لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

هماتوم تیغه بینی چگونه درمان می شود؟

هماتوم تیغه بینی چگونه درمان می شود؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


هماتوم تیغه بینی جمع آوری خون در سپتوم یا فضای بین دو سوراخ بینی است. هماتوم شبیه کبودی یا لخته خون است، اما اگر درمان نشود، می تواند به بافت آسیب برساند و منجر به عفونت شود. آسیب به بینی می تواند باعث پارگی عروق خونی در داخل و اطراف سپتوم شود که در آن استخوان و غضروف وجود دارد. هنگامی که خون لخته می شود تا خون ریزی را متوقف کند، یک هماتوم تشکیل می دهد.

هماتوم در بسیاری از نواحی دیگر بدن معمولاً با گذشت زمان دوباره جذب می‌شود، همان‌طور که برای کبودی اتفاق می‌افتد. با این حال، هماتوم های سپتوم به خودی خود بهبود نمی یابند و در بیشتر موارد نیاز به تخلیه فوری دارند.

هماتوم تیغه بینی زمانی رخ می دهد که خون در ناحیه بینی بین سوراخ های بینی (سپتوم) جمع می شود. تیغه بینی معمولاً سفت و نازک است. اگر هماتوم تیغه بینی دارید، پزشک شما می تواند آن را با یک سواب فشار دهد زیرا ناحیه نرم می شود. آنها همچنین می توانند به بینی شما نگاه کنند تا ببینند آیا بین سوراخ های بینی ورم دارید یا خیر.

حقایق سریع در مورد هماتوم سپتوم:

  • در صورت عدم درمان، هماتوم سپتوم می تواند عوارض جدی ایجاد کند.
  • هماتوم سپتوم تقریباً همیشه به دنبال آسیب دیدگی بینی ایجاد می شود.
  • هیچ اقدام خاصی نمی تواند از هماتوم تیغه بینی به دنبال آسیب بینی جلوگیری کند.
  • در بیشتر موارد، هماتوم سپتوم باید تخلیه شود.

شایع ترین علائم هماتوم سپتوم چیست؟

هماتوم تیغه بینی چگونه درمان می شود؟ || پزشکت

بافت سپتوم می تواند به شدت آسیب ببیند و باعث دردناک شدن و تغییر شکل بینی شود. اگر این اتفاق بیفتد و یک هماتوم جریان خون به سپتوم را مسدود کند، ممکن است منجر به نکروز بافت یا مرگ بافت سپتوم شود. به ندرت، و به خصوص اگر همراه با شکستگی بینی باشد، هماتوم تیغه بینی می تواند باعث عفونت شدید و جدی شود.

افرادی که بینی آنها ضربه خورده است ممکن است ساعت ها، روزها یا گاهی چند هفته پس از وقوع آسیب دچار هماتوم شوند. هنگامی که هماتوم بلافاصله پس از آسیب ایجاد می شود، ممکن است فرد به اشتباه علائم خود را ناشی از آسیب ببیند، نه از هماتوم. به همین دلیل، برای فرد ضروری است که برای هر آسیب جدی بینی به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

هر فردی که بینی او شکسته، ممکن است دچار هماتوم بینی شود. مهم است که آنها علائم شکستگی بینی از جمله موارد زیر را بررسی کنند:

  • خونریزی بعد از ضربه به بینی
  • تورم اطراف بینی یا زیر چشم
  • خونریزی چند ساعت پس از آسیب اولیه
  • ترشح شفاف از بینی
  • تغییر در شکل یا اندازه بینی

مطالعه بیشتر: پولیپ بینی

انسداد بینی و هماتوم سپتوم

اولین علامت هماتوم تیغه بینی، انسداد بینی است.

بیماری های گوش و حلق و بینی

انسداد می تواند فقط در یک طرف یا هر دو طرف باشد. بسته به محل هماتوم، ممکن است در یک طرف بدتر از طرف دیگر باشد. ممکن است یک توده قرمز صاف و قابل مشاهده در داخل سوراخ بینی وجود داشته باشد، اما هماتوم همیشه قابل مشاهده نیست. به دنبال ایجاد هماتوم، بینی ممکن است نرم شود.

از آنجایی که هماتوم تیغه بینی نیاز به درمان فوری دارد، افرادی که دچار مشکل در تنفس، تورم قابل توجه، احساس پری یا انسداد در بینی، به دنبال آسیب هستند، باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشند.

هنگامی که هماتوم عفونی می شود، ممکن است باعث درد شدید، تب ، تورم غدد لنفاوی و گرما در داخل یا نزدیک بینی شود. مرگ بافت می تواند باعث تغییر شکل بینی شود. در نوزادان تازه متولد شده و خردسالان که باید از طریق بینی نفس بکشند، هماتوم سپتوم می تواند باعث درد شدید شود. والدین باید به دنبال هر گونه آسیب به بینی کودک فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

اگر نوزادی بدون علت شناخته شده گریه و آشفته باشد، احتمال وجود هماتوم تیغه بینی وجود دارد.

علت هماتوم بینی چیست؟

هماتوم تیغه بینی چگونه درمان می شود؟ || پزشکت

هماتوم سپتوم معمولاً در اثر آسیب بینی ایجاد می شود که شایع ترین شکل ضربه به صورت است. شکستگی بینی، جراحی یا آسیب به بافت نرم همگی از علل شایع هماتوم تیغه بینی هستند. این عارضه بیشتر در کودکان رخ می دهد زیرا سپتوم آنها ضخیم تر است و پوشش انعطاف پذیرتری دارد.

پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد به دنبال آسیب بینی دچار هماتوم می شوند در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند. یک عامل اصلی بروز این وضعیت ممکن است نحوه تأثیر آسیب بینی بر غشاهای مخاطی باشد. وقتی رگ‌های خونی باز می‌شوند، اما غشاهای مخاطی باز نمی‌شوند، احتمال دارد خون در داخل غشاهای مخاطی جمع و باعث هماتوم شود.

چه عواملی خطر بروز هماتوم سپتوم را افزایش می دهد؟

محققان هیچ عامل خطر ژنتیکی یا سبک زندگی خاصی را برای هماتوم سپتوم شناسایی نکرده اند. عامل خطر اولیه به سادگی آسیب به بینی است.

علل افزایش خطر آسیب بینی، عبارتند از:

  • شکستگی بینی
  • جراحی اخیر روی بینی
  • تصادف با ماشین یا موتور سیکلت
  • انجام ورزش های تماسی یا مبارزه ای، مانند فوتبال یا بوکس
  • ضربه ای که اخیراً به بینی وارد شده است، مانند درگیری یا به دنبال زمین خوردن

چگونه از بروز هماتوم سپتوم پیشگیری کنیم؟

تنها کاهش خطر آسیب دیدگی بینی، استفاده و پوشیدن تجهیزات حفاظتی مناسب هنگام ورزش و محافظت از بینی در برابر ضربات، تا حد امکان است. افرادی که اخیرا بینی آنها آسیب دیده است باید به دنبال درمان فوری باشند. مراقبت مناسب از بینی شکسته، به خصوص داشتن ست آسیب در صورت لزوم، می تواند از هماتوم جلوگیری کند. اگر هماتوم قبلاً شکل گرفته یا در حال شکل گیری است، مراقبت های پزشکی سریع می تواند آسیب را قبل از اینکه آسیب پایدار ایجاد کند، تخلیه کند.

هماتوم سپتوم چگونه درمان می شود؟

هماتوم تیغه بینی چگونه درمان می شود؟ || پزشکت

هماتوم تیغه بینی نیاز به درمان فوری توسط پزشک شما دارد تا از بروز هر گونه عارضه بعدی جلوگیری شود. آنها باید میزان آسیب را ارزیابی کرده و بهترین اقدام را برای درمان شما تعیین کنند.

تخلیه ممکن است یک روش جراحی توصیه شده باشد که می تواند تحت بی حسی موضعی انجام شود. تخلیه یک روش جراحی است که در بیشتر موارد می‌تواند با بی‌ حسی موضعی انجام شود که به فرد اجازه می‌دهد در حین تخلیه بیدار بماند.

پزشک بینی را برش می دهد تا خون را تخلیه کند و سپس ممکن است آن را با گاز بسته بندی کند تا خونریزی را کاهش دهد و آن را ثابت نگه دارد. در برخی موارد، ممکن است جراحی تحت بیهوشی عمومی به ویژه در مورد نوزادان و کودکان بسیار کوچک انجام شود.

مطالعه بیشتر: آندوسکوپی بینی

عوارض هماتوم سپتوم چیست؟

اگر هماتوم تیغه بینی به حال خود رها شود، می تواند عوارض ایجاد کند. برخی از عوارض می تواند جدی باشد. این اشتباه را مرتکب نشوید که فکر کنید بینی زخمی شما خود به خود بهبود می یابد. همیشه به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

جدی ترین عارضه ای که می تواند در نتیجه هماتوم تیغه بینی ایجاد شود، وضعیتی است که به نام بینی زینی شناخته می شود. اگر خون سپتوم به دلیل وسعت تورم قطع شود، غضروف بین سوراخ‌های بینی می‌میرد.

همچنین اگر در اسرع وقت به دنبال درمان نباشید، ممکن است تب، عفونت یا آبسه ایجاد شود.

نوزادانی که مجبور هستند از طریق بینی نفس بکشند، ممکن است به مراقبت های بیشتری از جمله قرارگیری یک لوله برای کمک به تنفس در حین بهبود هماتوم نیاز داشته باشند. اگر هماتوم تیغه بینی بدون درمان رها شود، درمان مورد نیاز بعداً سخت تر می شود.

انحراف تیغه بینی

همچنین ممکن است پزشک مجبور شود تورم اطراف عفونت را تخلیه کند یا بافت آسیب دیده یا مرده را خارج کند. هماتوم تیغه بینی درمان نشده ممکن است باعث انحراف یا جدا شدن سپتوم بینی شود که منجر به انحراف تیغه بینی می شود. این می تواند باعث مشکل در تنفس و مشکلات مزمن سینوسی شود.

گاهی اوقات جراحی می تواند مشکلات تیغه بینی را اصلاح کند و حتی ممکن است ظاهر بینی را بهبود بخشد. با این حال، همیشه امکان بازگرداندن کامل بینی به ظاهر اولیه وجود ندارد.

هنگامی که قطعات بزرگ بافت تغییر شکل داده یا مرده هستند، ممکن است بتوان از پیوند برای جایگزینی غضروف یا سایر قسمت ها استفاده کرد. پیوند زمانی است که پزشک بافت را جایگزین می کند، معمولاً با بافتی از جای دیگری در بدن فرد.

به دنبال تخلیه هماتوم سپتوم، فرد ممکن است دچار درد و تورم شود. کمپرس سرد و داروهای ضد درد، مانند ایبوپروفن، ممکن است کمک کنند. اگر درد شدید یا ناگهانی خیلی بدتر شد، باید با پزشک خود مشورت کنند.

درمان های خانگی برای هماتوم سپتوم

هماتوم تیغه بینی چگونه درمان می شود؟ || پزشکت

اگر ضربه شدیدی به بینی خود وارد کرده اید و هر گونه درد، خونریزی یا تورم دارید، ضروری است که در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. اما می توانید بلافاصله پس از آسیب دیدگی، یخ یا کیسه سرد را روی آن ناحیه قرار دهید. این به کاهش تورم کمک می کند.

برای جلوگیری از یخ زدگی، یخ را در یک حوله بپیچید و سعی کنید فشار زیادی وارد نکنید زیرا ممکن است باعث درد بیشتر شود. می توانید یخ را به مدت 10 تا 15 دقیقه در هر بار و تا چهار بار در روز برای چند روز اول پس از آسیب، برای کاهش درد و تورم روی بینی خود بمالید.

پس از درمان تخلیه، می توانید از داروهای ضد احتقان بینی نیز استفاده کنید تا راحت تر نفس بکشید. همچنین می توانید از دارو های بدون نسخه استفاده کنید. سر خود را همیشه بالا نگه دارید، از جمله هنگام خواب. این تضمین می کند که تورم و ضربان بدتر نمی شود. برخی از افراد دریافته اند که استفاده از آرنیکای موضعی در این ناحیه به بهبود سریعتر آنها کمک می کند.

سخن آخر

هماتوم سپتوم همیشه نیاز به درمان دارویی دارد و باید تخلیه شود. این یک عارضه جزئی شکستگی بینی است. در صورت عدم درمان، می تواند ظاهر فرد را برای همیشه تغییر دهد. با توجه به شدت بالقوه شرایط، همیشه بهتر است برای آسیب بینی به سرعت به دنبال مراقبت باشید، حتی اگر فرد در مورد میزان آسیبی که دریافت کرده است مطمئن نباشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز