگام خرید سینه بند جدید، مطمئن شوید که سینه ها را کاملا جمع می کند.همیشه سوتین های کهنه و کشیده را دور بیندازید، زیرا حمایت کافی برای سینه ها را فراهم نمی کنند.

مطالعه بیشتر: آیا خوابیدن با سوتین عوارض دارد؟

حساسیت پستان یا ماستالژیا || پزشکت

دانه کتان را امتحان کنید.

یک قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده  درمان ساده و در عین حال موثر برای درد سینه مرتبط با چرخه قاعدگی است. دانه کتان حاوی فیتواستروژن است که به متعادل کردن هورمون‌ها در بدن و کاهش درد سینه کمک می‌کند. و همچنین منبع خوبی از فیبر است که در دفع استروژن از بدن مفید است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی پزشکی خانواده نشان می دهد که گنجاندن دانه کتان در رژیم غذایی به نظر می رسد یک رویکرد موثر در کاهش ماستالژی دوره ای باشد و به عنوان یک درمان ساده با عوارض کم عمل می کند.

بررسی دیگری که در مجله آموزش و ارتقای سلامت منتشر شد، اثربخشی دانه کتان، روغن گل مغربی و ویتامین E را در درمان درد سینه مقایسه کرد. سپس مشخص شد که دانه کتان توانایی قابل توجهی برای مدیریت درد دارد. ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری بذر کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

برگ های کلم

برگ های کلم یک داروی تسکین دهنده برای سینه های متورم و حساس است. ترکیبات گوگرد و کامفرول موجود در کلم به کاهش التهاب و تورم کمک می کند و به ویژه برای مادران شیرده که مستعد گرفتگی سینه ها و مجاری هستند مفید است.

در بررسی که  در مجله پزشکی جامعه هند منتشر شد، محققان دریافتند که برگ‌های سرد کلم و همچنین کمپرس‌های سرد و گرم متناوب هر دو می‌توانند در درمان گرفتگی سینه استفاده شوند. کمپرس گرم و سرد متناوب در مقایسه با برگ کلم سرد، قدرت بیشتری در کاهش درد سینه نشان داد. با این وجود، استفاده از برگ کلم برای کاهش ناراحتی سینه هنوز فوایدی دارد.

قبل از استفاده، برگ های کلم را به آرامی تمیز کنید.۲ یا ۳ برگ کلم را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در یک کاسه آب گرم فرو کنید.یک برگ را بیرون بیاورید و دور سینه حساس خود بپیچید.وقتی برگ به دمای اتاق رسید، آن را با یک برگ جدید گرم جایگزین کنید.این کار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید تا به سرعت از حساسیت سینه خلاص شوید.

قرص های ضد بارداری خود را تنظیم کنید.

بیشتر داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی ترکیبی از دو هورمون استروژن و پروژسترون هستند که به طور طبیعی در بدن زنان یافت می شوند. یکی از عوارض داروهای ضد بارداری خوراکی، حساسیت پستان ها است.

اگر بعد از شروع قرص‌های ضد بارداری جدید، حساسیت سینه‌ها را تجربه می‌کنید، شاید مجبور شوید قرص‌های ضد بارداری خود را تغییر دهید. در مورد کاهش یا حذف جزء استروژن قرص های خود با پزشک  مشورت کنید. در برخی موارد، احتمال دارد لازم باشد روش کنترل بارداری خود را تغییر دهید.

قبل از هر گونه تغییر در رژیم خود با متخصص تغذیه آنلاین در پزشکت تلفنی صحبت کنید.

نکات دیگر برای تسکین تحریک پذیری پستان ها

  • 2 یا 3 بار در روز چای زنجبیل یا چای رازیانه بنوشید.
  • در طول روز آب کافی بنوشید تا سموم از بدن خارج شوند.
  • طب فشاری می تواند به رهایی از حساسیت و درد سینه کمک کند.
  • ورزش های کم تاثیر مانند شنا و یوگا می توانند با بهبود جریان لنفاوی در بدن به تسکین درد و حساسیت سینه کمک کنند. غدد لنفاوی به دلیل تغییرات هورمونی متورم می شوند.
  • مصرف متیل گزانتین، جزء موجود در غذاهایی مانند قهوه، کولا، چای، موز، شکلات، پنیر، کره بادام زمینی، قارچ و ترشی را کاهش دهید. اعتقاد بر این است که این ترکیب به درد سینه کمک می کند.
  • از رژیم غذایی کم چرب و کربوهیدرات های پیچیده تر استفاده کنید. برای پیشگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد، سبزیجات و میوه های تازه ای که سرشار از آنتی اکسیدان هستند بیشتر مصرف کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز