لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه بوی بد ناف را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد ناف را از بین ببریم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بوی بد ناف، بیشتر از عدم رعایت بهداشت ناشی می شود. پس بهتر است تا یاد بگیریم چگونه بوی بد ناف را از بین ببریم؟ ما در این مقاله راهکارهای از بین بردن بوی بد ناف را بررسی کرده ایم. به طور کلی، تمام نواحی بدن باید به طور مرتب شسته شوند تا تمیز و سالم بمانند و بتوان از بروز عفونت ناف جلوگیری کرد. ناف محل نگهداری بسیاری از باکتری‌ها است، بیشتر آنها بی ضرر هستند، اما می توانند تکثیر شده و باعث عفونت شوند. ما باید بدانیم که چه چیزی می تواند باعث بوی ناف شود و چگونه آن را تمیز و سالم نگه داریم.

ناف یک فرورفتگی در وسط شکم و محل اتصال بند ناف  در رحم را مشخص می کند که در اشکال و اندازه های مختلف هستند. مهم نیست که چگونه به نظر می رسند، ولی ممکن است عفونی شوند و یا دچار درد ناف شوید.

پوست ناف باید مرتبا تمیز شود تا سالم بماند. اگر باکتری های ناف بیش از حد تکثیر شوند، احتمال دارد عفونت قارچی ایجاد کند. عوامل خطر، مانند بهداشت نامناسب، پتانسیل بوی بد ناف را افزایش می دهد.

علت بوی بد ناف چیست؟

بهداشت ضعیف، شایع ترین علت بوی ناف است. اکثر ناف ها فرورفته هستند، بنابراین به عنوان یک تله برای عرق، پوست مرده و کثیفی عمل می کنند. تعداد کمی از افراد ناف را با صابون می شویند تا میکروب ها رشد نکنند.

پوست، خانه تریلیون ها باکتری است که به طور طبیعی رشد می کنند و معمولا بی ضرر هستند.ناف دارای چین هایی از پوست است که محل رشد باکتری ها را فراهم می کند. بیشتر این باکتری ها در سطح پایینی باقی می مانند و باعث ایجاد بو نمی شوند. اما اگر باکتری ها بیش از حد متراکم شوند، می توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع یا زننده شوند. هر گونه عفونتی باید توسط پزشک بررسی شود و احتمال دارد نیاز به دارو و تغییر شیوه زندگی داشته باشد.

کاندیدا

چگونه بوی بد ناف را از بین ببریم؟ || پزشکت

این مخمری است که روی پوست زندگی و معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند، اما در پوست گرم و مرطوب برای مدت طولانی تکثیرشده و می تواند به عفونت قارچی تبدیل شود. کاندیدا معمولاً دهان و گلو را درگیر می کند، جایی که به عنوان برفک شناخته می شود. هنگامی که واژن را تحت تاثیر قرار می دهد، عفونت قارچی ایجاد می کند.

نوعی از عفونت که به نام اینترتریگو کاندیدیال شناخته می‌شود، می‌تواند چین‌های روی پوست مانند زیر بغل، کشاله ران یا ناف را تحت تأثیر قرار دهد. پوست، قرمز و پوسته پوسته به نظر می رسد و ممکن است التهاب ایجاد شود.

اینترتریگو Candidal با داروهای ضد قارچ و تغییر سبک زندگی درمان می شود. این تغییرات شامل خنک، خشک و تمیز نگه داشتن پوست و اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ است. افراد مبتلا به دیابت و چاق بیشتر در معرض ابتلا به این نوع عفونت هستند.

کیست ها

یکی دیگر از علل بوی بد اطراف ناف، کیست عفونی است. کیست یک توده کوچک در زیر پوست است. آنها اغلب شایع هستند و معمولاً درد ایجاد نمی کنند مگر اینکه عفونی شوند.کیست عفونی قرمز، ملتهب، دردناک و حساس به لمس خواهد بود. احتمال دارد چرک از کیست خارج شود و معمولاً بوی نامطبوعی دارد.

ساده ترین توضیح برای بوی بد ناف، بهداشت آن است. این ناحیه توخالی اگر  تمیز نشود، می تواند خاک، باکتری ها و میکروب ها را در خود جمع کند. گاهی اوقات ناف بدبو می تواند نشانه یک بیماری مانند عفونت یا کیست باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. علائم دیگری که همراه با این شرایط هستند، عبارتند از :

  • تب
  • درد
  • خارش
  • توده در شکم
  • برآمدگی در اطراف ناف
  • ترشحات سفید، زرد یا سبز
  • التهاب و قرمزی یا تغییر رنگ

بهداشت نامناسب

ناف اکوسیستم کوچک خود را دارد. بررسی 2012نشان داد که ناف احتمال دارد محل زندگی 67 نوع باکتری باشد. قارچ ها و سایر میکروب ها نیز می توانند در ناحیه ناف به دام بیفتند.  موادی که احتمال دارد به ناف وارد شوند عبارتند از:

  • خاک
  • چربی
  • عرق کردن
  • پوست مرده
  • زباله های دیگر

میکروب ها و باکتری ها تکثیر می شوند. آنها بوی بدی ایجاد می کنند، همانطور که وقتی عرق می کنید زیر بغل   بوی ناخوشایندی می دهد. هرچه ناف عمیق‌تر باشد، آلودگی و میکروب بیشتری در داخل آن جمع می‌شود. خبر خوب این است که با برخی عادات بهداشتی می توان بوی بد را از بین برد.

عفونت

چگونه بوی بد ناف را از بین ببریم؟ || پزشکت

کاندیدا نوعی مخمر است که دوست دارد در محیط های تاریک،گرم و مرطوب رشد کند. کشاله ران و زیر بغل نمونه هایی از این محیط ها هستند. ناف همچنین زیستگاه مناسبی را برای این موجودات کوچک فراهم می کند، به خصوص اگر آن را تمیز نگه ندارید.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که احتمال ابتلا به عفونت‌ها، از جمله عفونت‌های مخمری، در صورت ابتلا به دیابت، بیشتر است. دیابت نوعی بیماری است که با هیپرگلیسمی یا سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی مشخص می شود. این هیپرگلیسمی توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت ها کاهش می دهد.

جراحی های اخیر روی شکم، مانند جراحی برای رفع فتق ناف، همچنین می تواند خطر عفونت در این ناحیه را افزایش دهد.

پوست نزدیک سوراخ ناف نیز می تواند عفونت ایجاد کند. هر زمان که سوراخی در پوست خود ایجاد کنید، باکتری ها می توانند داخل آن نفوذ کنند.

اگر دچار عفونت پوستی شوید، ممکن است شاهد نشت چرک از ناف خود باشید. گاهی اوقات چرک بوی ناخوشایندی می دهد و علائم دیگر آن شامل درد، قرمزی یا تغییر رنگ و التهاب در ناحیه است.هر گونه علائم عفونت باید توسط پزشک بررسی شود.

کیست های اپیدرموئید و پیلار

کیست epidermoid یک دست انداز است که در لایه بالایی پوست  و پیلار کیست در نزدیکی یک فولیکول موشروع می شود . هر دو کیست، حاوی سلول های داخل یک غشاء هستند. آنها لجن غلیظی از کراتین تولید و ترشح می کنند.

اگر یکی از کیست ها ، بزرگ و ترکیده شود، ترشحات بد بو و زرد رنگ از آن خارج می شود.همچنین ممکن است این کیست ها دچار عفونت شوند. پزشک می تواند این نوع کیست ها را تشخیص داده و درمان کند.

کیست های چربی

کیست های اپیدرموئید و پیلار گاهی به اشتباه به عنوان کیست های چربی شناخته می شوند. با این حال، کیست های چربی بسیار کمتر شایع هستند.

کیست های چربی از غدد چربی منشا می گیرند. این غدد به طور معمول سبوم یک مخلوط مومی و روغنی لیپید، برای روان کنندگی و خواص محافظتی پوست تولید می کنند.کیست های چربی با سبوم پر می شوند و می توانند عفونت ایجاد کنند. اگر بیماری کیست سباسه دارید، بسته به نیاز شما و رویکردهای پزشکتان، درمان های مختلفی در دسترس است.

چه زمانی با پزشک مشورت کنیم؟

برای شرایط بهداشتی نیازی به تماس با پزشک ندارید. هنگامی که ناف خود را تمیز می کنید، بوی آن بهتر می شود. با این حال، اگر متوجه ترشح از ناف خود شدید، با پزشک قرار ملاقات بگذارید زیرا می تواند نشانه عفونت باشد. سایر علائم عفونت، عبارتند از:

  • تب
  • التهاب
  • درد در شکم
  • قرمزی یا تغییر رنگ
  • درد هنگام ادرار کردن

پزشک ناف را معاینه می کند و شاید نمونه ای از ترشحات را جمع آوری کند.نمونه به آزمایشگاه می رود، جایی که یک تکنسین آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کند یا آزمایش های دیگری را انجام می دهد تا ببیند چه اجزایی در آن وجود دارد. در صورت عفونت ناف، پزشک احتمال دارد دارو تجویز کند.

بوی بد ناف چگونه درمان می شود؟

چگونه بوی بد ناف را از بین ببریم؟ || پزشکت

نواحی بدن، از جمله زیر بغل یا پاها، بیشتر با عرق مرطوب می شوند و بو تولید می کنند. به این دلیل که باکتری ها عرق را تجزیه و مواد زائدی ایجاد می کنند که بوی قوی دارد. اگر ناف پوست مرده و عرق را به دام انداخته باشد، احتمالا بوی عرق می دهد.عفونت قارچی نیز احتمالا بوی بدی می دهد، به خصوص اگر در اطراف ناحیه عفونت وجود داشته باشد. درمان به علت بو بستگی دارد.

درمان برای عفونت

اگر دچار عفونت هستید، ناف خود را تمیز و خشک نگه دارید. همچنین از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید. عرق و کثیفی می تواند زیر لباس هایی که به پوست می چسبد جمع شود.

بسته به اینکه کدام نوع میکروب باعث عفونت شده، پزشک احتمال دارد استفاده از کرم ضد قارچ یا آنتی بیوتیک را توصیه کند. آنها همچنین می توانند آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز کنند.

اگر ناحیه ای از پوست در نزدیکی پیرسینگ دچار عفونت شد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • جواهرات را بردارید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید زیرا می تواند ناحیه آسیب دیده را تحریک کند.
  • یک تکه پنبه را در مخلوطی از صابون ضد میکروبی و آب گرم خیس کنید و ناف خود را به آرامی با آن بشویید. سعی کنید منطقه را همیشه تمیز و خشک نگه دارید.

اگر این روش‌ها مؤثر نبودند، شاید لازم باشد یک قرار ملاقات با پزشک خود تعیین کنید.

درمان برای کیست

نیازی نیست کیست سطحی پوست را درمان کنید مگر اینکه شما را آزار دهد یا عفونت ایجاد کند. اگر کیست عفونی باشد متخصص پوست می تواند آن را با تزریق دارو، تخلیه و برداشتن کل آن درمان کند. اگر این بو در نتیجه کثیف شدن یا چرب شدن ناف است، شستشوی دقیق آن بهترین راه برای از بین بردن بو است.

چگونه ناف خود را تمیز کنیم؟

شستشو، از تجمع پوست مرده، عرق و چربی هایی که بدن به طور طبیعی تولید کرده، پیشگیری می کند. شستشوی مکرر میکروب ها را نیز از بین می برد.

از آب گرم و صابون ملایم، یک پارچه برای شستشو و تمیز کردن اطراف و داخل ناف استفاده کنید. با آب تمیز و گرم بشویید و با حوله خشک کنید تا مطمئن شوید که تمام آب از ناف خارج شده است.

دوش گرفتن یا استحمام منظم می تواند به پیشگیری از مشکلات پوستی و بوی بد کمک کند. نواحی بدن، مانند ناف یا پاها بیشتر از سایر نواحی بدن نیاز به تمیز کردن منظم دارند.شستشو به ویژه پس از تعریق زیاد، به عنوان مثال، در هوای گرم یا بعد از ورزش ضروری است.

عوامل خطر بوی بد ناف

چگونه بوی بد ناف را از بین ببریم؟ || پزشکت

در شرایط زیر احتمال دارد فرد بیشتر در معرض خطر بوی بد ناف باشد:

  • دیابت
  • اضافه وزن
  • آنها اخیراً سوراخ ناف داشتند.

پیرسینگ یک عامل خطر برای بوی ناف سوراخ کردن آن است.

با سوراخ کردن ،ناف ممکن است عفونی شود. عفونت می تواند مایع یا چرک ایجاد کند که به عنوان ترشح شناخته می شود و بوی بد می دهد. ترشح شاید غلیظ و به رنگ زرد یا سبز باشد و به پوسته ای در اطراف سوراخ تبدیل شود.سایر علائم عفونت عبارتند از:

  • درد یا خونریزی
  • احساس گرما در ناحیه
  • قرمزی و التهاب در اطراف سوراخ کردن

یک فرد همچنین احتمال دارد درجه حرارت بالا داشته باشد یا احساس ناخوشی کند. در صورت داشتن علائم عفونت، باید به پزشک مراجعه کنید.

گذاشتن جواهرات در سوراخ کردن می تواند به تخلیه ترشحات و پیشگیری از تشکیل آبسه کمک کند. یک پیرسینگ حرفه ای باید در مورد نحوه تمیز نگه داشتن آن و پیشگیری از عفونت در زمان انجام سوراخ توصیه کند.

سخن آخر

اگر بوی ناف به دلیل تجمع کثیفی و میکروب ها باشد، شستن ناف باید مشکل بوی بد را حل کند. به خاطر داشته باشید که ناف را تمیز نگه دارید، و آن را به طور کامل پس از شستشو خشک کنید.

هنگامی که عفونت درمان شد، بوی بد باید از بین برود و ناف به حالت عادی بازگردد. برای پیشگیری از عفونت های بعدی و درمان عفونت ناف، ناف باید همیشه تمیز و خشک نگه داشته شود.

همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که از لباس های تنگ اجتناب کنید، زیرا می توانند خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.7 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز