لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درد پستان در سیکل ماهیانه

درد پستان در سیکل ماهیانه | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد پستان در سیکل ماهیانه می تواند منجر به نگرانی در برخی از خانم ها شود. اما درد های سیکلی و غیر سیکلی پستان ها علت های زیادی دارد. درد پستان را می توان از طرق مختلف تجربه کرد. حتی ممکن است مربوط به چرخه قاعدگی شما باشد و یا غیر مرتبط با سیکل ماهیانه باشد. ممکن است احساس مبهم حساسیت به لمس یا درد مبهم داشته باشید. یا در عوض از درد ضربان دار دائمی یا درد شدید خنجر مانند رنج ببرید.

قسمت های درد پستان ممکن است طبق یک برنامه منظم باشد، فقط یک بار اتفاق بیفتد یا در مدت طولانی ادامه پیدا کند. ممکن است فقط در یک پستان باشد و یا در هر دو پستان احساس شود.

تعدادی از اصطلاحات مختلف برای توصیف درد پستان استفاده می شود از جمله:

  • ماستودینیا
  • ماستالژی
  • ورم پستان (گرچه اصطلاح ماستیت بیشتر برای توصیف عفونت یا التهاب پستان ها کاربرد دارد).

بیشتر اوقات درد پستان به معنای سرطان سینه نیست. اگرچه برخی از افراد همراه با سرطان سینه درد دارند و علائم آن هرگز نباید نادیده گرفته شود.

انواع دردهای پستان

از هر 10 زن 7 نفر در مرحله ای از زندگی خود دچار درد پستان (ماستالژی) می شوند. درد پستان معمولاً به صورت زیر طبقه بندی می شود:

  • درد دوره ای پستان که درد مربوط به پریود است. معمولاً در نیمه دوم چرخه ماهانه اتفاق میفتد و در روزهای قبل از پریود بدتر می شود.
  • درد غیر چرخه ای پستان که درد مربوط به پریود نیست. درد غیر دورانی پستان ممکن است به دلیل درد ناشی از خود پستان، به عنوان مثال، عفونت یا شیردهی و یا دردی باشد که از خود پستان ناشی نمی شود. معمولاً در این حالت درد از عضلات دیواره قفسه سینه ایجاد می شود.

مطالعه بیشتر: علل شایع درد پستان چیست؟

درد پستان در سیکل ماهیانه | پزشکت

درد پستان در زمان عادت ماهیانه چگونه است؟

درد سینه در زمان عادت ماهیانه بسیار شایع است. این بیماری ابتدا در هر سنی پس از شروع پریود رخ می دهد اما معمولاً در سنین 30 تا 50 سالگی ایجاد می شود. با متوقف شدن دوره قاعدگی در زنانی که یائسه شده اند، رخ نمی دهد.

در بسیاری از زنان علائم خفیف است. در واقع، داشتن برخی از ناراحتی های پستان برای چند روز قبل از پریود طبیعی است. با این حال، در برخی از زنان درد می تواند شدید  و یا طولانی تر باشد. 3-5 روز قبل از پریود معمولاً بدترین حالت است. در برخی از زنان درد تا دو هفته قبل از پریود ادامه دارد. درد معمولاً به زودی پس از شروع پریود کاهش می یابد. شدت آن معمولاً ماه به ماه متفاوت است. به طور معمول، درد هر دو پستان را تحت تأثیر قرار می دهد. معمولاً در قسمت فوقانی و خارجی پستان بدترین حالت را دارد و ممکن است به قسمت داخلی بازو کشیده شود.

کیفیت زندگی برخی از زنان با بروز این درد می تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد. فعالیت بدنی مانند آهسته دویدن می تواند درد را بدتر کند. مواردی مانند در آغوش کشیدن کودکان و فعالیت های جنسی می تواند دردناک باشد. درد ممکن است در خواب اختلال ایجاد کند.

سلامت بانوان

یکی از اولین سوالاتی که پزشک برای تعریف علت درد، از شما می پرسد این است که آیا درد پستان شما چرخه ای است؟ یا در فواصل منظم مرتبط با قاعدگی شما اتفاق میفتد یا غیر سیکل است و ارتباطی با دوره قاعدگی ندارد ؟

درد دوره ای پستان، در طی چرخه قاعدگی زن اتفاق میفتد یا حداقل در نقاط مختلف چرخه شدت آن متفاوت است.

مطالعه بیشتر: علت ترشحات نوک پستان

درد پستان قاعدگی و PMS

درد پستان اغلب یکی از علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) است. حتی می تواند با خستگی، تحریک پذیری و سطح غیر طبیعی هورمون همزمان ظاهر شود. علاوه بر آن، درد پستان نیز ممکن است قبل از عادت ماهانه بدون سایر علائم شایع PMS رخ دهد.

درد پستان همراه با PMS اغلب با احساس سنگینی یا تورم در پستان همراه است. این ناراحتی اغلب چند روز قبل از شروع پریود ظاهر می شود. حتی ممکن است تا زمان قطع پریود ادامه یابد، اگرچه با گذشت زمان از شدت آن کاسته می شود.

درد دوره ای پستان ممکن است طبیعی بوده و با تغییرات طبیعی هورمونی همراه باشد. PMS شایعترین علت درد پستان در دوره قاعدگی است. اما می تواند به اندازه درد ناشی از سایر بیماری ها شدید باشد و زندگی فرد را مختل کند. اگر چنین دردی دارید بهتر است آن را نادیده نگیرید.

علت های درد سیکل پستان

درد دوره ای پستان نیز ممکن است به دلیل شرایط خوش خیم پستان باشد که به عنوان تغییرات فیبروکیستیک پستان یا اکتازی مجرای پستانی شناخته می شود.

در تغییرات فیبروکیستیک پستان، ممکن است در مناطق حساس پستان خود درد داشته باشید. سینه های شما نیز ممکن است سفت و ضخیم احساس شوند. هر دو میکرو کیست (که قابل احساس نیستند) و ماکروسیست (که قابل احساس است) ممکن است منجر به درد پستان در دوره قاعدگی شود. برای تشخیص بیماری نیاز به بیوپسی سوزنی برای تخلیه کیست است.

گشاد شدن مجرای پستانی در زنان یائسه (زنان نزدیک به یائسگی) بیشتر دیده می شود. حتی اغلب باعث ایجاد حساسیت در نوک پستان و آرئول می شود. به ندرت، اکتازیای مجاری ممکن است در زنان سالمند یا نوجوانان رخ دهد.

درد پستان همراه با استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی امری عادی بوده و ممکن است بیمار به تغییر قرص ضد بارداری با ترکیبی متفاوت نیاز داشته باشد. خوشبختانه گزینه های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که پزشک می تواند گزینه متناسب با وضعیت بیمار را تجویز کند. اما تغییر دارو هميشه مفيد نيست.

مطالعه بیشتر: بیماری فیبروکیستیک پستان

درد پستان در سیکل ماهیانه | پزشکت

درد غیر سیکلی پستان

درد غیر سیکلیک پستان ارتباطی با چرخه قاعدگی ندارد یا بعد از یائسگی رخ می دهد. شدت این درد ممکن است متفاوت باشد، اما به جای تغییرات ناشی از هورمون ها، می تواند به دلیل بیماری یا جراحت، افزایش وزن، جراحی پستان یا داروهای خاص ایجاد شود.

درد غیر سیکل مداوم ممکن است در هر دو پستان یا فقط در یک پستان یا در یک ناحیه خاص ایجاد شود. استفاده از سوتین نامناسب دلیل اصلی درد غیر سیکل در پستان است. اما باعث سرطان سینه نمی شود.

سرطان سینه، دلیل نادر درد پستان است و بیشتر سرطان های سینه باعث درد نمی شوند. بر این اساس درد پستان غیر دوره ای علامتی است که بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان  آن را نادیده می گیرند. برخلاف نظر رایج که سرطان سینه بدون درد است، سرطان سینه می تواند و گاهی اوقات باعث درد می شود و درد ممکن است اولین علامت بیماری باشد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که بیش از هر 5 زن مبتلا به سرطان سینه در سه ماه منجر به تشخیص درد دارند. برخی از انواع سرطان سینه ، مانند سرطان التهابی پستان، به طور معمول با درد شروع می شوند.

مطالعه بیشتر: علت درد پستان در مردان

درد پستان در سیکل ماهیانه | پزشکت

تشخیص علل درد پستان

پستان ها روی عضلات و دنده های دیواره قفسه سینه و در بالای قلب، ریه ها و سایر ساختارهای قفسه سینه قرار دارد. درون پستان ها پر از  اعصاب، رگ های خونی و بافت های همبند است. درد هر یک از این بافت ها گاهی اوقات ممکن است در پستان ها احساس شود.

آرتروز در ستون فقرات یا دنده ها ممکن است باعث درد غیر سیکلیک پستان و همچنین کشیدگی های عضلانی شود که بر روی عضلات سینه  تأثیر می گذارد.

بیماری های ریه، مانند ذات الریه یا لخته شدن خون در پاها که به ریه ها منتقل شده اند، گاهی اوقات به عنوان درد پستان اشتباه می شود.

اگر درد شما در پستان چپ است، بهتر است که مطمئن شوید درد شما مربوط به بیماری قلبی نیست. درد قفسه سینه مربوط به حمله قلبی اغلب در زنان متفاوت از مردان است. حتی می تواند از نظر شخصیت بسیار مبهم و ظریف باشد. حتی گاهی اوقات می توان آن را با درد پستان اشتباه گرفت.

مدیریت درد پستان

اگر در دوران یائسگی هستید، با نگه داشتن نمودار چرخه و پیگیری درد، می توانید تشخیص دهید که درد شما دوره ای است یا غیر سیکلی. بسیاری از خانم ها، ثبت درد خود را در تعیین الگوی درد خود بسیار ارزشمند می دانند. اما تعیین اینکه چه چیزی باعث بدتر شدن و یا بهبود آن می شود، بسیار مهم است.

اگر درد شما ادامه دارد، باید برای معاینه بالینی پستان به پزشک مراجعه کنید. مطمئناً، در صورت مشاهده توده، تغییراتی در پوست مانند قرمزی، ضخیم شدن یا ظاهر پوست پرتقال باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

برخی از خانم ها با اعتقاد به اینکه درد پستان چیزی است که زنان به سادگی با آن زندگی می کنند از مراجعه به پزشک خود چشم پوشی می کنند.

درد پستان در سیکل ماهیانه | پزشکت

گزینه های درمان درد پستان

درمان هایی که برای درد پستان غیر سیکلیک و غیر سرطانی موثر بوده اند، شامل داروهای ضد التهابی موضعی مانند Topricin (دیکلوفناک)، داروهای ضد التهاب خوراکی مانند Advil (ایبوپروفن) و هورمون درمانی است. از داروهای ضد التهابی موضعی می توان به طور منظم استفاده کرد .

برای درد شدید و مداوم پزشک ممکن است برداشتن پستان یا ماستکتومی را در نظر بگیرد. البته این گزینه درمانی بسیار نادر است. برای ماستالژی عمومی، ماستکتومی توصیه نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که 50٪ از این روشها درد را بهبود نمی دهد. علاوه بر این، عوارض ناشی از جراحی ترمیمی ممکن است منجر به درد شدید و سایر علائم شود.

با توجه به شیوع سرطان پستان که تقریباً از هر هشت زن یک نفر را درگیر می کند، علائم مربوط به پستان گاهی اوقات می تواند اضطراب قابل توجهی ایجاد کند. در صورت بروز این ترس بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات بررسی عوامل خطر و  غربالگری مناسب می تواند اضطراب را کاهش داده و به تسکین درد کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز