لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ترک‌ خوردگی نوک پستان

ترک‌ خوردگی نوک پستان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ترک‌ خوردگی نوک پستان، شامل ترک‌های دردناکی است که می‌توانند در نوک پستان ظاهر شوند. ترک‌ خوردگی نوک سینه در درجه اول بر مادرانی که برای اولین بار شیر می‌دهند، تأثیر می‌گذارد. یادگیری نحوه صحیح شیر دادن، می‌تواند از ایجاد شقاق نوک سینه پیشگیری کند و در صورتی که به آن مبتلا هستید، باعث بهبودی آن شود. آنها می‌توانند در یک یا هر دو سینه ظاهر شوند. به طور کلی، هر کسی می‌تواند به آن مبتلا شود، اما شقاق اغلب در اثر شیردهی ایجاد می‌شود. شقاق نوک پستان می‌تواند آنقدر دردناک باشد که مانع از شیردهی به نوزاد شود. خوشبختانه، چندین روش درمان خانگی و روش‌های مبتنی بر تغییر سبک زندگی، می‌توانند علائم این وضعیت را کاهش دهند و شقاق نوک سینه را التیام بخشند.

مطالعه بیشتر: ترشحات نوک سینه

شقاق نوک پستان چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

اگر در مرحله شیردهی به نوزاد هستید، به احتمال زیاد دچار شقاق نوک سینه خواهید شد. به خصوص اگر اولین بار است که شیردهی انجام می‌دهید. در ابتدا، ممکن است نوزاد شما در چسباندن صحیح دهان به نوک سینه شما مشکل داشته باشد و باعث شود نوک سینه‌های شما حساس، دردناک و ترک خورده شوند.

ورزشکاران، معمولاً دوندگان، دوچرخه سواران و موج سواران نیز دچار ترک خوردگی نوک سینه می‌شوند. “نوک جوگر” اصطلاح دیگری برای شقاق نوک سینه است و به ویژه بر دوندگان مسافت طولانی تاثیر می‌گذارد.

80 تا 90 درصد مادران شیرده یا زنان حامله دچار درد و شقاق نوک سینه می‌شوند. علائم این وضعیت اغلب در هفته دوم یا سوم پس از تولد نوزاد ظاهر می‌شود. شقاق نوک پستان شایع است، اما طبیعی نیست. ترک خوردگی نوک سینه نشانه آن است که فشار زیادی روی بافت نوک سینه شما وارد شده است. انجام اقداماتی برای پیشگیری از آسیب بیشتر و در عین حال کمک به بهبود بافت می‌تواند از بروز عوارض مرتبط با شقاق نوک سینه پیشگیری کند.

علائم ابتلا به شقاق نوک سینه

در اختلال شکاف نوک سینه ، درد معمولاً با پارگی نوک سینه همراه است. در اختلال نوک سینه ترک خورده، فرد با عوارض زیر رو به رو می‌شود:

  • درد
  • خارش
  • قرمزی و خشکی
  • پوسته پوسته پوسته شدن یا دلمه بستن نوک سینه یا اطراف آن

گاهی اوقات شقاق نوک پستان نشانه بیماری دیگری به نام برفک است. برفک یک عفونت قارچی در دهان است و در میان نوزادان شایع است. قارچ می‌تواند در حین شیردهی به نوک پستان شما سرایت کند و باعث ایجاد شقاق شود. اگر در حال حاضر به شقاق مبتلا شده‌اید، برفک می‌تواند آن را شدیدتر کند. یک پزشک می‌تواند داروهای ضد قارچ را برای درمان برفک دهان تجویز کند.

مطالعه بیشتر: علت عفونت قارچی زیر پستان

ترک‌ خوردگی نوک پستان || پزشکت

چه چیزی باعث ایجاد شقاق در نوک سینه می‌شود؟

شقاق نوک پستان بیشتر در دوران بارداری یا پس از شروع شیردهی ظاهر می‌شود. علاوه براین، به ندرت ممکن است در اثر اصطکاک ایجاد شده در حین ورزش یا بیماری پوستی ایجاد شود. تغییراتی که در بدن شما در دوران بارداری رخ می دهند و به خصوص تکنیک‌های نادرست شیردهی، معمولا باعث ایجاد شقاق نوک سینه می‌شوند. از جمله علل بروز شقاق نوک سینه، عبارت‌اند از:

سلامت بانوان

پف کردن نوک سینه در دوران بارداری

سینه های شما ممکن است بیش از حد از شیر پر شود. وجود مایعات اضافی می‌تواند باعث کشش بافت نوک پستان و در نهایت ترک خوردگی آن شود.

تکنیک نادرست شیردهی

معمولاً، شقاق نوک پستان به این علت بروز پیدا می‌کند که دهان نوزاد به شیوه صحیحی برای مصرف شیر به نوک سینه شما نمی چسبد. نوزاد ممکن است برای دریافت شیر ​​کافی دچار مشکل شود و فشار بیشتری بر بافت حساس نوک پستان وارد کند تا سعی کند شیر کافی بنوشد.

استفاده نادرست از پمپ سینه

اگر شدت مکش پمپ سینه خیلی زیاد باشد یا اگر از فلنج‌هایی با اندازه نامناسب استفاده می‌کنید، ممکن است دچار درد و شقاق نوک سینه شوید.

مطالعه بیشتر: شیردهی با نوک سینه صاف

اصطکاک در حین ورزش

اصطکاک ایجاد شده در تماس پوست عرق‌زده با لباس‌های تمرینی می‌تواند باعث ترک خوردن نوک پستان شما در حین ورزش شدید شود. دوندگان و دوچرخه سواران به طور معمول شقاق نوک سینه را تجربه می‌کنند. موج سواران نیز می‌توانند زمانی که نوک سینه‌های آنها مرتباً در معرض تخته‌های موج سواری قرار می‌گیرد، به شقاق نوک سینه مبتلا شوند. هنگامی که هوا سرد است و نوک سینه‌های فرد برآمده می‌شود، این اثرات اغلب شدیدتر می‌شوند.

اثرات مواد شوینده و بهداشتی

محصولاتی مانند صابون، لوسیون و مواد شوینده مخصوص لباسشویی ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که در تماس با پوست باعث بروز واکنش آلرژیک شوند. یک نوع بیماری پوستی به نام اگزما نیز می‌تواند باعث خشکی و ترک خوردن پوست شما شود. این تغییرات پوستی می‌توانند باعث ایجاد شکاف در نوک پستان شوند.

یک پزشک می‌تواند شقاق نوک پستان را در طول معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

مطالعه بیشتر: علت خونریزی نوک سینه

ترک‌ خوردگی نوک پستان || پزشکت

ترک‌ خوردگی نوک پستان چگونه درمان می‌شود؟

شما می‌توانید شقاق نوک پستان را در خانه درمان کنید، مگر اینکه عوارضی مانند عفونت بروز پیدا کرده باشد. علاوه براین، در صورتی که ترک نوک پستان شما در خانه بهبود نیافت، در هرساعت از شبانه روز با متخصص زنان در پزشکت تماس بگیرید.

بهبود شقاق نوک پستان اغلب مستلزم اجرای تکنیک‌های نگهداری و مراقبت مناسب است. قرارگیری نوزاد روی سینه به گونه ای که دهان نوزاد بافت تیره اطراف نوک سینه شما (آرئولا) را احاطه کرده است، می‌‌تواند فشار روی نوک سینه را کاهش دهد.

علاوه بر اطمینان از اینکه به درستی شیر می‌دهید، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • از کرم‌ها و پمادهای ملایم بدون نسخه استفاده کنید.
  • سوتین هایی با پدهای ساخته شده از پارچه‌های قابل تنفس بپوشید.
  • هر گونه کرم یا لوسیون ضد‌عفونی‌کننده را قبل از شیر دادن پاک کنید.
  • نوک سینه‌های بیش از حد مرطوب مستعد پارگی و ترک خوردن هستند.
  • مقدار کمی از شیر خود را روی شقاق خود بمالید. شیر بدن شما دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند شکاف‌های نوک سینه را مرطوب کرده و به بهبود ترک‌ها کمک کند.
  • استفاده از مقادیر کمی از لانولین، کرم خرفه، روغن نعناع رقیق یا اسانس منتول بر روی نوک پستان‌ها می‌تواند درد نوک پستان ناشی از شقاق را تسکین دهد و باعث بهبودی شود.
  • اجازه دهید نوک سینه‌ها در هوای آزاد خشک شوند. با استفاده از کرم‌ها و پمادها در حالی که اجازه می‌دهید نوک پستان‌ها در هوای آزاد خشک شوند، می‌تواند باعث بهبودی نیز شود و در عین حال از مرطوب شدن بیش از حد نوک سینه‌ها پیشگیری کند.
  • برای تسکین درد، سینه‌های خود را ماساژ دهید. اگر سینه‌های شما آن‌قدر پر از شیر است که به سختی می‌توانید لباس را ببندید، برای کاهش فشار و تشویق شیردهی ابتدا پمپاژ را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید برای نرم کردن نوک سینه‌ها و آسان‌تر کردن چفت شدن نوزاد با پستان، از روش فشار معکوس استفاده کنید.
  • برای تسکین درد از کمپرس گرم یا پدهای ژل استفاده کنید. استفاده از پدهای ژل برای نوک سینه‌ها می‌تواند درد شما را تسکین داده و بهبودی را تقویت کنند. استفاده از یک کمپرس حوله گرم خانگی می‌تواند باعث بهبودی شود و در عین حال درد نوک سینه را نیز کاهش دهد.

درمان سایر انواع ترک‌ خوردگی نوک سینه

درمان شقاق نوک پستان مرتبط با ورزش، شامل موارد زیر است:

  • استفاده از کرم ضد عفونی کننده برای پیشگیری از بروز عفونت.
  • تا زمانی که نوک سینه‌ها بهبود می‌یابند، برنامه ورزشی خود را تغییر دهید.
  • کرم‌های موضعی و ضد عفونی‌کننده‌ها می‌توانند به بهبود نوک سینه‌ها کمک کنند.
  • نوک سینه‌های خود را با گازهای نرم یا باند ضد آب بپوشانید تا از تماس مکرر با لباس‌های تمرینی‌تان محافظت شود.
  • اگر یک بیماری پوستی باعث ایجاد شقاق نوک پستان شده است، باید از مصرف محصولات حاوی مواد شیمیایی قوی که ممکن است باعث بروز واکنش شوند، اجتناب کنید.

عوارض ترک‌ خوردگی نوک سینه

شقاق نوک سینه درمان نشده می‌تواند منجر به بروز موارد زیر شود:

خون ریزی. ترک خوردگی نوک پستان می‌تواند آنقدر تحریک شود که شروع به خونریزی کند.

عفونت. باکتری‌ها می‌توانند از طریق شکاف نوک سینه وارد بدن شما شوند. در برخی موارد، باکتری‌هایی که از طریق شکاف نوک پستان وارد بدن می‌شوند، می‌توانند آبسه ایجاد کنند و منجر به بروز ورم پستان شیردهی شوند. علاوه بر تجویز آنتی‌بیوتیک، پزشک ممکن است مجبور شود آبسه‌ها را پاره و تخلیه کند.

مطالعه بیشتر: احساس سنگینی پستان در شیردهی

ترک‌ خوردگی نوک پستان || پزشکت

چگونه می‌توانم از بروز ترک‌ خوردگی نوک پستان پیشگیری کنم؟

با استفاده از تکنیک‌های مراقبت مناسب و پیشگیری از اصطکاک بیش از حد بین بافت نوک پستان و پیراهن یا سوتین‌های ورزشی، از بروز شقاق نوک پستان پیشگیری کنید. قبل از اقدام به درمان، با پزشک معالج خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند موارد زیر را به شما آموزش دهد:

موقعیت یابی صحیح. در حالی که نوزاد شما شیر می‌نوشد، مجبور نیستید موقعیت خود را تغییر دهید یا بدن خود را جابجا کنید. نوزاد شما نباید مجبور باشد سر خود را بچرخاند تا نوک پستان شما را پیدا کند.

قفل صحیح دهان کودک به پستان. نوزاد باید با دهان کاملا باز و پوشش تمام هاله اطراف نوک پستان شیر بنوشد. به این ترتیب، مکیدن فشار زیادی به نوک پستان شما وارد نمی‌کند.

پیشگیری از اصطکاک نوک پستان با لباس در حین ورزش. برای پیشگیری از شقاق نوک پستان ناشی از اصطکاک در حین ورزش، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • قبل از پوشیدن پیراهن یا سوتین، نوار یا گاز ضد آب را روی نوک سینه‌های خود قرار دهید.
  • لباس ورزشی مناسب بپوشید، از جمله یک سوتین ورزشی که راحت باشد اما خیلی تنگ نباشد.
  • هنگام ورزش از پوشیدن سوتین هایی با درزهایی که نوک سینه‌های شما را می‌پوشاند، خودداری کنید.
  • از پارچه‌های ساخته شده از مواد نرم که مخصوصاً برای پیشگیری از آسیب پوست طراحی شده‌اند استفاده کنید.
  • قبل از ورزش در هوای بسیار سرد یا دویدن در مسافت‌های طولانی، نوک سینه‌های خود را با ژل یا کرم مخصوص مرطوب کنید.

شقاق نوک پستان دردناک اما قابل درمان است. رفع علت ایجاد کننده مشکل، می‌تواند به بهبود شما کمک کند.

بهبودی ترک‌ خوردگی نوک پستان چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی شقاق نوک پستان ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. اگرچه احساس درد ممکن است خیلی زودتر بهبود یابد. اگر شقاق نوک سینه شما تنها با درمان‌های خانگی بهبود نمی یابد و یا متوجه وجود علائم عفونت، مانند گرم شدن نوک پستان، تورم در نوک پستان یا اطراف آن، تراوش، التهاب، حساسیت یا قرمزی شده‌اید، با یک پزشک تماس بگیرید.

سخن آخر

ترک‌ خوردگی نوک پستان ناخوشایند است. اما معمولاً می‌توانید بدون مراجعه به مطب پزشک، آن‌ را درمان کنید. قبل از ترک بیمارستان با نوزاد خود برای پیشگیری از شقاق، در مورد تکنیک‌های شیردهی مناسب اطلاعاتی بیاموزید. اگر برای شیر دادن به نوزادتان مشکل دارید، در تماس با پزشک معالج خود تردید نکنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز