لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شیردهی با نوک سینه معکوس یا صاف

شیردهی با نوک سینه معکوس یا صاف | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مادران در شیردهی با نوک سینه معکوس یا صاف ممکن است دچار مشکل شوند. با این حال، موقعیت های مناسب تغذیه و تکنیک های چفت شدن لب شیرخوار و سینه مادر ممکن است به تسهیل شیردهی کافی کمک کند. نوزادان با تمرین و تکنیک های مناسب می توانند به ناحیه سینه چسبیده و به خوبی تغذیه کنند. مانورها و وسایل مختلف نیز می تواند به زنان مبتلا به وارونگی نوک سینه یا صاف بودن جهت تغذیه نوزاد کمک کند.

نوک سینه معکوس و صاف چیست؟

یک نوک پستان که به جای بیرون به داخل توورفتگی دارد، یک نوک پستان معکوس نامیده می شود. این بدان معناست که نوک سینه بالای پوست آرئول بیرون نمی زند. نوک سینه ای که بالا نیامده و حتی در ناحیه آرئول قرار دارد، نوک سینه مسطح نامیده می شود. برخی از زنان می توانند یک نوک پستان یک طرفه (فقط یک طرف) صاف یا معکوس داشته باشند. برخی ممکن است هر دو طرف درگیر باشند.

نگاه کردن به نوک سینه ها ممکن است به شما در تشخیص نوک پستان صاف یا معکوس کمک نکند. برای تعیین آن می توانید یک تست کوچک انجام دهید.

نوک سینه هایی که در حین فشرده شدن راست نمی شوند، نوک سینه های مسطح محسوب می شوند. در حالی که یک نوک پستان معکوس ممکن است در حین انجام تست چسبانده مقعر شود یا منقبض شود. نوک پستان های صاف یا معکوس نیز ممکن است هنگام قرار گرفتن در معرض سرما یا تحریک شدن، راست نشوند.

علل صاف و وارونه شدن نوک سینه ها

شیردهی با نوک سینه معکوس یا صاف | پزشکت

چسبندگی محکم بافت سینه به قاعده نوک سینه ها باعث ایجاد نوک سینه معکوس یا صاف در زنان می شود. در بیشتر موارد، وارونگی و صافی نوک سینه می تواند از بدو تولد وجود داشته باشد. شرایطی که ممکن است در شکل طبیعی نوک سینه در مراحل بعدی زندگی اختلال ایجاد کند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرطان پستان، از جمله بیماری پاژه
  • سل در موارد نادر ممکن است سینه ها را تحت تأثیر قرار دهد.
  • ماستیت پریدوکتال که التهاب و عفونت مجرای شیر فرو رفته است.
  • مجرای اکتازی که ضخیم شدن و پهن شدن دیواره های مجرای شیر است.
  • بیماری فیبروکیستیک پستان که تشکیل توده غیر سرطانی درون سینه است.
  • ایجاد زخم یا کاهش چربی در ناحیه نوک سینه به دلیل جراحت یا جراحی

به غیر از وارونگی یا صافی نوک سینه، برخی از زنان به دلیل این آسیب شناسی ممکن است نوک سینه ها را منقبض کرده باشند. عقب کشیدن نوک سینه وضعیتی است که باعث می شود تنها قسمتی از نوک سینه به داخل بچرخد. در صورت مشاهده تغییرات در نوک سینه ها بایستی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و از ماموگرافی استفاده کنید.

آیا نوک سینه های وارونه و دائمی هستند؟

نوک سینه های مسطح یا معکوس در برخی از زنان ممکن است بدون تغییر باقی بماند. در حالی که در برخی از زنان، نوک سینه ها در دوران بارداری و زایمان به دلیل تغییرات هورمونی بیرون زده اند. برخی از زنان ممکن است فقط در هنگام تحریک نوک سینه متوجه تغییرات آن شوند.

آیا نوک پستان معکوس با شیردهی تداخل دارد؟

نوک سینه های متوسط ​​و وارونه ممکن است در شیردهی تداخل ایجاد کنند. با این حال، قفل نامناسب و موقعیت تغذیه می تواند علت شایع مشکلات تغذیه با شیر مادر نسبت به آسیب های نوک سینه باشد. با تکنیک های مناسب، اکثر زنان می توانند بر نوک سینه های صاف و معکوس غلبه کنند.

درجات وارونگی و تأثیر آن بر شیردهی ممکن است موارد زیر را شامل می شود:

سلامت بانوان
  • وارونگی جزئی یا کمتر. در شیردهی تداخلی ایجاد نمی کند. یک نوزاد کامل می تواند نوک سینه های کمی وارونه به بیرون را بمکد و به خوبی تغذیه کند. نوزادان نارس با رفلکس های ضعیف ممکن است در روزهای اولیه تغذیه با مشکل روبرو شوند.
  • وارونگی متوسط ​​تا شدید. ممکن است با شیردهی تداخل داشته باشد. با این حال، درمان و تکنیک های چسباندن عمیق می تواند به اکثر نوزادان در تغذیه خوب کمک کند.

درمان چسبندگی با نوک سینه های وارونه و صاف

شیردهی با نوک سینه معکوس یا صاف | پزشکت

توصیه می شود جهت تعیین راهکارهایی برای تغذیه خوب نوزاد با نوک سینه های واژگون یا صاف، از مشاور شیردهی کمک بگیرید. همچنین ممکن است روزانه پوشک بچه را بررسی کنید تا از تغذیه مناسب آنها اطمینان حاصل کنید.

برخی از متخصصان تغذیه با شیر مادر ممکن است درمان برای نوک سینه های مسطح یا معکوس را توصیه کنند و بسیاری از زنان ممکن است آن را مفید می دانند. در زیر انواع روش های بهبود قفل با نوک سینه معکوس یا صاف آمده است.

سرنگ اصلاح شده و پمپ سینه

پمپ های سینه، سرنگ های اصلاح شده و سایر وسایلی که باعث کشیده شدن نوک سینه می شوند، بلافاصله قبل از شیردهی قابل استفاده هستند. این ممکن است به چسبیدن نوزاد کمک کند. این وسایل را می توان در هر زمان که مایل به شیردهی هستید استفاده کرد.

پوسته سینه

پوسته سینه ممکن است به بیرون کشیدن نوک سینه های وارونه یا صاف کمک کند. از دو قطعه پلاستیکی ساخته شده و می توان آن را داخل سوتین پوشید. سوراخ قطعه داخلی روی نوک سینه ها قرار می گیرد و فشار وارد شده به نوک سینه ها ممکن است منجر به بیرون زدگی نوک سینه از سوراخ شود.

پوشیدن پوسته سینه در دوران بارداری می تواند مفید باشد زیرا خاصیت کشسانی آن به دلیل هورمون های بارداری می تواند به کشیدن چسبندگی سینه کمک کند. بعد از زایمان، توصیه می شود نیم ساعت قبل از شیردهی از پوسته سینه استفاده کنید.

تحریک نوک سینه قبل از تغذیه

تحریک نوک سینه قبل از تغذیه ممکن است به نوزاد کمک کند تا خوب چسبیده و اغلب به بیرون زدن نوک سینه ها کمک کند. ممکن است به آرامی نوک سینه ها را بین یک انگشت شست و انگشت اشاره خود برای یک یا دو دقیقه بچرخانید و با یک پارچه سرد یا مرطوب، نوک سینه ها را لمس کنید. این امر ممکن است باعث صاف شدن نوک سینه ها شود. پارچه سرد یا مرطوب را برای مدت طولانی روی نوک پستان قرار ندهید زیرا ممکن است باعث احساس بی حسی در نوک سینه شود و ممکن است در رفلکس رها کردن اختلال ایجاد کند.

نرم شدن فشار معکوس

بهتر است با قرار دادن انگشت و شست در اطراف پایه نوک سینه، نوک سینه را به مدت یک تا سه دقیقه به سمت قفسه سینه فشار دهید. شما قبل از شیردهی این کار را انجام دهید تا نوک سینه به حالت ایستاده درآید و جریان شیر را تحریک کند. نرم شدن معکوس باعث می شود که کودک راحت تر به سینه چسبیده باشد.

هنگام سفت کردن بافت سینه را به عقب بکشید

توصیه می شود در حین چفت شدن بافت سینه را کمی به سمت دیواره قفسه سینه بکشید تا نوک سینه ها بیرون زده باشند. در حین چفت شدن انگشت شست خود را در بالا و سایر انگشتان را در زیر قرار دهید.

سپرهای نوک پستان

به یک نوک سیلکونی انعطاف پذیر و نازک که می توان بر روی نوک سینه ها پوشید، محافظ نوک سینه گفته می شود. سوراخی در نوک آن اجازه می دهد تا شیر به نوزاد منتقل شود. اگر روشهای دیگر موثر واقع نشدند، استفاده از محافظ نوک سینه می تواند به نوزاد شما کمک کند تا به خوبی چسبیده و تغذیه کند. می تواند سقف دهان نوزاد را تحریک کرده و رفلکس مکیدن را تحریک کند. توصیه می شود زیر نظر راهنمایی متخصص شیردهی از محافظ نوک سینه استفاده کنید زیرا استفاده نادرست می تواند عوارضی را در پی داشته باشد.

موقعیت تغذیه با شیر مادر و روش های بستن

شیردهی با نوک سینه معکوس یا صاف | پزشکت

یادگیری مهارت های تغذیه با شیر مادر از یک متخصص می تواند به مادران شیرده با نوک سینه صاف یا معکوس کمک کند. آزمایش موقعیت های مختلف می تواند به پیدا کردن راحت ترین موقعیت تغذیه برای شما و نوزاد شما کمک کند. برخی از مادران احساس می کنند چنگال، یا نگه داشتن متقاطع گهواره به چسباندن نوزاد کمک می کند.

هنگام چسباندن سینه را نگه دارید.

شما می توانید از روش C-hold (گرفتن کف دست) یا V-hold (قیچی) برای محکم بستن نوزاد خود استفاده کنید. در C-hold، سینه روی کف قرار می گیرد و انگشت شست در بالا و انگشتان دست در زیر سینه قرار می گیرند. این به شما کمک می کند تا نوک پستان را به سمت دهان کودک هدایت کنید. C-hold اغلب برای زنانی با سینه های بزرگ و دست های کوچک توصیه می شود.

نوک سینه و ناحیه سینه بین انگشت اشاره و انگشت وسط در قفسه V مانند قیچی قرار می گیرند. انگشت شست و انگشت شصت باید در بالا و انگشتان دیگر در زیر سینه قرار گیرد. زنانی که دست های بزرگ و سینه های کوچک دارند، نگه داشتن V راحت تر از C-hold است.

تکنیک هافمن

تکنیک هافمن ممکن است به کشیدن نوک سینه های مسطح یا معکوس کمک کند. در این تکنیک، شما می توانید انگشتان شست را در لبه های راست و چپ آرئول (بسته به سینه) قرار دهید و سینه ها را به سمت داخل فشار دهید و آنها را به بیرون بکشید. این مانور را می توان چهار تا شش بار تکرار کرد. دوباره آن را تکرار کنید، اما این بار انگشت شست خود را در بالا و پایین آرئولها نگه دارید.

گزینه های جراحی

از تکنیک های مختلف جراحی برای اصلاح نوک سینه های صاف یا معکوس استفاده می شود. ایجاد فلپ ها و بخیه های اپیتلیال یا پوستی (پوست) به بازگرداندن ظاهر طبیعی نوک سینه ها کمک می کند. با این حال، جراحی ها برای موارد شدید توصیه می شود زیرا این می تواند منجر به عوارضی مانند از دست دادن حس، از دست دادن عملکرد شیردهی و عود شود. محصولات مختلفی در بازار موجود است که برای چرخاندن و بلند شدن نوک سینه طراحی شده است. بهتر است هنگام انتخاب راهکارهایی برای مدیریت نوک سینه های واژگون یا صاف هنگام پرستاری، از یک متخصص مراقبت های بهداشتی کمک بگیرید.

درمان درد نوک سینه در زنان دارای نوک سینه یا وارونه

شیردهی با نوک سینه معکوس یا صاف | پزشکت

بسیاری از مادران دارای نوک سینه معکوس یا صاف ممکن است در دو هفته اول شیردهی دچار درد نوک سینه شوند. این می تواند به دلیل کشیدگی چسبندگی در هنگام مکیدن نوزاد باشد. نکات زیر ممکن است به کاهش درد نوک سینه در هفته های اولیه شیردهی کمک کند.

  • تمرینات مانور و موقعیت های چفت که توسط متخصص شیردهی توصیه می شود را تمرین کنید.
  • از کمپرس سرد یا گرم روی نوک سینه استفاده کنید.
  • بعد از جلسات تغذیه از کرم نوک سینه ایمن برای شیردهی استفاده کنید.
  • قسمت نوک پستان را خشک و تمیز نگه دارید. به جای مالش شدید، خشک کنید.
  • طبق توصیه پزشکان از مسکن های بدون نسخه در شیردهی استفاده کنید.

توصیه می شود از یک متخصص برای مدیریت درد یا درد شدید که بیش از دو هفته طول می کشد کمک بگیرید.

سخن آخر

نوک پستان صاف یا معکوس می تواند در بسیاری از زنان یک پدیده طبیعی باشد. کارشناسان اظهار می دارند که تغییرات هورمونی در دوران بارداری و زایمان می تواند به بیرون زدن طبیعی نوک سینه بسیاری از مادران کمک کند. در هر صورت، نگران نوک سینه های کمی واژگون یا صاف قبل از شیردهی نباشید. با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین استراتژی های تغذیه با شیر مادر را بر اساس عوامل فردی بدانید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز