لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عفونت قارچی زیر پستان

عفونت قارچی پستان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


عفونت های مخمری زیر سینه ، یک عفونت قارچی شایع است که توسط مخمری به نام کاندیدا ایجاد می شود. علائم این عفونت شامل بثورات قرمز روشن زیر پستان ها و بالای تنه می شود. عفونت مخمری پستان برای درمان به استفاده از کرم یا پماد ضد قارچ نیاز دارد. حتی می توانید با مصرف پودر خشک کننده زیر پستان می توانید از عفونت قارچی جلوگیری کنید.

عفونت قارچی زیر سینه چیست؟

عفونت قارچی زیر پستان یک عفونت قارچی پوست به نام کاندیدیازیس است. مخمری به نام کاندیدا باعث بروز کاندیدیازیس می شود. بسیاری از انواع مخمر به طور طبیعی روی پوست شما زندگی می کنند. در افراد سالم، این وضعیت معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما در صورت بیش از حد رشد کاندیدا، مخمر می تواند به سطح پوست شما نفوذ کند و باعث بروز عفونت شود.

کاندیدیازیس می تواند تقریباً در هر نقطه از سطح بدن شما ایجاد شود. اما اغلب در نواحی مرطوب و گرم پوست مانند چین های پوستی زیر پستان ها رخ می دهد.

علائم عفونت قارچی زیر سینه

عفونت مخمری در زیر پستان ‌ها مانند یک بثورات قرمز روشن بروز می کند که ممکن است روی تنه‌تان ظاهر شود، جایی که پوست پستان ‌با بدن تماس می‌گیرد. عفونت مخمری در زیر پستان ‌ها شبیه بثورات قرمز روشن است. بثورات سینه ممکن است با علائم زیر بروز پیدا کند:

  • براق
  • سوزش
  • خارش دار یا دردناک
  • برآمده، متورم یا حساس

پوست اطراف بثورات ممکن است خشک، پوسته پوسته و ترک خورده باشد. بثورات ممکن است تاول هایی ایجاد کند که پوسته پوسته می شوند و ترشح می کنند.

مطالعه بیشتر: علت ترشحات نوک پستان

عفونت قارچی || پزشکت

علت عفونت قارچی زیر سینه چیست؟

مخمری به نام کاندیدا باعث عفونت های مخمری در زیر پستان ها می شود. کاندیدا در محیط های مرطوب و گرم رشد می کند. رطوبت بیش از حد، ممکن است باعث بهم چسبیدن پوست و منجر به یک بیماری پوستی به نام اینترتریگو Intertrigo شود.

شرایط و سایر عواملی که می توانند باعث بروز اینترتریگو شوند یا منجر به عفونت های مخمری زیر پستان شما شوند، عبارتند از:

  • شیردهی
  • استفاده از پد سینه
  • سابقه عفونت قارچی واژن
  • آب و هوای گرم و مرطوب
  • تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)
  • عدم تعویض مکرر لباس زیر
  • داشتن پستان های بزرگ
  • پوشیدن لباس زیر نامناسب یا لباس تنگ
  • ناحیه زیر سینه را با دقت خشک نکنید.

عفونت های قارچی در گروه های خاصی از افراد شایع تر است، از جمله:

  • زنان در دوران بارداری
  • اضافه وزن یا چاقی
  • مصرف آنتی بیوتیک. آنتی بیوتیک ها باکتری هایی را که به طور معمول در بدن یا روی بدن شما زندگی می کنند از بین می برند.

عفونت های مخمری نیز در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند مبتلایان به دیابت شایع تر است. حتی این وضعیت ممکن است ناشی از استفاده از داروهایی باشد که سیستم ایمنی شما را سرکوب می کنند.

سلامت بانوان

مطالعه بیشتر: سلولیت پستان چیست؟

تشخیص عفونت قارچی زیر سینه

پزشک برای تشخیص عفونت یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. آنها ممکن است بتوانند با نگاه کردن به پوست زیر سینه، عفونت قارچی را تشخیص دهند. اگر جوش قرمز روشن دارید، ممکن است پزشک بتواند عفونت قارچی را تشخیص دهد. حتی احتمال دارد نمونه ای از بثورات را برای آزمایش جمع آوری کند. آنها ممکن است از یک زبان گیر یا اسکالپل برای خراش دادن آرام، بخشی از پوست ناحیه عفونی استفاده کنند. آسیب شناس نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا نوع قارچی که باعث عفونت می شود را تشخیص دهد.

درمان عفونت قارچی زیر سینه

درمان عفونت قارچی زیر پستان ممکن است شامل داروهای ضد قارچ باشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است کرم، پماد یا محلول دیگر ضد قارچ را توصیه کند. می توانید بسیاری از کرم های ضد قارچ را بدون نسخه خریداری کنید. حتی می تواند یک گزینه ضد قارچ قوی تری را در صورت لزوم تجویز کند. می توانید ضد قارچ ها را مستقیماً بر روی ناحیه عفونی پوست خود بمالید. داروهای ضد قارچ موضعی، عبارتند از:

  • میکونازول
  • نیستاتین
  • کلوتریمازول

در برخی موارد، پزشک ممکن است یک داروی ضد قارچ خوراکی را توصیه کند. این شامل داروهایی مانند فلوکونازول است. آنها همچنین ممکن است یک پماد استروئیدی را برای کمک به کاهش علائم شما توصیه کنند.

مهم است که ناحیه زیر سینه ها را تمیز و خشک نگه دارید تا از شر عفونت قارچی خلاص شوید. این همچنین می تواند به جلوگیری از بازگشت عفونت های قارچی در آینده کمک کند. قرار دادن ناحیه زیر پستان در معرض هوا می تواند در بهبود علائم موثر باشد. پودرهای خشک کننده همچنین ممکن است به خشک شدن پوست شما و جلوگیری از عفونت های مخمری در آینده کمک کند.

حفظ بهداشت خوب نیز برای تضعیف و مهار انتشار قارچ ضروری است. اگر عفونت قارچی ناشی از بیماری های زمینه ای مانند سیستم ایمنی ضعیف یا دیابت نوع 2 باشد، پزشک ممکن است شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهد. مدیریت صحیح عوامل خطر زمینه ای همراه با داروهای ضد قارچی می تواند عفونت قارچی را در سه تا چهار هفته درمان کند.

اگر از داروهایی استفاده می کنید که سیستم ایمنی را سرکوب می کند، مانند استروئیدها، از پزشک خود بپرسید که آیا به داروهای ضد قارچی پیشگیرانه نیاز دارید یا خیر.

مطالعه بیشتر: کدام رژیم غذایی مانع بروز عفونت قارچی می شود؟

تفاوت برفک با عفونت مخمری سینه چیست؟

برفک نیز توسط کاندیدا آلبیکنس که نوعی قارچ مخمری است ایجاد می شود. با این حال، برفک حفره دهان را درگیر می کند. عفونت مخمری سینه ها ممکن است از طریق نوک پستان پخش شود و باعث برفک دهان در نوزاد شما شود، به خصوص اگر مادر شیرده نوک سینه هایش زخم یا ترک خورده باشد. در صورتی که مادر شیرده به برفک دهان مبتلا باشد، ممکن است به عفونت کاندیدا سینه هم مبتلا گردد.

این بیماری همچنین با داروهای ضد قارچ خوراکی یا موضعی درمان می شود. همان دارویی که می تواند برای درمان برفک نوزاد شما استفاده شود (معمولا نیستاتین خوراکی). اما می تواند روی سینه نیز برای تسکین کمی استفاده شود. بهترین زمان برای دادن نیستاتین به نوزاد پس از شیر خوردن است تا مدت بیشتری در دهان بماند. معمولاً از قطره چکان برای ریختن مایع در دهان نوزاد و اطمینان از قرار دادن آن در گونه ها یا قسمت هایی از لکه های سفید استفاده می کنید. معمولاً چهار بار در روز استفاده می شود. در مورد دوز و مدت زمان درمان با پزشک خود مشورت کنید.

عفونت سینه || پزشکت

چگونه از عفونت قارچی زیر پستان هایم جلوگیری کنم؟

شما می توانید با تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه زیر پستان از عفونت قارچی جلوگیری کنید. همچنین می توانید از پودرهای خشک کن برای جلوگیری از عفونت قارچی استفاده کنید. اقدامات دیگری که می توانید برای جلوگیری از عفونت قارچی زیر سینه خود انجام دهید، عبارتند از:

پد سینه : اگر از پد سینه یکبار مصرف استفاده می کنید، حتما پدهای بدون آستر ضد آب را انتخاب کرده و بالشتک های سینه خود را مرتباً عوض کنید. اگر از پدهای سینه قابل استفاده مجدد استفاده می کنید، حتما آنها را در آب گرم و صابون بشویید.

سوتین: از سوتین های نخی تمیز و نگهدارنده استفاده کنید. حداقل روزی یکبار سوتین خود را عوض کنید. سوتین های خود را با آب گرم و صابون بشویید. با سوتین نخوابید.

شستن دست ها: دست های خود را اغلب بشویید. دست های خود را قبل و بعد از شیردهی بشویید. همچنین قبل و بعد از استفاده از کرم ضد قارچ روی پستان ها، دست های خود را بشویید.

رژیم غذایی: از مصرف غذاهای شیرین و نشاسته ای خودداری کنید و مصرف الکل را ترک کنید. مصرف یک پروبیوتیک به رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید. کاهش وزن ممکن است از بروز عفونت قارچی پیشگیری کند.

پیش آگهی عفونت مخمری زیر سینه چیست؟

شما می توانید عفونت های مخمری زیر پستان های خود را در خانه درمان کنید. شما به یک داروی ضد قارچ بدون نسخه نیاز دارید. اما اگر بثورات ظرف چند هفته از بین نرفت، 24 ساعته با پزشک زنان آنلاین در پزشکت تماس بگیرید. ممکن است به گزینه درمانی قوی تری نیاز داشته باشید. حتماً ناحیه زیر پستان های خود را تمیز و خشک نگه دارید تا از بازگشت عفونت های مخمری در آینده پیشگیری کنید.

سوالات متداول

آیا امکان انتقال عفونت قارچی از طریق شیردهی به نوزاد وجود دارد؟

آره. ممکن است عفونت قارچی را از طریق شیردهی به کودک منتقل کنید. نوزاد همچنین می تواند عفونت را از طریق دهان به مادر منتقل کند (برفک نوزاد). بنابراین، این چرخه ممکن است تا زمان دریافت درمان ادامه یابد.

در صورت ابتلا به برفک باید شیر پمپاژ شده را بیرون بریزم؟

اگر سینه های شما به دلیل عفونت دردناک است، ممکن است به کودک خود شیر تازه دوشیده شده بدهید. با این حال، باید شیر اضافی را دور بریزید و آن را برای بعد نگهداری نکنید یا فریز نکنید.

درمان خانگی برای از بین بردن عفونت مخمر پستان چیست؟

برای خلاص شدن از شر عفونت مخمر سینه یا جلوگیری از آن، می توانید پس از شیر دادن به نوزاد، نوک سینه های خود را با محلول سرکه و آب بشویید. برای تهیه این محلول، یک قاشق غذاخوری سرکه را به یک فنجان آب اضافه کنید.

عفونت قارچی زیر پستان چقدر طول می کشد؟

ممکن است چند هفته طول بکشد تا از شر عفونت مخمری زیر پستان خلاص شوید. پس از شروع درمان ضد قارچی، بثورات باید ظرف یک یا دو هفته از بین بروند. اما درمان عفونت های قارچی می تواند دشوار باشد. اگر علائم شما ادامه یافت، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

سخن آخر

کاندیدا مخمری است که معمولاً در بدن ما، به ویژه در پوست، دستگاه گوارش، واژن و حفره دهان وجود دارد. در حالی که سطوح سالم کاندیدا می تواند مفید باشد، رشد بیش از حد آن می تواند منجر به عفونت هایی مانند عفونت های مخمر پستان شود

عفونت های مخمری اغلب در نواحی گرم و مرطوب پوست مانند زیر بغل، نواحی خصوصی و چین های پوستی سینه ها و نوک سینه ها رخ می دهد. این نوع عفونت مخمری که پوست را تحت تاثیر قرار می دهد به عنوان کاندیدیازیس جلدی شناخته می شود. خوشبختانه، عفونت های مخمری پستان به راحتی با اقدامات خاصی قابل درمان و پیشگیری است.

عفونت های مخمری زیر پستان ها شایع است. شما معمولاً می توانید آنها را با داروهای ضد قارچ درمان کنید. اما خلاص شدن از عفونت‌های مخمری زیر پستان ‌ها می‌تواند به زمان و صبر نیاز داشته باشد. اگر علائم عفونت مخمری در زیر پستان خود دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند گزینه های درمانی مناسبی را به شما ارائه دهند تا در اسرع وقت احساس بهتری داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز