لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت صدای ضربان قلب در گوش چیست؟

علت صدای ضربان قلب در گوش چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت صدای ضربان قلب در گوش چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت صدای ضربان قلب در گوش، می تواند بیماری منیر باشد. بیماری منیز می تواند بر تعادل و شنوایی شما تأثیر بگذارد. علل دیگر ضربان قلب در گوش شامل ایجاد جرم گوش یا اختلال در عملکرد مفصل گیجگاهی فکی است. شنیدن صدای تپش در گوش شما، که به آن وزوز گوش ضربان دار نیز می گویند، ممکن است علت های دیگری داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد علل و گزینه های درمان، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

به طور کلی، شایع ترین علل صدای ضربان قلب در گوش، عبارتند از:

مریضی منیر و صدای ضربان قلب در گوش

بیماری منیر یک اختلال در گوش داخلی است که بر تعادل و شنوایی تأثیر می گذارد. بیماری منیر به دلیل ناهنجاری در گوش داخلی است که منجر به سطوح پایین مایعات می شود، بنابراین احساس تعادل را مختل می کند. این ناهنجاری ممکن است ارثی یا ناشی از آلرژی، بیماری خود ایمنی یا سایر بیماری ها باشد. علائم معمولاً فقط بر یک گوش تأثیر می گذارد و شامل حملات شدید سرگیجه یا احساس چرخش می شود. وزوز گوش، یا زنگ زدن در گوش، فشار داخل گوش، و افزایش ناشنوایی این علائم غیرقابل پیش بینی هستند و می توانند بدون هشدار ظاهر شوند و از بین بروند.

بیماری منیر پیشرونده است و خود به خود از بین نمی رود. حتی می تواند منجر به از دست دادن شدید شنوایی و تعادل شود، بنابراین در صورت بروز علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. تشخیص این بیماری از طریق بررسی سابقه بیمار انجام می شود. آزمایشات تشخیصی شامل معاینه جسمی، تست های شنوایی و تست های تعادل است.

هیچ درمانی برای بیماری منیر وجود ندارد، اما علائم ناشی از می توان آن را با بیماری های حرکتی و داروهای ضد تهوع، سمعک و گهگاه جراحی تسکین داد.

علائم اصلی ناشی از بیماری منیر شامل تهوع، زنگ در گوش، سرگیجه (سرگیجه شدید)، احساس پر بودن یا فشار گوش است. اما اصولا علائمی که همیشه با بیماری منیر بروز می کند، سرگیجه می باشد.

انسداد جرم گوش و صدای ضربان قلب در گوش

تولید موم گوش یک فرایند عادی است، زیرا بدن برای محافظت از گوش در برابر عفونت موم می سازد. اما در برخی شرایط موم گوش می تواند پرده گوش را بپوشاند. پرده یک لایه نازک از پوست است که در انتهای مجرای گوش کشیده شده و صدا را از بیرون می گیرد. تجمع موم گوش هیچ ارتباطی با بهداشت ضعیف ندارد و نمی توان با شستشو از ایجاد تجمع جلوگیری کرد. علائم انسداد جرم گوش شامل سرگیجه، سرفه خشک، درد کانال گوش، احساس پری و فشار در گوش و زنگ در گوش می شود.

اختلال در عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (tmj)

علت صدای ضربان قلب در گوش چیست؟ | پزشکت

اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی اغلب ناشی از عوامل مختلفی از جمله عادات روزانه، تراز شدن دندان ها و حتی استرس است. معمولاً یک طرف فک را درگیر می کند، اما در برخی افراد هر دو طرف را درگیر خواهد کرد. افراد مبتلا به اختلال عملکرد TMJ معمولاً در یک طرف صورت دردی را احساس می کنند که با جویدن، خمیازه کشیدن یا سایر حرکات فک بدتر می شود. با برخی تغییرات ساده در عادات روزانه و سایر درمان های خانگی، اکثر افراد مبتلا به اختلال عملکرد TMJ طی چند هفته علائم خود را تسکین می دهند.

درمان اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی معمولاً شامل اجتناب از خوردن غذاهای سفت یا غذاهایی است که نیاز به جویدن زیاد دارند. تکنیک های استقامت و آرامش خوب ممکن است به کاهش تنش در عضلات متصل به مفصل گیجگاهی فکی کمک کند. در افرادی که دندان های خود را به هم فشار می دهند یا دندان قروچه می کنند، محافظ دهان که شب ها استفاده می شود (و توسط دندانپزشک شما نصب شده است) نیز ممکن است به تسکین علائم شما کمک کند. مسکن ها مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin) نیز می توانند موثر باشند.

بیماری های گوش و حلق و بینی

علائم اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی سرگیجه، درد، محدودیت حرکت و کلیک روی صداها از فک، سابقه سردرد، درد فک، درد در پشت گردن است. علائمی که همیشه با اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (tmj) بروز می کند درد، محدودیت حرکت و کلیک کردن صداها از فک است.

رشد غیر سرطانی در گوش Cholesteatoma

Cholesteatoma نوعی کیست پوستی است که در گوش میانی و استخوان ماستوئید در جمجمه قرار دارد. این می تواند یک نقص مادرزادی باشد هر چند بیشتر به عنوان عارضه عفونت مزمن گوش رخ می دهد.

علائم این وضعیت شامل پری گوش، فشار، زنگ در گوش، درد در مجرای گوش، سرگیجه (سرگیجه شدید)، کاهش شنوایی در یک گوش می شود.

بحران فشار خون بالا و صدای ضربان قلب در گوش

بحران فشار خون بالا زمانی رخ می دهد که فشار خون شما به طور خطرناکی بالا برود (180/120 میلی متر جیوه)، تا حدی که می تواند به اندام های شما آسیب برساند. در صورت بالا بودن فشار خون بدون آسیب به اندامها، بحران فشار خون به عنوان “فوریت فشار خون” طبقه بندی می شود.

نارسایی کمبود آهن

کم خونی فقر آهن شرایطی است که در آن بدن آهن کافی برای تشکیل هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند، ندارد. این وضعیت می تواند در اثر از دست دادن حاد خون از طریق آسیب، جراحی یا زایمان ایجاد شود.

افزایش عمومی جریان خون

هنگامی که خون به سرعت جریان می یابد، مانند ورزش های شدید یا حاملگی، سر و صدای بیشتری ایجاد می کند. کم خونی شدید یا فعالیت بیش از حد غده تیروئید نیز ممکن است باعث افزایش جریان کلی خون در بدن شود.

افزایش موضعی جریان

گاهی اوقات، جریان خون فقط در یک یا یک گروه از عروق افزایش می یابد. تومورهای سر و گردن می تواند منجر به ایجاد عروق خونی غیرطبیعی شود که می تواند منجر به وزوز گوش ضربان دار شود. اکثر تومورهای مرتبط با وزوز گوش ضربان دار هستند، به این معنی که سرطانی نیستند.

تصلب شرایین یا سخت شدن شریان ها، قسمت داخلی رگ های خونی را توده ای می کند. این منجر به یک جریان خون آشفته و بلندتر می شود.

افزایش آگاهی

افزایش آگاهی از صدا ممکن است در اثر آسیب یا اختلال در گوش ایجاد شود. این می تواند منجر به وزوز گوش تپنده شود.

اگر فردی از شرایطی که باعث کاهش شنوایی هدایت کننده می شود، مانند سوراخ گوش یا اوتیت میانی ترشحی (گوش چسبنده) رنج می برد، ممکن است بیشتر در معرض این وضعیت قرار بگیرد. افراد همچنین می توانند حساسیت بالایی را در مسیرهای شنوایی خود تجربه کنند، به این معنی که مغز نسبت به صداهای طبیعی در رگ های خونی که معمولاً آنها را نادیده می گیرد هشدار می دهد.

تشخیص علت صدای ضربان قلب در گوش

علت صدای ضربان قلب در گوش چیست؟ | پزشکت

برای تشخیص وزوز گوش، پزشک سوالاتی از قبیل این که آیا صدا مداوم است، آیا بر یک یا هر دو گوش تأثیر می گذارد و چه نوع تاثیر در زندگی روزمره فرد می پرسد. آنها همچنین سوال می کنند که آیا فرد علائم دیگر کم شنوایی را تجربه کرده است یا از داروهایی استفاده می کند که وزوز گوش را به عنوان عارضه جانبی ذکر می کند.

آنها داخل و خارج گوش را بررسی می کنند تا مشکلاتی که ممکن است به راحتی درمان شوند، مانند عفونت یا جرم گوش اضافی را بررسی کنند. متخصص چشم ها، سر و گردن را معاینه کرده و تست شنوایی انجام می دهد.

در افراد مبتلا به وزوز گوش ضربان دار، پزشکان ممکن است پیشنهاد کنند که برای بررسی عروق خونی و بررسی فشار داخل سر، آزمایش های اضافی مانند MRI یا سونوگرافی انجام دهند.

سوالاتی که پزشک ممکن است در مورد صدای ضربان قلب در گوش از شما بپرسد، عبارتند از:

  • به سرت ضربه خورد؟
  • آیا دچار سردرد می شوید؟
  • آیا دچار سرگیجه شده اید؟
  • آیا متوجه تغییر در شنوایی خود شده اید؟

صدای ضربان قلب در آمار گوش

افرادی که صدای ضربان قلب در گوش را تجربه کرده اند، موارد زیر را نیز گزارش داده اند:

  • 7 درصد سردرد
  • 4 درصد خستگی
  • 3٪ سرگیجه

افرادی که صدای ضربان قلب در گوش را تجربه کرده اند، اغلب با موارد زیر مطابقت دارند:

  • 25٪ انسداد موم گوش
  • 37 درصد بیماری منیر
  • 37٪ اختلال در عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (Tmj)

درمان وزوز گوش تپنده چیست؟

علت صدای ضربان قلب در گوش چیست؟ | پزشکت

 اگر علت خاصی برای وزوز گوش ضربان دار پیدا شود، پزشکان می توانند بیماری زمینه ای را درمان کنند. کم خونی را می توان با دارو یا تزریق خون درمان کرد. اوتیت میانی ترشحی ممکن است با لوله تمپانوستومی یا گرومت درمان شود. پرده گوش سوراخ دار را می توان با پیوند بست و قسمت های باریک شده یک سرخرگ را ترمیم کرد. در صورت ایجاد رگ خونی خاص، بسته به محل قرارگیری رگ، پزشکان ممکن است نتوانند آن را ترمیم کنند یا نکنند.

در صورت عدم مداخلات پزشکی، فرد می تواند چندین تکنیک خود مدیریتی را امتحان کند، از جمله:

صدا درمانی

صدا درمانی، که غنی سازی صدا نیز نامیده می شود. در ابتدا به عنوان نوعی حواس پرتی ایجاد شد. بسیاری از افراد مبتلا به وزوز گوش در محیطی آرام بیشتر متوجه علائم خود می شوند. بنابراین گوش دادن به صداهای دیگر می تواند آنها را کمتر مزاحم کند. صدا درمانی عبارت است از استفاده عمدی از هر صدایی برای کاهش آگاهی فرد از وزوز گوش. یک فرد می تواند گوش دهد:

  • موسیقی یا رادیو
  • یک برنامه اختصاصی تلفن هوشمند
  • سر و صدای محیطی، مانند از یک پنجره باز

 آرامش. هنگام آرامش فرد تغییرات خاصی در بدن اتفاق می افتد، از جمله کاهش ضربان قلب، فشار خون و برخی فعالیت های مغزی. تکنیک های آرامش بخش، مانند تمرینات تنفسی، ذهن آگاهی و مدیتیشن، همچنین ممکن است تاثیر وزوز گوش تپنده را بر زندگی روزمره کاهش دهد.

درمان شناختی رفتاری. درمان شناختی رفتاری (CBT) با هدف تغییر نحوه واکنش افراد به وزوز گوش به جای حذف صداهای واقعی انجام می شود. ایده این است که تکنیک هایی را برای بهبود طرز فکر و عملکرد فرد در برابر وزوز گوش بیاموزید.

درمان بازآموزی وزوز گوش. درمان بازآموزی وزوز گوش (TRT) نوعی از درمان است که هدف آن کمک به افراد برای کنترل تأثیر وزوز گوش در زندگی روزمره آنها است. TRT از مشاوره مستقیم و صدا درمانی استفاده می کند.

پیش آگهی وزوز گوش ضربان دار چیست؟

علت صدای ضربان قلب در گوش چیست؟ | پزشکت

بسیاری از علل زمینه ای وزوز گوش ضربان دار قابل درمان هستند، اما مراجعه به پزشک برای تشخیص مناسب بسیار مهم است.

وزوز گوش تپنده درمان نشده می تواند بر کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی بگذارد، اما روش های مختلف مدیریت خودکار وجود دارد که می تواند به کاهش علائم کمک کند.

 سخن آخر

وزوز گوش احساس شنیدن صداها از داخل بدن است و نه از بیرون بدن. یک صدای مشخص، “زنگ زدن در گوش” است که می تواند وزوز، زمزمه، ساییدن، سوت زدن یا سوت را توصیف کند. برخی از مردم صداهایی شبیه به موسیقی یا آواز می شنوند.

وزوز گوش تپنده با شنیدن صداهایی که به موقع با نبض شما می تپپد مشخص می شود. نبض ریتم پمپاژ خون به بدن است. با قرار دادن دو انگشت روی مچ دست می توان آن را بررسی کرد.

وزوز گوش تپنده صدایی موزون است که با سرعت قلب می تپد و صدای گردش خون در بدن است. یک فرد می تواند با احساس نبض خود هنگام گوش دادن به صدای وزوز گوش، این را تأیید کند.

وزوز گوش ضربان دار زمانی رخ می دهد که گوش از تغییر جریان خون در عروق خونی مجاور آگاه می شود. اینها شامل شریان ها و وریدهای گردن، قاعده جمجمه و خود گوش است.

منابع:

https://www.buoyhealth.com/learn/heartbeat-sound-ear#statistics

https://www.medicalnewstoday.com/articles/167409

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز